De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Beeldkadering ouder (4:3-)materiaal op anamorfe dvd's

    Ik weet niet helemaal zeker of ik in het juiste subforum zit, maar er is iets wat me steeds vaker opvalt.

    Veel dvd's van tv-series komen natuurlijk van 4:3 bronmateriaal, vaak zelfs van videobronnen i.p.v. film. Op zich niet erg, het gaat erom dat het origineel correct zijn weg vindt naar dvd.

    Wat ik bijzonder irritant vind, is dat er bij de mastering niet gelet wordt op de 'randen' van het 4:3-kader. Een paar voorbeelden:
    - bij The Wire (i.i.g. seizoen 1 UK) heb je boven in beeld 2 beeldlijnen met zwart-witte puntjes, ik neem aan de niet-gebruikte NTSC-lijnen voor CC e.d. Voor de Pal-uitgave hadden ze dit toch even kunnen bijsnijden?
    - bij de X-files (en veel andere oudere series) is er naast de rechter rand van het 4:3-kader vaak een groen/witte verticale lijn te zien
    - veel 4:3-materiaal van videobron heeft onderin het 4:3 ouderwetse videodistortion (het beeld 'buigt' in de onderste 3-4 beeldlijnen naar rechts, zoals vroeger ook bij een VHS-cassette kon gebeuren)
    - Bij veel titels waarbij het beeld tot helemaal onderen doorloopt (4:3, maar ook zelfs fullscreen 16:9-dvd-materiaal) loopt de onderste beeldlijn maar half door van links tot midden in het scherm; je hebt dan een soort van 'hoek' in je beeld

    Dit zijn allemaal zaken die in het 4:3-CRT-tijdperk door de overscan van de tv-kast niet zichtbaar waren. In het huidige plasma/lcd-tijdperk met een vaste schermresolutie leidt het echter tot storende randen die vaak ook nog bewegen (zoals in het geval van The Wire). Ik vind het zeer afleidend. Ook zijn bij nieuwere tv's de zoomopties vaak beperkt, waardoor je het niet gemakkelijk buiten beeld krijgt.

    Ik ben benieuwd of anderen dit ook opvalt en of je het storend vindt.

    Volgens mij is het gemakkelijk op te lossen door het beeld iets bij te snijden bij het masteren.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    - bij The Wire (i.i.g. seizoen 1 UK) heb je boven in beeld 2 beeldlijnen met zwart-witte puntjes, ik neem aan de niet-gebruikte NTSC-lijnen voor CC e.d. Voor de Pal-uitgave hadden ze dit toch even kunnen bijsnijden?
    Dacht altijd dat dit een half weggesneden tijdcode was?

  3. #3

    Standaard

    Je vergeet dat veel van deze masters gemaakt zijn toen overscan nog vrij normaal was. Zelfs Criterion letterboxed de 4:3 films die ze nu uitbrengen op DVD. Als je de optie hebt om overscan aan te zetten op je televisie kun je eenvoudig dit soort vervelende artifacten uitschakelen.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BrianB Bekijk bericht
    Je vergeet dat veel van deze masters gemaakt zijn toen overscan nog vrij normaal was. Zelfs Criterion letterboxed de 4:3 films die ze nu uitbrengen op DVD. Als je de optie hebt om overscan aan te zetten op je televisie kun je eenvoudig dit soort vervelende artifacten uitschakelen.
    Maar nooit de verticale lijnen langs het 4:3-kader. Bovendien geeft de overscanfunctie op mijn tv een soort horizontale storingslijnen door het beeld bij snelle beeldwisseling.
    Opstelling video/audio: Philips 65OLED803 / Denon AVR-X3500H / Sony UBP-X800 / Yamaha CD-S300 / Pro-Ject Debut II

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •