De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.

Discussie: Blu-ray Audio

  1. #1

    Standaard Blu-ray Audio

    Gaat dit nieuwe formaat ooit doorbreken en de opvolger worden van de cd. Een goed gepromoot nieuw formaat zou de muziekverkoop misschien nieuw leven kunnen inblazen?

    De DVD-A en sacd zijn geflopt (op klassieke muziekreleases na). Ook waarschijnlijk omwille van oorlog tussen "2 formaten" zoals we zagen bij HD-DVD en blu-ray, zodat men niet wist welk formaat het uiteindelijk zou halen.

    Het zou een interessante ontwikkeling zijn. Omwille van de grote schijfruimte kan je op een disc heel wat kwijt: het eigenlijke album, album in surround, verschillende lossy en lossless formaten voor op de mp3 speler, de videoclips, akoestische versies, concertopname, fotogalerij, interview met de band, interview met artiesten, bd live,...

  2. #2

    Standaard

    Hoi,

    Ik zag dat 2L een aantal 'pure audio' blu-rays heeft, het is wel allemaal klassieke muziek.
    Hier is de site: http://www.2l.no/
    Voor de rest is er nog weinig actie te vinden in het blu-ray audio segment.

  3. #3

    Standaard

    De tijd dat er naar muziek geluisterd wordt is voorbij. Tegenwoordig zijn het allemaal nummertjes die je af kunt spelen zo vaak je wilt, makkelijk overal mee naar toe kunt nemen, en vaak (bijna) niets kosten.

    Zelfs de muziek-industrie werkt hier aan mee door albums als lossy(verliesrijk) of lossless(verliesarm) uit te brengen met ook een teleurstellend lage bitrate. Daarnaast zijn de meeste audiosets tegenwoordig niet eens in staat zijn om muziek weer te geven en de verschillen te laten horen tussen MP3 en (SA)CD. Dat lukt nl. alleen nog maar met sets die bestaan uit losse delen.

    Om formaten als BD-audio gangbaar te krijgen, moet er dus nog een hoop gebeuren.

    Misschien alle nieuwe abums als hybride DVD maken en dan voorzien van zowel een 2-kanaals als een meer-kanaals (DTS 96/24) geluidsmix, zodat ze in iedere CD en DVD speler afgespeeld kunnen worden zoals dat bvb gedaan is met het album Omarm van Bløf, die zowel een SACD als een DVD bevatte. Lijkt me iig een goed begin.

    Of is dat weer te ingewikkeld?
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 03-03-2011 om 21:17
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    De soundtrack van The Social Network kan ik aanraden, als je van electronische muziek houdt tenminste. Deze is ook in BD-audio formaat verkrijgbaar.
    Ik kocht de soundtrack voordat ik de film zag, en het geluid is echt helemaal top!
    Had ook niet anders verwacht van Trent Reznor

    Maar inderdaad... Wie gaat er tegenwoordig nou nog op de bank zitten, met een cd op, en het tekstboekje bij de hand? In mijn omgeving ken ik maar 1 ander persoon die nog wel eens cd's koopt...
    Mijn thuisbios: LG OLED65C7V tv, LG UP970 4K blu-ray player, Denon AVR-2313 receiver, Klipsch RF-62 (fronts), Klipsch RC-62 (center), Klipsch RB-51 (rears), Klipsch Ksw-10 (sub)

  5. #5

    Standaard

    Maar wie heeft het dan over op de bank zitten enzo? Ik bedoel: als je thuis achter de pc zit of iets anders aan het doen bent zet je toch ook weleens muziek op: hetzij een cd hetzij (zoals ik vaak doe) dat je Itunes een playlist laat afspelen?
    By the way: ik doe het niet vaak, maar het is toch wel erg lekker hoor: op de bank en dan gewoon naar de tekst enzo luisteren. Dan kom je er pas achter hoe goed die cd echt is. Moet je es doen als je even rust nodig hebt na een drukke week ofzo.

  6. #6

    Standaard

    Veel mensen gebruiken vaak het idd als 'achtergrond' en zullen het dus weinig als 'voorgrond' gebruiken. Daar is niets mis mee. Het is alleen raar dat wanneer mensen die de downloads als 'voorgrond' gebruiken vaak een album niet van het begin tot het eind gaan luisteren, omdat de weergave-kwaliteit te laag is of omdat het dan meer moeite kost om er naar te luisteren.

    Zelf koop ik op dit moment daarom liever een CD, dan dat ik de tracks download met meer compressie en een (teleurstellend) lage bitrate.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Ik hou het vooral bij shm-sacd's.

    Binnenkort waarschijnlijk nog wat andere sacd's zoals Electric Light Orchestra, Simon & Garfunkel, Pretenders, Foreigner, The Band + Bob Dylan re-issues van Analogue Productions,... op komst.

    Er zou nog heel wat classic pop & rock aankomen op sacd.

    Naar het schijnt is de verkoop van de shm-sacd's ver boven de stoutste verwachtingen. Zelfs sacd-tegenstander Warner (het dvd-a kamp destijds) is nu op de shm-sacd-trein gesprongen (voorlopig enkel wel jazz, maar pop & rock wordt niet uitgesloten).

    Het was Universal's bedoeling om alle titels maar 1 keer "limited" uit te brengen, maar sommige titels heeft men na tweetal maanden opnieuw bijgeperst door de grote vraag.

    Toch een teken dat er nog mensen op goede opnames zitten te wachten. Ik vind de sacd-popreleases tegenwoordig interessanter als in het begintijdperk. En de meesten klinken nu ook echt "analoog" en niet "digitaal" zoals destijds het geval was. Jammer genoeg geen recent werk.

    Het is vreemd dat Warner deze keer voor het sacd-kamp heeft gekozen, en niet voor BD-A?
    Laatst aangepast door .:Quadran:. : 11-03-2011 om 20:26

  8. #8

    Standaard

    Ik ben benieuwd of de SHM-SACD hier ook een standaard zal worden, maar ik denk het niet. De meeste spelers die geschikt zijn voor DVD en BD zijn nl. niet geschikt voor SACD, terwijl de meeste receivers wel geschikt zijn voor DSD-signalen.


    Hopelijk zal het BD-A ook mogelijk zijn om bvb beeld toe te voegen zodat we niet niet de hele tijd naar een GUI of een screen-saver hoeven te kijken bvb foto's die in de opnamestudio gemaakt zijn. Dan zal het gebruik van een TV ook zinvoller zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nyarlathotep Bekijk bericht
    Maar inderdaad... Wie gaat er tegenwoordig nou nog op de bank zitten, met een cd op, en het tekstboekje bij de hand?
    Ik...
    Ik download ook hoor maar als ik een gedownloade CD goed vind schaf ik hem aan. Ook koop ik veel soundtracks en musical CD's waar ik echt voor ga zitten.
    "Volg de spinnen...? Waarom is het niet gewoon: 'volg de vlindertjes'...."

  10. #10

    Standaard

    shm-sacd is een Japanse aangelegenheid. Maar ze worden wereldwijd gekocht van op cd japan, etc.
    Daarnaast heb je nog MoFi en Analogue Productions (gaan samenwerken met Sony) die af en toe een interessante titel uitbrengen.
    Liefhebbers weten waar ze die cd's kunnen kopen, de rest heeft er geen boodschap aan.

    De major platenlabels hebben totaal geen interesse in blu-ray audio. Dat is allesinds wat ik gehoord heb. Ze wilen hooguit nog een poging doen om "lossless downloads" en "high resolution downloads" te proberen. In Japan zou een proefproject met high resolution downloads enorm tegengevallen zijn en reeds stopgezet. Probleem is dat die high res downloads rond de 30€ kosten, waarvoor men in Japan ook een niche-product als de shm-sacd kan voor kopen.

    Bij de shm-sacd releases wordt altijd het "bronmaterial" bekendgemaakt. Terwijl bij vroegere sacd en dvd-audio releases dat niet gebeurde.

    Veel Europese en Amerikaanse releases (pop & rock) zouden gewoonweg up-geconverteerde 16 bit cd's geweest! Bij de shm-sacd heb je altijd volledige info: Original UK Mastertape, Japanese Copy Tape, ABKCO Master 2002,... etc. De huidige high-res downloads zijn vaak niet meer dan een rip van de dvd-audio (de stereotrack).

    Voor blu-ray audio blijft het bij vooral klassieke releases van o.a. 2L, Naxos, 2 tom petty discs, neil young en binnenkort Rush. En dat is omdat deze artiesten er zelf specifiek naar gevraagd hebben, en dat ze omwille van hun naam gegarandeert uit de kosten raken (qua verkoop). Een beginnend alternatief of popbandje zal zijn werk niet op BD-A mogen uitbrengen van Universal, Sony of EMI.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door .:Quadran:. Bekijk bericht
    De major platenlabels hebben totaal geen interesse in blu-ray audio. Dat is allesinds wat ik gehoord heb. Ze wilen hooguit nog een poging doen om "lossless downloads" en "high resolution downloads" te proberen. In Japan zou een proefproject met high resolution downloads enorm tegengevallen zijn en reeds stopgezet. Probleem is dat die high res downloads rond de 30€ kosten, waarvoor men in Japan ook een niche-product als de shm-sacd kan voor kopen.
    Het verhaal van de downloads heeft twee kanten. De ene kant is het milieu, wat niet minder belast zal worden als iedere keer de TV aan moet staan om de speler te kunnen bedienen en de andere kant de produktie. Produktie kost geld en is niet beter voor het milieu, maar zorgt wel voor meer werkgelegenheid. Dit laatste is heel belangrijk voor de economie en de welvaart.

    Een mogelijke tussen oplossing voor beide problemen zou kunnen zijn om albums als discs op bestelling te laten persen en (populaire) losse tracks (singles) als downloads aan te blijven bieden.

    Een lege schijf of een schijf die niet gekocht zal worden kost nl. meer dan één die goed gevuld is.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door .:Quadran:. Bekijk bericht
    Voor blu-ray audio blijft het bij vooral klassieke releases van o.a. 2L, Naxos, 2 tom petty discs, neil young en binnenkort Rush. En dat is omdat deze artiesten er zelf specifiek naar gevraagd hebben, en dat ze omwille van hun naam gegarandeert uit de kosten raken (qua verkoop). Een beginnend alternatief of popbandje zal zijn werk niet op BD-A mogen uitbrengen van Universal, Sony of EMI.
    Mensen die deze soorten muziek kopen, weten vaak vaak wel hoe ze er naar moeten luisteren en wat er voor nodig is om dit kunnen doen. Iets waar heel veel platenlabels en artiesten nog wat van kunnen leren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  12. #12

    Standaard

    Uiteindelijk zullen de "audiofielen" (wat n woord) de enigen zijn die nog fysieke dragers zullen kopen. Het is me dan ook een raadsel waarom de platenfirma's er niets mee doen.

    Ik begrijp niet dat men "Tommy" nu op HDtracks gaat kopen 29,99€, als je de sacd of dvd-a voor een appel en een ei op amazon kan kopen. DVD-A kopen, dvd audio extractor op los laten en klaar is kees.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door .:Quadran:. Bekijk bericht
    Uiteindelijk zullen de "audiofielen" (wat n woord) de enigen zijn die nog fysieke dragers zullen kopen. Het is me dan ook een raadsel waarom de platenfirma's er niets mee doen.
    Je geeft het antwoord eigenlijk al in je vraag....er is geen markt meer voor.
    En audiofielen: er zijn op het net tig discussies te vinden over de loudness war, ofwel de enorme compressie die de laatste 10 jaar wordt toegepast om muziek-cd's zo hard mogelijk te laten klinken. Daar is niets audiofiels meer aan helaas.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door .:Quadran:. Bekijk bericht
    Ik begrijp niet dat men "Tommy" nu op HDtracks gaat kopen 29,99€, als je de sacd of dvd-a voor een appel en een ei op amazon kan kopen. DVD-A kopen, dvd audio extractor op los laten en klaar is kees.
    Ik begrijp dat ook niet, maar dat geldt net zo goed voor mp3's. Koop je die op iTunes of bij FRS.nl legaal, dan betaal je €0,99-€1,30 per nummer. Een hele cd gaat vaak voor €10-15. Tja, een 2e hands cd kost 10 cent + nog geen 2 euro aan verzenden op amazon UK, daar kun je diezelfde mp3's zelf rippen op een hogere bitrate (volledig legaal). Geldt ook voor nieuwe cd's die als fysieke drager goedkoper zijn dan mp3-download. Nog even los van DRM en de onmogelijkheid om goedkoop mp3'tjes te "importeren" uit andere landen (in de VS kost een mp3'tje nl. $0.99 en hier €0.99, een prijsverschil van bijna 30%, maar dat is dan gemakkelijk afgeschermd voor niet-inwoners).

    Fysieke dragers hebben hun tijd gehad helaas, ik vind het als cd- en vinylkoper ook jammer. Het zal echter niet lang duren of dit zal ook voor films gelden, waardoor BD en DVD eveneens het onderspit gaan delven.

    En het punt van de 'gratis' downloads speelt ook: ondanks dat het illegaal is, voelt dit voor de meeste mensen niet zo. En tegen wat gratis is valt niet op te concurreren.

    BD-audio is toch niet anders dan SACD, wat het ook niet heeft gered.
    Laatst aangepast door Oakey : 13-03-2011 om 18:06

  14. #14

    Standaard

    Universal is toch vrij succesvol met zijn pop & rock sacd's.

    Sony en AP hebben de handen in de US in elkaar geslagen, om opnieuw classic pop & rock uit te brengen.

    Er is meer vraag naar sacd als naar BD-A, alhoewel er waarschijnlijk veel meer mensen met blu-ray speler zijn dan sacd-speler.

    Laat ons hopen dat die loudness wars gekte ooit opnieuw overwaait. De copy protection en drm gekte is ook voorbijgegaan. 25 maart is het dynamic range day

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door .:Quadran:. Bekijk bericht
    Universal is toch vrij succesvol met zijn pop & rock sacd's.
    Maar het marktaandeel van SACD is echt verwaarloosbaar.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Maar het marktaandeel van SACD is echt verwaarloosbaar.
    Het marktaandeel van gewone cd's wordt stilaan ook verwaarloosbaar.

    Misschien moet men keer een marktonderzoek doen wie er eigenlijk nog cd's koopt, en wat hun verwachtingen zijn.

    Wie niet echt van geluidskwaliteit of beeldkwaliteit wakker ligt zal voor legale of illegale downloads van muziek en film gaan.

    Wie cd's koopt verwacht waarschijnlijk toch beter geluid dan mp3-kwaliteit.

    Wie een blu-ray koopt wil ook de beste beeldkwaliteit en geen divx, vhs of dvd kwaliteit.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door .:Quadran:. Bekijk bericht
    Het marktaandeel van gewone cd's wordt stilaan ook verwaarloosbaar.
    Binnen de muziekmarkt heeft de cd nog wel een sterke positie (ik las laatst dat het marktaandeel van legale downloads in Nederland minder dan 10% is), alleen is de muziekmarkt zelf als gevolg van o.a. illegale downloads sterk gemarginaliseerd. Hoe groot het marktaandeel van SACD is binnen de markt van fysieke dragers is moeilijk te achterhalen (zie diverse discussies op internet hierover). Maar wat zal het marktaandeel zijn? Toch niet meer dan 1ofzo van de totale verkoop aan fysieke muziekdragers?

  18. #18

    Standaard

    Ik ben in afwachting van de levering van Rush - Moving Pictures Deluxe Edition (blu-ray audio) via http://www.play.com/Music/CD/4-/19304022/Moving-Pictures/Product.html

    Ter voorbereiding op het concert in Ahoy op 27 mei a.s. (waarvoor ik overigens nog een veldkaart over heb).
    Bronnen | Oppo BDP-83 SE | Humax IR-5000C | AppleTV | Sonos
    Receiver | NAD T757(v1)
    Output (video) | Panasonic 50PZ800
    Output (audio) | Dali Piano Noble (fronts) | Dali Piano Vocal (center) | Dali Piano Agile (surrounds) | Dali Piano Ambient (back surrounds) | Elac SUB 301 ESP (sub)

    Bediend m.b.v. een Logitech Harmony 1000.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    En het punt van de 'gratis' downloads speelt ook: ondanks dat het illegaal is, voelt dit voor de meeste mensen niet zo. En tegen wat gratis is valt niet op te concurreren.

    BD-audio is toch niet anders dan SACD, wat het ook niet heeft gered.
    Beide beweringen vind ik onzin.

    Iemand met een gezond stel hersenen weet gewoon dat alles een prijs heeft, dus ook muziek en films. De vraag is alleen of deze reëel of buitensporig zijn. Volgens mensen die veel gratis downloaden is deze buitensporig hoog en voor de mensen die er voor betalen ook. Om tegen wat gratis is op te kunnen concurrreren is dus meer nodig dan alleen het gevoel.

    Volgens mij is BD-audio wel anders dan SACD omdat bij BD-audio dezelfde soort codecs en mogelijkheden gebruikt kunnen worden als voor BD-video, maar dan met bvb een bemonsterings-frekwentie van 96 of 192Khz. Het is alleen zo dat opnamestudios hier nog geen gebruik van (kunnen) maken vanwege de beperkte mogelijkheden of dat ze niet willen dat een luisteraar alle slordigheden van een opname kunnen horen, terwijl dit laatste vaak een toegevoegde waarde kan hebben.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door .:Quadran:. Bekijk bericht
    Misschien moet men keer een marktonderzoek doen wie er eigenlijk nog cd's koopt, en wat hun verwachtingen zijn.

    Wie niet echt van geluidskwaliteit of beeldkwaliteit wakker ligt zal voor legale of illegale downloads van muziek en film gaan.

    Wie cd's koopt verwacht waarschijnlijk toch beter geluid dan mp3-kwaliteit.

    Wie een blu-ray koopt wil ook de beste beeldkwaliteit en geen divx, vhs of dvd kwaliteit.
    Mijn verwachtingen zijn dat er kwa weergave gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden en er dus geen ruimte gereserveerd wordt voor ander soort toepassingen. Daarnaast dat een CD als hybride uitgebracht wordt en dus ook een HD-laag bevat met bvb een hoogwaardig, meer-kanaals geluidsspoor zoals DTS en/of dat de interactieve toepassingen daarop geplaatst worden.

    Mensen die niet wakker liggen van een hoge weergave-kwaliteit, kunnen beter een wegwerp-set kopen. Daarmee klinkt en oogt alles als 'High-end'. Bevalt iets niet meer, dan kun je het gewoon weggooien en op deze manier een bijdrage leveren aan het naar de k..... helpen van de wereld.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 16-04-2011 om 16:11
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Ik ben benieuwd of de SHM-SACD hier ook een standaard zal worden, maar ik denk het niet. De meeste spelers die geschikt zijn voor DVD en BD zijn nl. niet geschikt voor SACD, terwijl de meeste receivers wel geschikt zijn voor DSD-signalen.


    Hopelijk zal het BD-A ook mogelijk zijn om bvb beeld toe te voegen zodat we niet niet de hele tijd naar een GUI of een screen-saver hoeven te kijken bvb foto's die in de opnamestudio gemaakt zijn. Dan zal het gebruik van een TV ook zinvoller zijn.
    Mijn Sony Bravia blu-ray home cinema set die ik vorig jaar kocht (zie mijn sig hieronder) bestaat uit een enkel component.
    Via de instellingen van de blu-ray speler kies je eenmalig bij sa-cd-instellingen om de multi-audio laag af te spelen. Dus elke keer wanneer je een sa-cd wilt afspelen, hoef je geen tv meer aan te zetten en kun je meteen van het 5.1 surroundgeluid genieten!

    Ik kan me nog herinneren dat sa-cd werd geïntroduceerd en dat je er speciaal een sa-cd-speler voor aan moest schaffen om er gebruik van te kunnen maken. En je moest tevens over een surround geluidsset beschikken, anders had je er nog niet veel aan. Al met al een prijzige 'grap'.

    Maar als alle huidige blu-ray home cinemasets ook sa-cd's zouden kunnen afspelen, zou ook de sa-cd weer aan een opmars kunnen beginnen. Want als ik nu een cd beluister in de woonkamer, mis ik gewoon vaak het ruimtelijk geluid wat ik nu een beetje gewend ben. Dan is stereo ineens erg beperkt.

    In een auto of achter de pc is stereo meer dan voldoende, maar als je écht naar muziek wilt luisteren en wilt beleven, dan wil ik soms wat meer. Zo kocht ik begin dit jaar de dubbel-cd Evinta van My Dying Bride. Symphonisch gearrangeerde soundscapes van oudere nummers van hun. Ideaal om als sa-cd aan te bieden, maar helaas.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rrjobse Bekijk bericht
    Ik ben in afwachting van de levering van Rush - Moving Pictures Deluxe Edition (blu-ray audio) via http://www.play.com/Music/CD/4-/19304022/Moving-Pictures/Product.html
    Deze heb ik ondertussen al een tijdje in bezit en klinkt echt fantastisch!

    Wow. What more can one say about the quality of at least two of the three lossless tracks offered on this incredible (mostly) audio Blu-ray? Oddly, and for one of the very few times I've experienced this in my reviewing careers, the lossless LPCM 2.0 stereo fold down (24-bit/96kHz) sounds surprisingly pallid when stacked up against the two lossless 5.1 tracks. The low end is especially weak on this 2.0 mix, so if you have the ability to experience the surround mixes, by all means, do so. Two brilliant 5.1 options are offered, an LPCM 5.1 and a DTS-HD Master Audio 5.1, and I personally would be hard pressed to find much if any difference between them. Both are presented with 24-bit/96kHz resolution, and the results are, to put it simply, astounding. The clarity and nuance that is now available to listeners of Moving Pictures presents whole new worlds of sonic activity. Multilayer synths which were before just kind of part of a muddled mass now ring out with singular clarity. Some of the sound effects utilized on a couple of the tunes are much more evident than they've ever been before. The utilization of the surround channels is brilliantly handled, and longtime fans of this album are in for some revelatory listening, as suddenly they'll find themselves centrally placed in an incredibly active soundfield. Fidelity is brilliant, with unbelievably facile dynamic range. As the boys of Rush tell us on one of the text entries on this Blu-ray, the increased resolution of Blu-ray audio means that this was actually mixed lower than traditional CDs or SACDs, so they recommend turning up the volume. I second that recommendation.
    Bron
    Vous au moins, vous ne risquez pas d'être un légume, puisque même un artichaut a du cœur... [Amélie Poulain]

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •