Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 35 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Problemen met Sony STR-DB798 en STR-DE597

    4 jaar geleden heb ik een Sony receiver gekocht. STR-DB798. Na 2 jaar ging de decoder stuk. Althans DTS werkte niet meer. Het bekende blauwe DTS lampje liet zich niet meer zien. Hij schakelde terug naar analoog. En wanneer ik hem instelde op Coax, gaf hij in het display UNLOCK weer en schakelde dan terug naar Analoog
    Daar reparatie door Sony bijna even zoveel kostte als het aanschaffen van een nieuwe receiver, heb ik daarna weer een nieuwe Sony receiver gekocht. STR-DE 597.
    Onlangs deed zich het zelfde euvel voor als bij mijn vorige receiver.
    Wel heel toevallig. Ik vroeg me dan ook af of dit een typisch Sony probleem was of dat ik er zelf debit aan was. Ik heb deze vraag dan ook voorgelegd bij Sony NL. Maar hierop nog geen antwoord gehad.
    Maar mogelijk herkent iemand dit probleem.
    PS Het probleem bleef nadat ik beide receivers terug had gezet naar de instellingen van de fabrikant.

    Vr.gr.
    Frank

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum Frank.

    Volgens mij is dit geen defekt in de receiver, maar in de speler of komt dit door een breuk in of het ontbreken van de optische kabel. Bij geen goede verbinding kan een decoder beschadigd raken omdat deze geen constante datastroom krijgt. De receiver kan in deze gevallen dan geen digitale 5.1 signalen ontvangen en zal dus automatisch de analoge ingang van de bron kiezen.

    Deze verbinding had je misschien beter eerst kunnen controleren voordat je de STR-DB798 ter reparatie aanbood.

    Of had je dat wel gedaan?
    Zo ja, dan lijkt het mij handiger om ook te posten hoe jij dit gedaan hebt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Dag Gerco,

    Bedankt voor je snelle reactie.
    Je hebt volledig gelijk wanneer er geen of slechte digitale verbinding is, de decoder niet zal werken. Maar je hebt me wel aan twijfelen gebracht omtrent de coaxkabel.

    Ik zit nu in mijn 2e huis in Frankrijk met de STR-DE 597, waar ik slechts een beperkt aantal kabels heb. Maar waar wel het euvel zich nu voor doet. Verleden jaar werkte alles hier trouwens prima.

    Om hiervan zeker te zijn ga ik nu in Frankrijk een nieuwe coaxkabel kopen. Maar dat neemt via Internet de nodige tijd. En aan welke specificatie moet hij voldoen?
    Ik hoop dat je gelijk hebt dat het geen defect is in de receiver en het slechts de kabel is.

    Mijn Sony DVD recorder Sony RDR-GX220, heeft trouwens geen optische aansluiting, maar wel Coax.

    Wat bereft de STR-DB798, welke nu in Rotterdam staat, weet ik zeker dat de decoder stuk was, daar ik hem toen heb kunnen vergelijken met de STR-DE597, die prima werkte.

    PS Ik wist toen blijkbaar nog niet dat dit forum bestond.

    Frank

  4. #4

    Standaard

    De kabel die je nodig hebt voor een coaxiale digitale audio-verbinding hoeft niet aan bepaalde specificaties te voldoen. Zelfs een composiet-video kabel (1x gele tulp) is voldoende.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #5

    Standaard

    OK.

    Na wat zoeken heb ik hier toch nog andere coax kabels gevonden. Waarvan een nog in de verpakking zat. Het heeft helaas niet mogen baten.

    Ik ben verder gaan. Ik heb de DVD recorder met een composiet-kabel aangesloten. Ook dan komt er ook geen geluid. Wat me verbaasde, daar dit analoog is.
    De recorder werkt goed als ik hem met scart aansluit op mijn Bravia TV.

    Ik vermoed dat er dus iets anders defect is, daar digtaal en analoog geen geluid geven.

  6. #6

    Standaard

    Vandaag alles opnieuw aangesloten met composiet. Vreemd, nu komt er wel geluid uit. Dat moet analoog zijn.
    Ook met coax aangesloten. Wat geen geluid geeft. De display laat Unlock zien.

  7. #7

    Standaard

    In de meeste spelers en recorders is geen DTS decoder aanwezig, maar soms wel een mogelijkheid om deze te downmixen naar stereo. Deze werkt vaak dan alleen als je in het menu van de speler aangeeft dat je geen digitale audio-verbinding gebruikt.

    Welke recorder gebruik je?
    Hoe is deze recorder ingesteld?
    Welke verbindingen gebruik je?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Mijn recorder is een Sony RDR-GX220.Ik heb de handleiding er eens bij genomen. Het laat de volgende logo's zien:
    DVD-video
    DVD-video/R/RW
    RW-DVD+ReWritable
    CompactDisc-Digitaal Video
    ShowView
    Hij heeft ook een tuner aan boord.

    In deze handleiding staat op blz 81 iets over DTS.
    Ik zal proberen deze blz hierbij toe te voegen Ik hoop dat dit lukt.
    Dat lukt me dus nog niet in dit Forum.
    Maar ik ga nu de Recorder opnieuw instellen.

  9. #9

    Standaard

    Hartstikke bedankt voor deze laatste informatie, want bij instellingen van de recorder stond oa DTS uit. Waarom mijn oude instellingen van de recorder verandert zijn is mij een raadsel.

    Digitaal-in en Coax werkt weer. Dus het DTS blauwe ledje is aan

    Ik zie nu voor het eerst dat ook het logo DTS op de recorder staat, echter niet in de handleiding.
    Ik heb me nu gestort logischer wijs op de instellingen van de Recorder. I.p.v de receiver.
    Er zijn er zovele zodat deze instellingen nog niet optimaal zullen zijn.
    Hierop volgende vragen zullen dan ook van mij zeker komen. Zoals welke decoder werkt nu. Die van de recorder of die van de receiver?

    PS Gerco jij bent het tenslotte geweest die me er op heeft gewezen, dat het geen defect was van de receiver. Nogmaals bedankt.

  10. #10

    Standaard

    Het DTS digital out logo hoeft eigenlijk niet op een speler/recorder aanwezig te zijn omdat het betekent dat een toestel geen decoders daarvoor aan boord heeft en het uitsluitend via een digitale verbinding naar een externe decoder kan sturen.

    In jouw geval maak je nu gebruik van de bij de receiver ingebouwde decoders omdat de speler/recorder deze nl. niet heeft.

    Ik ben in ieder geval blij dat we je hebben geholpen met het oplossen van het probleem en jou weer een eind op weg hebben geholpen op de zoektocht naar de ultieme beleving.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    OK, het is me duidelijk.
    Ik heb de volgende instellingen:
    Audio ATT: uit
    Digitaal Out: aan
    Dolby Digitaal: D-PCM. (Ik kan ook kiezen voor Dolby Digitaal)?
    MPEG: MPEG
    DTS: aan
    48kHz/96kHz PCM: 48kHz/16bit. (Ik kan ook kiezen voor 96kHz/24bit)?
    Heb ik dit goed gedaan?
    En hoe moet ik AV-SINC instellen.. Ik kan kiezen tussen 0 en120 miliseconde.
    Ik heb hem nu op 0 staan, daar het geluid dan het hardst is.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank E. Bekijk bericht
    OK, het is me duidelijk.
    Ik heb de volgende instellingen:
    Audio ATT: uit
    Digitaal Out: aan
    Dolby Digitaal: D-PCM. (Ik kan ook kiezen voor Dolby Digitaal)?
    MPEG: MPEG
    DTS: aan
    48kHz/96kHz PCM: 48kHz/16bit. (Ik kan ook kiezen voor 96kHz/24bit)?
    Heb ik dit goed gedaan?
    En hoe moet ik AV-SINC instellen.. Ik kan kiezen tussen 0 en120 miliseconde.
    Ik heb hem nu op 0 staan, daar het geluid dan het hardst is.
    De "Dolby Digital" kun je het beste instellen als "Dolby Digital" en niet als "D-PCM". Anders kan een speler het niet uitsturen als 5.1 of 6.1 wanneer de bron meerkanaals is.

    "AV-sync" is de vertraging van het geluid t.o.v. het beeld. Stel je deze verkeerd in, dan zal het beeld en geluid niet lip-synchroon zijn. Een instelling die je kunt gebruiken om het geluid minder hard te laten klinken is "Audio ATT". Zet je deze aan, dan wordt het dynamiek verkleind en hoef je niet zo bang te zijn voor pieken in het geluidsniveau. Het geluid klinkt dan wel minder spectaculair en de beleving zal daardoor wat minder zijn.

    De "48kHz/96kHz" heeft voor zover ik weet, op dit moment geen funktie. Daarvoor heb een disc nodig met een sample-rate van 96Khz en deze zijn volgens mij nergens verkrijgbaar.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De "Dolby Digital" kun je het beste instellen als "Dolby Digital" en niet als "D-PCM". Anders kan een speler het niet uitsturen als 5.1 of 6.1 wanneer de bron meerkanaals is.

    "AV-sync" is de vertraging van het geluid t.o.v. het beeld. Stel je deze verkeerd in, dan zal het beeld en geluid niet lip-synchroon zijn. Een instelling die je kunt gebruiken om het geluid minder hard te laten klinken is "Audio ATT". Zet je deze aan, dan wordt het dynamiek verkleind en hoef je niet zo bang te zijn voor pieken in het geluidsniveau. Het geluid klinkt dan wel minder spectaculair en de beleving zal daardoor wat minder zijn.

    De "48kHz/96kHz" heeft voor zover ik weet, op dit moment geen funktie. Daarvoor heb een disc nodig met een sample-rate van 96Khz en deze zijn volgens mij nergens verkrijgbaar.

    Denk dat dit om een SACD of DVD Audio Disc input gaat.
    Echter sommige spelers kunnen het geluid ook upsamplen.
    En er zijn enkele 96kHz/24 Bits DTS audio cd's in de handel.

    En LPCM / DPCM is idd voor de onboard Dolby Digital Decoder ( Die je dus niet nodig hebt, omdat de versterker deze decoder al heeft)
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  14. #14

    Standaard

    Bij SACD wordt een sample-rate van 2822,4 KHz gebruikt en bij DVD-audio kan 48, 96 of, 192Khz gebruikt zijn. Voor beide soorten discs geldt dat de speler er geschikt voor moet zijn. De 96KHz bij een gewone DVD speler geeft dus niet aan dat deze speler geschikt is voor DVD-Audio en is volgens mij daarom de hoogst mogelijke sample-rate die voor een PCM-track van een DVD-V gebruikt kan worden.

    Bij DTS 96/24 is het zo dat deze als 1536kbps/48Khz de speler verlaat en door de decoder opgewaardeerd kan worden naar 96KHz/24Bit voor de best mogelijke weergave van meer-kanaals geluid van DVD-V.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  15. #15
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Tja, ging er eigenlijk vanuit dat het om specificaties van de versterker input ging en dus niet de output instelling van de speler.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 09-09-2009 om 16:11
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  16. #16

    Standaard

    Hallo,
    Momenteel ben ik weer in Rotterdam.
    Hier heb ik de receiver van Sony STR-DB798 en de Sony player DVP NS355.
    Direct heb ik gecontroleerd of DTS aan stond in de player. Dat was OK.
    Als test DVD gebruik ik een VIDEO DVD van de Eagles met uitsluitend DTS geluid.
    Video is prima maar geen DTS geluid. De player laat in zijn display zien het DTS logo tijdens het spelen. Dus dat is OK.
    Allerlei instel variaties kwa geluid er op los gelaten, maar tevergeefs.
    Ik vrees dat dan ook dat hier de receiver hier wel stuk is betr. DTS, voor de rest werkt alles wel.

    Graag jullie mening.
    Frank

  17. #17

    Standaard

    Ik ben bang dat er in de receiver iets verkeerd ingesteld is.

    Je kunt dus het beste eerst controleren of de detektie van ingangs-signaal op automatisch staat. en of de juiste digitale ingang aan de bron toegewezen is.

    Is de speler optisch of coaxiaal aangesloten?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  18. #18

    Standaard

    De speler is met coax aangesloten.
    Betr.ingangs signaal. Je bedoelt denkelijk door het knopje MULTI IN in te drukken. Dan krijg ik in het display MULTI IN te zien.
    Druk ik dit knopje opnieuw in, dan laat het display DVD zien en gaat het knopje AFD rood branden daarna springt het display over naar AFD AUTO.

  19. #19

  20. #20

    Standaard

    Om het surround geluid wat op de coaxiale ingang van de receiver binnen komt te kunnen decoderen, moet je in de receiver aangeven dat de receiver automatisch het juiste soort signaal selecteert. Dit doe je door de ingang van de DVD speler te kiezen en dan m.b.v. de toets "Input mode" de stand "Auto" te kiezen. Als het goed is gaat zie in het display de indikatie "coax" of "opt" verschijnen wanneer de speler geluid uit stuurt. Zo niet, dan is er geen digitale ingang toegewezen aan de bron.

    De link naar de gebruiksaanwijzing werk niet omdat een dergelijke link verwijst naar een lokatie op de harde schijf van de computer die je zelf gebruikt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  21. #21

    Standaard

    Ja dat komt overeen met hetgeen ik heb omschreven in mijn vorige post.De receiver laat coax zien. En de speler laat DTS zien. Maar nog steeds geen geluid met een DTS opname.
    Ten einde raad heb ik de recorder, Sony RDR-GX220, welke ik uit Frankrijk had meegnomen en de configuratie onveranderd, aangesloten op de STR-de695.
    De receiver laat COAX EQ zien. Maar er is geen geluid.
    Wat ik overeeg om alle instellingen terug te zetten naar die van de fabricant.
    Is dat een goed idee?

    Hoe kan ik in dit forum de handleiding in PDF formaat versturen?

  22. #22

  23. #23

    Standaard

    Als de "AFD" op "Auto" staat zou het moeten werken. Zo niet, dan denk ik dat de microprocessor defekt is.

    Het toestel weer terug zetten naar de fabrieks-instellingen zal dan ook niet veel helpen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  24. #24

    Standaard

    OK.
    Is het de moeite waard om dit apparaat door Sony te laten repareren. Ik heb geen enkel idee wat een Microprocessor zou moeten kosten.
    Of raad je me aan een nieuwe receiver te kopen, met weer de nieuwste snufjes?
    Zo ja welk merk en type?

  25. #25

    Standaard

    Je kunt de receiver laten onderzoeken of contakt zoeken met Sony om te kijken of dit te repareren is.

    Kan het niet gerepareerd worden, dan kun je deze het beste vervangen door een model en type dat een goede aanvulling is op de luidsprekers die je nu gebruikt of wilt gaan gebruiken.

    Of deze ook voorzien moet zijn van de nieuwste snufjes (zoals decoders voor HD-audio), bepaal je zelf. Een receiver zonder de nieuwste snufjes is goedkoper, maar alleen als je zeker weet dat je deze nog niet nodig hebt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •