De resultaten 1 tot 18 van 18 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Wel of geen optische kabel

    Hallo,

    Ik heb een brandende vraag aangaande wel of geen optische kabel tussen BR speler en Receiver.

    Volgens de verkoper in de winkel waar ik gisteren wat nieuwe apparatuur heb gekocht moet er tussen een Humax 5050C HD Decoder en de Onkyo receiver naast de HDMI aansluiting ook een optische kabel aangesloten worden.
    Is dit nu ook het geval met een Blu-Ray speler, dus als je de BR speler hebt aangesloten op de receiver via HDMI moet er dan ook een optische kabel naar de receiver??

    Alvast bedankt.
    It,s Only A Bloody Record (Mercury).

  2. #2

    Standaard

    Dat hangt van het type Onkyo reciever af.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Dat hangt van het type Onkyo reciever af.
    Het is de TX-SR608.
    It,s Only A Bloody Record (Mercury).

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BlackQueen Bekijk bericht
    Het is de TX-SR608.
    Dan is dat bij een BD speler niet nodig.

    Ik weet niet of het bij die Humax echt nodig is, maar het zou kunnen dat die geen geluid via HDMI kan sturen, maar dat weet een ander op het forum vast wel.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Dan is dat bij een BD speler niet nodig.

    Ik weet niet of het bij die Humax echt nodig is, maar het zou kunnen dat die geen geluid via HDMI kan sturen, maar dat weet een ander op het forum vast wel.
    Bedankt voor je snelle reactie Peptalk.
    It,s Only A Bloody Record (Mercury).

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Dan is dat bij een BD speler niet nodig.

    Ik weet niet of het bij die Humax echt nodig is, maar het zou kunnen dat die geen geluid via HDMI kan sturen, maar dat weet een ander op het forum vast wel.
    De Humax gebruiksaanwijzing is een beetje zuinig met de info over audio met de HDMI aansluiting;

    http://www.myhumax.nl/gebruiksaanwij...iHRD-5050c.pdf

    2 kanaals PCM zal er altijd wel doorgaan, dat is een soort van standaard basis signaal voor een TV met HDMI en er hoeft volgend de gebruiksaanwijzing geen andere kabel meer aangesloten te worden.

    Dolby surround, daar heb je de optische kabel voor nodig, de gebruiksaanwijzing meld dat dan weer wel netjes, al is de info niet uitgebreid.

    De Humax lijkt geen surround via HDMI te ondersteunen, dus als je wel surround wilt horen is de optische kabel een mooie oplosing
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Bij mijn Humax 5050C gaat het geluid middels een optische kabel...
    HT opstelling: Philips 42PFL6007H; Epson TW1000; Onkyo TX-NR808; Onkyo Dv-BD507; AC Ryan Playon HD 2; Humax 5050C; TMA Twister 8000; TMA compact 10

  8. #8

    Standaard

    Ik heb mijn humax uitsluitend via HDMI verbonden met mijn CA 650R en ook als ik switch naar een DD stream (wat ik normaal niet doe omdat deze veel mnder dynamisch klinken dan de PCM stream) komt er toch ook gewoon geluid uit de boxen. De Humax heeft dus genoeg aan een HDMI kabel.

    Naar mijn idee zijn de DD streams die er via Ziggo / DVB-C / Humax 5050c / de zenders aangeleverd worden erg beperkt in hun dynamiek. Dit had ik ook al bij mijn Samsung decoder en ook in combi met een andere receiver.
    Uitsluitend bij enkele Duitse zenders, waarvan 1 belangrijke door Ziggo recent verwijderd is, geven soms een 5.1 geluids stream. Alle overige keren is het (zover / zolang als ik het gecontroleerd heb) slechts een DD uitvoering van de reeds aanwezig 2.0 PCM uitvoering. Dit is ook bij Film 1 etc het geval. Gewoon zonde van de bandbreedte die er aan deze doorgaans slechte kwaliteit stream wordt besteed (al is de bandbreedte die het inneemt natuurlijk maar beperkt).

  9. #9

    Standaard

    Humax en BD kunnen allemaal met puur en alleen HDMI.

  10. #10

    Standaard

    De 2 bovenstaande antwoorden zijn net zo duidelijk als de gebruiksaanwijzing van de Humax

    Vanzelfsprekend krijg je geluid via de HDMI, maar ik was nu ook benieuwd om te lezen of je nu ook DD5.1 via de HDMI zou krijgen, daar is de gebruiksaanwijzing erg onduidelijk over.

    Tegenwoordig kijk ik praktisch in het geheel geen TV meer dus kan er weinig over zeggen, maar in het verleden met de schotel had ik ook zenders met DD5.1 en dat klonk toch echt wel een stuk beter dan het stereo kanaal, was dan ook voornamelijk via de duitse zenders, maar goed, het werkte wel en ging ook via een optisch kabeltje naar de receiver, dit omdat het toen nog met scart ging.

    Misschien voor de zuinige mensen nog niet eens zo gek dat het niet via de HDMI van de receiver hoeft, bij geen behoefte aan surround geluid kan de receiver dan uitblijven. Je hoeft dan enkel de Humax rechtstreeks aan te sluiten op de TV en een optisch kabeltje naar de receiver als daar behoefte aan is. Toch wel Jammer dat ze nu, als ik Mr Parker goed begrijp, nog steeds een matig DD signaal uitzenden(als ze het al uitzenden), en dat dan nog wel in het HD tijdperk
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    DD via kabel is idd zeer slecht te noemen, ook ik hou het op stereo en laat de versterker het omzetten voor een wat dynamischer geluid.

    DD kan dus wel over hdmi met humax/samsung maar het is niet de moeite zullen we maar zeggen

  12. #12

    Standaard

    Nog een vraag over een kabel.

    Ik lees tegenwoordig veel over het zogenoemde Audio Return Channel.
    Deze optie zit in de HDMI 1.4 kabel.

    Nu is mijn vraag: Ik heb een Philips 46PFL9704 TV die aangesloten gaat worden op een Onkyo TX SR608 Receiver.
    Ik was in de veronderstelling dat enkel een HDMI [1.3c] kabel van de TV naar de receiver voldoende was voor geluid en video.
    Is het dus nu noodzakelijk dat er een aparte kabel voor audio moet komen van de TV naar de Onkyo receiver of is deze HDMI 1.3c kabel toch voldoende.
    It,s Only A Bloody Record (Mercury).

  13. #13

    Standaard

    kijk hier maar eens
    Het hele artikel is misschien ook goed om even te lezen, klik.
    Audio return kanaal is alleen voor HMDI 1.4 en heb jij nog niet nodig.

  14. #14

    Standaard

    @BlackQueen

    Het komt er op neer dat je tv geen audio naar de receiver stuurt. Je tv heeft deze (HDMI 1.4 optionele) feature niet. Hier veranderd het gebruik van een hiertoe wel capabele kabel niets aan.
    HDMI 1.3 en hoger(dus a, b, c en ook 1.4) kent de optionele feature van auto lip sync waarbij info van de tv naar de receiver gestuurd wordt. Misschien dat je daarmee in de war bent.
    In dat geval geeft de tv, mits deze over die optionele feature beschikt, uitsluitend aan een met deze feature uitgeruste receiver door hoelang hij er over doet voor hij het beeld toont.
    Features zoals 100 / 200 Hz vertragen namelijk het weergeven. (Lang leve crt en plasma).

    Om in jouw geval het geluid van en met de tv ontvangen zender toch via een receiver te kunnen luisteren zul je dus een audio uit van de tv moeten verbinden met een audio in van een receiver, los van HDMI.

  15. #15

    Standaard

    Bedankt voor de uitleg Edgar en Mr Parker.

    De Onkyo receiver heeft 2 Coaxiale Audio In aansluitingen.
    Bij 1 staat: BD/DVD
    Bij 2 staat: CBL/SAT enz.

    Maakt het nog uit op welk van de 2 de TV met de Onkyo wordt verbonden??
    It,s Only A Bloody Record (Mercury).

  16. #16

    Standaard

    Misschien,

    Als je bijvoorbeeld een DVD speler al via HDMI op HDMI 1 van de receiver hebt zitten dan kan en zal het vast zo zijn dat de coax 1 ingang al gekoppelt is aan die van HDMI 1. Je zou dan dus 2 audio stromen gaan combineren zeg maar. Dit wordt vervolgens door de receiver geblokeerd doordat je zult moeten aangeven welk van de audio streams je wil gebruiken bij de BD/DVD setting voor beeld en geluid.

    @DVDProfilersFilmgek

    Ja via HDMI ondersteund de Humax 5050c ook 5.1 DD doorgifte naar een receiver.

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker Bekijk bericht
    Misschien,

    Als je bijvoorbeeld een DVD speler al via HDMI op HDMI 1 van de receiver hebt zitten dan kan en zal het vast zo zijn dat de coax 1 ingang al gekoppelt is aan die van HDMI 1. Je zou dan dus 2 audio stromen gaan combineren zeg maar. Dit wordt vervolgens door de receiver geblokeerd doordat je zult moeten aangeven welk van de audio streams je wil gebruiken bij de BD/DVD setting voor beeld en geluid.

    @DVDProfilersFilmgek

    Ja via HDMI ondersteund de Humax 5050c ook 5.1 DD doorgifte naar een receiver.
    Fijn dat ze daar zo duidelijk over zijn in hun gebruiksaanwijzing

    Dank je voor de info , van die gebruiksaanwijzing moet je het iig niet hebben
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18

    Standaard

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist dat er een gebruiksaanwijzing is.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •