De resultaten 1 tot 6 van 6 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard SACD via HDMI-uitgang (Oppo DV-981HD)

    Zoals velen hier op het forum heb ik een OPPO DV-981HD DVD / SACD speler staan, dewelke ik momenteel gebruik voor het upscalen van DVD's (http://www.oppo.nl/dv981hd.html).

    Nu is het zo dat deze Oppo ook in staat is om SACD af te spelen, maar het geluid daarvan kan hij enkel weergeven via HDMI (wat op zich geen probleem is uiteraard).

    Maar ik vroeg me nu wel af of de kwaliteit van deze OPPO in combinatie met SACD wel datgene is waarvoor SACD bedoeld is.
    Vermits men zo explictiet stelt dat SACD enkel via HDMI kan, heb ik het gevoel dat er een soort van downgrade van het geluid plaatsvindt...

    Ik heb het nog niet kunnen uittesten (want nog aan het uitkijken voor een nieuwe receiver), maar ik weet eigenlijk niet of het wel nuttig is om te investeren in (dure) SACD-schijfjes als je ze op deze Oppo wil afspelen (in combinatie met een uitstekende receiver uiteraard)...

    Toevallig iemand die deze speler gebruikt voor SACD?

  2. #2

    Standaard

    HDMI is digitaal, eentjes en nulletjes. Het geluid wat er uit komt wordt beïnvloed door de DAC in je versterker. In dit geval dus niet door de OPPO.


  3. #3

    Standaard

    Ligt eraan wat de Oppo ermee doet. Ik heb een Sony blu-ray speler die ook SACD afspeelt en dat kun je dan op 2 manieren doen.

    1: de receiver ondersteunt geen SACD audio (DSD stream) > de speler zet het om naar 5.1 PCM
    2: de receiver ondersteunt wel SACD audio > de speler stuurt het onbewerkt door

    Dus nogmaals, ik weet niet hoe de Oppo dit doet, maar hoe dan ook zal de kwaliteit via HDMI net zo goed zijn, of misschien zelfs beter, dan een 5.1 analoge aansluiting.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  4. #4

    Standaard

    Ik heb ook de OPPO-981 HD en heb hem eerst via HDMI aangesloten op mijn PHILIPS HTS 9900 versterker en enkele SACD later via de RCA (5.1) stekers.
    Ik vind dat de SACD's via RCA (5.1) beter tot hun recht komen als via HDMI.
    BV. de SACD BRAIN SALAD SURGERY van ELP lijkt het wel of je een andere "mix" hoort dan de bedoeling is en leken de effecten via HDMI bij mij in het rechter kanaal weg te sterven.
    Ik heb ergens gelezen (USA sites??) dat er werdt/wordt geadviseerd om SACD via RCA (5.1) naar de versterker te sturen en niet via HDMI.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Henk de Kort Bekijk bericht
    Ik heb ergens gelezen (USA sites??) dat er werdt/wordt geadviseerd om SACD via RCA (5.1) naar de versterker te sturen en niet via HDMI.
    Ik had ook al zoiets ergens gelezen, maar de berichten spreken elkaar wel wat tegen...

    Ondertussen wel het volgende gevonden:
    For SACD playback, the DV-981HD does convert DSD to PCM before sending the signal to the analog outputs.
    http://www.soundstage.com/revequip/oppo_dv981hd.htm


    Dus door de analoge 5.1 te gebruiken gebeurt er wel degelijk een conversie naar PCM, maar volgens bovenstaande review is het resultaat nog altijd subliem.

    Het staat er niet expliciet in, maar ik zou dan verwachten dat via HDMI de DSD-stream wel onbewerkt wordt doorgestuurd.

    Wel vreemd eigenlijk dat je de analoge 5.1 beter vindt; misschien gebeurt dus toch ook één of andere digitale conversie (downgrade) via HDMI?
    Laatst aangepast door Sylver : 26-09-2010 om 02:43

  6. #6

    Standaard

    Zoals ik al schreef:SACD BRAIN SALAD SURGERY van ELP lijkt het wel of je een andere "mix" hoort dan de bedoeling is en leken de effecten via HDMI bij mij in het rechter kanaal weg te sterven.
    Bij de RCA (5.1) aansluiting heb ik die ervaring niet,misschien dat ik het daarom beter vindt klinken.
    Of het nu gedowngrade of geupmixed wordt kan me niet schelen ik vind het zo beter uit m'n speakertjes komen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •