De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Advies upgrage | orgel | groot bereik

    Beste luisteraar,

    Ik kom er niet zelf uit dus hoor graag wat adviezen.

    Situatieschets en wensen
    Het gaat om de situatie: Veel orgelmuziek, alsook zelf orgelspelen.
    Wat van belang is is dat de setup een groot gedeelte van het hoorbare spectrum weergegeven kan worden. Zeer lage frequenties (16hz) komen voor.

    De muziek die ik luister is veelal vanaf cd of ik maak het zelf waarbij computer gebruikt wordt. Film speelt geen rol.

    Qua afmetingen betekend hoe kleiner hoe beter voor de ruimte / opvallendheid. Ik heb een redelijk kleine kamer.

    Ga even uit van € 1000 voor de "upgrade".



    Huidig
    Wat ik op dit moment heb is een Marantz SR7300
    (http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.ArchProduct&cont=EU& bus=hf&prod_id=1811) met 4 oude (gedeeltelijk verteerde) Jamo speakers.


    Vragen die bij me opkomen:
    a. Stereo of 5.1? 5.1 lijkt me ruimtelijker maar moet ik dat wel willlen?

    b. subwoofer + melkpakjes (qua ruimte lijkt voordelig, maar krijg je daar wel een eerlijk klankbeeld over het hele spectrum mee?) of boekplankspeakers of losse tweeters + losse midden + losses subwoofer

    c. ik heb begrepen dat "monitoren" goed voor orgel zijn

    d. noem graag merken/types die jullie als goede setup voor mij vinden.

  2. #2

    Standaard

    Welkom op het forum Arian.

    Het kiezen tussen een receiver en een versterker is vaak lastig. Over het algemeen heeft een receiver meer mogelijkheden, maar kan dan deze op het gebied van weergave niet tippen aan een versterker. Zo kun je met een receiver een mooi meer-kanaals geluidsbeeld maken, kun je de weergave aanpassen op eigenschappen van de opstelling en de akoestiek en kunnen de lage tonen (ook) naar een aparte luidspreker (aktieve sub) gestuurd worden. Bij een versterker heb je deze mogelijkheden niet, maar deze zorgt wel voor een beter stereo-beeld en een betere detaillering wanneer je stereo bronnen gebruikt.

    Om antwoorden te geven op jouw vragen:
    a. 5.1 Kan alleen ruimtelijker klinken als de bronnen dit ook zijn. Op dit moment kan dit alleen nog maar met videobronnen en SACD/DVD-Audio. Hoe dit in de toekomst zal gaan weten we niet. Het kan zijn dat er met BD-Audio meer gebruik van gemaakt gaat worden, maar ook dat alles als troep van het internet geplukt kan worden. Met troep bedoel ik dan sterk gecomprimeerde bestanden met een hele lage resolutie en dus weinig dynamiek en detailles.

    b. Een subwoofer en melkpakjes zullen niet zorgen voor een eerlijk klankbeeld zoals bij volwaardige vloerstaanders. Deze zorgen nl. voor een 'gat' tussen lage en de midden tonen. Wil je dit 'gat' opvullen dan kun je beter geen melkpakjes maar boekenplank-formaat (monitors) luidsprekers gebruiken. De subwoofer zal dan minder opvallen en het klankbeeld dus mooier aanvullen.

    c. Nog een voordeel van een aktieve sub is dat deze meer controle heeft over de lage frekwenties. Hierdoor klinkt het strakker en heb je ook minder kans op staande golven. De kans op staande golven wordt nl groter als de lage frekwenties door meer luidsprekers weergegeven kunnen worden. Door monitoren te gebruiken kun je dit beperken en kun je ook de subsonische frekwenties beter weer laten geven.

    d. Merken en types zal ik niet noemen, omdat je daarvoor beter zelf kunt gaan luisteren naar wat er allemaal mogelijk is. Daarnaast is geluid ook persoonlijk, dus wat jij mooi vindt kan een ander weer niet mooi vinden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Ik sluit me aan bij Gerco, met dien verstande dat juist voor orgelweergave en dus de 16Hz die je noemt een goede sub echt noodzakelijk is. Helaas zul je daarvoor aardig wat centjes moeten uitgeven maar denk aan Velodyne, SVS of RAsubs, dit zijn topklasse subs die goed om kunnen gaan met orgel weergaves. Neem je met wat minder genoegen lijft RAsubs een aanrader, zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding.

    Ik neem aan dat het geluid wat je nu afspeelt allemaal stereo is dus is het een verstandig besluit te kiezen voor een goede stereoversterker met twee goede monitoren een sub die ook op de line ingang kan. De sub kan dan de regeling van de lage tonen voor zijn rekening nemen.

    Een 5.1 receiver (of meer) kan niet tippen aan de stereoweergave van een echte stereoversterker of je moet heel diep in de buidel gaan tasten, iets wat me gezien jouw situatie niet logisch lijkt.

    nog wat leesvoer over de soorten speakers .

    Gezien het gestelde budget zal het nog een pittige maar leuke opgave worden om een goede set bij elkaar te krijgen, misschien dat tweedehands een optie voor je is? Dan alleen niet Marktplaats gebruiken maar genoemde fora hebben ook verkoop secties en daar weet je zeker dat het om liefhebbers gaat die netjes met hun spullen zijn omgegaan.
    Omdat men hier over het algemeen film liefhebber is en dus juist van 5.1 of meer uitgaat zou je ook advies kunnen inwinnen op bijvoorbeeld hifi.nl of zelfs HTforum.nl waar men een separate stereoafdeling heeft.

  4. #4

    Standaard

    In iedergeval tot zover bedankt voor de serieuze reacties.
    Uit de antwoorden komt een nieuwe vraag bij mij op:
    Een receiver heeft (vaker) een subwoofer uitgang. Een stereo-versterker niet.
    Kun je dan toch een subwoofer aansluiten, gaat dat, zoals ik denk bij Edgar te lezen via splitsen van het "bron" signaal naar versterker en subwoofer of..

  5. #5

    Standaard

    Kan iemand iets zeggen over een Marantz PM7200 ?
    Is dat wat?

    Met name in vergelijk tot de PM7003.

    (zie: http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.Product&cont=eu&bus= hf&prod_id=3790)


    De eerste kan ik tweedehands voor zo'n 200 euro krijgen, de tweede voor zo'n 500 nieuw.
    Laatst aangepast door Arian : 02-08-2010 om 21:43

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Arian Bekijk bericht
    In iedergeval tot zover bedankt voor de serieuze reacties.
    Uit de antwoorden komt een nieuwe vraag bij mij op:
    Een receiver heeft (vaker) een subwoofer uitgang. Een stereo-versterker niet.
    Kun je dan toch een subwoofer aansluiten, gaat dat, zoals ik denk bij Edgar te lezen via splitsen van het "bron" signaal naar versterker en subwoofer of..
    Dat zit zo:

    Je kunt dus via een receiver de LFE ingang gebruiken maar je kunt hem ook via de line in aansluiten als je alleen een stereoversterker gebruikt.
    Je sluit dan eigenlijk zowel je speakers als de sub op dezelfde uitgangt aan, of als je een A/B schakeling hebt speakers op A en subwoofer op B met dien verstande dat ze wel tegelijkertijd gebruikt kunnen worden (is niet altijd zo).
    Bij sommige subwoofers verbind je de speakers weer aan de sub zodat je via de sub de kantelfrequentie kan regelen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Je kunt dus via een receiver de LFE ingang gebruiken maar je kunt hem ook via de line in aansluiten als je alleen een stereoversterker gebruikt.
    Je sluit dan eigenlijk zowel je speakers als de sub op dezelfde uitgangt aan, of als je een A/B schakeling hebt speakers op A en subwoofer op B met dien verstande dat ze wel tegelijkertijd gebruikt kunnen worden (is niet altijd zo).
    Bij sommige subwoofers verbind je de speakers weer aan de sub zodat je via de sub de kantelfrequentie kan regelen.
    Gebruik je de "line in" of "LFE" dan moet je die verbinden met een "pre-out" van een receiver of versterker. Dit noemen we 'low-level'.

    Gebruik je de luidspreker-aansluitingen, dan kan het zijn dat de lage tonen meer vertraagd worden. De sub moet dan nl. eerst het signaal nog verzwakken naar lijn-niveau. Dit noemen we 'high-level'.

    De voorkeur gaat daarom uit naar 'low-level'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •