De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Denon AVR-4310 vs AVR-4810

    Omdat de nieuwe Denon lijn toch pas begin volgend jaar wordt verwacht kijk ik toch maar naar de huidige modellen.
    In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de AVR-4310, echter de AVR-4810 is mogelijk een goed alternatief.

    Groot voordeel is, in mijn ogen, dat de 9 versterkers die deze receiver bezit vrij toe te kennen zijn.
    Dat wil zeggen dat zowel de front luidsprekers als de rear luidsprekers via de bi-wiring aansluiting aangestuurd kunnen worden door 2 versterkers.

    Voordeel, naast nog enkele ander opties, t.o.v. de AVR-4310.

    Mogelijk dat er nog meerdere voordelen zijn, deze hoor ik dan graag van jullie.



    Groetjes,
    Bart

  2. #2

    Standaard

    Kon je ook in het andere topic posten.

    Het lijkt mij niet zinvol om bi-wiring voor surrounds te gebruiken. Dan zou je dat ook met de centre moeten doen en ben je terug bij de basis van een surround-opstelling.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    @Gerco Stuivenberg

    Klopt niet helemaal volgens mij.
    De center luidspreker zorgt alleen voor de dialogen, deze signalen zijn in mijn optiek niet echt ingewikkeld en vragen daardoor niet veel van een versterker.

    De overige luidsprekers daarentegen vragen veel meer, de AVR-4810 biedt dus de mogelijkheid het hoog en laag apart aan te sturen.
    Omdat lage tonen nogal veel vragen van de voeding kan dit ten koste gaan van de geluidskwaliteit van de hoge tonen.
    Door hoge en lage tonen dus apart aan te sturen krijgt iedere luidspreker dus pure kracht zonder dit ten koste gaat van de geluidskwaliteit.

    In mijn ogen dus een duidelijk voordeel t.o.v. de AVR-4310.


    Wat bedoel je eigenlijk met 'ben je terug bij de basis'?



    Groetjes,
    Bart

  4. #4
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Uiteraard zorgt de center voor dialogen, maar zeker niet alleen dat.
    Het draagt natuurlijk mede toe aan een 360 graden geluidsbeeld, afhankelijk wat de filmmaker qua dimensie bedoelt heeft. Dit kan in intense scenes net zo veel zijn als de fronts, sterker nog, vaak meer dan de surrounds. Voor de rest gaat het ook om een univorm geluidsbeeld, mijn reden waarom ik opperde voor zoveel mogeljk identieke speakers, gaat dan ook waarschijnlijk niet geheel op.

    En indien je straks een sub hebt, gaat het laag daar afhankelijk van de ingestelde kantelfrequentie daar naar toe. Het is meer een effectievere scheiding van midden en hoog. Wel zou je moeten overwegen of biwiring bij de center niet een te verbreed geluidsbeeld geeft, wat de dialogen soms niet altijd ten goede komt. Daarbij komt dat de surround ondanks hun volle discrete bereik, niet altijd volledig benut worden door de mix.

    Ik denk dat die extra versterkers interessanter zijn voor multiroom configuraties of biwiring fronts voor stereo, dan voor surround toepassingen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  5. #5

    Standaard

    Dialogen bevatten vaak ook hoge en lage tonen, zijn ook vaak 'crispy' en kunnen ook veel dynamiek hebben, wat de weergave ook niet makkelijker maakt. Kijk je ook naar het totale geluidsbeeld, dan heb je kans dat ze meer door de effekten en de muziek weggedrukt kunnen worden als deze niet krachtig genoeg weergegeven worden. Sommige setjes-fabrikanten geven daarom het centre-kanaal wat meer vermogen dan de fronts. Het is dus een kanaal wat ook duidelijk in het geluidsbeeld aanwezig moet zijn.

    Aan de andere kant worden de lage tonen van het centre-kanaal vaak ook door subwoofer weergegeven omdat de gemiddelde centre daar niet geschikt voor is en bij gebruik van een DPL decoder ook de lage frekwenties omdat deze vaak mono zijn.

    Voor wat betreft de surround kanalen is het vaak ook niet wenselijk als deze lage tonen goed kunnen weergeven. Dit heeft o.a. te maken met het formaat van een luidspreker en de manier waarop de lage tonen zich dan door de ruimte verplaatsen. In het geval van bi-wiring voor surround zou het misschien handiger zijn om deze voor 'forward' en 'backward' te gebruiken bij di-poles i.p.v. 'high frequency' en 'low frequency'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    @Claudio

    Daar heb je gelijk in, maar als je de mogelijkheid toch hebt kun je die maar beter benutten.
    Het meest ideale zou zijn als de center luidspreker dan ook via bi-wiring aangesloten zou kunnen worden, helaas bezit de AVR-4810 maar 9 versterkers.

    Ik denk wel dat het verschil tussen bi-wiring bij stereo weergave beter te horen valt als bij surround weergave, maar Multiroom zou natuurlijk ook een optie zijn om de 'overbodige' versterkers te benutten.



    Groetjes,
    Bart

  7. #7

    Standaard

    Zo, de kogel is door de kerk.

    Als alles goed gaat komt aanstaande vrijdag de bestelde luidsprekerset binnen.
    Die gaan draaien op, jawel de AVR-4810.

    Na een uitgebreide luistersessie van de AVR-4310 was ik overtuigd, omdat ik toch graag de optie open wil houden om 'zwaardere' luidsprekers te plaatsen in de toekomst is de keuze op de AVR-4810 gevallen.

    Nog even en dan is het wachten beloond.

    Ik houdt jullie op de hoogte.



    Groetjes,
    Bart

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Veel plezier straks..
    Enjoy
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Mmmm, gaan we het dan toch nog beleven dat die lege kast in het Topic van Mijn thuisbioscoop wat vulling gaat krijgen

    Ben benieuwd
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    @DVDProfilersFilmgek

    Je kent het spreekwoord toch: Geduld wordt beloond!

    En inderdaad, ik ben ook zeer benieuwd naar het resultaat.
    Ik zal het topic in ieder geval up-to-date houden.



    Groetjes,
    Bart

  11. #11

    Standaard

    Wilde plannen Bart.

    Ik denk dat het met een beest als de 4810 vast wel goed zal komen.

    Veel luisterplezier.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •