Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
De resultaten 51 tot 56 van 56 worden weergegeven.
  1. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    In weze zouden de digitale bronnen en aansluitingen het beste resultaat moeten geven, hier treden immers de minste/geen verliezen op, terwijl je bij analoge aansluitingen al snel een stuk kwetsbaarder bent, storingsgevoeliger, signaalverliezen, signaalsterkte en gebruik van minder goede DA omzetters zijn oa factoren die analoge verbindingen een stuk minder aantrekkelijk maken dan digitale verbindingen. In weze is er ook nog maar weinig apparatuur waarvan je een echt analoog signaal krijgt, de platenspeler is daarvan dan nog één van de betere signaal leveranciers en dan dien je ook nog eens over heel goede apparatuur te beschikken om daar het nut van te hebben. Over het analoge geluid van analoge TV en videorecorders wil ik het niet hebben, dan zijn nu niet bepaald leveranciers van hoogwaardig geluid.
    Wanneer analoog beter klinkt, komt dit meestal niet door de signaal-verwerking maar door het feit dat het minder discreet is dan digitaal. Hierdoor worden geluiden die hetzelfde zijn naar verschillende luidsprekers gestuurd en lijkt het er op dat het geluidsbeeld meer één geheel is. Als voorbeeld worden de lage tonen naar zowel de sub als de fronts gestuurd. Beide krijgen daarom dezelfde lage frekwenties, waardoor je als je de set goed ingesteld hebt, moeilijker kunt beoordelen of deze uit de sub of uit de fronts komen.

    Hoe groot de verschillen tussen de weergave van analoog en digitaal zijn, wordt grotendeels bepaald door de samenstelling en de opstelling. Zijn deze minder gunstig, dan zullen deze groter zijn en zal het wijzigen van instellingen weinig invloed hebben. Iets waar ik zelf ook last van had toen in nog de subwoofer van de speakerset gebruikte.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 01-04-2010 om 13:18
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  2. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Wanneer analoog beter klinkt, komt dit meestal niet door de signaal-verwerking maar door het feit dat het minder discreet is dan digitaal. Hierdoor worden geluiden die hetzelfde zijn naar verschillende luidsprekers gestuurd en lijkt het er op dat het geluidsbeeld meer één geheel is. Als voorbeeld worden de lage tonen naar zowel de sub als de fronts gestuurd. Beide krijgen daarom dezelfde lage frekwenties, waardoor je als je de set goed ingesteld hebt, moeilijker kunt beoordelen of deze uit de sub of uit de fronts komen.

    Hoe groot de verschillen tussen de weergave van analoog en digitaal zijn, wordt grotendeels bepaald door de samenstelling en de opstelling. Zijn deze minder gunstig, dan zullen deze groter zijn en zal het wijzigen van instellingen weinig invloed hebben. Iets waar ik zelf ook last van had toen in nog de subwoofer van de speakerset gebruikte.
    In zijn geval denk ik eerder aan andere zaken, receiver nog steeds niet goed ingesteld.... en dat geeft ook niet, kan een paar maandjes duren. Een andere zaak die meespeelt is denk ik het gebruik van zijn PC kaart en de equalizer daarvan....
    Have fun and enjoy your collection

  3. #53

    Standaard

    Hallo, wederom geen mails gekregen van 't forum. Beetje vreemd, maar goed.

    Op het moment is de bron van mijn geluid mijn computer. Daarin zit een Auzentech X-Fi Forte (PCI-e) geluidskaart, met vrijwel alle equalizatie-functies uitgezet. Alleen de Crystallizer staat soms aan, op 10%, omdat ik dit dan fijner vind klinken.

    Deze geluidskaart heeft van wat ik weet al een goede DAC-chip onboard, dus dat kan misschien de reden zijn waarom ik analoog ook weer beter vind klinken.

    Het geluid wordt vervolgens d.m.v. een digitale optische kabel uitgestuurd, alsmede 3 kabels van 3.5mm jack naar 2x RCA. Zo kan ik makkelijk veranderen van aansluiting op de receiver, wat ik overigens niet meer doe.

    In de receiver zelf staan de instellingen op +0 voor Treble, +0 voor Bass, crossovers bij 120Hz (met Advanced Bass Management aan), en +10dB voor de subwoofer. Zonder deze +10dB krijg ik maar weinig bas uit de subwoofer zelf, maar de subwoofer is ook maar een relatief bescheiden model, met een 5,25" driver en max. 50w continu. Deze ga ik binnenkort upgraden, daar zal ik nog wel een topic over plaatsen.

    Ik vond deze instelling van +10dB zelf ook al aardig radicaal, maar anders is er gewoon naar mijn gevoel weinig bas. De subwoofer wordt nu alleen wel erg veel belast. Met deze instellingen klinkt het in mijn oren overigens wel prima (en ik hou zeker wel van flink wat bas). Ik ben zelf niet uit het kamp van het "ultieme natuur-getrouwe geluid", maar wil gewoon dat alles voor mij zo goed mogelijk klinkt.

    Ik hoop dat dit genoeg informatie is, maar als jullie meer willen weten dan plaats ik dat ook graag.

    PS. Ik ga binnenkort ook een paar Jamo s602 of s604 speakers kopen, alsmede een mooie center-speaker, om de surround-ervaring af te maken. Heb op het moment twee oude 25W melk-pakjes als surrounds, en een Tesla frontspeaker die ik nog had liggen als center.
    Laatst aangepast door XpanD : 03-04-2010 om 13:52 Reden: Meer informatie.

  4. #54

    Standaard

    Als ik het goed begrijp luister je dan via de 3 kabels met mini jack naar 2xRCA
    Have fun and enjoy your collection

  5. #55

    Standaard

    Ja, op deze manier krijg ik dan 5.1 geluid uit mijn computer in mijn receiver.

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door XpanD Bekijk bericht
    Het geluid wordt vervolgens d.m.v. een digitale optische kabel uitgestuurd, alsmede 3 kabels van 3.5mm jack naar 2x RCA. Zo kan ik makkelijk veranderen van aansluiting op de receiver, wat ik overigens niet meer doe.

    In de receiver zelf staan de instellingen op +0 voor Treble, +0 voor Bass, crossovers bij 120Hz (met Advanced Bass Management aan), en +10dB voor de subwoofer. Zonder deze +10dB krijg ik maar weinig bas uit de subwoofer zelf, maar de subwoofer is ook maar een relatief bescheiden model, met een 5,25" driver en max. 50w continu. Deze ga ik binnenkort upgraden, daar zal ik nog wel een topic over plaatsen.

    Ik vond deze instelling van +10dB zelf ook al aardig radicaal, maar anders is er gewoon naar mijn gevoel weinig bas. De subwoofer wordt nu alleen wel erg veel belast. Met deze instellingen klinkt het in mijn oren overigens wel prima (en ik hou zeker wel van flink wat bas). Ik ben zelf niet uit het kamp van het "ultieme natuur-getrouwe geluid", maar wil gewoon dat alles voor mij zo goed mogelijk klinkt.
    De meer-kanaals analoge verbinding (3x 3,5mm jack) kun je het beste alleen gebruiken HD-audio bronnen die door de geluidskaart gedecodeerd kunnen worden. Voor alle andere bronnen gebruik je dan de optische verbinding.

    Dat je het niveau voor de subwoofer als +10dB in moet stellen voor een mooie weergave, geeft aan dat de subwoofer idd niet krachtig genoeg is. Is trouwens niet vreemd als de woofer van de S608 10" is en die van de Sub 5,25". Daarnaast is de continu belastbaarheid van de S608 150 Watt terwijl het continu uitgangsvermogen van de Azur 340d 50Watt. Je zou in theorie dus 2 tot 3 kanalen moeten bruggen om de S608 gecontroleerd aan te kunnen sturen. In dat geval lijkt het mij verstandiger om wat te experimenteren.

    Sluit bvb alleen het `high`gedeelte van de luidspreker aan. Het zou kunnen zijn dat de middentoners dan meedoen en dat de `low` alleen voor de woofer is. In dat geval zou je kunnen overwegen om de `lows` door een externe eindversterker aan te laten sturen die (middels een Y-kabel) op de sub pre/out van de receiver aangesloten is.

    Een ander experiment wat je zou kunnen doen is om alle lage tonen en LFE's naar de fronts te sturen om te kunnen horen of de Azur 340d voldoende controle kan hebben over deze luidsprekers. Zo niet, dan zullen de woofers ver uitslaan en zullen de effekten niet realistisch weergegeven worden en zal het effect veel sterker worden als je de geluidssterkte verhoogt.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •