De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard INTERVIEW: Jack van Dijk

    Hieronder volgt het interview met Jack van Dijk

    De vragen staan hier. Deze kan de geïnterviewde kopiëren naar zijn post.

    P.S. Gelieve niet te posten in dit topic voordat Jack van Dijk zijn interview geplaatst heeft.

    Alhier staan de toelichtingen, vriendelijk verzoek aan iedereen die aan de beurt is of komt dit even door te lezen.

  2. #2

    Standaard

    Algemeen gedeelte:

    - Wat is je echte voornaam; heeft deze nog een speciale betekenis?
    Jack, als zijnde de korte versie van Jacobus. Vernoemd naar de oudste broer van mijn vader.

    - Wat is je geboortedatum?
    6 December 1970

    - Wat is je woonplaats; heb je daar altijd gewoond, vertel eens iets over je woonplaats?
    Bennekom, waar ik intussen zo'n 3 jaar woon. Een dorpje tussen Ede en Wageningen.

    - Wat is je burgelijke staat; ongehuwd / gehuwd / samenwonend, kinderen, leg uit/vertel?
    Samenwonend, geen kinderen.

    - Wat voor studie en/of werk doe je; wat studeer je / heb je gestudeerd, waarom? wat voor werk doe je en wat houdt het in?
    Ik werk als Lead Architect voor een amerikaans softwarebedrijf. Dit betekent dat ik aan de verkoopkant help software te verkopen door technische ondersteuning te leveren. Dit doe ik door geheel Europa, zodat ik nog wel eens onderweg ben. (Dit interview wordt nu in Stockholm geschreven)

    - Heb je nog andere hobbies en/of passies naast film; leg uit/vertel?
    Bijna iedere zaterdag en zondag kan je mij op de golfbaan vinden en in de zomer ook nog wel in de avonden.

    Ervaring met het Medium Film:

    - Wanneer en hoe ben je voor het eerst in aanraking gekomen met het medium film?
    Als een nakomert met twee oudere broers boven mij die ook nogal van films houden zal dat heel vroeg zijn geweest. Ik kan mij nog herrinneren dat ik een jaar of 5 was en dat er een film op tv, maar ik moest al naar bed. Mijn oudere broer werkte er aan mee dat ik stiekem de woonkamer in kon kruipen en vanonder de bank de film kon kijken.

    - Wat herinner je je nog van je eerste ervaringen met films, thuis of in de bioscoop?
    De ervaring hierboven is zeker een van de eerste. De eerste keer bewust naar de bioscoop zal wat later zijn geweest. Ik weet in ieder geval nog dat ik op zeker moment van iemand kaartjes kreeg voor de film Annie, maar dat was niet de eerste keer dat ik in de bioscoop kwam.

    - Wanneer is film voor jou echt een hobbie/passie geworden?
    Heel jong keek ik al veel films. Het punt dat films ook een verzameling werd was toen ik op de universiteit zat. Ik was toen al een redelijke audiofiel en wat samen met mijn beste vriend op een cd beurs in Rotterdam. Daar stond Robert Verhoef van Ro-disc (die toen nog geen winkel had) met een stand met laserdiscs en dat sprak mij wel erg aan. Dat was ergens in 1992 of zo.

    - Hoe benader jij het medium film; als zijnde kunst, entertainment of iets heel anders, leg uit?
    Mijn stelling was altijd dat films in eerste plaats gewoon moeten vermaken, entertainment dus. Hoewel ik de laatste jaren ook wel meer open sta voor de 'kunst' kant. Een van de dingen wat ik mij ten doel heb gesteld is het krijgen van alle films uit de Empire 500 Greatest Movies Of All Time op Blu-ray, het verloop daarvan is hier te volgen: http://www.jackvandijk.nl/500_movies.htm. Dit heeft in ieder geval al tot het aankopen en kijken van een hoop films geleid die ik anders waarschijnlijk geen weet van zou hebben en die ontzettend goed bleken te zijn.

    - In hoeverre is film belangrijk in jouw leven?
    Ik denk niet dat ik nog zonder zou kunnen.

    - Wat vind jij van de technische ontwikkeling die films de afgelopen twee decennia doormaken?
    Gezien mijn technische achtergrond vind ik dat wel interresant, hoewel het niet altijd betere films oplevert.

    - Heb je zelf ooit overwogen de filmwereld in te gaan, of overweeg je dat nog steeds?
    Nee, je moet van je hobby geen werk maken.


    Film Algemeen:

    - Wat is tot nu toe de beste film die je ooit hebt gezien en waarom?
    Pff, een onmogelijke vraag. Hangt denk ik van mijn stemming af, maar titels die bij mij opkomen zijn: In the Mouth Of Madness, Pulp Fiction, Once Upon A Time In The West, What's Eating Gilbert Grape en Thin Red Line.

    - Wat is je favoriete filmgenre en waarom?
    Actie kijkt altijd lekker weg (onder het motto dat film vermaak moet zijn), maar aan mijn verzameling valt wel af te leiden dat ik van alles wel kan waarderen.

    - Wie is je favoriete acteur/actrice en waarom, wat is zijn/haar beste film?
    Favoriete acteur is absoluut Johnny Depp met What's Eating Gilbert Grape als beste film. Qua actrices ga ik denk voor de stoere vrouwen, dus bijvoorbeeld Sigourney Weaver in Aliens of Linda Hamilton in Terminator 2.

    - Wie is je favoriete regisseur en waarom, wat is zijn/haar beste film?
    Met grote afstand Oliver Stone, omdat zijn films over het algemeen echt wat te vertellen hebben. Waarbij zijn Vietnam trilogy dan wel een must have is: (Platoon, Born On The Fourth Of July en Heaven & Earth).

    - Welke filmster zou jij wel eens willen ontmoeten en waarom?
    Quentin Tarantino, volgens mij kan je een hoop lol met hem hebben en uitstekend een biertje mee gaan drinken.

    - Welke film vind jij het meest ondergewaardeerd en waarom?
    What's Eating Gilbert Grape. Waarom? Hoeveel mensen hebben uberhaupt van deze film gehoord? Daarom dus al.

    - Welke film vind jij het meest overgewaardeerd en waarom?
    Met het risico heel veel mensen op hun ziel te trappen: De eerste Star Wars films. Maar dat komt misschien ook doordat ik ze pas ging kijken toen The Phantom Menace uitkwam en toen was het toch wel een zwaar geval van: "Wat ziet dat er allemaal nep uit".

    - Welke film(scène) laat jou huilen en waarom?
    Daar heb ik niet zo gauw last van. Wel kan ik mijn nog precies herinneren dat ik The Pianist in de bioscoop zag en dat de sfeer tijdens de pauze van de film op zijn zachtst gezegd wat down was.

    - Welke filmsoundtrack kan jou het meest bekoren en waarom?
    Dune met de muziek van Toto (hoewel ik de film nooit heb gezien )

    - Welke film heb je het laatst bekeken en wat vond je er van?
    Rendition, erg ok!

    - Hoe en wanneer kijk jij het liefste een film?
    Zoveel mogelijk natuurlijk En meestal thuis, kom er laatste tijd meestal niet aan toe om naar de bioscoop te gaan.

    - Wat moet er absoluut niet gebeuren wanneer jij een film kijkt?
    Ik leidt zo'n raar ongestructureerd leven dat weinig mij van slag bent, heb bijvoorbeeld ook geen enkele moeite met een film verdeeld over een hele week in stukjes van een kwartier te kijken.

    Van DVD tot HT:

    - Wanneer kwam jij voor het eerst in aanraking met DVD?
    Zoals hierboven al staat begon ik met laserdisc, dvd was toen gewoon een opvolger. Net zoals blu-ray dat nu weer voor dvd is.

    - Wat was je eerste DVD en hoe was je eerste DVD ervaring, hoe anders als VHS was het?
    Mijn eerste DVD was The Mask Of Zorro en mijn vergelijking wat Laserdisc en geen VHS. En dan kwam zeker in de begintijd de dvd's er niet eens altijd even goed uit.

    - Hoeveel DVD's koop je gemiddeld per maand en hoe groot is je collectie?
    Dat verschilt, maar redelijk wat. De collectie is nu ongeveer 550 blu-rays en zo'n 400 dvd's.

    - Heb je op dit moment een kijkachterstand, zo ja, hoeveel?
    Ja, altijd. Meestal zo'n 100 titels.

    - Waar kijk jij naar bij de aanschaf van een DVD; de verpakking, de extra's, het geluid of toch enkel de waarde van de film, leg uit?
    Het gaat mij in de eerste plaats op de film, de rest zoals verpakking of extra's is leuk meegenomen maar niet doorslaggevend.

    - Wat is je mooiste/meest waardevolle DVD, wat is er zo speciaal aan?
    Ik geloof niet dat ik met mijn Blu-rays of DVD's er 1 tussen heb zitten die meer speciaal is dan de anderen. In de laserdisc tijdperk had ik dat wel. Als fan van Marillion ben ik heel lang op zoek geweest naar de laserdisc "Live from Loreley". Dit was een japanse laserdisc en tegen de tijd dat ik daar naar op zoek ging was die zwaar out-of-print. Ik heb er zelfs iemand nog wel eens 1000 gulden voor geboden, maar uiteindelijk heb ik hem voor 225 gulden van iemand gekocht.

    - Ben je al overgestapt op Blu-ray en zo ja, wat zijn je ervaringen?
    Eh ja, na eerst een tussenstap naar HD-DVD te hebben gemaakt. Absoluut een grote stap vooruit.

    - Heb je een Home Theater setup thuis?
    Ja

    - Welke merken zitten daarin?
    Tag McLaren, Burmester, Avalon, zie http://www.jackvandijk.nl voor een volledig overzicht.

    - Wat zou je willen verbeteren in je huidige setup?
    Ik sta al enige tijd voor het dilema om of de blu-ray speler te vervangen door zoiets als de Denon DVD-A1UD en dan HD audio analoog naar de Tag McLaren te laten sturen, of de Tag McLaren vervangen door een processor die HD Audio via HDMI kan verwerken.

    - Is je Home Theater in een aparte ruimte of is deze geintegreerd in je woon/slaapkamer?
    In de woonkamer

    - Ben je al High Definition proof?
    Beeld wel, geluid dus nog niet.

    - In hoeverre is de grootte van jouw kijkscherm belangrijk voor je filmbelevenis?
    Ik zeg altijd een goede film kan je ook op een 35cm beeldbuis kijken, maar op een groot scherm is natuurlijk altijd prettiger.

    De site van DVD.nl:

    - Sinds wanneer ben je lid van DVD.nl?
    Volgens mijn profiel sinds 16 april 2002.

    - Hoe ben je hier terecht gekomen?
    Geen idee, misschien wel gewoon op de gok www.dvd.nl ingetypt.

    - Wat heb je geleerd van deze site?
    Vooral een hoop over welke versie je van een dvd of blu-ray wel of niet moet hebben.

    - Wat vind je het leukste aan deze site, welke onderdeel van de site?
    Op het moment de blu-ray discussies en recencies.

    - Zou je, indien je dat niet al bent, onderdeel willen uitmaken van de DVD.nl crew en waarom wel/niet?
    Nee, ik ben een aantal jaren moderator geweest op htforum.nl en ik weet daardoor dat als je dat goed wilt doen dat dit veel tijd kost en ik ben momenteel blij even van die druk verlost te zijn.

    - Heeft deze site je eerder veel geld gekost (TKA subfora) of toch eigenlijk veel geld bespaard (Pricewatch/Kortingsbonnen)?
    Hoewel er dan bij mij veel activiteit is in de TKA subfora zou ik dit toch beschouwen als geld bespaard omdat ik op die manier veel titels tweedehands heb gekocht die ik anders toch ook zou willen hebben.

    - Hoe vaak ben je op de site te vinden?
    Bijna dagelijks denk ik altijd wel even.

    - Ben je verslaafd aan deze site?
    Nee

    - Slaat bij jou de paniek toe wanneer DVD.nl tijdelijk uit de lucht is?
    Totaal niet

    - Zou je graag (vaker) mede forumleden ontmoeten voor een meeting/gezellig samenzijn?
    Ik heb dat op HTForum wel gedaan, de praktijk is vaak dat gezien mijn werk daar weinig tijd voor overblijft.

    Tot slot:

    - Hoe vond je dit interview?
    Nog best een hoop vragen

    Vraag van Vilnix: Wat is je slechtste filmervaring?
    Ik was op zeker moment voor mijn werk in Las Vegas. Daar besloten we met een aantal collega's naar de bioscoop te gaan. Ik weet al lang niet meer welke film het was, maar wel dat er midden op het scherm een grote vlek zat omdat iemand daar een keer een beker frisdrank of zo tegen aan had gegooid.

    - Welke vraag wil je aan de volgende geïnterviewde stellen?
    In het interview wordt wel gevraagd of de grootte van het scherm invloed heeft op je filmbeleving. Als ware audiofiel zou ik willen weten of het geluid ook een dergelijk invloed heeft, dus hoeveel dragen dingen als surround e.d. voor jou bij aan de filmbeleving?

  3. #3

    Standaard

    Leuk interview!
    Kom je ooit nog weer eens terug op HTforum.nl?
    Account weg, NIETS MEER!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door -Jaap- Bekijk bericht
    Leuk interview!
    Kom je ooit nog weer eens terug op HTforum.nl?
    Account weg, NIETS MEER!
    Dat is een lang verhaal, waarbij een hoop dingen zijn gebeurd die de mensen hier weinig zullen boeien. Maar het korte antwoord is: nee.

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    Leuk! Al is Rendition in mijn ogen alles behalve 'erg ok'
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Leuk! Al is Rendition in mijn ogen alles behalve 'erg ok'
    Zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel meningen. Tuurlijk het is waarschijnlijk niet de beste film allertijden. Maar ik beschouw het ook niet als compleet verloren tijd die ik aan het kijken van deze film heb besteed. Goed ben nu Planet Terror aan het kijken en ja, dat is zeker beter. Hoewel ook weer niet iedereen het daarmee eens zal zijn.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •