De resultaten 1 tot 4 van 4 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Subwoofer speelt slecht in stereo modus

    Hallo,
    Ben nieuw op het forum en al rond gekeken maar vind nergens "discussie" die een oplossing bied.
    Ik heb een av reciever yamaha htr 6230 gekocht en heb de standaard actieve subwoofer vervangen door een yamaha yst-sw800.
    De subwoofer is aangesloten aan de pre out subwoofer.
    Wanneer ik een dvd afspeel, is het geluid en de bass fenominaal.
    Wanneer ik een andere bron gebruik, tv/cd/pc is de bass ondermaats en slecht.
    Ik begrijp dat dit komt omdat tv/cd/pc enkel 2kanalen doorstuurd en de reciever op een of andere manier dat beetje probeert om te zetten naar 5.1.
    Nu is mijn vraag is er geen oplossing dat het signaal van de subwoofer pre out, hetzelfde is als de front left/right speaker?
    Indien ik de sub aansluit via de front speakers input is de bass goed bij twee kanaals maar bij dvd (5.1) dan weer niet.
    Heb verscheidene instellingen al geprobeert en handleiding meermaals gelezen

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum thunderchild.

    De receiver die je hebt gekocht is een onderdeel van een compleet pakket-systeem waar ook luidsprekers bij zitten. Heb je die luidsprekers vervangen door grotere exemplaren?

    Zo ja, dan lijkt het er nl op dat de receiver geen voldoende uitgangsvermogen heeft om die luidsprekers onder controle te kunnen houden of dat je bepaalde instellingen moet veranderen.

    Gebruik je nog steeds de originele, dan zou ik wat meer experimenteren met de instellingen van zowel de receiver als de sub. Denk hierbij aan het formaat van de luidsprekers, de vertraging, de fase, de niveaus en de cross-over.

    De sub moet je alleen aangesloten hebben op de pre-out van de receiver. De receiver zorgt nl. voor het bass-management en stuurt -afh. van de instelling- de lage frekwenties naar de gewenste weergever(s).

    Als antwoord op jouw vraag:
    Dat wordt altijd al gedaan bij stereo bronnen. Wanneer dit niet gebeurt staan de 'fronts' ingesteld als 'large' en de subwoofer als 'subwoofer'. De sub wordt daardoor alleen voor de (pseudo) LFE's van de decoders of DSP gebruikt en dus niet voor de lage frekwenties van de 'fronts'. Om dit probleem op te lossen, kun je de subwoofer instellen als 'both' of de 'fronts' als 'small'.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    De luidsprekers zijn de originele in het pakket.
    Het enige dat ik verandert heb is de subwoofer, die vond ik te zwak en daarom dus de yst-sw800 gekocht.
    De front luidsprekers staat als small ingesteld, de sub staat op both en heb nu de center en surround loudsprekers op large gezet omdat er in handleiding in staat dat de sub het geluid zal nemen van alle luidsprekers die op small staan en heb nu de indruk doordat de center en surround luidsprekers op luid staat dat hij echt beter speelt maar nog niet helemaal goed.
    Ik denk inderdaag dat het nu nog zoeken is naar een ideale frequentie voor de subwoofer want als ik rap music afspeel gaat sub keihard, muziek die wat meer bps heeft loopt de bass nog steeds mis

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Welkom op dit forum thunderchild.

    De receiver die je hebt gekocht is een onderdeel van een compleet pakket-systeem waar ook luidsprekers bij zitten. Heb je die luidsprekers vervangen door grotere exemplaren?

    Zo ja, dan lijkt het er nl op dat de receiver geen voldoende uitgangsvermogen heeft om die luidsprekers onder controle te kunnen houden of dat je bepaalde instellingen moet veranderen.

    Gebruik je nog steeds de originele, dan zou ik wat meer experimenteren met de instellingen van zowel de receiver als de sub. Denk hierbij aan het formaat van de luidsprekers, de vertraging, de fase, de niveaus en de cross-over.

    De sub moet je alleen aangesloten hebben op de pre-out van de receiver. De receiver zorgt nl. voor het bass-management en stuurt -afh. van de instelling- de lage frekwenties naar de gewenste weergever(s).

    Als antwoord op jouw vraag:
    Dat wordt altijd al gedaan bij stereo bronnen. Wanneer dit niet gebeurt staan de 'fronts' ingesteld als 'large' en de subwoofer als 'subwoofer'. De sub wordt daardoor alleen voor de (pseudo) LFE's van de decoders of DSP gebruikt en dus niet voor de lage frekwenties van de 'fronts'. Om dit probleem op te lossen, kun je de subwoofer instellen als 'both' of de 'fronts' als 'small'.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door thunderchild Bekijk bericht
    De front luidsprekers staat als small ingesteld, de sub staat op both en heb nu de center en surround loudsprekers op large gezet omdat er in handleiding in staat dat de sub het geluid zal nemen van alle luidsprekers die op small staan en heb nu de indruk doordat de center en surround luidsprekers op luid staat dat hij echt beter speelt maar nog niet helemaal goed.
    Ik denk inderdaag dat het nu nog zoeken is naar een ideale frequentie voor de subwoofer want als ik rap music afspeel gaat sub keihard, muziek die wat meer bps heeft loopt de bass nog steeds mis
    De lage tonen zijn bij stereo gebruik veel luider, omdat deze bij surround niet goed weegegeven woren. Je kunt de 'centre' en de 'surrounds' dus beter op 'small' zetten. Bij gebruik van de DPLII decoder worden de lage tonen vaak naar de 'centre' gestuurd omdat deze vaak mono zijn. Na dat je ze op 'small' hebt gezet, kun je het beste het niveau van de sub opnieuw instellen m.b.v. een test-DVD en een dB-meter of op het gehoor als je naar muziek in stereo luistert.

    Het niveau van de lage frekwenties die door de sub weergegeven moeten worden wordt niet beïnvloed door het niveau van de normale luidsprekers. Geef je sommige kanalen extra dB's dan krijgt de sub deze dus niet er bij.

    De 'cross-over' frekwentie(s) kun je het beste op het gehoor instellen. Zorg er daarbij voor dat het filter bij de sub zelf gepasseerd wordt of dat deze op hoogste frekwentie staat voordat je de niveaus opnieuw gaat instellen.
    Je weet dan zeker dat alle LFE's weergegeven zullen worden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •