De resultaten 1 tot 22 van 22 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Films over de grote depressie

    Ik ben op zoek naar films die de grote depressie (oftewel "the great depression") in Amerika als onderwerp hebben. Het gaat daarbij ruwweg om de periode vanaf de 2e helft van de 20-er jaren tm eind 30-er jaren. Onderstaande ken ik, maar ik zoek er dus nog meer:

    - The Grapes of Wrath (1940)
    - Splendor in the Grass (1961)
    - Bonnie and Clyde (1967)
    - Tobacco road (1941)

    Het gaat me niet perse om films die zich in die tijd afspelen, maar specifiek om films die de pure armoede van die tijd laten zien.

  2. #2

    Standaard

    Interessant, dit ga ik even volgen Richard

  3. #3

    Standaard

    King Kong (2005) laat in het begin duidelijk zien wat de gevolgen van de depressie zijn.
    Laatst aangepast door -Jaap- : 05-10-2009 om 13:36

  4. #4

    Standaard

    Seabiscuit is ook een symbool uit de depressie
    Laatst aangepast door Coen P. : 05-10-2009 om 13:33
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  5. #5

    Standaard

    Lezen Coen, Richard is op zoek naar films die de pure armoede ten tijde van de Depressie weergeven.

  6. #6

    Standaard

    Gold Diggers of 1933 is dé depressiemusical. Mervin LeRoy en choreograaf Busby Berkeley laten de pure armoede van de Depressie zien, maar kiezen voor een musicaljasje. De dames in kwestie leven op droog brood en water en hebben het ook erg zwaar...gelukkig is er altijd nog de toevlucht in dans en muziek.
    Laatst aangepast door Jordy van Buel : 05-10-2009 om 13:44
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  7. #7

    Standaard

    Tevens zijn de diverse gangsterfilms uit die tijd een perfect voorbeeld. Mensen worden door hun armoede gedwongen om hun toevlucht te zoeken in het bottelen en verkopen van alcohol; iets wat verboden was vanwege de drooglegging
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  8. #8

    Standaard

    William Wyler's Dead End laat zien wat de depressie doet met kinderen die op straat zwerven. Ook zij zijn vatbaar voor crimineel gedrag. Saillaint detail is dat de hoofdrollen worden vertolkt door de zogenaamde 'Dead End kids', echte straatschoffies die gingen acteren!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  9. #9

    Standaard

    Ik bedacht me ineens dat IMDB een mooie zoekfunctie op keywords heeft.

    Ik zie in dat lijstje alweer een paar interessante voorbeelden van films over dat tijdperk, dus ik ben (denk ik) alweer geholpen.

  10. #10

    Standaard

    Die lijst is niet exact wat jij zoekt...het gaat over alle films waarin (in welke vorm dan ook) de grote depressie in voorkomt...
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  11. #11

    Standaard

    Ik weet niet of 'Bound for Glory' (1976-Hal Ashby) in het Imdb-lijstje staat. Is een biopic over Woody Guthrie.

  12. #12

    Standaard

    Once Upon A Time in America en dan het deel met de kinderen laat duidelijk zien wat armoede is.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Richard B. Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar films die de grote depressie (oftewel "the great depression") in Amerika als onderwerp hebben. Het gaat daarbij ruwweg om de periode vanaf de 2e helft van de 20-er jaren tm eind 30-er jaren. Onderstaande ken ik, maar ik zoek er dus nog meer:

    - The Grapes of Wrath (1940)
    - Splendor in the Grass (1961)
    - Bonnie and Clyde (1967)
    - Tobacco road (1941)

    Het gaat me niet perse om films die zich in die tijd afspelen, maar specifiek om films die de pure armoede van die tijd laten zien.
    Van waar die interesse, als ik vragen mag?
    It's a damn refreshment to see this kind of professiolism these days

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mad dog Bekijk bericht
    Van waar die interesse, als ik vragen mag?
    Op zich vond ik het altijd al een interessante periode, maar het heeft een wat specifiekere reden. Omdat ik zelf fotografeer, ben ik me de laatste tijd meer en meer aan het verdiepen in het werk van beroemde fotografen. En eentje ervan die echt veel indruk heeft gemaakt is de Amerikaanse fotografe Dorothea Lange, die tijdens de grote depressie een hoop foto's heeft gemaakt van emigranten en landarbeiders in Californië. De foto's die ze maakte gaan vaak door merg en been en maken goed duidelijk hoeveel ellende gewone mensen destijds over zich heen kregen. Ik had al wat films gezien die speelden tijdens die tijd, en ik wil wat meer te weten komen over die periode en de sfeer van die tijd. Ik vond Grapes of Wrath van John Ford al een goeie weergave, en ik zoek dus meer van dat soort films.

    Trouwens hierbij wat foto's van Andrea Lange om duidelijk te maken wat ik bedoel:







  15. #15

    Standaard

    Misschien is het ook wel interessant om, in het kader van dit onderwerp, misschien op zoek te gaan naar (meer) films (zoals Grapes of Wrath) die te maken hebben met de Dust Bowl in Midden Amerika gedurende de jaren 30. Ging ook gepaard met enorm veel armoede en ellende.

  16. #16

    Standaard

    Carnivale --> 'dust bowl' pur sang!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  17. #17

    Standaard

    Cinderella Man (2005) speelt zich ook af tijdens de grote depressie.
    En komt naast het boksverhaal zeker aan bod.

  18. #18

    Standaard

    Het eerder genoemde Bound for Glory is zeker een aanrader.

    Een andere film die de moeite waard is, is American Madness van Frank Capra. Niet direct beelden van schrijnende armoede, maar wel een fascinerend verhaal over het omvallen van een lokale bank in de jaren '30.

  19. #19

    Standaard

    once upon a time in america, laat precies het new york uit die tijd zien

  20. #20

    Standaard

    N.a.v. de geplaatste foto's ben ik wat gaan neuzen en kwam ik oa deze collage tegen:
    http://www.english.illinois.edu/MAPS...photoessay.htm
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  21. #21
    Super Member
    Registratie datum
    Mar 2007
    Woonplaats
    What business is it of yours where I'm from, friendo?

    Standaard

    niet zozeer over de armoede maar toch vermakelijke films over die tijd;

    Little Caesar
    The Roaring Twenties
    Angels With Dirty Faces
    Public Enemy

    en nog wel meer films met James Cagney, Edward G. Robinson en Humprey Bogart
    Gekeken Films Dit Jaar

    Brian: Excuse me. Are you the Judean People's Front?
    Reg: Fuck off! We're the People's Front of Judea

  22. #22

    Standaard

    Cinderella Man valt ook onder de gevraagde criteria
    Send a maniac to catch a maniac...

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •