De resultaten 1 tot 24 van 24 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Verschil optisch en HDMI

    Hoi,

    Kan iemand mij in alle opzichten het verschil tussen deze 2 kabels uitleggen?

    Ik heb mijn PS3 nu via HDMI naar de tv en via optisch naar de Yamaha receiver/versterker.
    Nu ga ik dit weekend actief kijken naar een aantal interessante receivers/versterkers en daar zit natuurlijk HDMI al op.

    ik ben erg benieuwd.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  2. #2

    Standaard

    Wikipedia is prima in staat jou het verschil uit te legen...

    Maar het belangrijkste verschil is natuurlijk de nieuwe audioformaten, die wel door een HDMI kabel kunnen, maar niet door een optische kabel...
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  3. #3

    Standaard

    Bedenk je wel dat wanneer je je PS3 via je reciever aansluit, je altijd je reciever aan moet hebben als je iets met je PS3 wilt doen...
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  4. #4

    Standaard

    optische kabel is geschikt voor de DVD geluidsformaten, alleen voor geluid.
    HDMI ondersteund alle nieuwe formaten en is voor beeld en geluid.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcellow Bekijk bericht
    Wikipedia is prima in staat jou het verschil uit te legen...
    Dat snap ik wel, maar zolang mensen het eigenhandig mogen aanpassen, dan heb ik weinig vertrouwen in die site en meer van de mensen hier die naar mijn idee meer kennis hebben en uit ervaring spreken.

    Klopt het ook dat het geluid dan veel voller is?
    Korte conlusie is dus dat HDMI voor zowel beeld als geluid is en betere doorvoer geeft van de informatie.
    En dat optisch eigenlijk achterhaald is?
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  6. #6
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Klopt het ook dat het geluid dan veel voller is?
    Het zal niet voller zijn, maar kwalitatief beter en meer detail. Je kunt dit verschil vergelijken wanneer je een Mp3tje vergelijkt met een liedje op een originele cd van goede kwaliteit.

    Korte conlusie is dus dat HDMI voor zowel beeld als geluid is en betere doorvoer geeft van de informatie.
    Dat is helemaal juist. Er is op dit moment geen betere doorvoer van informatie dan HDMI.

    En dat optisch eigenlijk achterhaald is?
    Zo zou je het ook kunnen zien.

  7. #7
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door R Klemkerk Bekijk bericht
    Het zal niet voller zijn, maar kwalitatief beter en meer detail. Je kunt dit verschil vergelijken wanneer je een Mp3tje vergelijkt met een liedje op een originele cd van goede kwaliteit..

    Hoezo dan?
    Optisch geeft theoretisch juist minder weerstand dan een hdmi kabel.
    Plus dat het signaal veel beter gescheiden is dan alle kabels in één hdmiboom!
    Maar of je dat verschil kunt horen is maar de vraag!
    Daar komt weer de discussie over nullen en énen, en de niet aanwezige foutcorrectie!
    Uiteindelijk gaat het weer om of we kabels van 5 meter gaan gebruiken, want pas dan zou dit überhaubt een issue zijn.

    Het grootste voordeel is natuurlijk dat je net als de scart, nog maar één kabel gebruikt.
    Zolang je niet van SACD of DVD-audio of vooral de nieuwe HD audio formaten gebruikt maakt, zal er geen wezelijk verschil zijn.
    Wel profiteer je bij een BD speler, ongeacht de kabel, van een hogere bitrate en doorvoer van Dolby Digital dan bij DVD.

    Dat is helemaal juist. Er is op dit moment geen betere doorvoer van informatie dan HDMI..
    Dat is dus niet helemaal waar, het is eerder makkelijker dan die wirwar aan kabels!
    Bij audio gaat dit dus niet helemaal op, met uitzondering van wat ik eerder aangaf!
    En optisch is niet achterhaalt, alleen beperkt te gebruiken. (Dus eigenlijk heb je daar wel een beetje gelijk in, ligt aan je doel)
    Geen HD Audio, geen SACD of DVD-Audio doorvoer!
    Wat betreft beeld is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar kan je dan weer zeggen dat hdmi hetzelfde is als het al redelijk oude DVI-D, maar daar gaat dan weer geen audio doorheen.


    Wil je dus echt een verbetering halen in je Audio en Videokwaliteit, zul je het moeten zoeken in kwalitatief betere apparatuur, dan in het minimale verschil van de kabelaansluiting.
    De versterker/receiver, speakers en analoge speakerkabels daar merk je pas echt dat het uitmaakt.

    Maar waar het om gaat is vaak het gevoel!
    Luister en bepaal zelf wat je 'beter' vindt klinken, al is het maar suggestief!
    Want dat is meestal de leidraad!

    Neemt niet weg dat hdmi een heel mooi systeem is, en een must bij recentere schermen en AV Receivers.
    En gelukkig inmiddels redelijk uitontwikkeld
    Want er zijn natuurlijk in het verleden genoeg HDCP probleem gevallen bekend, maar dat terzijde
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 24-11-2009 om 12:30
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Hoezo dan?
    Optisch geeft theoretisch juist minder weerstand dan een hdmi kabel.
    Plus dat het signaal veel beter gescheiden is dan alle kabels in één hdmiboom!
    Maar of je dat verschil kunt horen is maar de vraag!
    Daar komt weer de discussie over nullen en énen, en de niet aanwezige foutcorrectie!
    Uiteindelijk gaat het weer om of we kabels van 5 meter gaan gebruiken, want pas dan zou dit überhaubt een issue zijn.

    Het grootste voordeel is natuurlijk dat je net als de scart, nog maar één kabel gebruikt.
    Zolang je niet van SACD of DVD-audio of vooral de nieuwe HD audio formaten gebruikt maakt, zal er geen wezelijk verschil zijn.
    Wel profiteer je bij een BD speler, ongeacht de kabel, van een hogere bitrate en doorvoer van Dolby Digital dan bij DVD.



    Dat is dus niet helemaal waar, het is eerder makkelijker dan die wirwar aan kabels!
    Bij audio gaat dit dus niet helemaal op, met uitzondering van wat ik eerder aangaf!
    En optisch is niet achterhaalt, alleen beperkt te gebruiken. (Dus eigenlijk heb je daar wel een beetje gelijk in, ligt aan je doel)
    Geen HD Audio, geen SACD of DVD-Audio doorvoer!
    Wat betreft beeld is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar kan je dan weer zeggen dat hdmi hetzelfde is als het al redelijk oude DVI-D, maar daar gaat dan weer geen audio doorheen.


    Wil je dus echt een verbetering halen in je Audio en Videokwaliteit, zul je het moeten zoeken in kwalitatief betere apparatuur, dan in het minimale verschil van de kabelaansluiting.
    De versterker/receiver, speakers en analoge speakerkabels daar merk je pas echt dat het uitmaakt.

    Maar waar het om gaat is vaak het gevoel!
    Luister en bepaal zelf wat je 'beter' vindt klinken, al is het maar suggestief!
    Want dat is meestal de leidraad!

    Neemt niet weg dat hdmi een heel mooi systeem is, en een must bij recentere schermen en AV Receivers.
    En gelukkig inmiddels redelijk uitontwikkeld
    Want er zijn natuurlijk in het verleden genoeg HDCP probleem gevallen bekend, maar dat terzijde
    Heel verhaal maar ik begrijp het helemaal.
    HDMI zal het voor mij wel worden voor het meeste.
    Ik gebruik mijn dvd speler dan voor zowel dvd's R1, SACD en cd.
    Mijn PS3 voor games en Blu Ray.
    En nog een HDMI voor onze HD-decoder.
    En verders tulp of scart voor de Wii.

    Dus optisch zal er weinig meer zijn dan. Die gebruik ik nu wel voor zowel dvd als voor mijn PS3 games en Blu Ray.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  9. #9
    R Klemkerk
    Guest

    Standaard

    Hoezo dan?
    Optisch geeft theoretisch juist minder weerstand dan een hdmi kabel.
    Plus dat het signaal veel beter gescheiden is dan alle kabels in één hdmiboom!
    Maar of je dat verschil kunt horen is maar de vraag!
    Daar komt weer de discussie over nullen en énen, en de niet aanwezige foutcorrectie!
    Uiteindelijk gaat het weer om of we kabels van 5 meter gaan gebruiken, want pas dan zou dit überhaubt een issue zijn.
    Omdat hdmi DD true digital en DTS HD doorgeeft en optisch niet. Daarom is in mijn ogen hdmi een sterkere speler. Wellicht dat optisch een lagere weerstand biedt, maar de ondersteunende hardware kan meer met hdmi dan met optisch.

    Het grootste voordeel is natuurlijk dat je net als de scart, nog maar één kabel gebruikt.
    Zolang je niet van SACD of DVD-audio of vooral de nieuwe HD audio formaten gebruikt maakt, zal er geen wezelijk verschil zijn.
    Wel profiteer je bij een BD speler, ongeacht de kabel, van een hogere bitrate en doorvoer van Dolby Digital dan bij DVD.
    Je zal wanneer je een Bluray speler optisch aansluit, geen gebruik maken van DD true digital en DTS HD. Deze zal dan alleen DD 5.1 of DTS of pcm2.0 laten horen. Dus het gebruik van de juiste kabel is wel degelijk van toepassing als je volledig gebruik wilt maken van de mogelijkheden en geluidskwaliteit van Bluray. Wanneer je een dvd afspeelt is dit natuurlijk geen issue. Dus als je je Bluray speler aan sluit via optisch, profiteer je niet van de nieuwe geluidsformateren wat inhoud, een hogere bitrate doorvoer.



    Dat is dus niet helemaal waar, het is eerder makkelijker dan die wirwar aan kabels!
    Bij audio gaat dit dus niet helemaal op, met uitzondering van wat ik eerder aangaf!
    En optisch is niet achterhaalt, alleen beperkt te gebruiken. (Dus eigenlijk heb je daar wel een beetje gelijk in, ligt aan je doel)
    Geen HD Audio, geen SACD of DVD-Audio doorvoer!
    Wat betreft beeld is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar kan je dan weer zeggen dat hdmi hetzelfde is als het al redelijk oude DVI-D, maar daar gaat dan weer geen audio doorheen.
    Je bent DD true digital en DTS HD vergeten, deze worden ook niet ondersteund door een optische kabel!. Het lijkt mij dat je zowel voordeel wilt behalen uit beeld en geluid als je een Bluray speler hebt met een versterker die er mee overweg kan.

    Maar wat ik met mijn statement wou zeggen is: HDMI kan alle soorten signalen op dit moment doorsturen. Er is geen enkele andere kabel die dat kan.


    Maar waar het om gaat is vaak het gevoel!
    Luister en bepaal zelf wat je 'beter' vindt klinken, al is het maar suggestief!
    Want dat is meestal de leidraad!
    Dat is zeker zo, maar wil je genieten van de beste geluidsformaten nu op de markt, heb je geen andere keuze dan hdmi te gebruiken.

  10. #10

    Standaard

    Nou, voorzover ik nog niet over de drempel was is dat moment zeker nu daar.
    Dit jaar komt er nog een nieuwe reciever met HDMI aansluitingen.

    Het lijstje heb ik al enigzins om te beluisteren. Nu nog de juiste met de juiste prijs.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  11. #11

    Standaard

    Dat wordt luisteren, veel luisteren, veel vergelijken en vooral veel opletten.
    Tips voor je zoektocht:
    - houd voor jezelf bij welke je hebt beluisterd met welke speakers
    - maak een lijstje met het aantal benodigde aansluitingen want het is zonde als je net 1 HDMI te weinig hebt op e net gekochtte apparaat. Houd rekening me eventueel toekomstige aanschaffen zoals consoles, BD speler, digitale TVkastjes, dat soort dingen.
    - neem er de tijd voor en eis niet steeds het nieuwste van het nieuwste, die strijd verlies je altijd. Blijf dus niet wachten op een pvolger want ook de wordt opgevolgd en die ook weer.

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Dat wordt luisteren, veel luisteren, veel vergelijken en vooral veel opletten.
    Tips voor je zoektocht:
    - houd voor jezelf bij welke je hebt beluisterd met welke speakers
    - maak een lijstje met het aantal benodigde aansluitingen want het is zonde als je net 1 HDMI te weinig hebt op e net gekochtte apparaat. Houd rekening me eventueel toekomstige aanschaffen zoals consoles, BD speler, digitale TVkastjes, dat soort dingen.
    - neem er de tijd voor en eis niet steeds het nieuwste van het nieuwste, die strijd verlies je altijd. Blijf dus niet wachten op een pvolger want ook de wordt opgevolgd en die ook weer.
    De vraag met toekomstige apparaten heb ik me continu gesteld en kom tot de conclusie dat ik niets kan verzinnen.
    HD-decoder, PS3 en misschien nog tervervanging van de huidige dvd speler een Blu-ray speler met regio vrije dvd-gedeelte. Dus ik denk dat ik met een reciver met 4 HDMI in voldoende zal hebben, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

    Ik wil het liefst wel altijd het nieuwste van het nieuwste. Maar ben gelukkig eerlijk naar mijzelf dat dat niet kan en dat je gewoon moet genieten van wat je hebt en kunt (finanncieel met name).
    Ik wil na 8 jaar de Yamaha gaan vervangen en hoop dat de opvolger net zolang tot langer mee zal gaan (product technisch).
    Na eea geluisterd te hebben staat de Marantz SR6004 met een lengte voorsprong bovenaan. Ik denk ook dat die het gaat worden.....maar zeker ben ik nog niet 100%
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  13. #13
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door R Klemkerk Bekijk bericht
    Maar wat ik met mijn statement wou zeggen is: HDMI kan alle soorten signalen op dit moment doorsturen. Er is geen enkele andere kabel die dat kan. .
    En daar heb je ook helemaal gelijk in.
    Moet ook toegeven dat ik dacht dat jij bedoelde, dat hdmi tevens een betere verbinding zou zijn voor conventionele Dolby Digital en DTS!

    Als er ook een nieuwe versterker komt is HDMI een must!
    En dan denk ik dat je daar zelfs niet teveel van kunt hebben.
    Je weet maar nooit!
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Als er ook een nieuwe versterker komt is HDMI een must!
    En dan denk ik dat je daar zelfs niet teveel van kunt hebben.
    Je weet maar nooit!
    Dan wil je toch WEER 1 nieuwe

  15. #15

    Standaard

    Hou er wel rekening mee dat SACD over HDMI maar in een aantal specifieke gevallen werkt. Anders ben je voor SACD aangewezen op de analoge uitgangen van de speler en een analoge multi-channel ingang op de versterker.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jack van Dijk Bekijk bericht
    Hou er wel rekening mee dat SACD over HDMI maar in een aantal specifieke gevallen werkt. Anders ben je voor SACD aangewezen op de analoge uitgangen van de speler en een analoge multi-channel ingang op de versterker.
    En hoe bedoel je dit precies "specifieke gevallen"?
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  17. #17

    Standaard

    SACD over HDMI werkt alleen in bepaalde combinaties van spelers en receivers, een stuk of 2 a 3 spelers en een paar receivers. Alle andere spelers en receivers op de markt zullen dit niet kunnen.

  18. #18

    Standaard

    Laten de specificaties van SACD dit eigenlijk ook niet toe en dan vooral DSD.
    Al kan de 1e PS3 het weer wel geloof ik.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Laten de specificaties van SACD dit eigenlijk ook niet toe en dan vooral DSD.
    Al kan de 1e PS3 het weer wel geloof ik.
    Je hebt gelijk de 1e PS3, de 60GB versie kan SACD afspelen, werkt prima over HDMI icm Onkyo 875, de combo 875 met de Oppo 981 doet het ook goed.
    Have fun and enjoy your collection

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je hebt gelijk de 1e PS3, de 60GB versie kan SACD afspelen, werkt prima over HDMI icm Onkyo 875, de combo 875 met de Oppo 981 doet het ook goed.
    Inderdaad de onkyo en de oppo zijn goede voorbeelden. Denon doet het volgens mij ook bij bepaalde modellen in combinatie met de denon-link. Dus dat moet je een denon speler en receiver hebben.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je hebt gelijk de 1e PS3, de 60GB versie kan SACD afspelen, werkt prima over HDMI icm Onkyo 875, de combo 875 met de Oppo 981 doet het ook goed.
    Moet ik eigenlijk toch een keer proberen nu ik een HDMI reciever heb. Heb namelijk precies één SACD....... Dark Side Of The Moon:razz: (Nou heb ik ook nog een DVD/SACD speler staan, dus het is niet dat ik hem nooit gebruikt heb).
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  22. #22
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Maar dat is d'r meteen ook wel één

    Ik heb er meerdere en ook een paar DVD-Audio's
    Maar zelfs ik vind het niet echt de moeite waard!
    Dus heb het hele SACD/DVD-Audio verhaal een beetje laten overwaaien.

    Je merkt echt wel het verschil met een goed installatie.
    Maar nog steeds marginaal t.o.z. van het verschil tussen dvd en Blu-ray/HD DVD.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Maar dat is d'r meteen ook wel één
    Heb zelfs nog het origineel op LP (uit 1971 volgens mij), ooit van mijn pa gekregen omdat ik het altijd al mooi vond.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  24. #24

    Standaard

    Ik heb er ook niet zoveel.
    De Boxset van Jeff Wayne's War of the Worlds en Golden Earring Naked III - Live at the Panama.

    Maargoed, zou leuk zijn als je ze goed zou kunnen afspelen en anders maar niet.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •