De resultaten 1 tot 22 van 22 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Oude Films op Blu-ray de moeite?

    Hoe zit het nou eigelijk precies technisch gezien?
    Men neme een film bijv Commando, The Dark Crystal, Neverending story etc ,die films zijn in die tijd natuurlijk nooit in HD geschoten.

    Wat is dan het voordeel van de blu-ray ten aanziens van een dvd, buitenom dat het natuurlijk in HD is, maar naar mijn idee is het dus door de studio al ge-upscaled wat bijv mijn PS3 ook kan met een dvd.

    Natuurlijk is vaak het geluid wel beter en misschien wat extra's, maar ik vraag me af wat nou het echte voordeel is en hoe het in ze werk gaat technisch gezien een oude film naar HD porten.

    En hoe kan je er nou achterkomen welke films wel met HD-camera's zijn opgenomen?

    Het lijkt me leuk buiten om een goed antwoord ook wat dingen van de techniek te horen hoe dat spul word overgezet, nabewerking etc...

  2. #2

    Standaard

    Je moet The Searchers eens zien. Fenomenaal hoe ze zo het beeld hebben kunnen restaureren.


  3. #3

    Standaard

    Oude films zijn geschoten op 35mm film en de "resolutie" (normale film heeft niet echt een specifiek te duiden resolutie, het is namelijk een chemisch proces dat plaatsvindt bij het filmen) ligt hoger dan de huidige HD-standaard. Dus heeft het wel degelijk zin oude films uit te brengen in HD, mits ze de oude negatieven of prints opnieuw digitaliseren in een hoge resolutie.
    Kijk ook bijvoorbeeld eens naar Disney's Pinocchio! Een film van 70 jaar oud, die er fenomenaal goed uitziet op Blu-ray en details tevoorschijn tovert op dat formaat die je op de bijgeleverde DVD niet terugziet (ook niet geupscaled!).
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  4. #4

    Standaard

    Inderdaad. De films zijn op een andere wijze geschoten. Dat zegt niets over de resolutie. Door het inscannen op hoge resolutie zul je details zien die je niet bij de DVD resolutie ziet. Ook niet bij upscale. Beeldinformatie die immers is weggecomprimeerd, kun je nooit meer tevoorschijn toveren.

    Vergelijk het met een verkleinde thumbnail foto. Als je die gaat uitvergroten krijg je een blokkerig beeld. Als je de bronfoto ziet, zie je veel meer detail. Hetzelfde geldt voor het geluid.

    Kijk bijvoorbeeld Blade runner, die er super uit ziet op Blu Ray. Veel meer detail. Of The Wizard of Oz. Kijk ook eens op dvdbeaver.com, daar staan veel vergelijkingen.
    "I don't have a gambling problem. I have a financial problem." - Dan Mahowny (Philip Seymour Hoffman)

  5. #5

  6. #6
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Plus dat ondanks het wel of geen HD referentie kwaliteit zou zijn, het wel altijd het best haalbare kwaliteit is.

    Nog zo'n oude film
    Close encounters o t h k.
    Op dvd altijd zeer matig geweest, maar nu op BD echt stukken beter.
    En zo zijn er velen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  7. #7
    Super Member
    Registratie datum
    Dec 2003
    Woonplaats
    leidschendam-voorburg

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vilnix Bekijk bericht
    Je moet The Searchers eens zien. Fenomenaal hoe ze zo het beeld hebben kunnen restaureren.
    Ik heb the Searchers op dvd (SE uitvoering) en ben al heel tevreden met het beeld.....
    (is dan zo'n extra nieuwe aanschaf zoveel de moeite waard??)
    Het moet wel een echte meerwaarde (dan bedoel ik uiteraard kwa geluid en beeld)zijn vind ik.

    Bij het lezen van de recensie van Rio Bravo kreeg niet de indruk, evenals bij Ronin.
    I'll be back!!

  8. #8

    Standaard

    De meerwaarde van Blu Ray ten opzichte van dvd lijkt me nu toch wel bewezen dacht ik zo.... Of een bepaalde film een upgrade waard is moet iedereen lekker voor zich weten. Er zijn zat sites die screenshots plaatsen (dvdbeaver) waaruit blijkt dat Blu Ray een vooruitgang is.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Nico Mos Bekijk bericht
    Ik heb the Searchers op dvd (SE uitvoering) en ben al heel tevreden met het beeld.....
    (is dan zo'n extra nieuwe aanschaf zoveel de moeite waard??)
    Het moet wel een echte meerwaarde (dan bedoel ik uiteraard kwa geluid en beeld)zijn vind ik.

    Bij het lezen van de recensie van Rio Bravo kreeg niet de indruk, evenals bij Ronin.
    The Searchers is in VistaVision opgenomen (35mm film maar dan horizontaal gebruikt), het filmoppervlak is dus groter dan bij standaard 35mm, en dat ziet er prachtig uit. Ook North By Northwest is zo opgenomen.

    En ja, oude films op Blu-ray zijn absoluut de moeite, als er maar genoeg moeite voor de release gedaan is. Je moet alleen geen films vergelijken, omdat het (zeker bij oude films) nogal verschilt in de opnametechnieken.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  10. #10

    Standaard

    Een aardig voorbeeld van een oude film op Blu Ray is misschien ook wel 2001 A Space Odyssey.
    Een film uit 1968 en ik viel van verbazing uit mijn stoel (bij wijze van spreken) nadat ik de eerste beelden zag.
    Nu is die film destijds wel op 70 mm geschoten maar het ziet er ongelooflijk strak uit.....veel strakker dan sommige nieuwe films.
    Echt een plaatje om te zien en een aanschaf zeker waard

    http://www.blu-ray.com/movies/2001-A...y-Blu-ray/511/
    "I've seen things you people wouldn't believe"
    -Bladerunner-


  11. #11

    Standaard

    Het verschil tussen dvd en blu ray is als de grootte waarmee je kijkt........
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  12. #12

    Standaard

    Ik vind dat (de meeste) klassiekers de BR aankoop absoluut waard zijn!
    Heb laatst L'Année dernière à Marienbad op BluRay bekeken en dat zag er echt prachtig uit.
    Nieuw: This is It (BR), The Hurt Locker (BR), Requiem for a Dream, Trainspotting, Haunting in Connecticut.

    Marcellus Wallace (Ving Rhames) in Pulp Fiction:
    "You hear me talkin', hillbilly boy? I ain't through with you by a damn sight. I'ma get medieval on your ass."

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jeroen Trapman Bekijk bericht
    Ik vind dat (de meeste) klassiekers de BR aankoop absoluut waard zijn!
    Heb laatst L'Année dernière à Marienbad op BluRay bekeken en dat zag er echt prachtig uit.

    Net dit weekend gekocht nog geen tijd gehad deze te bekijken.

    How The West Was Won, Casablanca, An American In Paris, The Sand Pebbles,
    Gone With The Wind, Goldfinger, om er een paar te noemen: HD-upgrade waardig.

  14. #14
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Concluderend en Bill Murray quotend;

    'I call that a big yes'
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Concluderend en Bill Murray quotend;

    'I call that a big yes'
    So true.
    Echte oude films die ik tot nu toe op blu-ray heb gezien zijn The Red Shoes, North By Northwest, Last Year in Marienbad, Le Mepris, Easy Rider en The Wizard of Oz. Stuk voor stuk zien ze er adembenemend uit. Absolute aanrader om oude films op blu-ray aan te schaffen als ze uitkomen (Y)
    New: The Last Warning - MoC LE, Vampyr - MoC LE
    Coming ASAP: -

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door TheGodfather Bekijk bericht
    So true.
    Echte oude films die ik tot nu toe op blu-ray heb gezien zijn The Red Shoes, North By Northwest, Last Year in Marienbad, Le Mepris, Easy Rider en The Wizard of Oz. Stuk voor stuk zien ze er adembenemend uit. Absolute aanrader om oude films op blu-ray aan te schaffen als ze uitkomen (Y)

    Dr. No uit 1962 is prachtig! (De rest van de 007 films ook!)
    North By The Northwest uit 1954 is ook een plaatje!

  17. #17

    Standaard

    Heb vier echt oude films (dus alles voor de jaren 70 simpel gezegt), en ze zien er allemaal stuk voor stuk prachtig uit.
    Sneewwittje en de Zeven Dwergen, Pinnochio, Sleeping Beauty en de Wizard of Oz zijn allemaal prachtig op Blu-ray.
    En ik gebruik zelfs de Wizard of Oz (waneer komt trouwens Gone With The Wind hier naar toe?) om aan te tonen wat Blu-ray (en een super remaster) allemaal kan doen voor een 70 jaar oude film

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door shadyelg Bekijk bericht
    Heb vier echt oude films (dus alles voor de jaren 70 simpel gezegt), en ze zien er allemaal stuk voor stuk prachtig uit.
    Sneewwittje en de Zeven Dwergen, Pinnochio, Sleeping Beauty en de Wizard of Oz zijn allemaal prachtig op Blu-ray.
    En ik gebruik zelfs de Wizard of Oz (waneer komt trouwens Gone With The Wind hier naar toe?) om aan te tonen wat Blu-ray (en een super remaster) allemaal kan doen voor een 70 jaar oude film
    Gone With The Wind is in Engeland uitgebracht met Nederlandse ondertiteling, je kan hem dus gewoon importeren.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  19. #19

    Standaard

    Iedereen bedankt voor de feedback en heldere antwoorden! het is me nu volkomen duidelijk, heb ik meteen eigelijk wel wederom een vraag:

    We gaan nu naar digitale opnames, dat houd in dat de resolutie nu een maximum heeft op dit moment (wat is de max resolutie van Profi HD cams?) waardoor er bijv over 10 jaar de opvolger van de opvolger de boel niet meer kan upscalen naar het formaat wat dan geld omdat als het dus eenmaal digitaal is je toch echt met een maximum zit en niet nog hoger kan inscannen, hoe zou dat verlopen?

  20. #20

    Standaard

    Wizard of Oz had ook NL ondertitels in UK geloof ik.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Centropy Bekijk bericht
    Iedereen bedankt voor de feedback en heldere antwoorden! het is me nu volkomen duidelijk, heb ik meteen eigelijk wel wederom een vraag:

    We gaan nu naar digitale opnames, dat houd in dat de resolutie nu een maximum heeft op dit moment (wat is de max resolutie van Profi HD cams?) waardoor er bijv over 10 jaar de opvolger van de opvolger de boel niet meer kan upscalen naar het formaat wat dan geld omdat als het dus eenmaal digitaal is je toch echt met een maximum zit en niet nog hoger kan inscannen, hoe zou dat verlopen?
    Misschien dat ze de 2K DI op film zetten en die weer hoger inscannen, als dat resultaat biedt. En anders upscalen, denk ik.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door *TIMMIE* Bekijk bericht
    Kijk bijvoorbeeld Blade runner, die er super uit ziet op Blu Ray. Veel meer detail..
    Daar kan ik volledig in mee gaan, heb m sinds kort en ben echt onder de indruk na het kijken. Zo ontzettend veel detail in zo'n oude film

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •