De resultaten 1 tot 16 van 16 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Aanschaf boxen en geluidsinstallatie

    Beste Forumleden,

    Ik wil voor mijn woonkamer en keuken een nieuwe geluidsinstallatie kopen, maar heb eigenlijk geen idee wat er op dit moment te koop is en wat de te verwachtte ontwikkelingen zijn. Een eerste onderzoekje in de stad (Utrecht) levert op, dat je voor een goed advies maar beter niet meer in hifi-winkel (als je die nog weet te vinden) moet binnenstappen. En gezien het feit dat ik goede ervaringen heb met adviezen die ik via Internet-fora heb gekregen, leek me dit wel een geschikte weg om advies te vragen.

    Voornaamste gebruik zal bestaan uit het draaien van CD's en af en toe de radio. Later zou ik de installatie graag ook gebruiken voor een 'thuisbioscoopje' (af en toe) en bij een feestje moet ie natuurlijk ietsje harder kunnen. In mijn woonkamer (ongeveer 10x4 meter en 3 meter hoog) wil ik tzt het 'tijdelijke' thuisbioscoopje (ook weer niet te profi) kunnen realiseren, in alle 4 de hoeken heb ik een aansluitpunt gerealiseerd voor een box. In de keuken (ongeveer 4x6 meter en 3 meter hoog) heb ik in twee hoeken (van één korte zijde) een aansluitpunt voor een box...

    Vraag 1: Is het verstandig te kijken naar Home Cinema sets (woonkamer)? Of zijn traditionele boxen toch beter! (6 paar boxen op een versterker, gaat dat lukken?)
    Vraag 2: Waar moet ik op letten voor de keuze van mijn boxen, zijn er normen voor 'wattage', 'frequenties' ed waar ik rekening mee moet houden, ook gezien de redelijk grote ruimtes?
    Vraag 3: Wat voor hifi eenheden zou ik moeten kopen? Receiver of versterker en tuner los, CD/DVD speler, later Blu Ray en Beamer? (hoort wellicht in een ander sub-forum thuis)
    Vraag 4: Waar moet ik nog meer opletten? En zijn er tips voor merken en winkels (regio Utrecht) of internetsites?

    O ja, niet onbelangrijk, ik dacht +/- 1000 euro uit te geven (boxen en geluidsapperatuur), maar dit is rekbaar...
    Ik ben totaal niet op de hoogte van de hifi markt van tegenwoordig. Heb me er in het verleden (toen de CD nog het je van het was ) behoorlijk in verdiept...

    Met vriendelijke groet,
    JoostB (Utrecht)

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JoostB Bekijk bericht
    Beste Forumleden,

    Ik wil voor mijn woonkamer en keuken een nieuwe geluidsinstallatie kopen, maar heb eigenlijk geen idee wat er op dit moment te koop is en wat de te verwachtte ontwikkelingen zijn. Een eerste onderzoekje in de stad (Utrecht) levert op, dat je voor een goed advies maar beter niet meer in hifi-winkel (als je die nog weet te vinden) moet binnenstappen. En gezien het feit dat ik goede ervaringen heb met adviezen die ik via Internet-fora heb gekregen, leek me dit wel een geschikte weg om advies te vragen.

    Voornaamste gebruik zal bestaan uit het draaien van CD's en af en toe de radio. Later zou ik de installatie graag ook gebruiken voor een 'thuisbioscoopje' (af en toe) en bij een feestje moet ie natuurlijk ietsje harder kunnen. In mijn woonkamer (ongeveer 10x4 meter en 3 meter hoog) wil ik tzt het 'tijdelijke' thuisbioscoopje (ook weer niet te profi) kunnen realiseren, in alle 4 de hoeken heb ik een aansluitpunt gerealiseerd voor een box. In de keuken (ongeveer 4x6 meter en 3 meter hoog) heb ik in twee hoeken (van één korte zijde) een aansluitpunt voor een box...

    Vraag 1: Is het verstandig te kijken naar Home Cinema sets (woonkamer)? Of zijn traditionele boxen toch beter! (6 paar boxen op een versterker, gaat dat lukken?)
    Vraag 2: Waar moet ik op letten voor de keuze van mijn boxen, zijn er normen voor 'wattage', 'frequenties' ed waar ik rekening mee moet houden, ook gezien de redelijk grote ruimtes?
    Vraag 3: Wat voor hifi eenheden zou ik moeten kopen? Receiver of versterker en tuner los, CD/DVD speler, later Blu Ray en Beamer? (hoort wellicht in een ander sub-forum thuis)
    Vraag 4: Waar moet ik nog meer opletten? En zijn er tips voor merken en winkels (regio Utrecht) of internetsites?

    O ja, niet onbelangrijk, ik dacht +/- 1000 euro uit te geven (boxen en geluidsapperatuur), maar dit is rekbaar...
    Ik ben totaal niet op de hoogte van de hifi markt van tegenwoordig. Heb me er in het verleden (toen de CD nog het je van het was ) behoorlijk in verdiept...

    Met vriendelijke groet,
    JoostB (Utrecht)
    HHmmm, welkom

    Hoop dat je geen haast hebt, is niet goed voor de aanschaf en je kennis dient ook even opgekrikt te worden

    Waarschijnlijk ben je in de markt voor een receiver(de beste combinatie die er bestaat, losse tuners/ versterkers zijn ondertussen helemaal uit de tijd, bij een versterker krijg je ondertussen bijna gratis een tuner, zo is de receiver geboren)

    BTW, een hedentendaagse receiver is allang niet meer een simpele tuner met een versterker maar een hoogstaand stukje techniek met ongekend veel mogelijkheden. Een receiver schakeld je audio en video bronnen, er zitten decoders in, en het apparaat kan communiceren met diverse randapparatuur en heeft scalers aan boord, doch dat is ook weer afhankelijk van de prijs, zo kunnen er simpele equalizers ingebouwd zitten maar ook zeer uitgebreide.

    Wil je je behoorlijk ruime ruimtes van een rijk gelijk voorzien, dan dien je tenminste je budget te verdubbelen, het deel cd/dvd kun je overslaan, er zijn hedentendage voor rond de 150 euro hele goede BR spelers te koop die het allemaal perfect kunnen weergeven.

    Waar een wil is is een weg, ook voor 1000 euro zijn je ruimtes van geluid te voorzien, doch dan heb je geen keuze in grote speakers, al kom je met JBL al een heel eind.

    Probeer hier op het forum je weer een beetje in te lezen, hoop dat je geduld hebt, als je dat hebt, dan kun je hier met een op maat gesneden advies geholpen worden, je zult natuurlijk ook zelf aan het werk gezet worden, laat maar weten welke kennis je momenteel het meest mist en even in bijgepraat wilt worden......
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    @JoostB

    Als ik je een tip mag geven;
    Ga naar een goede Hifi zaak, ik denk aan Hobo Hifi bijvoorbeeld.
    Kijk daar eens goed rond, zo krijg je een beter beeld van wat er allemaal te koop is.

    Laat je vervolgens goed adviseren en informeren.
    Vervolgens kun je met die informatie op een forum als deze je ervaring delen en om tips vragen. Zo krijg je of een bevestiging of juist het tegenovergestelde.
    Belangrijk is wel dat je vertrouwen moet hebben in de winkel waar je het e.e.a. wilt gaan kopen.

    In jouw geval zal het een hele puzzel worden denk ik, daarom denk ik dat je voor jezelf duidelijk moet zien te krijgen wat je het belangrijkste vindt aan je toekomstige installatie.

    Een goede voorbereiding is nog steeds het halve werk.



    Groetjes,
    Bart

  4. #4

    Standaard

    Alvast bedankt voor deze wijze adviezen. Ik ben inmiddels op de hoogte van de term receiver. Werd vroeger ook wel gebruikt, maar toen was het een slap aftreksel van een gewone versterker... Ik begrijp dat ik daar niet bang meer voor hoef te zijn

    Ik heb inmiddels ook al een klein rondje aan adviezen ingewonnen. Hier komen ze:
    - Onkyo HTC 6215, dit is een set met een Receiver (TX SR-507) en een Blu-Ray (DVBD 507), met een goede home video set in de woonruimte en 2 'klassieke' speakers in de keuken, aangesloten op de 2 resterende 7.1-uitgangen en onder te brengen in een aparte zone. (weet eigenlijk nog niet helemaal wat dat betekend, maar je kon de keuken dan volledig onafhankelijk van de woonruimte aansturen). Totaal komt goed boven de 1000 euro uit...
    - Als duurdere variant van bovenstaande wordt aangeboden: Denon AVR 1910 met bijpassende Blu Ray speler... Daarbij Bose speakers (melkpakjes) in de woonruimte en een losse speakerset in de keuken... Kosten komen nu rond de 2000 euro uit...
    - Andere winkel adviseerde me vooral te gaan voor 'klassieke' speakers maar voorzag een probleem omdat er eigenlijk geen goede versterker (receiver) is waarop 3 set speakers aan te sluiten zijn...

    Dit laatste advies ligt dicht bij 'mijn kernvraag'. Klassiek (stereo) of modern (home cinema) en gezien het feit dat ik in de keuken sowieso gewoon Klassiek wil, is dit met elkaar te verenigen op één versterker?

    Ik heb de tijd en het budget zal (mezelf kennende) wel worden opgekrikt. Ik ga zeker even verder neuzen op dit forum...

    @ Bart: Zit er een Hobo hifi in (de buurt van) Utrecht?

    Groet,
    Joost

  5. #5

    Standaard

    @JoostB

    In Amersfoort en Zeist zijn filialen te vinden van Hobo Hifi.

    Een receiver is in jouw geval, volgens mij, de beste oplossing.
    Zeker gezien je wensen om zowel stereo als surround te kunnen spelen.

    Denon is zeker op gebied van surround een hele goede optie, volgens sommigen de beste zelfs. Op het gebied van stereo zal Denon ook zeker niet teleurstellen.

    Van Onkyo heb ik onlangs vernomen dat het daar een beetje rommelt, dat gaat vooralsnog ten koste van de service.

    Belangrijkste is dat je niet te snel iets koopt, neem de tijd zolang je het kunt.



    Groetjes,
    Bart

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JoostB Bekijk bericht
    Alvast bedankt voor deze wijze adviezen. Ik ben inmiddels op de hoogte van de term receiver. Werd vroeger ook wel gebruikt, maar toen was het een slap aftreksel van een gewone versterker... Ik begrijp dat ik daar niet bang meer voor hoef te zijn

    Ik heb inmiddels ook al een klein rondje aan adviezen ingewonnen. Hier komen ze:
    - Onkyo HTC 6215, dit is een set met een Receiver (TX SR-507) en een Blu-Ray (DVBD 507), met een goede home video set in de woonruimte en 2 'klassieke' speakers in de keuken, aangesloten op de 2 resterende 7.1-uitgangen en onder te brengen in een aparte zone. (weet eigenlijk nog niet helemaal wat dat betekend, maar je kon de keuken dan volledig onafhankelijk van de woonruimte aansturen). Totaal komt goed boven de 1000 euro uit...
    - Als duurdere variant van bovenstaande wordt aangeboden: Denon AVR 1910 met bijpassende Blu Ray speler... Daarbij Bose speakers (melkpakjes) in de woonruimte en een losse speakerset in de keuken... Kosten komen nu rond de 2000 euro uit...
    - Andere winkel adviseerde me vooral te gaan voor 'klassieke' speakers maar voorzag een probleem omdat er eigenlijk geen goede versterker (receiver) is waarop 3 set speakers aan te sluiten zijn...

    Dit laatste advies ligt dicht bij 'mijn kernvraag'. Klassiek (stereo) of modern (home cinema) en gezien het feit dat ik in de keuken sowieso gewoon Klassiek wil, is dit met elkaar te verenigen op één versterker?

    Ik heb de tijd en het budget zal (mezelf kennende) wel worden opgekrikt. Ik ga zeker even verder neuzen op dit forum...

    @ Bart: Zit er een Hobo hifi in (de buurt van) Utrecht?

    Groet,
    Joost
    De Onkyo 507 is niet echt geschikt voor een 2e zone, de 577 en de 607 wel.

    Iemand die van de hak op de tak spring met zijn budget is niet te helpen, je dient echt aan te geven wat je er max voor over hebt en daarbinnen kunnen we dan zoeken naar een oplossing van de wensen.

    Hobo Hifi is een leuke winkel om eens te gaan kijken, zelf zou ik daar niet kopen om prijstechnische redenen.

    Bart zijn opmerking over Onkyo is zeer discutabel, de winkel waar je koopt geeft je service en als een zaak als Hobo je niet goed zou helpen met je Onky receiver is dat niet Onkyo maar Hobo te verwijten.

    Zelf een kleinigheidje gehad met mijn eigen receiver van Onkyo, deze was binnen 3 dagen weer in mijn bezit met een nieuwe printplaat, dus ik zou opmerkingen van designliefhebbers die zweren bij B&O en Loewe toch met een korreltje zout nemen.

    Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo en Yamaha zijn toch wel de merken die ook in hun lagere range goede produkten aanbieden. Sony kan ook goede receivers etc etc maken, maar daar hangt dan wel een zwaar prijskaartje aan. JVC, Kenwood, H&K en Sony om er een paar te noemen maken ook wel leuke produkten in de lagere prijsklase, maar missen net dat wat de eerder genoemde fabrikanten wel geven, kwaliteit. Samsung en Panasonic zijn geen Hifi merken, maken mooie TV's en leuke glimmende All in One's. Zo, ben je daar ook weer een beetje mee op de hoogte

    Je zult naast je budget ook kenbaar moeten maken wat voor een soort speakers je wilt, maar in de woonkamer een satellietset en in de keuken voor je klassieke muziek een paar goede boekenplank speakers lijkt me de goede oplossing. Je speakeropstelling in de grote woonruimte lijkt me verre van ideaal om goed te kunnen dienen als surround opstelling...... in alle hoeken van de kamer een aansluiting, ik zou dan overwegen om toch nieuwe aansluitingen te (laten) creëren voor een surround opstelling, je komt dan helemaal in de film

    Veel leesplezier toegewenst op het forum.

    BTW, er zijn heus genoeg receivers waar je knap 3 paar speakers aan kan hangen, waarvan er dan 2 paar behoren tot de 1 zone en het derde paar tot een 2e zone. De 2 paar kunnen dan zowel als in round als in stereo mode bedreven worden, meestal verhinderd een niet correcte opstelling dan het optimale luisterplezier.
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 06-01-2010 om 11:23 Reden: tikfout
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    @DVDProfilersFilmgek

    Ik denk dat jij dan wederom geluk hebt gehad dat dit kleinigheidje door je leverancier verholpen kon worden>

    Ik ben onlangs bij AudioHome in Eindhoven geweest en daar hebben ze aangegeven dat op het moment Onky niet betrouwbaar overkomt en dat ze in de toekomst bekijken wat ze met het merk gaan doen.
    Ik spreek dan over een officiële dealer die dit zegt.

    Daarnaast vind ik je advies aan JoostB niet geheel voldoen aan de eisen die hij stelt.
    Hij geeft namelijk aan dat hij overwegend CD's in stereo speelt, satelliet luidsprekers lijken me dan niet de beste oplossing.

    Daarnaast is het zo dat een beetje receiver zo in te regelen is dat je, ongeacht de opstelling, een goed stereo en surroud 'beeld' krijgt.

    Wel is het natuurlijk makkelijker om de speakers even ver uit elkaar te plaatsen.
    Maar JoostB moet wel inzien dat de mogelijkheid er wel is om een oplossing te zoeken voor zijn inrichting zonder dat hij al zijn leidingen hoeft te verleggen.



    Groetjes,
    Bart

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bertje79 Bekijk bericht
    @DVDProfilersFilmgek

    Ik denk dat jij dan wederom geluk hebt gehad dat dit kleinigheidje door je leverancier verholpen kon worden>

    Ik ben onlangs bij AudioHome in Eindhoven geweest en daar hebben ze aangegeven dat op het moment Onky niet betrouwbaar overkomt en dat ze in de toekomst bekijken wat ze met het merk gaan doen.
    Ik spreek dan over een officiële dealer die dit zegt.

    Daarnaast vind ik je advies aan JoostB niet geheel voldoen aan de eisen die hij stelt.
    Hij geeft namelijk aan dat hij overwegend CD's in stereo speelt, satelliet luidsprekers lijken me dan niet de beste oplossing.

    Daarnaast is het zo dat een beetje receiver zo in te regelen is dat je, ongeacht de opstelling, een goed stereo en surroud 'beeld' krijgt.

    Wel is het natuurlijk makkelijker om de speakers even ver uit elkaar te plaatsen.
    Maar JoostB moet wel inzien dat de mogelijkheid er wel is om een oplossing te zoeken voor zijn inrichting zonder dat hij al zijn leidingen hoeft te verleggen.



    Groetjes,
    Bart
    Het "kleinigheidje" betrof vergeetachtigheid, als de receiver echt werd uitgezet, dus niet op standby, dan verdwenen alle instellingen.

    AudioHome zal wel niet genoeg verdienen aan Onkyo en dan komen er zulke opmerkingen, dat heb ik wel eens vaker gezien. Als een leverancier geen duidelijke zaken kan melden op welk gebied Onkyo niet betrouwbaar is of wat er wordt bedoeld met het rommeld daar, dan noem ik dat kwaadsprekerij.

    Ik kon mijn receiver inleveren bij de leverancier of direct bij Ecare, ik koos direct voor de reperateur, deze was dichterbij. E-care heeft hem keurig en snel gemaakt. Onkyo is momenteel de meest vooruitstrevende op receiver gebied, hun modellen lijken elke keer weer een stapje verder als die van de concurrent en ze scoren hoge plaatsen bij vergelijkende testen, en vaak de hoogste plaats. Niets mis met Onkyo, kwalitatief goed spul dat de concurrentie aan kan.

    Oke, de TS wil CD's gaan draaien, maar ook in de toekomst meer als Home theater... al hoeft dat niet heel professioneel. Met 4 luidsprekers in de hoeken van een kamer gaat dat niet lukken, ook met een goede receiver gaat dat niet lukken, een surround opstelling verlangt nu eenmaal een bepaalde opstelling ten opzichte vanwaar het scherm geplaatst is, het is mij nu wel duidelijk dat het je aan zo'n opstelling ontbreekt.

    Ook stereo verlangt een bepaalde opstelling ten opzichte van de luisterpositie.

    Jouw woorden:

    >>Wel is het natuurlijk makkelijker om de speakers even ver uit elkaar te plaatsen.
    Maar JoostB moet wel inzien dat de mogelijkheid er wel is om een oplossing te zoeken voor zijn inrichting zonder dat hij al zijn leidingen hoeft te verleggen.<<

    Sorry hoor, maar je kan zo terecht bij de eerste de best dozenschuiver en daar Bose setjes aan de mensen aansmeren, echt zeldzaam slechte adviezen geef je nu, zo simpel als je het stelt is het echt niet

    Van mij hoeft TS echt geen leidingen te gaan verleggen, rustig laten zitten waar ze zitten en nieuwe trekken lijkt mij veel beter, afhankelijk van de positie van waaruit gekeken/geluisterd wordt

    Door 4 speakers in de hoeken van je kamer te prakken heb echt nog geen stereo opstelling en al helemaal geen surround opstelling, wel een hok vol herrie
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    @DVDProfilersFilmgek

    Ik heb JoostB meegegeven wat ik onlangs heb vernomen, aan hem de taak om e.e.a. te controleren. En de beslissing wat ermee te doen.

    Bose zal ik niemand adviseren, ik weet niet waar jij dat op baseert maar dit slaat nergens op.

    Misschien kan JoostB aangeven waar zijn televisie staat, maakt het wat makkelijker om een advies te geven.
    Ik ben afgelopen zaterdag een set gezien die het mogelijk maakt het stereo 'beeld' onder een hoek van 90 graden te 'verplaatsen' dit omdat de luisterpositie voor stereo haaks lag op de kijkpositie voor surround. Bij die set was het mogelijk om de precieze afstand van de speakers t.o.v. de luisterpositie in te geven.

    Het kan dus wel!

    Ook gaf ik aan dat een betere positie van speakers wel makkelijker zou zijn om e.e.a. in te regelen, soms is de ideale opstelling echter niet mogelijk en moet je naar een alternatief zoeken.



    Groetjes,
    Bart

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bertje79 Bekijk bericht
    @DVDProfilersFilmgek

    Ik heb JoostB meegegeven wat ik onlangs heb vernomen, aan hem de taak om e.e.a. te controleren. En de beslissing wat ermee te doen.

    Bose zal ik niemand adviseren, ik weet niet waar jij dat op baseert maar dit slaat nergens op.

    Misschien kan JoostB aangeven waar zijn televisie staat, maakt het wat makkelijker om een advies te geven.
    Ik ben afgelopen zaterdag een set gezien die het mogelijk maakt het stereo 'beeld' onder een hoek van 90 graden te 'verplaatsen' dit omdat de luisterpositie voor stereo haaks lag op de kijkpositie voor surround. Bij die set was het mogelijk om de precieze afstand van de speakers t.o.v. de luisterpositie in te geven.

    Het kan dus wel!

    Ook gaf ik aan dat een betere positie van speakers wel makkelijker zou zijn om e.e.a. in te regelen, soms is de ideale opstelling echter niet mogelijk en moet je naar een alternatief zoeken.



    Groetjes,
    Bart
    Je kan het mooi vertellen...... het kan wel maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar dan moet je.................. en dan moet ook....... en als je dan ook nog......... ja dan kan het echt. Ga toch heen, hetzelfde slappe geouweneel als met 2.1 systemen die men als surround systemen aanprijst.

    De opmerking mbt Bose heb je duidelijk niet begrepen.

    In jouw geval kun je duidelijk merken dat je een design liefhebber bent een liefhebber van HT ben je duidelijk niet. Ga maar eens wat lezen op het forum, je hebt niet echt de kennis om anderen advies of raad te kunnen geven, dat is me nu wel duidelijk
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    @DVDProfilersFilmgek

    Hahaha.........
    Wanneer komt er iets zinnigs uit je vingers waar de forumstarter iets aan heeft?

    Ik durf met 100% zekerheid te beweren dat alles wat ik hier ventileer op waarheid berust.
    Dat ik een voorkeur heb voor een merk, en dus mogelijkheden, waar jij je aan ergert is jammer voor jou.

    In Bose heb ik me niet verdiept omdat ik dat niet de moeite waard vind, misschien dat ik daarom je opmerking niet begreep.



    Groetjes,
    Bart

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JoostB Bekijk bericht
    Voornaamste gebruik zal bestaan uit het draaien van CD's en af en toe de radio. Later zou ik de installatie graag ook gebruiken voor een 'thuisbioscoopje' (af en toe) en bij een feestje moet ie natuurlijk ietsje harder kunnen. In mijn woonkamer (ongeveer 10x4 meter en 3 meter hoog) wil ik tzt het 'tijdelijke' thuisbioscoopje (ook weer niet te profi) kunnen realiseren, in alle 4 de hoeken heb ik een aansluitpunt gerealiseerd voor een box. In de keuken (ongeveer 4x6 meter en 3 meter hoog) heb ik in twee hoeken (van één korte zijde) een aansluitpunt voor een box...

    Vraag 1: Is het verstandig te kijken naar Home Cinema sets (woonkamer)? Of zijn traditionele boxen toch beter! (6 paar boxen op een versterker, gaat dat lukken?)
    Vraag 2: Waar moet ik op letten voor de keuze van mijn boxen, zijn er normen voor 'wattage', 'frequenties' ed waar ik rekening mee moet houden, ook gezien de redelijk grote ruimtes?
    Vraag 3: Wat voor hifi eenheden zou ik moeten kopen? Receiver of versterker en tuner los, CD/DVD speler, later Blu Ray en Beamer? (hoort wellicht in een ander sub-forum thuis)
    Antwoord op vraag 1:
    Home Cinema Sets staan bekend om de beperkte mogelijkheden en weergave-kwaliteit en de meeste sets zullen kwa weergave niet bieden wat de bedoeling is: een krachtige weergave met veel detailles.
    Wil je in 2 verschillende ruimtes 2 verschillende kunnen horen, dan wordt het dus zelf samenstellen.

    Het zal niet gaan lukken om 6 paar boxen op een receiver of versterker aan te sluiten omdat deze daarvoor geen voldoende schakel-mogelijkheden en reserves hebben. Iedere luidspreker-uitgang zul je dus voor 1 luidspreker moeten gebruiken. Voor andere zones (zone 2 en soms ook zone 3) is het wel mogelijk om deze via een externe (eind-) versterker van geluid te voorzien. Op een 7.1 receiver die 2 verschillende zones van muziek kan voorzien, kun je dus in totaal 9 gewone luidsprekers aansluiten.

    Antwoord op vraag 2:
    Het mooiste is als je in zone 2 dezelfde soort luidsprekers gebruikt als in de hoofd-zone (zone 1). Anders heb je in de keuken een betere weergave dan in de woonkamer terwijl dat niet de bedoeling is. Heb je in zone 1 (woonkamer) alleen sateliet luidsprekers, dan dus ook in zone 2 (keuken). Je zou bvb kunnen overwegen om een complete 5.1 set te kopen en daarnaast een stel boekenplank-formaat luidsprekers van hetzelfde merk. De 2 satelieten van de 5.1 set zou je dan in zone 2 kunnen plaatsen en de boekenplank-formaat als front in zone 1.

    Frekwenties zijn niet gegevens waar je op moet letten omdat deze relatief zijn aan het formaat van een luidspreker. Belastbaarheid (wattages) kun je beter wel op letten omdat een receiver voldoende uitgangsvermogen moet hebben om deze onder controle te kunnen houden. In een grotere ruimte heb je grotere luidsprekers nodig en deze vragen om een receiver met een hoger uitgangsvermogen.

    Antwoord op vraag 3:
    Standaard is een receiver met daarbij een losse BD speler, 5 luidsprekers en een aktieve subwoofer, een goed begin. Het is dan later makkelijker om een toestel of luidsprekers te vervangen, toe te voegen of te laten vervallen.

    Voor een beamer heb je ruimte nodig die helemaal donker is en weinig licht relflekteert. Dit is in de meeste woonkamers niet wenselijk. Vandaar dat de meesten van ons een Plasma of LCD-TV hebben of een aparte ruimte waar dit wel mogelijk is.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13

    Standaard

    Langzaamaan wordt het plaatje wel weer een beetje helderder...

    Dus gewone speakers aansluiten op een 7.1-receiver is ook best een optie begrijp ik? En kun je dan los een Subwoofer kopen, of is dat niet perse nodig? Of is het toch wel aan te raden om een set te kopen?

    Wat zijn kwalitatief goede boxen en kun je voor 100 euro per box iets aardigs kopen? Of moet het eigenlijk duurder zijn... Ik zag bijvoorbeeld een leuk aanbiedinkje voor Magnat Monitor Supreme 200 (45 euro), of is dat niks?

    De keuken en de woonruimte hoeven niet perse ander geluid te hebben, maar het zou best een leuk extraatje kunnen zijn... Het moet in ieder geval apart in- en uitschakelbaar kunnen zijn en het liefst ook in volume...


    Voor wat betreft de thuis bioscoop... De situatie is als volgt, ik ben in gelukkige bezit van 2 woonruimtes en deze is prima te verduisteren. De ruimte is 10m bij 4m en aan één van de korte zijdes (zeg de achterzijde) komt de apperatuur en ook de beamer en het projectiescherm wordt midden in de kamer opgehangen... Dus de speakers voor hangen redelijk symmetrisch rechts en links achter het scherm en de speakers idem aan de achterzijde, dus dit lijkt me voor 'eenvoudige' thuis bioscoop toch prima!

    <in geval van een keuze voor een cinemaset is er evt nog best ruimte voor een subwoofer en een center speaker midden tegen de achter wand...>

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JoostB Bekijk bericht
    Langzaamaan wordt het plaatje wel weer een beetje helderder...

    Dus gewone speakers aansluiten op een 7.1-receiver is ook best een optie begrijp ik? En kun je dan los een Subwoofer kopen, of is dat niet perse nodig? Of is het toch wel aan te raden om een set te kopen?

    Wat zijn kwalitatief goede boxen en kun je voor 100 euro per box iets aardigs kopen? Of moet het eigenlijk duurder zijn... Ik zag bijvoorbeeld een leuk aanbiedinkje voor Magnat Monitor Supreme 200 (45 euro), of is dat niks?

    De keuken en de woonruimte hoeven niet perse ander geluid te hebben, maar het zou best een leuk extraatje kunnen zijn... Het moet in ieder geval apart in- en uitschakelbaar kunnen zijn en het liefst ook in volume...


    Voor wat betreft de thuis bioscoop... De situatie is als volgt, ik ben in gelukkige bezit van 2 woonruimtes en deze is prima te verduisteren. De ruimte is 10m bij 4m en aan één van de korte zijdes (zeg de achterzijde) komt de apperatuur en ook de beamer en het projectiescherm wordt midden in de kamer opgehangen... Dus de speakers voor hangen redelijk symmetrisch rechts en links achter het scherm en de speakers idem aan de achterzijde, dus dit lijkt me voor 'eenvoudige' thuis bioscoop toch prima!

    <in geval van een keuze voor een cinemaset is er evt nog best ruimte voor een subwoofer en een center speaker midden tegen de achter wand...>
    Ik heb je van een aantal zaken wat meer achtergrond info gegeven, zoals wat merken en de DVD maar gewoon over te slaan.


    Een scherm midden in je woonkamer hangen....... permanent of een scherm dat electrisch dan wel handbediend in stelling wordt gebracht.

    Speakers die meters achter het scherm hangen hebben niet echt te maken met een HT opstelling, ook niet een center die meters achter het scherm hangt. Natuurlijk, alles kan en ook al zul je wel eea kunnen afstellen, ideaal is wel effe anders, laat dat duidelijk zijn.

    Je vraag of een bepaalde speaker kwalitatief goed is, is in weze een verkeerde vraag, zo koop je geen speakers, je koopt een speaker voornamelijk op klank, een klank die jezelf bevalt!

    Blijf niet van de hak op de tak springen, maar maak eerst maar eens een vast budget en ja een sub hoort erbij

    Binnen een budget ga je zoeken, en het is natuurlijk ook wel fijn als je dan weet wat voor een soort speaker je wilt, de keuze in speakers is verschrikkelijk groot en als je voor jezelf niet even wat duidelijke regels hebt, dan kun je nooit tot een weloverwogen keuze komen. Als je eenmaal je budget hebt vastgesteld, dan ga je op zoek en kun je onderling uit het aangebodene een keuze gaan maken, dat doe je door van je krent te komen en te gaan luisteren.

    Het is mogelijk om een paar best wel grote fullrange speakers aan een receiver te hangen, ook 3 paar, met een stand als multi channel stereo heb je dan in je woonkamer uit de 4 hoeken stereo geluid, maar of je luisterpositie optimaal is, dat betwijfel ik. Met de juiste receiver heb je dan ook de mogelijkheid om in je keuken naar iets anders te luisteren en vanzelfsprekend met een aldaar gewenst volume. Wil je het een beetje knap hebben, en dan val ik in herhaling, maak dan een budget vrij van tenminste 2000 euro. Wil je echt niet meer uitgeven dan tussen de 1000 en 1500 wees daar dan ook eerlijk in, dat helpt voor jezelf en ons de zoektocht optimaal te houden.

    Mijn set, met alles full range, gewoon om je een idee te geven, op het forum kun je op die plek nog wel wat ideën opdoen:

    http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=70460

    Laat maar eens een budget horen en hoe je denkt dat in te delen voor receiver-BR speler-speakers-sub. Ik zou daar de projector en scherm niet in betrekken

    En blijf geduldig, dan komt het echt wel goed
    Have fun and enjoy your collection

  15. #15

    Standaard

    Langzaamaan krijg ik een beeld van de gewenste situatie...

    Omdat de installatie als hoofddoel 'muziek' heeft, lijkt het toch het meest wenselijk om 'gewone' stereo speakers te gaan gebruiken, dit lijkt te prefereren boven een home cinemaset. In combinatie met een goede 7.1 receiver zou dit met 6 speakers prima moeten presteren voor wat betreft muziek en omdat ik de speakers wil ophangen is een subwoofer zeer wenselijk.

    Om ook te voorzien in een 'tijdelijk in te richten thuisbioscoopje' schaf ik ook een centerspeaker aan en deze dient 'verplaatsbaar' te zijn om deze goed te kunnen positioneren... Doet een Centerspeaker ook iets bij Audio?

    Lijkt deze redenering ergens op, of sla ik compleet de plank mis?

    Het lijkt dus zaak om aan te schaffen:
    6 speakers (om op te hangen, niet te groot dus, liefst wit (eis van mijn vriendin))
    1 subwoofer (ik heb nog een prima plekje van zo'n 30cm breed, is dat genoeg?)
    1 centerspeaker
    1 receiver (Denon AVR 1910 lijkt nog steeds een prima optie)
    1 blu ray speler

    Uiteraard moet ik gaan luisteren, maar ik zou graag willen weten welke speakers in aanmerking komen! Budget is inmiddels flink opgeschroefd. Richtprijs speakers totaal is zo'n 1000 euro...

    Iemand suggesties voor speakers?

    Groet,
    JoostB

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door JoostB Bekijk bericht
    Langzaamaan krijg ik een beeld van de gewenste situatie...

    Omdat de installatie als hoofddoel 'muziek' heeft, lijkt het toch het meest wenselijk om 'gewone' stereo speakers te gaan gebruiken, dit lijkt te prefereren boven een home cinemaset. In combinatie met een goede 7.1 receiver zou dit met 6 speakers prima moeten presteren voor wat betreft muziek en omdat ik de speakers wil ophangen is een subwoofer zeer wenselijk.

    Om ook te voorzien in een 'tijdelijk in te richten thuisbioscoopje' schaf ik ook een centerspeaker aan en deze dient 'verplaatsbaar' te zijn om deze goed te kunnen positioneren... Doet een Centerspeaker ook iets bij Audio?

    Lijkt deze redenering ergens op, of sla ik compleet de plank mis?

    Het lijkt dus zaak om aan te schaffen:
    6 speakers (om op te hangen, niet te groot dus, liefst wit (eis van mijn vriendin))
    1 subwoofer (ik heb nog een prima plekje van zo'n 30cm breed, is dat genoeg?)
    1 centerspeaker
    1 receiver (Denon AVR 1910 lijkt nog steeds een prima optie)
    1 blu ray speler

    Uiteraard moet ik gaan luisteren, maar ik zou graag willen weten welke speakers in aanmerking komen! Budget is inmiddels flink opgeschroefd. Richtprijs speakers totaal is zo'n 1000 euro...

    Iemand suggesties voor speakers?

    Groet,
    JoostB
    Voor 1000 euro al weer wat meer keus, en incl een compacte sub moet dat wel gaan lukken. Oh, ja bij muziek all Channell stereo speelt ook de center mee, maar als er geen center is maakt dat niet uit, de fronts nemen beiden het geluid van de center over als er geen is, je kan zonder

    30cm is een klein plekje, mijn eigen sub is bijna 45cm breed, goede compacte subs zijn wat duurder dan bijvoorbeeld de Mivoc 1100, die wat groter is maar wel waar voor zijn geld bied.

    Ik heb wel een mooi speakertje voor je gezien, bijvoorbeeld de

    Wharfedale Diamond 9 of de Wharfedale Diamond 9.1

    Helaas niet leverbaar in wit, leuk en aardig zo'n vriendin, maar je moet kiezen op de klank en niet de kleur van het kastje. Mocht je nu zelf een paar fijne speakers treffen en ze zijn niet wit, geef haar een kwastje en een schuurpapiertje en een potje witte lak

    Is het een kunststof buitenzijde, je hebt ook van dat witte plakspul

    Ga je aub niet op uiterlijkheden vastbinden, zo hebben al veel mensen veel te dure troep gekocht, van een kleurtje of uiterlijk vertoon moet je het niet hebben en....... waar wit past, daar past meestal zwart ook

    Ik zou nu nog wel meer speakers kunnen gaan noemen, maar ze zijn vaak niet wit

    Kijk hier ook maar even tussen:

    http://www.kieskeurig.nl/speaker/zoe...peaker&grade=0

    Nu nog een compacte sub:

    http://www.kieskeurig.nl/subwoofer/b...caties/315852/

    past iig op dat plekje:wink:
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •