De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard 2 Humax IR fox C aansluiten, hoe

    Hallo,

    Caiway gaat 10-10-2010 helemaal digitaal. Hierdoor kan ik niet meer een analoge zender opnemen en een andere digitaal bekijken.
    Nu heb ik een Humax IR fox C. Als ik een 2de zou aanschaffen die ik alleen gebruik om op de dvd recorder aan te sluiten. Ik wil dan via de 1ste digitale TV kijken en de via de 2de alleen opnemen en later kijken.
    Vraag : is dit mogelijk? en zo ja hoe maak ik dan de aansluitingen?

    vr.gr
    Rama

  2. #2

    Standaard

    Tuurlijk is dit mogelijk. Al zou ik eerder kiezen voor een decoder met twintuner. Scheelt je ook een extra smartcard.

    Als je toch besluit 2 humax decoders te gebruiken, zul je bij 1 van de 2 het infraroodontvangertje af moeten plakken, anders reageren ze beide wanneer je naar een ander kanaal zapt. Wel zo lullig als je net iets aan het opnemen bent

    Dan sluit je ze als volgt aan:
    - 1e Humax decoder --> Scart --> TV
    - 2e Humax decoder --> Scart --> DVD recorder

    Al met al niet een hele mooie oplossing. Je kunt beter een Humax 5050c kopen (wel even checken of Caiway die ondersteunt). Dan heb je een HD decoder met harddisk. Dan kun je veel eenvoudiger het ene kanaal opnemen en het andere kijken. Opnames kun je via een netwerkverbinding met je PC of laptop van de decoder halen en op een DVD zetten.
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 01-09-2010 om 10:10
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  3. #3

    Standaard

    Ja dat is mogelijk maar....

    Als je 2 identieke apparaten hebt, die niet van afstandsbediening code kunnen wijzigen, zullen beide op het zelfde signaal van de afsatandsbediening reageren.

    Het is dan dus erg belangrijk om te zorgen dat de decoder die bedoelt is voor het op te nemen signaal buiten het normale ontvangst van de afstandsbediening is zodat niet tijdens het opnemen opeens de zender wisselt of zo.

    De aansluiting is heel eenvoudig, je sluit een decoder direct aan op de tv en een decoder direct aan op de recorder. De antenne kabel lus je gewoon van de ene decoder door naar de ander en dan eventueel naar de tv (die er niks meer mee zal kunnen doen als deze niet zelf een digitale tuner heeft).
    De recorder hoeft geen antenne kabel meer te hebben, hij kan daar zelf toch niks meer mee.

    De scart is dus vanuit de "tv" aansluiten van een decoder direct naar de tv.
    Vanuit de "tv" scart aansluiting van de ander ga je naar de ingang van de recoder en vanuit de recorder een kabel naar een andere ingang op de tv.

    Als je nu iets wilt op zet je de tv op het scart kanaal van de recoder en de recoder op het scart ingangs signaal waar de decoder op aangesloten is.
    De decoder programmeer je zo dat deze op het juiste moment op de juiste zender aanstaat. De recorder programmeer je zo dat deze op het juiste moment het scart ingangs signaal opneemt.
    Belangrijk is hierbij heel erg dat de decoder aanstaat voordat de recoder begint, sommige recoders weigeren namelijk op te nemen als er nog geen signaal is. De decoder dus liever gewoon aanlaten en niet automatisch laten aanspringen (of dit moet ruim voor het opname moment gebeuren).
    En let dus op dat er geen info balk / ondertiteling of andere ongewenste decoder info in beeld staat, deze kan bij het afspelen niet meer weggehaald worden.
    Verder dient het volume van de decoder die gebruikt wordt om op te nemen goed afgeregeld te worden. Dit bepaald het opname volume.

    Ook dien je te zorgen dat je 2 smartcards hebt als je iets van een gecodeerde zender wenst op te nemen. 1 voor de decoder die gebruikt wordt om te kijken, anders werken de gecodeerde zenders niet, ebn 1 voor die van de recoder.


    Makkelijker

    Ipv 2 IR Fox c decoders kun je ook kiezen voor 1 humax 5050c.
    Het voordeel is dat deze decoder zelf al een recorder is, en ook nog HD mogelijkheden heeft (goed voor de toekomst).
    Deze decoder kan 2 opnames tegelijk maken terwijl je, uit een dan nog beperkt aanbod, zelfs een derde kunt kijken.
    De opnames zijn ook nog hoger van kwaliteit doordat je het onaangepaste digitale signaal opneemt ipv dit eerst naar analoog omzet (ivm scart) en er dan opnieuw een naar inzicht van de recoder gemaakt digitaal signaal van probeert te maken om op te slaan.
    Ook blijven nu alle digitale opties als ander audio spoor, ondertitels en zelfs teletekst van het moment van opnemen, behouden.

    Nadeel is natuurlijk de prijs. De Humax 5050c kost nu € 299,- (MM advertentie prijs recent).

  4. #4

    Standaard

    Even ter aanvulling op het verhaal van Mr Parker en mij (dat grotendeels met elkaar overeenkomt):
    Een ander groot nadeel van werken met 2 losse decoders en de DVD recorder is het ontbreken van EPG op je recorder. Je kunt dus niet meer op een eenvoudige manier programmaopnames plannen. Je moet dus exact van te voren weten wanneer een programma start en eindigt.

    Concluderend: Als het financieel tot de mogelijkheden behoort, kies dan voor een Humax 5050c. Dat scheelt veel "gepruts".
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Even ter aanvulling op het verhaal van Mr Parker en mij (dat grotendeels met elkaar overeenkomt):...
    Klopt, was mijn wat uitgebreidere versie aan het tikken terwijl jij jou bericht plaatste.

    Met de EPG info heb je inderdaad ook nog een goed punt.

    Het gebruiksgemak van een 5050c tov 2 IR FOX c's is een zeer belangrijk punt om mee te nemen in het verhaal want het is echt lastig werken om te programmeren op de "losse" manier. Ongeacht of het 2 identieke of verschillende decoders zijn.

    CAIWAY maakt gebruik van de techniek van Ziggo. Ziggo is "licentie houder / verstrekker" (zover ik weet) van het gebruikte IRDETO2 (met aanpassingen) encryptie via DVB-C. De Humax 5050c zal dan ook prima werken.
    Verschil tussen Caiway en ziggo is mogelijk alleen de firmware updates.
    Mocht caiway officieel de decoder niet ondersteunen kan het zijn dat zij de nieuwe firmwares niet beschikbaar stellen via het kabelnetwerk. Je zou dan bij iemand in het ziggo gebied de decoder moeten updaten indien je problemen ondervindt maar bij mijn weten accepteerd en ondersteund caiway alle ziggo erkende decoders.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Mr_Parker Bekijk bericht
    Klopt, was mijn wat uitgebreidere versie aan het tikken terwijl jij jou bericht plaatste.
    Dat had ik begrepen Ik denk dat we samen de topic starter van voldoende informatie en advies hebben voorzien. En daar doen we het voor toch
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  7. #7

    Standaard

    Peter, Mr_Parker,

    Bedankt voor jullie snelle reacties.
    Ik ben me nu bewust dat het niet de mooiste en makkelijkste oplossing is om het een en ander in te regelen en ook het opnemen.
    Toch maar overwegen om de Humax 5050C aan te schaffen. Deze wordt overigens ook door Caiway ondersteund.

    vr.gr
    Rama

  8. #8

    Standaard

    Nog even ter aanvulling.

    Er komt binnenkort (van ziggo uit betekend tussen nu en ongeveer een jaar of twee, maar in dit geval waarschijnlijk nog dit jaar) een opvolger van de 5050c op de markt.
    Dit zal de 5200c zijn. Uiterlijk zou gelijk blijven verschil is echter dat de 5200c oa DLNA mogelijkheden zou krijgen. Hiermee zou, mits vrijgeschakeld etc, nog meer netwerk activiteit mogelijk kunnen worden. Daarnaast bevat de 5200c een nieuwere chip voor hd resoluties al zijn er bij gebruikers van sateliet decoders met deze chip geen verschillen in beeldkwaliteit waargenomen tov apparaten met de oudere chip maar verder vergelijkbaar. De verwachting is dan ook dat dit ook voor de Humax zal gelden, itt wat een ervaring van een tester zegt.
    Voordeel is dat inmiddels dus de 5050c zo'n € 100,- lager geprijst is dan bij de intro en wellicht daalt deze nog wat, maar wie te lang wacht zal dan wel weer voor een leeg schap staan, of een schap met alleen de waarschijnlijk zo'n € 399,- kostende 5200c.

  9. #9

    Standaard 2 humax IR fox C decoders

    Beste lezer(s),

    Ook ik heb inmiddels 2 decoders staan.
    Een voor digitale ontvangst op de tv en een voor de DVD recorder.

    Op zowel de TV als op de DVD recorder heb ik inderdaad alle beschikbare digitale signalen van de REKAM.

    De IR fox voor de DVD recorder heb ik afgeplakt zodat deze niet met de afstandbediening van de IR fox voor de TV aan of uitgaat.

    Echter nu komt het.
    Voor het opnemen op de DVD recorder (merk philips) dient deze recorder uit te staan en deze springt dan aan zodra het tijdstip voor het op te nemen programma bereikt wordt. Echter zowel, als de IR fox aanstaat als dat deze uitstaat, wordt het digitale signaal niet herkend door de DVD recorder en neemt deze dus niet op.

    Staat de IR fox aan en de DVD uit en zet ik vervolgens de DVD aan dan heb ik geen digitaal signaal. Zet ik vervolgens de IR fox uit en vervolgens weer aan (waarbij de DVD aanblijft) dat krijgt de DVD het digitale signaal wel door.

    Wie helpt mij verder,

    groet,
    Jeroen

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jeroenvanast Bekijk bericht
    Beste lezer(s),

    Ook ik heb inmiddels 2 decoders staan.
    Een voor digitale ontvangst op de tv en een voor de DVD recorder.

    Op zowel de TV als op de DVD recorder heb ik inderdaad alle beschikbare digitale signalen van de REKAM.

    De IR fox voor de DVD recorder heb ik afgeplakt zodat deze niet met de afstandbediening van de IR fox voor de TV aan of uitgaat.

    Echter nu komt het.
    Voor het opnemen op de DVD recorder (merk philips) dient deze recorder uit te staan en deze springt dan aan zodra het tijdstip voor het op te nemen programma bereikt wordt. Echter zowel, als de IR fox aanstaat als dat deze uitstaat, wordt het digitale signaal niet herkend door de DVD recorder en neemt deze dus niet op.

    Staat de IR fox aan en de DVD uit en zet ik vervolgens de DVD aan dan heb ik geen digitaal signaal. Zet ik vervolgens de IR fox uit en vervolgens weer aan (waarbij de DVD aanblijft) dat krijgt de DVD het digitale signaal wel door.

    Wie helpt mij verder,

    groet,
    Jeroen
    Je verhaal is ietwat onduidelijk, je hebt 2 decoders, oke dat begrijpen we. Dan noem je vervolgens in alle voorbeelden de IR Fox zonder een onderscheid te maken, je zult ze dus een nummer moeten geven of de FOX voor recorder en de Fox voor TV moeten noemen.

    Vervolgens zul je toch even duidelijk moeten maken hoe je de hele zooi aan elkaar geknoopt hebt, waarschijnlijk heb je daar een fout gemaakt
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard toelichting op de vraag van vandaag van DVDProfilersFilmgek

    De spullen als volgt aangesloten.

    - Vanuit de muur gaat een antennekabel naar 'cable in' op de IRFOX nr.01;
    - Vanuit de IRFOX nr.01 gaat de antenne kabel van 'TV/VCR' naar 'cable in' op de IRFox nr.02;
    - Vanuit de IRFOX nr.02 gaat de antennekabel van 'TV/VCR' naar de ingang op de DVD recorder;
    - Vanuit de IRFOX nr.01 gaat een scart kabel van 'TV SCART' naar de 'EXT 1' aansluiting op de TV;
    - Vanuit de IRFox nr.02 gaat een scart kabel van 'TV SCART' naar 'EXT 2 aux i/o' op de DVD recoreder;
    - Vanuit de DVD recorder 'to TV - i/o' gaat een scart kabel naar 'EXT 2' op de TV.

    Het venstertje van de IRFOX nr.02 heb ik afgeplakt zodat deze niet reageert als ik de IRFOX nr.01 bedien.

    Zet ik nu de TV op kanaal EXT1 dan kan ik dus via de afstandsbediening van de IRFOX nr.01 de digitale kanalen in het REKAM pakket bekijken. Ik heb geen smartcard die ik in moet voegen, gewoon het basispakket.
    Zet ik de TV op kanaal EXT2 dan krijg ik signalen via de IRFOX nr. 02 en kan ik met de knoppen ch+ en ch- op de FOX nr.02 van kanaal veranderen. Hierbij ook alle kanale in het basispakket van REKAM.

    Vervolgens is de DVD recorder geprogrammeerd om een bepaald programma op te nemen. Deze dient hiervoor helemaal uitgeschakeld te staan. Vlak voor het programma begint schakelt de DVD recorder aan. (De IRFOX nr.02 staat de hele tijd al aangeschakeld).
    De DVD recorder pikt alleen het digitale signaal niet.
    Zet ik vervolgens (DVD blijft aan) de IRFOX nr.02 uit en weer aan, dan pakt de DVD wel het digitale signaal.

    Ik hoop dat het verhaal hiermee iets duidelijker is geworden.

    Graag jullie oplossing.

    Groet,
    Jeroen

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jeroenvanast Bekijk bericht
    De spullen als volgt aangesloten.

    - Vanuit de muur gaat een antennekabel naar 'cable in' op de IRFOX nr.01;
    - Vanuit de IRFOX nr.01 gaat de antenne kabel van 'TV/VCR' naar 'cable in' op de IRFox nr.02;
    - Vanuit de IRFOX nr.02 gaat de antennekabel van 'TV/VCR' naar de ingang op de DVD recorder;Deze kabel kan vervallen als er geen analoog antennesignaal meer is.
    - Vanuit de IRFOX nr.01 gaat een scart kabel van 'TV SCART' naar de 'EXT 1' aansluiting op de TV;
    - Vanuit de IRFox nr.02 gaat een scart kabel van 'TV SCART' naar 'EXT 2 aux i/o' op de DVD recoreder;
    - Vanuit de DVD recorder 'to TV - i/o' gaat een scart kabel naar 'EXT 2' op de TV.

    Het venstertje van de IRFOX nr.02 heb ik afgeplakt zodat deze niet reageert als ik de IRFOX nr.01 bedien.

    Zet ik nu de TV op kanaal EXT1 dan kan ik dus via de afstandsbediening van de IRFOX nr.01 de digitale kanalen in het REKAM pakket bekijken. Ik heb geen smartcard die ik in moet voegen, gewoon het basispakket.
    Zet ik de TV op kanaal EXT2 dan krijg ik signalen via de IRFOX nr. 02 en kan ik met de knoppen ch+ en ch- op de FOX nr.02 van kanaal veranderen. Hierbij ook alle kanale in het basispakket van REKAM. Vraagje; moet je daarvoor ook de recorder aanzetten om beeld te krijgen?

    Vervolgens is de DVD recorder geprogrammeerd om een bepaald programma op te nemen. Deze dient hiervoor helemaal uitgeschakeld te staan. Vlak voor het programma begint schakelt de DVD recorder aan. (De IRFOX nr.02 staat de hele tijd al aangeschakeld).
    De DVD recorder pikt alleen het digitale signaal niet. De decoder ontvangt en decodeert dan wel een digitaal signaal, maar als het uit de scart komt is het een analoog sigaal(ter info) Alleen bij decoders met een HDMI uitgang gaat het signaal ook via de HDMI uitgang in digitale toestand naar de TV(ter info)
    Zet ik vervolgens (DVD blijft aan) de IRFOX nr.02 uit en weer aan, dan pakt de DVD wel het digitale signaal.
    De 2 heren die je voorganger ook al hebben geholpen melden het ook al, er wordt via de scart een schakelsignaal gegeven, nu weet ik alleen niet of dat ook voor jouw recorder geld dat hij dat signaal nodig heeft.
    Er kunnen 3 dingen aan de hand zijn:
    1 Je laat de recorder van de verkeerde ingang opnemen en hebt dan geen beeld.
    2 Op het moment dat je de decoder uit en daarna weer aanzet komt het schakelsignaal en gaat de recorder wel naar het juiste ingang om op te nemen. (of de recorder heeft het signaal nodig om te gaan opnemen, iets dat mij toch wel vreemd lijkt)
    3 Nu kan het zelfs ook nog zijn dat als je aan het TV kijken bent met de andere decoder, deze ook een schakelsignaal afgeeft, het ligt dan maar net aan het schema van de fabrikanten welk schakelsignaal prio heeft op het moment dat de recorder "wakker" gemaakt wordt om op te gaan nemen, al zou je dan gaan denken dat de recorder dan zou gaan opnemen van de TV.

    Ik hoop dat het verhaal hiermee iets duidelijker is geworden.

    Graag jullie oplossing.

    Groet,
    Jeroen
    Je verhaal is nu duidelijk, ook de aansluitingen lijken correct te zijn uitgevoerd.

    Oke nu een paar oplossingen:
    1 Controleer of je ook daadwerkelijk van de correcte ingang van de recorder opneemt.
    2 Je neemt wel van de corecte ingang op, maar je recorder heeft toch dat signaal nodig, lijkt mij niet logisch, maar wie ben ik, je kan er dan voor kiezen om de recorder zodanig te programmeren dat hij iets eerder aanspringt dan de decoder, de decoder moet je dan helaas ook gaan programmeren en de scart stekker komt dan op de VCR uitgang van de decoder, je programmeert de decoder om dan iets later te beginnen dan de recorder...... is wel omslachtig
    3 Mocht je andere scart kabel, de kabel die uit de recorder naar de TV gaat van invloed kunnen zijn, dan kun je dat testen door deze los te nemen en dan een test opname te gaan maken zonder dat deze kabel is aangesloten, mocht dit de boosdoener zijn, dan is daar ook weer een oplossing voor door een bepaald pootje uit de scartstekker te verwijderen.

    Wens je sterkte met het testen

    Ben benieuwd of het je nu lukt en als het de 3e was, dan kan ik je wel laten zien welk pootje je kan verwijderen om verlost te worden van ongewenste schakelingen....
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •