De resultaten 1 tot 11 van 11 worden weergegeven.
  1. #1

    Question Sony STR DA50ES vs Onkyo TX-SR608 ???

    Mijn huidige surround receiver, de Sony STR DA50ES, heb ik al weer meer dan 10 jaar. En hoewel hij nog helemaal prima werkt zijn de mogelijkheden inmiddels toch wat beperkt: geen HD geluid, geen HDMI aansluitingen, om maar wat te noemen...

    Destijds toen ik hem kocht was het echt een hele goede receiver voor z'n geld (heb er in 1998 of 1999 ongeveer 2000 gulden voor betaald).

    Inmiddels zit ik er over te denken om een Blu Ray speler aan te schaffen en ook van HD-geluid te gaan genieten. Hiervoor heb ik dus wel een moderne receiver nodig, die qua geluidskwaliteit (ook in stereo bij afspelen van muziek-CD) niet onderdoet voor m'n huidige receiver.

    De Onkyo TX-SR608 klinkt met z'n specs veelbelovend, maar een kennis (hifi-liefhebber) zei dat mijn Sony uit de ES serie die Onkyo wegspeelt.

    Nu is mijn vraag: heeft die kennis van mij gelijk of heeft hij een te rooskleurig beeld van mijn Sony, of onderschat hij die Onkyo (omdat die minder dan 500 euro kost) ?

    Wat verder nog relevant is:
    Frontspeakers zijn KEF iQ7
    Center speaker is een JBL centerspeaker
    Rear speakers zijn 2 Jamo boekenplank speakers

    Nog wat technische specs:
    Sony geeft 5 x 120 Watt bij 8 ohm op 1 kHz met 0,05% THD.
    Onkyo geeft 7 x 160 Watt bij 6 ohm op 1 kHz met 0,08% THD.

    Frequentiebereik Sony is 10 Hz - 50 kHz / +0,5 dB / -2 dB
    Frequentiebereik Onkyo is 5 Hz - 100 kHz / +1 dB / -3 dB

  2. #2

    Standaard

    Die kennis heeft gelijk. De Sony die jij hebt komt uit een duurdere reeks, vandaar dat er ook ES achter staat. Kwa audio zal deze dus beter klinken dan de Onkyo.

    Wil je met de Sony van HD-audio kunnen genieten, kun je er voor kiezen om een speler te kopen met een meer-kanaals analoge audio uitgang. De speler decodeert dan het geluid en stuurt het dan naar de receiver. Via optisch kan de Sony alleen de 'core' ontvangen. Dit zal ook beter klinken dan dat van DVD. De bitrate daarvan is vaak hoger en je hebt geen last van input-lag.

    Tussen de specs van de Sony en de Onkyo zitten ook niet veel verschillen. Bij 6 Ohm kan een receiver een hoger uitgangsvermogen leveren dan bij 8 Ohm.

    Wat wel voor een verbetering zou kunnen zorgen is de auto-setup van de Onkyo. Deze kan de weergave van een set aanpassen op de eigenschappen van de opstelling en de akoestiek waardoor je dan een rustiger geluidsbeeld hebt.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 21-06-2010 om 13:02
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Dat weet ik zo net nog niet. Het is zeker niet zo zwart wit als dat je steldt. Alhoewel het niet makkelijk is een 10+ jaar oude ES receiver met een relatieve instapversie van een huidige Onkyo te vergelijken. Ik denk dat als je voor een iets hogere versie gaat je aardig in de buurt komt of er zelfs op vooruit gaat. En dan nog is geluid heel persoonlijk. Vergelijkingen van specs zijn allemaal heel leuk, maar het gaat om het geluid. Er is zo veel gebeurt in 10 jaar tijd, en Onkyo timmert al jarenlang flink aan de weg als kwaliteit apparaat. Echter blijf je natuurlijk altijd de prijs kwaliteit verhouding houden.

    HD audio zou je idd ook bij je huidige reciever ontvangen mits die 5.1 analoge ingangen heb. Dan voldoet een BD speler met HD decoders aan boordt. De vraag is heeft jouw receiver die? Daar is de documentatie een beetje onduidelijk over. Echter na even zoeken in de online manual blijkt dat deze dus niet aanwezig zijn. je kan met deze receiver geen HD audio weergeven. Voordeel is dat indien je voor een neiuwere HDMI 1.3/4 receiver gaat, je meer budget overhoudt voor een goedkopere decoderless/transport BD speler.

    De vraag is dus neem je genoegen met DD en DTS, je bent immers tervreden. Of wil je up to date zijn met de nieuwste HD formaten, (Die zeker de moeite waard zijn) Maar ook een receiver met de nieuwste versies van DPLzII DTS NEO en de 7.1 optie. Het lijkt me dan iig niet raadzaam om voor een zeg maar, instapversie van Onkyo te gaan.

    De hogere bitrate van DD en DTS op Bluray worden ook bij een optische of coaxiale uitgang benut, daarvoor ben je niet afhankelijik van HDMI. Daar zou je wel van profiteren.

    Maar niks zo persoonlijk als het geluid van een receiver, dat kan je dus alleen zelf bepalen. Vraag gewoon of je hem mag testen...
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  4. #4

    Standaard

    Is het niet zo dat wanneer je een blu-ray speler hebt met de decoders aan boord, je dan kunt volstaan met een analoge verbinding tussen blu-ray speler en reciever? Dus met een (bijvoorbeeld) Oehlbach Blue Magic 5.1 kabel op de multi-channel input van de sony reciever ben je er dan toch al?
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marcellow Bekijk bericht
    Is het niet zo dat wanneer je een blu-ray speler hebt met de decoders aan boord, je dan kunt volstaan met een analoge verbinding tussen blu-ray speler en reciever? Dus met een (bijvoorbeeld) Oehlbach Blue Magic 5.1 kabel op de multi-channel input van de sony reciever ben je er dan toch al?
    Dat is helemaal waar. Echter de Sony receiver van de TS beschikt niet over een analoge 5.1 ingang (zie post Claudio)
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  6. #6

    Standaard

    Dan staat hier zeker die van een ander model?
    http://diplodocs.nl/gebruiksaanwijzi.../STR-DA50ES-_N
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Ik heb de STRDA50ES ook gehad en daar zat wel degelijk een analoge 5.1 ingang op!!

  8. #8
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dan staat hier zeker die van een ander model?
    http://diplodocs.nl/gebruiksaanwijzi.../STR-DA50ES-_N

    Ook in die manual staan geen analoge inputs.
    Speakers en preamp outputs wel, maar geen input. Er is alleen sprake van stereo PCM. Het plaatje van het display geeft die optie bijv. ook niet weer.

    Moet wel toegeven dat ik ook wel eens een manual heb gezien van een versie waar zelfs HDMI op zat. Redelijk verwarrend. Zal misschien een iets ander type nummer of foutje zijn.
    Ik heb die receiver zelf echter niet gezien. mijn info komt puur uit die manual.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Claudio Bekijk bericht
    Ook in die manual staan geen analoge inputs.
    Speakers en preamp outputs wel, maar geen input. Er is alleen sprake van stereo PCM. Het plaatje van het display geeft die optie bijv. ook niet weer.

    Moet wel toegeven dat ik ook wel eens een manual heb gezien van een versie waar zelfs HDMI op zat. Redelijk verwarrend. Zal misschien een iets ander type nummer of foutje zijn.
    Ik heb die receiver zelf echter niet gezien. mijn info komt puur uit die manual.

    Als je op bl.3 kijkt bij de table of contents, staat daar wel degelijk 5.1 input hookups,oftewel hou je 5.1 input moet aansluiten

  10. #10
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Ik zie nu dat er dus echt verschillende versies en dus ook verschillende manuals zijn. Als ik bij deze Nederlandse manual kijk, heeft hij ze er idd wel. Kijk ik bij een andere versie, dan is de plek achterop letterlijk leeg.

    Nu is dus de vraag welke versie heeft de TS.
    Hopelijk heeft hij een versie waar wel een 5.1 input aanwezig is.
    Dan hoeft hij voor HD audio zijn receiver in principe niet te vervangen.
    Thanks voor de correctie



    EDIT: Nu blijkt dat ik steeds naar de vs versie zat te kijken, die met het vlaggetje, daarin zat het verschil.
    dan kan het niet anders dan dat de TS het juiste type heeft met 5.1 input.
    Laatst aangepast door Claudio Santulli : 25-06-2010 om 17:11
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  11. #11

    Standaard

    Klopt, ik heb inderdaad de EU versie van de STR-DA50ES, met analoge 5.1 inputs. Hierop heb ik voorheen een Pioneer DVD speler met SACD decoder aangesloten gehad (met 6 analoge kabels). Om het te proberen heb ik ooit één SACD gekocht, en ja, het klink inderdaad erg mooi.

    Inmiddels heb ik echter een eenvoudige Blu-Ray speler (Philips BRD3000/12) gekocht (was een leuke aanbieding inclusief 10 BluRay discs erbij), dus moet ik het voorlopig maar zonder HD-audio doen tot ik een goede A/V receiver gevonden heb die vergelijkbaar klinkt als deze Sony receiver.
    Laatst aangepast door Haay1971 : 27-06-2010 om 19:35

Tags voor deze thread

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •