Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 71 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Zwarte balken boven en onder bij breedbeelduitzending via HDMI

    Hallo,

    Mijn TV is een Sony KDL-26S2000 en mij DVD Recorder is een Sony RDR-HX1010. Ik heb het als volgt verbonden:

    [coaxaanlsuiting in muur] > coax-kabel > [DVD Recorder] > HDMI-kabel > [TV]

    Nu is het probleem dat ik zwarte balken onder en boven krijg als er een programma wordt uitgezonden in breedbeeld. Het beeld is dus verticaal samengeperst met foute beeldverhoudingen tot gevolg. Als er een traditionele 4:3 uitzending wordt uitgezonden, dan krijg ik wel fatsoenlijk beeld (met links en rechts zwarte balken, zoals het hoort). Als ik de TV en DVD Recorder verbind met een SCART kabel, dan doet hij het wel goed, maar ik heb liever een HDMI-kabel omdat dit veel beter beeld geeft. Ik heb op de DVD Recorder ingesteld dat mijn TV een 16:9 scherm heeft.

    Hoe kan ik dit probleem oplossen?

  2. #2

    Standaard

    In de recorder kun je wellicht ook nog aangeven wat de resolutie via HDMI moet zijn.
    Zet dit eens op 720p / 1080i of 1080p.
    Kijk of het dan opgelost is.

  3. #3

    Standaard

    Ik kan kiezen uit de volgende opties: Auto, 1920x1080i, 1280x720p en 720x480/576p. Ik heb ze alle vier geprobeerd, maar er verandert helemaal niets (behalve de resolutie dan). Bij elke stand zijn er nog steeds die zwarte balken.

    Misschien zinvol om te vermelden: Als ik een commerciële DVD kijk via HDMI (die het 16:9 formaat heeft), dan is het scherm wel mooi tot aan de randen toe gevuld zoals het hoort. Het probleem doet zich alleen voor bij het TV kijken, en het kijken naar opgenomen programma's.

  4. #4

    Standaard

    Het is geen probleem. TV uitzending zijn, in tegenstelling tot anamorphic dvd's, niet ertoe in staat je hele beeld te vullen. Ook heeft het te maken met de beeldverhouding. Jouw TV heeft 1,85:1 wat beeldvullend is. Sommige films zijn in dat formaat opgenomen zodat deze beeldvullend zijn. Andere films (of TV programma's) zijn ook opgenomen in 2,35:1 en dat zie je dus niet beeldvullend. Anamorphic 2,35:1 zal en deel van je TV scherm opvulen, maar ook niet 100%. Die zwarte balken horen dus zo, zo zie de film zoals hij is opgenomen. TV's hebben soms allerlei opvulopties, maar dat is (vind ik) verneuking van je beeld....

  5. #5

    Standaard

    TylerDurden, bedankt voor je reactie maar je begrijpt het denk ik verkeerd. Ik heb het niet over films in 2.35:1 (dan horen die zwarte balken er inderdaad te zijn), maar over programma's die in 16:9 (1.78:1) zijn opgenomen zoals gewoon het achtuurjournaal enz.

  6. #6

    Standaard

    Dit is al zovaak voorbij gekomen op dit forum, maargoed:
    Analoge kabel, letterboxed uitzending, DVD recorder heeft geen zin om de zwarte balken eraf te hakken, propt het in HD 16:9 frame = vervormd beeld met de balken er nog in.
    Weinig aan te doen, behalve op 576i/p uitsturen, want dan kan je TV er nog wat aan doen.

    Analoge kabel en zulke digitale toepassingen zijn sowieso een rare combinatie, maar 't wordt elke dag verkocht...

  7. #7

    Standaard

    Ok. Als ik het goed begrijp zenden de publieke en commerciële omroepen dus helemaal geen 'echte' breedbeelduitzendingen uit, maar letterboxed 4:3 uitzendingen? Je hebt het over 576i/p uitsturen, bedoel je dat dan via SCART of via HDMI?

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ze zenden breedbeeld uit met palplus signaal, waarbij sommige tv's ook de analoge zenders juist instellen.
    De tv dient dan ook over deze functie te beschikken.
    In de 'bovenste' beeldlijnen zit dan extra informatie die kwaliteits verlies van de zoom functie compenseren.

    Maar er zijn ook tv's die d..m.v. auto zoom zelf de juiste stand kiezen.
    Echter praat men dan meestal over de zoom functie, die letterlijk een uitsnede maakt met minder beeldlijnen.
    En als er ondertitels in de balk staan kan dit vervelende effecten geven.

    Neem je bijvoorbeeld digitale tv van één van de kabelboeren, dan worden de breedbeeld zenders wel in anamorphisch breedbeeld aangeboden net als dvd's
    Echter sommige boxen laten dan weer 4:3 opgerekt zien.
    De digitale UPC HDTV box krijgt bijvoorbeeld binnenkort een update die ervoor zorgt dat ook 4:3 juist wordt weer gegeven.
    Overigens kan scart geen HDTV weergeven, alleen component (analoog) of hdmi (digitaal) kan dat.
    Scart heeft een WSS functie waarin een van de 21 contacten een 16:9 puls geeft.
    HDMI moet dat ook kunnen, maar vooralsnog wordt daar geen gebruik van gemaakt.


    HDTV kent maar één formaat, en dat is 16:9
    Sommige apparaten voegen zelf zwarte balken toe aan het beeld om de juiste verhouding binnen 16:9 weer te geven.
    Anderen rekken het 4:3 beeld letterlijk op naar 16:9.
    Soms is er ook een aparte instelling voor 4:3 uitzendingen binnen de 16:9 functie aanwezig

    Het uitsturen van 576i gebeurt meestal als men source through/direct oid. kiest.
    Dus geen upscaling.
    De originele 720x576 resolutie is standaard 4:3, maar via anamorfische lenzen kan dit opgerekt worden naar 16:9
    De originele breedbeeld resolutie is 178:1
    Kijk je echter een film in 1.85:1 dan worden de kleine balken vaak niet getoond omdat er sprake is van overscan.
    Het beeld wordt bij alle standen dan lichtelijk uitgezoomd.
    Dit stamt nog uit de tijd dat de eerste bijna ronde beeldbuizen naar verloop van tijd krompen.
    Het zorgt er nu voor dat extra informatie in de bovenste lijnen, zoals o.a. teletekst info niet getoond wordt.
    Alleen een 1080i/p signaal kan vaak als enigste zonder overscan worden weergegeven.
    Daarvoor hebben alle Full HD tv een dot per dot, pixel perfect, pixel by pixel functie.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 19-02-2010 om 11:58
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Als ik in het Wikipedia artikel kijk, staat dat de NPO is overgestapt op 16:9 Full Frame uitzendingen (analoog). Betekent dit nu dat het beeld niet 4:3 letterboxed maar toch anamorf wordt uitgezonden?

  10. #10
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    NPO (Nederlandse Publieke Omroep) overgegaan op 16:9 anamorf (DVB) en 16:9 Full Frame (analoog)
    Als ik in mijn keuken analoog kijk is zie ik geen anamorpisch.
    Misschien dat het wel zo aangeboden wordt, maar denk om backwards compatibel te zijn, moeten ze het conventioneel aanbieden.

    Mijn kleinste heeft bijv.nog een oude crt op zijn kamer staan die geen anamorpisch kan weergeven. hij zou die tv dan niet meer kunnen gebruiken.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 19-02-2010 om 12:11
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  11. #11

    Standaard

    Ik kan het bij mij niet nakijken want de recorder die ik heb heeft geen hdmi, dus meer dan bovenstaande tip kan ik niet geven.

    Wat ik wel kan melden is dat ik gister nog bij mensen naar een analoge uitzending van de NOS in 16:9 keek via de analoge tuner in een soort gelijke Sony hdd recorder en dat daarbij het beeld wel degelijk beeld vullend was zoals verwacht mag worden.
    Ik mag toch aannemen dat een hdd recorder bij een analoog letterboxed / palplus achtig 16:9 verhaal begrijpt wat hij moet doen om dit via HDMI gewoon goed op het scherm te krijgen.

  12. #12

    Standaard

    Wat ik wel kan melden is dat ik gister nog bij mensen naar een analoge uitzending van de NOS in 16:9 keek via de analoge tuner in een soort gelijke Sony hdd recorder en dat daarbij het beeld wel degelijk beeld vullend was zoals verwacht mag worden.
    Dat zal dan wel niet via HDMI geweest zijn als ik het goed begrijp.

    Ik mag toch aannemen dat een hdd recorder bij een analoog letterboxed / palplus achtig 16:9 verhaal begrijpt wat hij moet doen om dit via HDMI gewoon goed op het scherm te krijgen.
    Als ik op de Engelse Wikipedia pagina kijk van het Pal+ artikel, dan staat er dat Nederland vanaf 2005 al niet meer in het Pal+ formaat wordt uitgezonden. Misschien is dat de reden waarom de DVD Recorder niet snapt wat hij met het signaal moet doen.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Megalos Bekijk bericht
    Als ik in het Wikipedia artikel kijk, staat dat de NPO is overgestapt op 16:9 Full Frame uitzendingen (analoog). Betekent dit nu dat het beeld niet 4:3 letterboxed maar toch anamorf wordt uitgezonden?
    'Full Frame' zou moeten betekenen dat smalbeeld(4:3) als 12:9 in anamorphic 16:9 ontvangen zou moeten worden i.p.v. verknipt 16:12. Smalbeeld zal daarom niet meer als smalbeeld uitgezonden worden, maar als breedbeeld.

    Voor analoog kan dit betekenen dat smalbeeld via analoog als 12:9 wordt doorgegeven i.p.v. 16:12(4:3 beeldvullend) . Je krijgt in dat geval dan een zwart raam als je een analoog smalbeeld toestel hebt. Dit wordt dan gedaan door de kabelaars en niet door de zender.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 25-02-2010 om 15:59 Reden: Onjuiste info
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  14. #14

    Standaard

    Gerco, ik snap niet helemaal wat het verschil is tussen 4:3, 12:9 en 16:12. Dit zijn toch allemaal precies dezelfde verhoudingen?

  15. #15
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Zie hier voor alle mogelijke ratio's, overscan enz.

    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  16. #16

    Standaard

    Claudio, bedankt voor de link, daar staat inderdaad een hoop nuttige informatie.

    Als ik op de Engelse Wikipedia pagina kijk van het Pal+ artikel, dan staat er dat Nederland vanaf 2005 al niet meer in het Pal+ formaat wordt uitgezonden. Misschien is dat de reden waarom de DVD Recorder niet snapt wat hij met het signaal moet doen.
    1) Om op bovenstaande nog even op terug te komen: Blijkbaar weet de DVD Recorder wel het verschil tussen een traditionele 4:3 uitzending en een 16:9 uitzending. Want als een 4:3 uitzending via HDMI correct wordt weergegeven (dus met balken aan de zijkanten), dan zou een 16:9 uitzending (als die inderdaad eigenlijk 4:3 letterboxed wordt uitgezonden) balken aan zowel de bovenkant en onderkant als de zijkanten moeten geven. Dit is bij mij niet het geval, ik krijg bij 16:9 via HDMI alleen balken aan de boven en onderkant. Dan is het toch raar dat de Recorder wel het verschil kan zien tussen 4:3 en 16:9 uitzendingen, maar bij 16:9 vervolgens niet weet hoe hij het goed moet doorsturen naar de TV?

    2) Ik heb elders op dit forum gelezen dat 720p en 1080i/p via HDMI altijd in het 16:9 formaat naar de TV worden gezonden, en dat de TV het aangeboden signaal dan het scherm volledig laat vullen. Het lijkt er dus op, als ik het goed beredeneer, dat bij 4:3 uitzendingen de Recorder er eerst balken aan de zijkant aanplakt (pillarboxing) zodat het geheel een 16:9 verhouding heeft, en dan via HDMI doorstuurt naar de TV. In het geval van 16:9 ontvangt de Recorder een letterboxed 4:3 signaal dat hij vervolgens (waarom mag Joost weten) simpelweg gewoon horizontaal uitrekt en vervolgens (dan heeft het dus een 16:9 verhouding) via HDMI naar de TV stuurt.

    Klopt dit verhaal?
    Laatst aangepast door Megalos : 19-02-2010 om 14:46

  17. #17
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dat klopt.

    Dus je zou kunnen stellen dat je recorder er niet goed mee omgaat.
    Wellicht is er toch nog ergens een instelling verstopt, want dit fenomeen zou je eerder verwachten als je recorder op 4:3 staat.
    Maar misschien is dat juist het probleem, omdat deze instelling niet werkt bij HDMI.

    Wat gebeurt er eigenlijk als je direct de tuner van de tv gebruikt, en niet die van de dvd recorder?
    Is het effect dan hetzelfde?
    Je tv moet dat namelijk wel gewoon foutloos doen als hij op de juiste instelling staat.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  18. #18

    Standaard

    Ik heb deze gebruikershandleiding (http://pdf.crse.com/manuals/2635893413.pdf) doorgenomen, maar kan zo snel niets vinden dat ik niet correct heb ingesteld.

    Als ik op de Recorder instel dat er 1080i of 720p via de HDMI doorgestuurd moet worden, kan ik op de TV het beeld inderdaad niet meer veranderen (ik bedoel dan de stand veranderen in bijvoorbeeld: Zoom, Wide, Smart, 4:3 en 14:9). Als ik de Recorder op 720x480/576 instel, weet ik niet of dat ook nog geldt, dat heb ik nog niet geprobeerd.

    Als ik de tuner van de TV gebruik, dan geeft de TV het beeld foutloos weer (dus bij 16:9 uitzendingen nergens zwarte balken en bij 4:3 uitzendingen zwarte balken aan de zijkanten). Het ligt dus aan de DVD Recorder zou je zeggen.
    Laatst aangepast door Megalos : 19-02-2010 om 15:00

  19. #19
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Misschien is er wel een firmware update voor jouw recorder
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  20. #20

    Standaard

    Helaas doet Sony niet aan firmware updates, tenminste niet voor de RDR-HX1010.
    Laatst aangepast door Megalos : 19-02-2010 om 15:04

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Megalos Bekijk bericht
    Dat zal dan wel niet via HDMI geweest zijn als ik het goed begrijp.
    Dit was wel degelijk via HDMI, er is geen enkele Scart verbonden met de bewuste tv.
    Ik heb het des tijds voor mijn oude buren zelf allemaal geinstalleerd en afgeregeld, maar weet nu echt niet meer welke instellingen en hoe.

    ik heb zelf geen Sony recorder, of een recorder met HDMI in het algemeen zelfs dus testen kan ik het niet.

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Megalos Bekijk bericht
    Gerco, ik snap niet helemaal wat het verschil is tussen 4:3, 12:9 en 16:12. Dit zijn toch allemaal precies dezelfde verhoudingen?
    Het zijn inderdaad dezelfde verhoudingen.

    Om aan te geven hoe deze weergegeven kunnen worden heb ik deze omgerekend naar de breedbeeld-verhouding(16:9) zodat het makkelijker is om te vergelijken.

    Dit betekent dat 12:9 minder breed is en als 16:9 met pilaren wordt uitgezonden en 16:12 meer hoog is dan 16:9 en niet als 16:9 wordt uitgezonden. Daarnaast geeft 12:9 ook aan dat minder detailles bevat vanwege het lagere aantal pixels horizontaal dan 16:9.

    Om een 4:3 toestel te vergelijken met 16:9 toestel, moet je een 4:3 toestel daarom zien als 16:12
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 25-02-2010 om 15:38
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  23. #23

    Standaard

    Ok Gerco, duidelijke uitleg. Ik snap het.
    Laatst aangepast door Megalos : 19-02-2010 om 15:19

  24. #24

    Standaard

    Mr_Parker, weet je nog of er dan misschien 720x480/576 signaal werd doorgegeven via HDMI of dat het één van de twee hogere HD resoluties was?

  25. #25

    Standaard

    Als alles goed gaat ben ik volgend weekend weer even bij de betreffende mensen. Ik probeer er aan te denken om het dan even na te kijken hoe ik het een en ander ingesteld heb bij ze.

    Nu weet ik het echt niet, net als het type recorder dat ze hebben.
    De tv is wel een 52" van Philips uit de 5xx3 of de 7xx3 serie als ik me niet vergis. De recorder is daar via HDMI 1 op aangesloten.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •