De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Question Yamaha RX-V800 -> RX-V767 moeite waard?

    Al een jaar of 8 heb ik nu van Yamaha de RX-V800 staan. Prima apparaat, maar ik begin intussen te merken dat deze op surroundgebied en aansluitingen wat achter begint te lopen. Er zijn inmiddels zoveel nieuwe (HD) formaten bijgekomen, dat ik begin af te vragen of ik niet naar wat nieuwers moet gaan kijken. Wel zonde, want een versterker zou langer mee moeten gaan.

    Als ik voor een nieuwe receiver zou gaan, zou ik weer voor Yamaha willen gaan en ik zie dat de RX-V767 dan nog net binnen mijn budget valt. Bij het vergelijken van specs zie alleen door de bomen het bos niet meer (vooral doordat het nogal verschillend is omschreven lijkt het). Ik vraag me nu af, of ik werkelijk er wel op vooruit zou kunnen gaan. Natuurlijk, er kan veel meer aangesloten worden, maar het gaat me ook om de geluidskwaliteit. Is die vergelijkbaar (buiten de verbetering om van de verschillende HD formaten)?



    Mijn opstelling nu:
    Yamaha RX-V800 receiver
    Infinity Reference MKII 51 speakers (4 stuks, 1 Infinity center, geen sub en ook niet van plan ivm buren )
    Oppo DV-981HD DVD-speler (coax en analoog aangesloten op versterker, HDMI op televisie)
    Sony BDP-S373 Blu-Ray speler (coax aangesloten op versterker, HDMI op televisie)
    Draaitafel (phono)
    Samsung LE-46M86 televisie

    Dat zou dan kunnen worden:
    Yamaha RX-V767 receiver (HDMI aangesloten op televisie)
    Speakers blijven hetzelfde
    Oppo DV-981HD DVD-speler (HDMI aangesloten op versterker)
    Sony BDP-S373 Blu-Ray speler (HDMI aangesloten op versterker)
    Draaitafel (phono)
    Samsung LE-46M86 televisie

  2. #2

    Standaard

    De RX-V800 is een receiver die volgens de meesten van ons niet meer gangbaar is vanwege het feit dat deze niet de mogelijkheden heeft om te schakelen tussen verschillende HDMI-bronnen en ook geen HD-audiodecoders aan boord heeft. Waardoor deze nog wel gangbaar is, is de meer-kanaals analoge audio ingang. Deze zou je kunnen gebruiken om een speler die zelf het HD-geluid kan decoderen en het om daarna kan zetten naar analoog, daar op aan te sluiten. Dit is ook de enige manier om van HD-geluid te kunnen genieten. Als de receiver technisch in goede staat is, kun je deze dus nog wel gebruiken. Je zou daarvoor dan wel de speler moeten vervangen want de BDP-S373 heeft deze mogelijkheid niet.

    De luidsprekers die je nu gebruikt kun je wel op een nieuwere aansluiten, maar
    deze moet daarvoor wel krachtig genoeg zijn. Een RX-V767 zal daar vast wel geschikt voor zijn. Kwa geluidskwaliteit zul niet veel in moeten leveren. De RX-V767 is een model wat o.a. mogelijkheden heeft om de weergave aan te passen op eigenschappen van de opstelling, de akoestiek en van de luidsprekers. Dit zal de het kleine verlies van de weergave-kwaliteit compenseren.

    Bij veel sets is het zo dat de overlast vermindert als er gebruik wordt gemaakt van een aktieve sub. Dit komt doordat deze een eigen versterking heeft die afgestemd is op de woofer. Deze ingebouwde versterker kan de woofer beter onder controle houden als je het vergelijkt met een normale luidspreker die door een eindtrap van een receiver wordt aangestuurd. Daarnaast kan een aktieve sub de Lage tonen en LFE's mooier weergeven waardoor het geluid nog voller zal klinken. Zelfs bij een lagere geluidssterkte.

    In jouw geval zal deze het meeste toevoegen aan de weergave van de LFE's omdat de Infinity Reference 51 MKII al volwaardige weergevers zijn en deze dus weinig ondersteuning nodig hebben. Wil je de weergave van de LFE's en evt. de lage tonen verbeteren, dan raad ik jou aan om een aktieve sub te kopen en op termijn de luidsprekers te vervangen. Je kunt dan weer helemaal bij de tijd zijn.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •