De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard "schaduw" in beeld bij projector

    Ik heb een Panasonic PT-AE2000 projector. Deze hangt via HDMI aan de receiver, die op zijn beurt alles via HDMI ontvangt van BD of DVD speler. Ik projecteer op ong. 2m breedte en zit op 3m50 van mijn scherm.
    Bij het afspelen van dvd's zie ik dikwijls wanneer een donker object op een lichte achtergrond staat een donker wazig lijntje in de achtergrond op ongeveer 0.5-1 cm van de overgang object-achtergrond. Bij palen in een landschap lijkt het alsof er naast elke paal een touwtje hangt om een vlag omhoog te trekken.
    Dit heb ik met dvds onafhankelijk of ik ze in de BD of DVD speler afspeel. De mate waarin hangt ook af van dvd tot dvd. Ik heb er al gezien waar het heel erg is, andere hebben het bijna niet. Ook met BD schijven heb ik het nog niet of nauwelijks teruggezien.
    Is dit nu een gevolg van edge enhancement, gewoon een gevolg van compressie (ook jpeg figuren kunnen dit al eens hebben), of is er iets anders aan de hand?

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Lijkt op edge enhancement. Is je projector gekalibreerd? Dit zou al eea aan kwaliteit kunnen verbeteren. Maar goed, je zegt zelf ook al wel dat het niet bij elke disc hetzelfde is...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  4. #4

    Standaard

    Projector is gekalibreerd door Frank Doorhof (of hoe heet ie nu weer juist).

    Bij sommige (of net wat meer dan sommige) dvd's zie je ook nog dat de lichte achtergrond nog eens extra licht wordt tussen het donkere vlak en de schaduw, dit lijkt me zeer zeker edge enhancement. Maar het streepje zelf, daarvan vraag ik me af of het ook edge enhancement is of enkel een compressieartefact dat op een gewone tv toch minder zichtbaar is.

    Ik heb ook al even aan de HDMI kabel durven denken, maar dan zou er gvolgens mij geen verschil mogen zijn tussen BD en geupscalede dvd.

  5. #5

    Standaard

    Zo te lezen heb je er geen last van bij 1:1 uitsturen, dus dan zou je zeggen dat er iets 480 / 576 niet zo netjes naar 1080 omzet. Laat je dit door je receiver, speler of projector doen en heb je hiertussen al eens geschakeld of het dan weg gaat?
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  6. #6

    Standaard

    Ik heb het scalen al door dvd-speler, BD-speler, receiver en projector laten doen, 't blijft gelijk.
    Bij de meeste films is het niet zo'n probleem dat het echt stoort (ik denk dat het mijn gasten nog niet opgevallen is), maar als je erop begint te letten (als de film zelf wat zwakker is ...) zie je het wel duidelijk.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JHendrix Bekijk bericht
    Ik heb het scalen al door dvd-speler, BD-speler, receiver en projector laten doen, 't blijft gelijk.
    Bij de meeste films is het niet zo'n probleem dat het echt stoort (ik denk dat het mijn gasten nog niet opgevallen is), maar als je erop begint te letten (als de film zelf wat zwakker is ...) zie je het wel duidelijk.
    Misschien een focus probleem bij jou projector? Heb je Frank al eens gemailt hoe dit komt en beter; of het te verhelpen is?
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •