De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Bi-ampen zin of onzin en nog wat meer vragen?

    Ik heb al jaren Mordaunt-short Avant speakers uit de 9-serie staan en ben daar zeer tevreden mee.
    Hebben altijd op een Sony STR-DE685 aangesloten gezeten totdat ik het onlangs tijd vond deze te upgraden samen met aanschaf nieuwe plasma en BR speler.

    Heb nu een Onkyo 608 en man ik dacht dat m'n vorige set al leuk klonk, maar dit klinkt echt veel beter.

    Ik heb momenteel een 5.1 setup en kan dus eventueel de frontspeakers bi-ampen met deze versterker. De speakers hebben inderdaad ook een HF en LF aansluitpunt welke nu middels een stukje metaal met elkaar verbonden zijn.

    - Wat is het nut van bi-ampen en wat kan ik aan verschil verwachten als ik dat doe?

    - Moet ik voor beide aansluitingen eenzelfde kabel gebruiken (niet fysiek 1 kabel, maar ik bedoel dus of het de zeldfde moeten zijn of dat enkel de dikte ongeveer gelijk is aan elkaar)?

    Een ander punt:
    Ik heb middels de Audyssey setup de receiver zelf alles laten instellen, maar ben niet helemaal tevreden over de "aanwezigheid" van de sub. Dat wil zeggen dat de sub behoorlijk aanwezig is, het lijkt een soort hele lage resonantie klank (als ik dat zo goed omschrijf).
    Op de vorige versterker was dat ook zo en meestal had de kleine dan een keer aan het volume knopje van de sub gedraaid, maar zelfs als ik deze helemaal minimaal zet dan is het er nu nog, terwijl ik vind dat er dan te weinig normaal effect van de sub overblijft.
    Ik heb op de receiver al wat gespeeld met het niveau van de sub wat terug te schroeven, maar daar lost het eigenlijk niet mee op.

    Ook zitten er op de sub nog cross-over en phase knopjes waar ik eerlijk gezegd niet zo goed weet in welke stand die zouden moeten staan. Er willekeurig wat aan draaien lost het probleem in ieder geval niet op.
    Ten slotte moet ik nog mededelen dat ik de spikes die bij de sub geleverd zijn nog nooit onder de sub bevestigd heb gehad vanwege het feit dat we een houten vloer hebben en ik bang ben dat de scherpe puntjes zich in de vloer zullen drukken.

    - Wat kan ik nog meer doen om deze voor mij irritant klinkende toon te minimaliseren of te laten verdwijnen?

    PS. de plaats van alle speakers is exact hetzelfde gebleven, dat geldt ook voor al het andere meubilair in de kamer.

  2. #2

    Standaard

    Met bi-ampen mag je verwachten dat een receiver meer controle heeft over een luidspreker als deze wat moeilijker aan te sturen is dan de centre en de surrounds. De weergave van de detailles zal hierdoor verbeteren en de conussen zullen minder ver uitslaan. Je kunt daar het beste twee dezelfde soorten kabels gebruiken die ook even lang zijn om ongewenste fase-verschuivingen en veranderingen in de klankeigeschappen te voorkomen.

    Het lijkt er op dat de sub niet krachtig genoeg is of dat deze niet op de meest gunstige plaats staat. Wanneer deze niet op de meest gunstige plaats staat, heb je mogelijk last van staande golven. Heb je er op iedere plaats waar je kunt zitten last van, dan staat deze mogelijk niet vrij genoeg en zorgen de wanden er voor dat de effekten versterkt worden.

    Het zou ook kunnen zijn dat het door de standen van de "phase" en "cross-over" komt. Als de sub niet de mogelijkheid heeft om de "cross-over" te laten passeren zoals door het gebruik van een "LFE" ingang, dan kun je deze het beste op de hoogste frekwentie instellen en daarna opnieuw een auto set-up uit laten voeren. De juiste stand van de "Phase" moet je zelf bepalen. In de juiste stand zal de sub het minst opvallen. Meestal is dit "normaal" of "0" graden.

    Op een harde ondergrond kun je de sub het beste met de spikes op een houten tegel plaatsen met tussen de tegel en de vloer een niet te dikke laag dempend materiaal. De dempende laag zorgt er voor dat deze stevig staat, niet kan wiebelen en ook geen contakt-geluiden kan veroorzaken. Is de vloerbedekking zacht, dan heb je de dempende laag niet nodig.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door @rno Bekijk bericht
    verbonden zijn.

    - Wat is het nut van bi-ampen en wat kan ik aan verschil verwachten als ik dat doe?


    Een ander punt:
    Ik heb middels de Audyssey setup de receiver zelf alles laten instellen, maar ben niet helemaal tevreden over de "aanwezigheid" van de sub. Dat wil zeggen dat de sub behoorlijk aanwezig is, het lijkt een soort hele lage resonantie klank (als ik dat zo goed omschrijf).
    Op de vorige versterker was dat ook zo en meestal had de kleine dan een keer aan het volume knopje van de sub gedraaid, maar zelfs als ik deze helemaal minimaal zet dan is het er nu nog, terwijl ik vind dat er dan te weinig normaal effect van de sub overblijft.
    Ik heb op de receiver al wat gespeeld met het niveau van de sub wat terug te schroeven, maar daar lost het eigenlijk niet mee op.

    Ook zitten er op de sub nog cross-over en phase knopjes waar ik eerlijk gezegd niet zo goed weet in welke stand die zouden moeten staan. Er willekeurig wat aan draaien lost het probleem in ieder geval niet op.
    Bi ampen heeft weinig zin, of je moet een zwakke versterker ten opzichte van je speakers hebben...... kun je beide delen van speakers(hoog/midden en laag) apart van een versterker voorzien zodat beide delen een beetje onder controle gehouden kunnen worden..... maar zoals gezegd, weinig nut als je versterker de speakers niet de baas kan dan heeft ook bi ampen weinig nut. (heb over Biampen al eens wat geschreven hier, ben er niet echt positief over) over fase veranderingen en staande golven zou ik me maar geen zorgen maken, bangmakerij op niks af.

    Je probleem met je sub..... ook als je het volume minimaal zet houd je je probleem..... al kan ik helemaal niets met de omschrijving lage resonatie klank, begrijp echt niet wat je daarmee bedoeld

    Phase schakelaar meestal 360 en 180 graden, deze doet meestal niets als je hem schakeld, maar in sommige situaties kan het de diepte van de bas in de ruimte wat versterken of afzwakken, dit tenopzichte van de conusbewegingen van de rest van de speakers, zou me er niet al te druk over maken en al helemaal niet als je net als de meesten geen verschil hoort tussen beide standen, er bestaat namelijk geen goede of verkeerde stand

    Je crossoverinstelling heeft te maken met het frequentiebereik van je overige speakers en het feit dat je tussen de speakers geen loze ruimte wilt laten vallen, dan valt namelijk de plaats van de sub op.

    Mensen met de melkpakjes zullen vaak hun sub op zo'n 150 tot 200Hz moeten zetten, maar dan praten we eigenlijk over een matige installatie.
    De melkpakjes gaan dan niet lager dan zo'n 120 Hz (of nog minder, zo'n 150 Hz) de sub moet dan van zijn laagste kunnen tot iets boven het laagste kunnen van de melkpakjes worden ingesteld, in het geval van de melkpakjes van 150 Hz zet je dan de sub op zo'n 170 tot 200Hz.

    In jouw geval zullen jouw speakers tot 50Hz of nog lager kunnen weergeven, al naargelang je model in de 9 serie....

    Als je een setup met het microfoontje hebt gedaan, dan heeft de receiver gemeten wat je speakers kunnen weergeven en al naar gelang hoe laag je speakers kunnen gaan een frequentie ingesteld. Heb je speakers die echt voldoende laag kunnen weergeven, dan zal je receiver Full hebben ingesteld en krijgen al je speakers de volledige frequenties aangeboden, in mijn ogen de meest ideale omstandigheid (heb ik zelf ook) je kan immers alle speakers het volledige geluidsbeeld laten weergeven. In mijn geval komen de lichtste speakers maar tot 53Hz, mijn zwaarste speakers kunnen volgens de sticker achterop tot 24Hz weergeven Mijn sub heeft een bereik van 20 tot 100Hz , deze heb ik ingesteld op zo'n 90 Hz, eigenlijk best wel een hoge overlap tenopzichte van mijn minst presterende speakers van 53Hz, maar ik vind de overlap wel fijn, bij mij hoor je nooit waar de sub staat.

    In jouw geval is het afhankelijk hoe je receiver staat ingesteld en of je het daar mee eens bent( ben zelf iemand die het heus wel leuk vind om te kijken wat zo'n microfoontje ervan bakt, maar toch zelf de boel insteld omdat ik daar de kennis van heb) in mijn geval was ik het eens wat de receiver had gevonden, alles full(range) In jouw geval zul je dus even moeten kijken wat je receiver ervan heeft gebakken en of je het daarmee eens bent. (laat hier maar even weten, ben benieuwd wat jouw 608 gevonden heeft met jouw Mordounts uit de 9 serie)

    Zet de frequentie van je sub niet meer dan 40Hz boven je minst presterende speakers...... je wilt eigenlijk niet dat je sub over een te breed gebied weergeeft, daar is hij, als het goed is ook niet voor gebouwd, enkel voor laag en als hij een te breed spectrum moet weergeven, wordt de bas alleen maar minder strak. De puristen zouden echter hooguit een overlap van een paar Hertz instellen, zelf ben ik wat soepeler

    Als je vragen hebt, dan hoor ik het graag
    Have fun and enjoy your collection

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Bi ampen heeft weinig zin, of je moet een zwakke versterker ten opzichte van je speakers hebben...... kun je beide delen van speakers(hoog/midden en laag) apart van een versterker voorzien zodat beide delen een beetje onder controle gehouden kunnen worden..... maar zoals gezegd, weinig nut als je versterker de speakers niet de baas kan dan heeft ook bi ampen weinig nut. (heb over Biampen al eens wat geschreven hier, ben er niet echt positief over) over fase veranderingen en staande golven zou ik me maar geen zorgen maken, bangmakerij op niks af.
    Ok, dan laat ik het voorlopig maar lekker zo.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je probleem met je sub..... ook als je het volume minimaal zet houd je je probleem..... al kan ik helemaal niets met de omschrijving lage resonatie klank, begrijp echt niet wat je daarmee bedoeld
    Het klinkt een beetje als woe-woe-woe (veel beter kan ik het helaas niet echt omschrijven)

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Phase schakelaar meestal 360 en 180 graden, deze doet meestal niets als je hem schakeld, maar in sommige situaties kan het de diepte van de bas in de ruimte wat versterken of afzwakken, dit tenopzichte van de conusbewegingen van de rest van de speakers, zou me er niet al te druk over maken en al helemaal niet als je net als de meesten geen verschil hoort tussen beide standen, er bestaat namelijk geen goede of verkeerde stand
    Thanks.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je crossoverinstelling heeft te maken met het frequentiebereik van je overige speakers en het feit dat je tussen de speakers geen loze ruimte wilt laten vallen, dan valt namelijk de plaats van de sub op.

    Mensen met de melkpakjes zullen vaak hun sub op zo'n 150 tot 200Hz moeten zetten, maar dan praten we eigenlijk over een matige installatie.
    De melkpakjes gaan dan niet lager dan zo'n 120 Hz (of nog minder, zo'n 150 Hz) de sub moet dan van zijn laagste kunnen tot iets boven het laagste kunnen van de melkpakjes worden ingesteld, in het geval van de melkpakjes van 150 Hz zet je dan de sub op zo'n 170 tot 200Hz.

    In jouw geval zullen jouw speakers tot 50Hz of nog lager kunnen weergeven, al naargelang je model in de 9 serie....

    Als je een setup met het microfoontje hebt gedaan, dan heeft de receiver gemeten wat je speakers kunnen weergeven en al naar gelang hoe laag je speakers kunnen gaan een frequentie ingesteld. Heb je speakers die echt voldoende laag kunnen weergeven, dan zal je receiver Full hebben ingesteld en krijgen al je speakers de volledige frequenties aangeboden, in mijn ogen de meest ideale omstandigheid (heb ik zelf ook) je kan immers alle speakers het volledige geluidsbeeld laten weergeven. In mijn geval komen de lichtste speakers maar tot 53Hz, mijn zwaarste speakers kunnen volgens de sticker achterop tot 24Hz weergeven Mijn sub heeft een bereik van 20 tot 100Hz , deze heb ik ingesteld op zo'n 90 Hz, eigenlijk best wel een hoge overlap tenopzichte van mijn minst presterende speakers van 53Hz, maar ik vind de overlap wel fijn, bij mij hoor je nooit waar de sub staat.

    In jouw geval is het afhankelijk hoe je receiver staat ingesteld en of je het daar mee eens bent( ben zelf iemand die het heus wel leuk vind om te kijken wat zo'n microfoontje ervan bakt, maar toch zelf de boel insteld omdat ik daar de kennis van heb) in mijn geval was ik het eens wat de receiver had gevonden, alles full(range) In jouw geval zul je dus even moeten kijken wat je receiver ervan heeft gebakken en of je het daarmee eens bent. (laat hier maar even weten, ben benieuwd wat jouw 608 gevonden heeft met jouw Mordounts uit de 9 serie)
    Zit nu niet bij de set in de buurt, maar als ik het me goed herinner heb ik ergens 40Hz zien staan bij die Audissey setup.
    Ik zal vanavond of morgen nog eens precies nakijken en het hier posten.

    Bedankt alvast zo ver.

  5. #5

    Standaard

    Hier dan de gegevens die ik kan terugvinden:

    Luidsprekerconfiguratie menu in de Onkyo 608:
    Sub: ja
    Front: 40Hz
    Center: 40Hz
    Surround: 80Hz (THX)

    Dit zijn de typenummers van Mordaunt Short:
    Front: MS904
    Center: MS905C
    Surround: MS903S
    Sub: MS907W

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door @rno Bekijk bericht
    Hier dan de gegevens die ik kan terugvinden:

    Luidsprekerconfiguratie menu in de Onkyo 608:
    Sub: ja
    Front: 40Hz
    Center: 40Hz
    Surround: 80Hz (THX)

    Dit zijn de typenummers van Mordaunt Short:
    Front: MS904
    Center: MS905C
    Surround: MS903S
    Sub: MS907W
    Kom hier later op terug, moet zo naar mijn werk....
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door @rno Bekijk bericht
    Hier dan de gegevens die ik kan terugvinden:

    Luidsprekerconfiguratie menu in de Onkyo 608:
    Sub: ja
    Front: 40Hz
    Center: 40Hz
    Surround: 80Hz (THX)

    Dit zijn de typenummers van Mordaunt Short:
    Front: MS904
    Center: MS905C
    Surround: MS903S
    Sub: MS907W
    Is ie weer, was even aan het stoeien geweest met mijn nieuwe smartphone...... daar ben ik nog wel even zoet mee, onvoorstelbaar veel mogelijkheden en de bediening vergt toch nog wel wat oefening

    Zo, heb ondertussen even de gegevens van je speakers opgezocht, Mordaunt heeft een fijne overzichtelijke site dus dat was een makkie. Je microfoontje is een stuk optimistischer dan Mordaunt Short, gevonden:

    Fronts: 50Hz - 22k
    Center: 60Hz - 22k
    Surrounds: 120Hz - 20k
    Sub: 35Hz - 150Hz

    Aangezien het weinig nut heeft je speakers meer te sturen dan dat ze kunnen weergeven kun je zelf de instellingen aanpassen op je receiver, ik zou de waardes gebruiken die Mordaunt Short opgeeft, Fronts 50 Center 60 en surrounds op 120. Voor je sub zou ik 150 instellen, iets boven de mogelijkheden van je surrounds. Je kan altijd de instellingen weer terugzetten als ze niet bevallen. Ik heb niet de gebruiksaanwijzing doorgenomen van de 608 en weet niet of daar een beetje uitgebreide equalizer inzit, maar daar kun je ook het geluidsbeeld nog wat mee aanpassen aan je smaak

    Sub volume op 3/4 of 2/3 , maar iig op een stand waarbij hij niet gaat vervormen als het een keertje een beetje hard gaat, dan met je receiver een standje zien te vinden dat een gulden middenweg inhoud en je nog de mogelijkheid geeft om naar smaak/tijdstip het volume nog wat te verhogen of verlagen.

    Veel plezier
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je microfoontje is een stuk optimistischer dan Mordaunt Short, gevonden:

    Fronts: 50Hz - 22k
    Center: 60Hz - 22k
    Surrounds: 120Hz - 20k
    Sub: 35Hz - 150Hz

    Aangezien het weinig nut heeft je speakers meer te sturen dan dat ze kunnen weergeven kun je zelf de instellingen aanpassen op je receiver, ik zou de waardes gebruiken die Mordaunt Short opgeeft, Fronts 50 Center 60 en surrounds op 120. Voor je sub zou ik 150 instellen, iets boven de mogelijkheden van je surrounds.

    Veel plezier
    Mijn meetmicrofoontje was een stuk minder optimistisch. Die stelde de cross-over in op 200Hz. Na dat ik deze zelf op 120Hz had gezet klinkt het nu een stuk beter. Volgens mij kunnen meetmicrofoons deze frekwenties moeilijk meten vanwege het beperkte bereik. Op het gehoor blijft dus nog steeds het beste.

    Voor de centre zou ik zelf 80-100 gebruiken. Dit kanaal wordt vaak gebruikt voor de lage frekwentie die bij een DPL decoder vandaan komen. Daar zit vaak te weinig kanaal-scheiding in om deze naar de fronts te sturen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •