Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
De resultaten 51 tot 71 van 71 worden weergegeven.

Discussie: Adviezen graag

  1. #51

    Standaard

    Die vriend van je had toch een Teufel set gekocht welke je goed vond klinken?
    Waarom kijk je niet voor losse luidsprekers van die set:
    http://www.teufel.de/THXsysteme/Syst...cfm?show=order

    De door jou genoemde JBL's zijn ook niet goedkoop, als ik via die links van jou kijk ben je altijd een kleine 650 euro kwijt.
    Je kunt bijvoorbeeld nu 3 van deze teufels kopen voor 490 euro.
    | DVD: 502 | HD-DVD: 48 | Blu-ray: 80| Samsung 50f6650| Pioneer VSX-919AH | LG BD370 | Toshiba HD-EP35 | Q-acoustics Q7000| Thatcable, Oehlbach en Monster

  2. #52

    Standaard

    550 wordt het dan, de center is goedkoper verkrijgbaar. Heb ook nog niets besloten of besteld, geduld is een schone zaak. Al is het wel moeilijk.....

  3. #53

    Standaard

    Eltax is nog niet genoemd, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit erg goed klinkt, klein is (goed afgewerkt) en ook nog voordelig!
    Hier is men (over het algemeen) nogal bevooroordeeld en worden er merken over het hoofd gezien of genegeerd omdat men van elkaar hoort dat het niet zo goed kan zijn voor die prijs....
    Ik heb het nu over de Eltax Monitor III. Hier te vinden:

    http://www.djelectronics.nl/advanced..._description=1

    Onverslaanbaar in z'n prijsklasse en zelfs vergeleken met heel wat duurdere....
    Is ook nog uitvoerig te beluisteren in Dordrecht.
    Zelfs echte audioliefhebbers en kenners staan met open monden te luisteren....
    Voor ieder die hier niet van overtuigd is: Ga gewoon eens luisteren!

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DJE Bekijk bericht
    Eltax is nog niet genoemd, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit erg goed klinkt, klein is (goed afgewerkt) en ook nog voordelig!
    Hier is men (over het algemeen) nogal bevooroordeeld en worden er merken over het hoofd gezien of genegeerd omdat men van elkaar hoort dat het niet zo goed kan zijn voor die prijs....
    Ik heb het nu over de Eltax Monitor III. Hier te vinden:

    http://www.djelectronics.nl/advanced..._description=1

    Onverslaanbaar in z'n prijsklasse en zelfs vergeleken met heel wat duurdere....
    Is ook nog uitvoerig te beluisteren in Dordrecht.
    Zelfs echte audioliefhebbers en kenners staan met open monden te luisteren....
    Voor ieder die hier niet van overtuigd is: Ga gewoon eens luisteren!
    Ik vindt dat bevooroordeelde wel meevallen, er draaien hier ook mensen naar alle tevredenheid met Eltax en er wordt ook bijvoorbeeld een Mivoc Subwoofer geadviseerd. Alle sets die ik aangeef zijn standaard al veel duurder dan Eltax, dus dan gaan mensen dat ook niet zo snel adviseren.
    Dat jij het adviseert snap ik wel, jij verdient er geld mee

  5. #55

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Ik vindt dat bevooroordeelde wel meevallen, er draaien hier ook mensen naar alle tevredenheid met Eltax en er wordt ook bijvoorbeeld een Mivoc Subwoofer geadviseerd. Alle sets die ik aangeef zijn standaard al veel duurder dan Eltax, dus dan gaan mensen dat ook niet zo snel adviseren.
    Dat jij het adviseert snap ik wel, jij verdient er geld mee
    Je hebt een punt met wat je zegt, maar waarom zou je dan toch niet gaan luisteren naar een Eltax set en hoe dit in de praktijk klinkt? Je zal verbaasd staan...
    Dat die andere sets duurder zijn, wil niet zeggen dat ze dus ook altijd beter zijn.
    Die Eltax Monitor III speakers klinken toch echt een stuk beter dan de JBL boxjes die je eerder hebt beschreven.

    Uiteraard heb ik er enig belang bij, maar ik ben ook een liefhebber van goed geluid. En als dat voor een aantal mensen met een min of meer beperkt budget voordelig (of nog voordeliger) kan, waarom dan niet?
    Laatst aangepast door DJE : 28-12-2009 om 22:08 Reden: Duidelijkere omschrijving

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DJE Bekijk bericht
    Je hebt een punt met wat je zegt, maar waarom zou je dan toch niet gaan luisteren naar een Eltax set en hoe dit in de praktijk klinkt? Je zal verbaasd staan...
    Dat die andere sets duurder zijn, wil niet zeggen dat ze dus ook altijd beter zijn.
    Ze klinken toch echt een stuk beter dan de JBL boxjes die je eerder hebt beschreven.

    Uiteraard heb ik er enig belang bij, maar ik ben ook een liefhebber van goed geluid. En als dat voor een aantal mensen met een min of meer beperkt budget voordelig (of nog voordeliger) kan, waarom dan niet?
    Daar heb je helemaal gelijk in. Jammer dat Dordrecht toch meer dan 1 uur van Arnhem af ligt, anders was ik zeker een keer komen luisteren.

  7. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Daar heb je helemaal gelijk in. Jammer dat Dordrecht toch meer dan 1 uur van Arnhem af ligt, anders was ik zeker een keer komen luisteren.
    Inderdaad jammer dat je enigszins uit de buurt woont.:sad:
    Mocht je eventueel toch nog eens tijd er voor over hebben en willen, ben je van harte welkom!
    Overigens zonder enig gepush of zo want daar hou ik mij niet mee bezig. Je bent liefhebber of niet...:wink:
    Iedereen is welkom om op z'n gemak te kijken en te luisteren en kan z'n eigen muziek of DVD/BluRay films meenemen.

  8. #58

    Standaard

    Peptalk:

    Bij Megapool (ja, die bestaan blijkbaar nog) een JAMO Surround set voor de belachelijk lage prijs van 73 euro!!!
    En even googlen leert mij dat het nog wel een aardig setje is ook! (ooit EUR 300 ).

    Laat je niet verwarren door de info op de megapool site, sub is actief!


    Jamo E310PDD Homecinema Luidsprekersysteem bestaand uit:

    2 frontluidsprekers E310

    System: 2 Way Closed
    Woofer (inch/mm): 4 / 102
    Midrange (inch/mm) :
    Tweeter (inch/mm): 1 / 25 Dome
    Power, long/short term (Watt): 70/100
    Sensitivity (dB - 2,8V / 1m): 88
    Frequency range (Hz): 75-20000
    Impedance (Ohm): 8
    Total volume (liters): 6,500000
    Weight (kg/lb): 2.50 / 5.51
    Dimensions HxWxD (mm/in): 234.00x150.00x184.00/9.21x5.91x7.24

    1 center luidspreker E3CEN
    System: 2 Way Closed;shielded
    Woofer (inch/mm): 2 x 4 / 102
    Tweeter (inch/mm): 1 / 25 Dome
    Power, long/short term (Watt): 70/100
    Sensitivity (dB - 2,8V / 1m): 90
    Frequency range (Hz): 75-20000
    Cross-over frequency (Hz): 3000
    Impedance (Ohm): 8
    Total volume (liters): 11,200000
    Weight (kg/lb): 5.00 / 11.02
    Dimensions HxWxD (mm/in): 150.00x405.00x184.00 / 5.91x15.94x7.24

    2 surround luidsprekers E3sur
    System: 2 Way Closed
    Woofer (inch/mm): 4 / 102
    Tweeter (inch/mm): ¾ / 19 Polydome
    Power, long/short term (Watt): 70/100
    Sensitivity (dB - 2,8V / 1m): 88
    Frequency range (Hz): 75-20000
    Cross-over frequency (Hz): 3000
    Impedance (Ohm): 8
    Total volume (liters): 6,500000
    Weight (kg/lb): 2.50 / 5.51
    Dimensions HxWxD (mm/in): 234.00x150.00x184.00 / 9.21x5.91x7.24

    Actieve Subwoofer E3SUB
    System: Electronic Subwoofer BR
    Woofer (inch/mm): 8 / 203
    Midrange (inch/mm): -
    Tweeter (inch/mm): -
    Limiter: Yes
    Dimensions HxWxD (mm/in): 310.00x300.00x300.00 / 12.20x11.81x11.81
    Total volume (liters): 27,900000
    Weight (kg/lb): 6.60 / 14.55
    Amplifier, rated output (W): 70
    Frequency range (Hz): 45-150
    Upper cutoff frequency (Hz): 70-150
    Maximum SPL (dB): 96
    Impedance (Ohm): 10K
    Mains voltage (V): 230


    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  9. #59

    Standaard

    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  10. #60

    Standaard

    Ziet er wel verschrikkelijk netjes uit voor het geld. Bedankt dat je o.a. aan mij denkt.

    Ben inmiddels al een stuk verder en ben bij wat audiozaken geweest
    Heb gisteren een Harman Kardon AVR 355 reciever gekocht voor een super prijs. Tevens 2 keer JBL L830 als front en een JBL LC-1 als center. De center is nog in bestelling, dus dat is nog even afwachten wanneer die binnenkomt. Gebruik de 'oude' JBL-etjes als surround, daar tevens speakerstands voor bijgekocht.
    Ook nog wat mooie kabeltjes aangeschaft van Oehlbach(Digitale interlink en subwoofer Y kabel) en er komt nog een HDMI van The Chord Company aan, die neemt mijn tante uit de UK mee en krijg ik de 1e(Ook nog Forrest Gump en The Green Mile op Blu-ray).

    Eigenlijk kan op deze discussie wel een slotje en kan ik binnenkort een discussie starten in Mijn Thuisbioscoop.

  11. #61

    Standaard

    Heb je het ondertussen al aangesloten?
    | DVD: 502 | HD-DVD: 48 | Blu-ray: 80| Samsung 50f6650| Pioneer VSX-919AH | LG BD370 | Toshiba HD-EP35 | Q-acoustics Q7000| Thatcable, Oehlbach en Monster

  12. #62

    Standaard

    Ja, maar wacht nog op de center en heb ook een sub besteld de BK Gemini 2 in Light Oak. Helaas voor mij heeft die maat van me de sub verkocht, dus gebruik ik momenteel mijn oude niet sub mogen hetende Philips basboxje.
    Als ik alles binnen heb eens zien wat ik met de opstelling van alles ga doen en daar zelf een kast omheen bouw of iets kant en klaars ga kopen. Nu staat één front op de sub van mn oude set en de ander op een poef..... Reciever op de grond en daar bovenop de BD speler en UPC HD DVR.
    Helaas zijn de euro's weggevlogen dus moet wel ff rustig aan doen nu. Weet niet of die kast kopen er nog vanaf kan....
    Moet nog wel mijn HTS 8100 van Philips te koop zetten, heb die Oehlbach Blue MAgic 5.1 in de verkoop en als ik een nieuwe center heb kan de Bose center ook in de verkoop, dus dan zou er weer wat mogelijk moeten zijn.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  13. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Om te beginnen, ben blij dat ik zelf nog steeds heel tevreden ben met mijn eigen full range speakeropstelling, als ik aan een nieuwe set toe zou zijn...... dan zou ik denk ik heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel tijd nodig hebben om dat te vinden wat mij zou aanstaan. Dan het budget, heb ik momenteel niet, en hoop dat het voorlopig ook niet nodig is

    Ik wens peptalk heel veel plezier met zijn zoektocht en hoop dat hij geduldig kan blijven, je kan je geld maar 1x uitgeven, dus het moet dan wel echt klikken.

    Over die center speaker die geen centerspeaker zou zijn, daar ben ik een andere mening toegedaan, deze center heeft 2 poorten, aan weerszijden, dat lijkt me al een voordeel, dan in mijn achterhoofd houdend dat hoge tonen niet links of rechts afslaan lijkt er mij niets mis aan deze speaker. Zelf gebruik ik een "normale" speaker als center, deze heeft maar 1 poort en zelfs bij deze speaker heb ik nooit het idee gehad dat het geluid niet uit het midden komt, maar dat terzijde.

    Zal verder maar geen speakers meer noemen, al mis ik Mirage in de lijst, een fabrikant die ook wel aardige speakertjes kan maken
    Center is wat dat betreft niet zo kritisch of belangrijk daar slechts een klein bereik wordt gebruikt en het dieptepunt ligt ongeveer bij 100hz(veel centers gaan niet dieper dan 100hz om de stemmen beter uit te laten komen)...De menselijke stem gebruikt slechts een klein bereik...En elke goede speaker moet stemmen goed weer kunnen geven. Bij lcd tv's is een grote speaker met een sterke magneet ook niet meer van belang, daar je het beeld toch niet meer kunt kromtrekken.:wink:

    "Goed menselijk gehoor kan 20Hz tot 20kHz horen. Gevoeligst voor frequenties tussen 500 Hz en 8.000 Hz. Komt overeen met bereik menselijke stem. Kan per persoon verschillen."

    bron:
    http://www.scholieren.com/werkstukken/27091

    of deze:
    http://www.yo-opera.nl/hoegroot/hoegroot_faq.htm

    deze bron geeft aan dat de gemiddelde stem tussen de 110 en 300hz ligt, voor het hoogste geluid op 1500-2000hz!
    Laatst aangepast door hstadman : 10-01-2010 om 14:53

  14. #64

    Standaard

    Vandaag nieuwe sub binnengekregen BK Gemini II, op mij n werk afegeleverd , opstellen wordt pas na 22:00......

    Ook geïnformeerd naar mijn bestelde center, JBL LC-1, gaat nog 4 weken duren
    Ach, gelukkig heb ik nog een center, dus voor die 50 euri wacht ik nog wel even, 2 weken er van ben ik toch niet thuis.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  15. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Center is wat dat betreft niet zo kritisch of belangrijk daar slechts een klein bereik wordt gebruikt en het dieptepunt ligt ongeveer bij 100hz(veel centers gaan niet dieper dan 100hz om de stemmen beter uit te laten komen)...De menselijke stem gebruikt slechts een klein bereik...En elke goede speaker moet stemmen goed weer kunnen geven. Bij lcd tv's is een grote speaker met een sterke magneet ook niet meer van belang, daar je het beeld toch niet meer kunt kromtrekken.:wink:

    "Goed menselijk gehoor kan 20Hz tot 20kHz horen. Gevoeligst voor frequenties tussen 500 Hz en 8.000 Hz. Komt overeen met bereik menselijke stem. Kan per persoon verschillen."

    bron:
    http://www.scholieren.com/werkstukken/27091

    of deze:
    http://www.yo-opera.nl/hoegroot/hoegroot_faq.htm

    deze bron geeft aan dat de gemiddelde stem tussen de 110 en 300hz ligt, voor het hoogste geluid op 1500-2000hz!
    De center speaker is ONTZETTEND BELANGRIJK!
    Je kan hoog of laag springen, maar 't is echt zo!
    NOOIT BEZUINIGEN OP DE CENTERSPEAKER, NOOIT!
    Een center is niet alleen voor de dialogen, maar ook voor het ruimtelijke effect, er komen veel meer geluiden uit dat je denkt!

  16. #66

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door -Jaap- Bekijk bericht
    De center speaker is ONTZETTEND BELANGRIJK!
    Je kan hoog of laag springen, maar 't is echt zo!
    NOOIT BEZUINIGEN OP DE CENTERSPEAKER, NOOIT!
    Een center is niet alleen voor de dialogen, maar ook voor het ruimtelijke effect, er komen veel meer geluiden uit dat je denkt!
    De centre is net zo belangrijk als de andere luidsprekers en moet ook integreren in de set-up. Heb je een goede centre dan heb je vaak ook goede fronts, surrounds en sub nodig.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  17. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door -Jaap- Bekijk bericht
    De center speaker is ONTZETTEND BELANGRIJK!
    Je kan hoog of laag springen, maar 't is echt zo!
    NOOIT BEZUINIGEN OP DE CENTERSPEAKER, NOOIT!
    Een center is niet alleen voor de dialogen, maar ook voor het ruimtelijke effect, er komen veel meer geluiden uit dat je denkt!
    Leuk verhaaltje, elke goede speaker zal voldoen aan de eisen van een mannelijke of vrouwlijke stem weergeven(80-2000hz)! Dus, zo belangrijk is dat nu ook weer niet. Hoe hoger je in het segment komt, hoe beter alles wordt.

    Ik zeg nergens in mijn verhaal dat er bezuinigd moet worden op een center, zeg alleen dat een center het niet zo heel erg zwaar heeft ten aanzien van de eisen voor een goede stem weergave! De stem zit in wat de audiofielen het middengebiedt noemen. Voor een speaker zijn de extreem hoge - en extreem lage tonen moeilijker om weer te geven.

    De meeste centers zijn toch wel ingesteld tot een beperkt bereik(80-100hz laag), anders gaan de andere geluiden teveel overheersen, denk dan aan zware bassen, wat de verstaanbaarheid niet ten goede komt!

    Als je naar het filter kijkt, zul je zien dat die anders is ingesteld.
    Laatst aangepast door hstadman : 17-01-2010 om 15:50

  18. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Leuk verhaaltje, elke goede speaker zal voldoen aan de eisen van een mannelijke of vrouwlijke stem weergeven(80-2000hz)! Dus, zo belangrijk is dat nu ook weer niet. Hoe hoger je in het segment komt, hoe beter alles wordt.

    Ik zeg nergens in mijn verhaal dat er bezuinigd moet worden op een center, zeg alleen dat een center het niet zo heel erg zwaar heeft ten aanzien van de eisen voor een goede stem weergave! De stem zit in wat de audiofielen het middengebiedt noemen. Voor een speaker zijn de extreem hoge - en extreem lage tonen moeilijker om weer te geven.

    De meeste centers zijn toch wel ingesteld tot een beperkt bereik(80-100hz laag), anders gaan de andere geluiden teveel overheersen, denk dan aan zware bassen, wat de verstaanbaarheid niet ten goede komt!

    Als je naar het filter kijkt, zul je zien dat die anders is ingesteld.
    Is het niet zo dat de audiotrack bepaald wat er weer te geven valt

    In het geval dat het volledige frequentiegebied gebruikt wordt, dan wil je toch ook dat dat weergegeven wordt, daarom gebruik ik dan voor alles full range speakers en in mijn geval niet een speciale center maar een gewone speaker als center.
    Have fun and enjoy your collection

  19. #69

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Is het niet zo dat de audiotrack bepaald wat er weer te geven valt

    In het geval dat het volledige frequentiegebied gebruikt wordt, dan wil je toch ook dat dat weergegeven wordt, daarom gebruik ik dan voor alles full range speakers en in mijn geval niet een speciale center maar een gewone speaker als center.
    Neen, speakers die geoptimaliseerd zijn voor spraak (centers) kennen vaak een limiet in het laag. Een full range, zoals die van jouw zal dan inderdaad wel tot het laag gaan die de speaker kan weergeven.

    In dit geval worden de filters of filter(ligt aan het type; in 2 way zit meestal 1 filter in 3 way 2 filters of meer) geoptimaliseerd om in een bepaald frequentiegebiedt optimaal te presteren, je kunt zeker wat laag eruit filteren ten goede van stemweergave.

    Een filter is vaak een setje spoelen, weerstanden en condensatoren. Deze filters bepalen welke unit in je speaker een bepaald frequentiebereik mag afspelen, ook wel wisselfilters genoemd.

    Je kunt ook als fabrikant bijv. condensatoren selecteren die beter op spraak zijn afgestemd. Mogelijkheden genoeg.

    Je mist in dit geval niets, daar de 2 fronts wel alles weergeven.

    Voor wat betreft de audiotrack is ook je versterker en je speaker de limiet. Versterkers gaan vaak van 20hz tot 20khz. Op sacd bijv. staat informatie die ver boven dit frequentiebereik uitgaat...Ook langspeelplaten gaan ver over dat bereik, tot wel 40-50khz...

    Speakers gaan vaak van 30hz (heb je al een hele goede 3 weg vloerstaander(en erg duur)) tot zo'n 20khz...sommige hele dure speakers gaan in het hoog door tot zo'n 35-40khz.
    Die worden dan super high fidelity genoemd, of iets in die trand.

    Ik denk ook dat in de soundmix voor de center aangepast/geoptimaliseerd wordt voor spraak, anders heb je er ook niet zoveel aan! Er gaan immers niet voor niets gescheiden kanalen naar verschillende speakers!
    Laatst aangepast door hstadman : 17-01-2010 om 23:38

  20. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door hstadman Bekijk bericht
    Neen, speakers die geoptimaliseerd zijn voor spraak (centers) kennen vaak een limiet in het laag. Een full range, zoals die van jouw zal dan inderdaad wel tot het laag gaan die de speaker kan weergeven.

    In dit geval worden de filters of filter(ligt aan het type; in 2 way zit meestal 1 filter in 3 way 2 filters of meer) geoptimaliseerd om in een bepaald frequentiegebiedt optimaal te presteren, je kunt zeker wat laag eruit filteren ten goede van stemweergave.

    Een filter is vaak een setje spoelen, weerstanden en condensatoren. Deze filters bepalen welke unit in je speaker een bepaald frequentiebereik mag afspelen, ook wel wisselfilters genoemd.

    Je kunt ook als fabrikant bijv. condensatoren selecteren die beter op spraak zijn afgestemd. Mogelijkheden genoeg.

    Je mist in dit geval niets, daar de 2 fronts wel alles weergeven.

    Voor wat betreft de audiotrack is ook je versterker en je speaker de limiet. Versterkers gaan vaak van 20hz tot 20khz. Op sacd bijv. staat informatie die ver boven dit frequentiebereik uitgaat...Ook langspeelplaten gaan ver over dat bereik, tot wel 40-50khz...

    Speakers gaan vaak van 30hz (heb je al een hele goede 3 weg vloerstaander(en erg duur)) tot zo'n 20khz...sommige hele dure speakers gaan in het hoog door tot zo'n 35-40khz.
    Die worden dan super high fidelity genoemd, of iets in die trand.

    Ik denk ook dat in de soundmix voor de center aangepast/geoptimaliseerd wordt voor spraak, anders heb je er ook niet zoveel aan! Er gaan immers niet voor niets gescheiden kanalen naar verschillende speakers!
    Een center wordt niet alleen gebruikt voor spraak, al was dat wel een hoofddoel in de toenmalige opzet. Er zijn in de loop der tijd meer films uitgekomen die een uitgebreider gebruik gingen maken van het center kanaal. Het is simpel om te stellen dat er alleen maar spraak doorheen hoeft, en als dat wel zo zou zijn, dan kan een center veel goedkoper dan wat menige knappe center heden ten dage moet kosten.

    Er gaan inderdaad gescheiden kanalen naar de speakers en met de nieuwste HD tracks hebben al die kanalen ook nog eens het volle bereik per kanaal en niet zoals in den beginne met Dolby Prologic wat toch wel wat benepener was met een beperkte frequentie weergave over de surroundkanalen.

    Toch zijn de meningen over het centerkanaal verdeeld, er zijn er die zeggen dat je zonder kan, er zijn er die zeggen dat je een full range moet gebruiken, er zijn er die zeggen dat je alleen de spraak frequentie moet gebruiken, maar over het algemeen zeggen ze allemaal dat je, als je wel een center gebruikt, je een center moet gebruiken die qua klank matched met de rest van je speakeropstelling.

    Aangezien het center kanaal ook wordt gebruikt voor effecten met het volle frequentie bereik, gebruik ik een full range speaker, ik wil gewoon niets missen.:wink:

    De center, zoals in den beginne bedoeld om spraak gericht en duidelijk uit het scherm te laten komen is eigenlijk niet meer, maar ik kan me voorstellen dat als "men" wat moeite zou hebben met het verstaan van spraak, "men" dan kiest voor een center (en daarmee voor de hele speakeropstelling) die duidelijker is in de spraak.

    Zoveel mensen, zoveel wensen en gelukkig is er voor iedere smaak wel wat te koop en dat ook nog eens in ruime mate. Op speakergebied kun je je in alle maten,prijzen en klanken geheel verdrinken in de uitgebreide keuze, het is alleen wel een kwestie van heel veel geduld en daar ontbreekt het er bij de meesten aan, vandaar dat die dozenschuivers nog steeds bestaan:sad:
    Have fun and enjoy your collection

  21. #71

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Een center wordt niet alleen gebruikt voor spraak, al was dat wel een hoofddoel in de toenmalige opzet. Er zijn in de loop der tijd meer films uitgekomen die een uitgebreider gebruik gingen maken van het center kanaal. Het is simpel om te stellen dat er alleen maar spraak doorheen hoeft, en als dat wel zo zou zijn, dan kan een center veel goedkoper dan wat menige knappe center heden ten dage moet kosten.

    Er gaan inderdaad gescheiden kanalen naar de speakers en met de nieuwste HD tracks hebben al die kanalen ook nog eens het volle bereik per kanaal en niet zoals in den beginne met Dolby Prologic wat toch wel wat benepener was met een beperkte frequentie weergave over de surroundkanalen.

    Toch zijn de meningen over het centerkanaal verdeeld, er zijn er die zeggen dat je zonder kan, er zijn er die zeggen dat je een full range moet gebruiken, er zijn er die zeggen dat je alleen de spraak frequentie moet gebruiken, maar over het algemeen zeggen ze allemaal dat je, als je wel een center gebruikt, je een center moet gebruiken die qua klank matched met de rest van je speakeropstelling.

    Aangezien het center kanaal ook wordt gebruikt voor effecten met het volle frequentie bereik, gebruik ik een full range speaker, ik wil gewoon niets missen.:wink:

    De center, zoals in den beginne bedoeld om spraak gericht en duidelijk uit het scherm te laten komen is eigenlijk niet meer, maar ik kan me voorstellen dat als "men" wat moeite zou hebben met het verstaan van spraak, "men" dan kiest voor een center (en daarmee voor de hele speakeropstelling) die duidelijker is in de spraak.

    Zoveel mensen, zoveel wensen en gelukkig is er voor iedere smaak wel wat te koop en dat ook nog eens in ruime mate. Op speakergebied kun je je in alle maten,prijzen en klanken geheel verdrinken in de uitgebreide keuze, het is alleen wel een kwestie van heel veel geduld en daar ontbreekt het er bij de meesten aan, vandaar dat die dozenschuivers nog steeds bestaan:sad:
    Ik heb even specificaties nagekeken van high end receivers en high end speakers:

    Sommige versterkers gaan van 10hz tot 100khz op papier. De nautilus van b&W bijv. gaat slechts van 35hz tot 20khz -3db.....tja, leuk al die papieren cijfertjes. Feit blijft dat je speaker de beperkende factor blijft. En eventueel je gehoor, die wordt langzaam minder naarmate je ouder wordt, met name hoge tonen worden minder goed hoorbaar!

    Een van de redenen dat ze bijv. cd keihard afgekapt hebben op 20hz-20khz, omdat men toch niet beter of een hoger frequentiebereik kon horen. Daar is men nu een beetje van teruggekomen.

    Je begrijpt dat al die mooie verhaaltjes en cijfertjes in de praktijk vaak niet zoveel betekenen bij een luistersessie!

    Een speaker met een lagere specificatie kan beter klinken, versterkers idem dito.
    Alles hangt af van de gebruikte componenten, afstelling en matching, dus je complete set!

    Ik heb nog even geken naar een b&w center: 56Hz - 22kHz ±3dB on reference axis
    tannoy:Frequency response 42Hz - 54kHz. Dit betekend dat ook zij vinden dat de allerlaagste tonen niet echt gewenst zijn voor een center en de verstaanbaarheid van de stem. Speakers op small zetten scheelt ook al een stuk. Hiermee limiteer je eigenlijk ook al de allerlaagste tonen!
    Laatst aangepast door hstadman : 20-01-2010 om 21:42

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •