De resultaten 1 tot 10 van 10 worden weergegeven.

Discussie: Saldo OV-chipkaart

  1. #1

    Standaard Saldo OV-chipkaart

    Ik krijg van de NS een nieuwe OV-chipkaart met fancy hologrammetjes erop, tegen de nepperds denk ik. Ik had al een OV-chipkaart, nadat mijn recht op StuFi verliep. Leuk, gratis, maar niet gratis reizen, dus ik gooi er geld op. Ik reis met OV-chip en het bevalt me wel.

    Nu verloopt mijn kortingsabonnement op 27 mei. Ik heb geld op mijn kaart staan. Ik denk: ik laad mijn nieuwe kortingsabonnement op mijn oude kaart. Ik probeer dat bij het apparaat maar het is een onduidelijke aangelegenheid maar ik zie wel, denk ik. Zal toch wel werken. Maar dan krijg ik een nieuwe OV-chipkaart opgestuurd. Vanochtend werkte mijn kaart niet. Zwartgereden, niet beboet. Nu moet ik dus mijn nieuwe kaart opladen, maar wat gebeurt er dan met het oude geld? Het enige dat ik kan vinden is dit k*tantwoord op de site van NS (als antwoord op de vraag of je je persoonlijke kaart ook kunt opzeggen):

    Dat kan. Laat in dat geval eerst eventuele reisproducten van uw OV-chipkaart verwijderen door het OV-bedrijf waar u deze reisproducten heeft aangeschaft. Print via de website www.ov-chipkaart.nl vervolgens het formulier " Beëindiging en restitutie persoonlijke OV-chipkaart", vul het in en stuur het op naar het adres op het formulier. Vergeet niet uw OV-chipkaart mee te sturen. Staat er nog een saldo op uw kaart? Als het bedrag hoger is dan €5, ontvangt u het bedrag binnen twee weken op uw bank- of girorekening (minus € 2,50 administratiekosten). Bedragen onder €5 worden niet gerestitueerd.

    De smeerlappen steken aan alle kanten extra geld in hun zak (al is mijn enkele reis met korting wel teruggebracht van 1,90 naar 1,65: een half retourtje). Want ik wil niet opzeggen, ik heb al een tweede kaart! Waar gaat mijn geld heen?

    Iemand een idee/oplossing? Iemand werkzaam bij de NS?
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  2. #2

    Standaard

    Niemand lijkt hier een probleem mee te hebben, maar laat ik toch even de reactie van TLS hier posten, met de oplossing:

    Dank u wel voor uw reactie van 28-5-2010.

    Wij vinden het vervelend te vernemen dat niet alles even duidelijk is wat betreft de omgang met de ov-chipkaart.

    Hierbij valt u te vermelden dat wij (Trans Link Systems) geen invloed hebben op hoe de NS haar zaken omtrent de abonnementhouders afhandelt. Het is de standaardprocedure bij de NS dat elk jaar wanneer een abonnement verloopt er een nieuwe ov-chipkaart met daarop het nieuw of verlengde abonnement wordt toegeschikt.

    De saldo dat u op uw oude ov-chipkaart heeft, kunt u alleen teruggestort krijgen middels een beëindigingsformulier en voor het terug storten daarvan wordt er standaard € 2,50 administratiekosten in rekening gebracht zoals staat in de algemene voorwaarden. Als u een ov-chipkaart in gebruik neemt, accepteert u ook de algemene voorwaarden.

    Daarnaast is het vooralsnog mogelijk om bij een NS servicebalie een saldo op de ov-chipkaart tot een bedrag van € 50 terug te laten storten op uw bankrekening, middels deze weg worden er geen extra kosten in rekening gebracht. Het is (nog) niet mogelijk om een saldo over te laten plaatsen op een andere kaart.

    Voor meer vragen over uw abonnement kunt u terecht bij de NS ( 0900-2021163 € 0,10 p/m).

    Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Ryan Gilaard
    Klantenservice OV-chipkaart
    Dat betekent dus dat je elk jaar een restje saldo kwijt raakt, mocht de servicebalie-optie komen te vervallen, wat wel impliciet wordt aangekondigd met "vooralsnog". Waarom moet je elk jaar een nieuwe kaart krijgen? Je kunt toch het voordeelurenabonnement op je oude kaart laden? het ding is 5 jaar geldig! Waarom dan na een jaar al wegmikken?

    Volgens mij is Nederland nog niet klaar voor de ov-chip. Getuige ook de onnozel geplaatste incheckpoortjes op de stations.
    Laatst aangepast door 1101 : 29-05-2010 om 14:25
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  3. #3

    Standaard

    Voor zover ik weet krijg je niet ieder jaar een kaart. Een kaart is 5 jaar geldig. De mijne tot 19-1-2014. Ik verwacht dan ook pas tegen die tijd een nieuwe kaart te krijgen. Ik hoop dan wel dat die stomme regel dat het saldo niet minder mag zijn dan 5,- om het terug te krijgen en de administratiekosten van 2,50 zijn afgeschaft. Het opmaken van het saldo is namelijk moeilijk aangezien er met centen gewerkt wordt.
    Laatst aangepast door Frank : 29-05-2010 om 14:47

  4. #4

    Standaard

    Dat restjes stelen is een naar gemeengoed...

    ik heb dat met mijn kaart bij Vitesse en -algemener- met betalingen in winkels waar er wordt afgerond. Heel slim om steeds 1 cent te pakken, alles bij elkaar betalen we ons blauw...
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank Bekijk bericht
    Voor zover ik weet krijg je niet ieder jaar een kaart. Een kaart is 5 jaar geldig. De mijne tot 19-1-2014. Ik verwacht dan ook pas tegen die tijd een nieuwe kaart te krijgen. Ik hoop dan wel dat die stomme regel dat het saldo niet minder mag zijn dan 5,- om het terug te krijgen en de administratiekosten van 2,50 zijn afgeschaft. Het opmaken van het saldo is namelijk moeilijk aangezien er met centen gewerkt wordt.
    Ryan van TLS schreef, zoals je kunt lezen in de quote hierboven, dat de NS standaard een nieuwe kaart stuurt als het oude abonnement afloopt. de houdbaarheid is inderdaad 5 jaar, wat ook al zo vaag is.

    Afschaffing van die 2,50 is zeer welkom. Ik begrijp niet dat ik hier zo weinig informatie over kan vinden, zeker als het NS standaard procedure is elk jaar je resterend saldo op te zuigen.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  6. #6

    Standaard

    Ik vraag me af of het standaard procedure is om elk jaar het resterende saldo, zoals je zegt, op te zuigen. Ik gebruik de OV-chipkaart sinds begin dit jaar en mijn abonement wordt steeds in februari verlengd. Ik moest daarom in februari het nieuwe abonnement op mijn kaart laden en verder niets. Dit had geen invloed op het saldo.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Frank Bekijk bericht
    Ik vraag me af of het standaard procedure is om elk jaar het resterende saldo, zoals je zegt, op te zuigen. Ik gebruik de OV-chipkaart sinds begin dit jaar en mijn abonement wordt steeds in februari verlengd. Ik moest daarom in februari het nieuwe abonnement op mijn kaart laden en verder niets. Dit had geen invloed op het saldo.
    Ik hoop dat dat volgende keer inderdaad ook het geval is. Blijkbaar is de informatievoorziening ook bij de betreffende instanties niet helemaal volledig.
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  8. #8

    Standaard

    Ik weet niet of het iemand iets kan schelen, maar voor de jurisprudentie:

    Ik ben vanmiddag bij de Service Balie in Utrecht geweest, alwaar ik de mail van Ryan van TLS heb laten zien. Volgens hem kun je het niet zomaar op een andere kaart geschreven krijgen, maar wel gerestitueerd op je bankrekening, tot een bedrag van € 50,-. Bij de balie werd ik geholpen door een uitermate behulpzame dame die echter het tegenovergestelde vertelde: terugstorten gaat zomaar niet, maar het kon wel overgesluisd worden van de ene op de andere kaart. Ook zei ze dat het niet gangbaar is nieuwe kaarten te verzenden, maar waarschijnlijk is de overgang bij NS niet zo soepel geadministreerd. Daardoor kreeg ik een nieuwe kaart.

    Blijkt maar weer dat ook de instanties zelf nog aardig met de informatie en protocollen in de knoop liggen.

    Belangrijkste boodschap: SALDO KAN WÉL WORDEN OVERGESCHREVEN!
    "Ik hoef de gordijnen niet open te doen om te zien dat het regent."

  9. #9

    Standaard

    NS is leuk. Probeer bij zo'n ticketmachine mijn saldo op te waarderen met muntgeld. Uiteraard wordt mijn geld met open armen ontvangen en net dat mijn saldo wordt bijgeschreven, uiteraard een storing met de mededeling of ik ff in de middle of nowhere de klantenservice wilt bellen.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door 1101 Bekijk bericht
    Ik weet niet of het iemand iets kan schelen, maar voor de jurisprudentie:

    Ik ben vanmiddag bij de Service Balie in Utrecht geweest, alwaar ik de mail van Ryan van TLS heb laten zien. Volgens hem kun je het niet zomaar op een andere kaart geschreven krijgen, maar wel gerestitueerd op je bankrekening, tot een bedrag van € 50,-. Bij de balie werd ik geholpen door een uitermate behulpzame dame die echter het tegenovergestelde vertelde: terugstorten gaat zomaar niet, maar het kon wel overgesluisd worden van de ene op de andere kaart. Ook zei ze dat het niet gangbaar is nieuwe kaarten te verzenden, maar waarschijnlijk is de overgang bij NS niet zo soepel geadministreerd. Daardoor kreeg ik een nieuwe kaart.

    Blijkt maar weer dat ook de instanties zelf nog aardig met de informatie en protocollen in de knoop liggen.

    Belangrijkste boodschap: SALDO KAN WÉL WORDEN OVERGESCHREVEN!
    Ik had er een vraag over gesteld bij NS over het saldo overzetten en na 3 onduidelijke antwoorden kreeg ik opeens een amil dat ik de 2,50 administratiekosten teruggestort kreeg op mijn rekening.

    Later naar de balie gegaan waar het saldo kosteloos werd overgeschreven. Bedankt NS voor de 2,50 reour zonder dat ik daar om gevraagd heb.

    Nu dezelfde ellende met mijn RET kaart, die ik niet meer nodig heb.
    Kan ik terugsturen zonder kosten (maar wel postzegel) dus maar weer gevraagd om een antwoordnummer dat ze ook hebben.

    Wat een gedoe zeg, overzetten saldo kost 2,50 maar beeindiging en een nieuwe aanvragen kost niets (ja 7,50 aanschafkosten)

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •