De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 100 watt versterker > 100 watt speaker

    Als een versterker continue 100 watt aan een speaker doorgeeft kan ik dan een speaker aansluiten die 100 watt max. mag hebben? Of is het verstandiger om een een speaker te nemen die bv 125 watt aan kan? ivm vervorming op zo'n hoog niveau?

    Wilko

  2. #2

    Standaard

    In principe zou dit best kunnen... de max. aantal watts van een speaker liggen vaak hoger dan de specificaties. Belangrijker is of dit 4 ohm of 8 ohm speakers zijn, want de meeste versterkers sturen een 8 ohm signaal uit.

    Als het 4 ohm speakers zijn, dan mag je het aantal watts met 2 vermedigvuldigen en als ze dan max. 100 watt aan kunnen.. zal je versterker gaan clippen (en misschien zelfs kapot gaan..)

    Groet Bjorn

  3. #3

    Standaard

    Ik heb al jaren speakers van 120W aangesloten op een versterker van 200W. Geen probleem. Ook met mijn huidige versterker (220W aan 4 ohm) gaat dit goed. Ik zet deze ook nooit harder dan 28 dB onder het maximum, normaal luister ik op 38dB onder het maximum. Het is slechter voor luidsprekers om vervormde signalen aan te bieden (dus van versterkers met laag vermogen die vol open staan).

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edwin V
    Ik heb al jaren speakers van 120W aangesloten op een versterker van 200W. Geen probleem. Ook met mijn huidige versterker (220W aan 4 ohm) gaat dit goed. Ik zet deze ook nooit harder dan 28 dB onder het maximum, normaal luister ik op 38dB onder het maximum. Het is slechter voor luidsprekers om vervormde signalen aan te bieden (dus van versterkers met laag vermogen die vol open staan).
    Dat is juist. Het aantal W van een versterker mag best een heel stuk hoger liggen. Zelf gebruik ik de Mission 753 speakers die een maximum vermogen van 120W hebben, terwijl mijn Luxman versterker een continue vermogen heeft van 350 W. Geeft geen enkel probleem. Bovendien probeer ik regelmatig luidsprekers uit, zoals onlangs nog de 50 W Missions FS2-AV, de Boston CR-75 en een koppel kleine Kef Coda's. Al deze luidsprekers kunnen dit vermogen probleemloos aan (zolang je natuurlijk niet krankzinnig gaat doen) en klonken zeer goed, terwijl de Missions maar matig klonken op een Pionier A-400 versterker van 60 W.

  5. #5

    Standaard versterker

    Ik zou als je een versterker hebt die bijvoorbeeld 100 watt is zou ik luidsprekers kopen van ongeveer 50 a 60 watt.
    Dan hoeft de versterker niet zo hard te werken en heeft dus minder kans op vervorming (iedere versterker vervomt namelijk in elke prijsklasse)

    Opblazen van luidsprekers kan bijna niet voorkomen.
    Hoe zuiverder het geluid hoe minder kans op opblazen van luidsprekers.

    Let wel op bijvoorbeeld dat het echte watts zijn en naar het aantal ohms kijken of dat ook klopt.

    groeten:

    Martin

  6. #6

    Standaard

    Zolang het geluid "goed" klinkt en vooral niet vervormd kan je elke speaker aan elke versterker hangen. Je zal gewoon moeten luisteren en eventueel de grens opzoeken van je combinatie.
    Maar een 100watt versterker met 100watt speakers moet geen problemen opleveren.
    May The Force Be With Me
    Mijn set

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •