De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Kan ik volstaan met alleen een centre speaker bijkopen?

    Ik heb het volgende dilemma: Ik heb een aardige receiver met redelijke zuil speakers, waar ik best tevreden over ben. Alleen bij het kijken van films heb ik soms de ondertitels nodig om het gesproken woord te verstaan.

    Ik heb een oude DENON AVR-100 RD receiver, die ik nu op stereo stand gebruik. hij is ook geschikt voor een 5.1 opstelling.

    Wat ik me nu afvraag is wat voor mij het beste is om ook beter van films te genieten:
    - kan ik volstaan met het bijkopen van een centre speaker en dan met enkel mijn 2 zuilspeakers films bekijken in 5.1 mode van mijn versterker? Of kan dit niet omdat ik dan basgeluid mis dat mijn versterker naar een denkbeeldige (maar niet aangesloten subwoofer) stuurt? (en zelfde voor de surround speakers)
    - moet ik toch een volledige 5.1 set aansluiten?

    Bij voorbaat dank voor het advies!

  2. #2

    Standaard

    Je kunt idd een center speaker kopen om de dialogen wat beter verstaanbaar te maken. Je kunt in je receiver als het goed is precies aangeven welke speakers je wel en niet hebt. Als je dus niet aangeeft dat je een sub hebt, zal de bass gewoon over de center en zuil speakers gaan. Ook kun je middels de crossover instellen hoeveel bass je center kan en moet hebben. De rest wordt dan ook doorgegeven aan de zuilen. Op die manier heb je als het ware een 3.0 opstelling en zal de receiver al de bass geluiden die voor een subwoofer bedoeld zijn doorgeven aan je zuilen. Of dit voldoende impact geeft kun jij alleen zelf beoordelen. Een losse subwoofer is in veel gevallen aan te bevelen. Voor muziek nog niet direct, maar bij film is een sub zeker aan te raden.

    Probeer wel een center aan te schaffen van hetzelfde merk of van dezelfde serie als de zuilen. Dat klinkt een stuk prettiger. Probeer iig een speaker te zoeken met dezelfde klank.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    Dank! Ik ben n.a.v. je advies nog eens in de handleiding van mijn receiver gedoken en daaruit blijkt dat ik wel het volume van centre en surround speakers kan regelen (channel volume) maar niet kan ingeven welke speakers er wel en niet zijn (ik heb hem volgens mij in 2000 gekocht....in de begintijd van surroundsystemen denk ik...). Dus als ik hem op dolby pro logic stand zet (ipv gewoon stereo wat ik nu altijd doe) dan kan ik wel een centre speaker aansluiten maar dan mis ik misschien toch signaal dat naar de uitgangen van de surround speakers gaat? (neem aan dat het laagzetten van het volume van de surround speakers niet helpt in dat geval)

    Over subwoofer: Dat had ik ook overwogen, bijvoorbeeld om - naast mijn zuilspeakers voor muziek een aparte set 5.1 speakers voor filmkijken aan te sluiten. Echter, als ik mijn handleiding goed lees dan kan mijn receiver alleen een signaal naar een subwoofer sturen als het input heeft van een 6 ch in apparaat (en mijn DVD en CD input is gewoon met een stereo kabel, witte en rode tulpstekkers bedoel ik).

    Ik vermoed dat je me gaat adviseren een nieuwe receiver te kopen.....

  4. #4

    Standaard

    Hoeft niet, op de meeste subwoofer zit ook een line-in ingang maar dan gaat hij alleen het laag van de fronts weergeven. Voor echt LFE heb je wel een LFE aansluiting op je receiver nodig en die moet dna ook een LFE signaal ontvangen. Dat kan als je revceiver een digital ingang heeft (coax of optisch/toslink). Dan hoef je alleen een digitaal kabeltje te kopen en werkt het .

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door muziekenfilmfan Bekijk bericht
    Dank! Ik ben n.a.v. je advies nog eens in de handleiding van mijn receiver gedoken en daaruit blijkt dat ik wel het volume van centre en surround speakers kan regelen (channel volume) maar niet kan ingeven welke speakers er wel en niet zijn (ik heb hem volgens mij in 2000 gekocht....in de begintijd van surroundsystemen denk ik...). Dus als ik hem op dolby pro logic stand zet (ipv gewoon stereo wat ik nu altijd doe) dan kan ik wel een centre speaker aansluiten maar dan mis ik misschien toch signaal dat naar de uitgangen van de surround speakers gaat? (neem aan dat het laagzetten van het volume van de surround speakers niet helpt in dat geval)

    Over subwoofer: Dat had ik ook overwogen, bijvoorbeeld om - naast mijn zuilspeakers voor muziek een aparte set 5.1 speakers voor filmkijken aan te sluiten. Echter, als ik mijn handleiding goed lees dan kan mijn receiver alleen een signaal naar een subwoofer sturen als het input heeft van een 6 ch in apparaat (en mijn DVD en CD input is gewoon met een stereo kabel, witte en rode tulpstekkers bedoel ik).

    Ik vermoed dat je me gaat adviseren een nieuwe receiver te kopen.....
    Goed dat je er nog een keer bent ingedoken, maar als je net zo goed leest als je modelnummers hier op het forum gooit: DENON AVR-100 RD dan zal het nooit goedkomen

    Je hebt waarschijnlijk de 1800 en die stamt alweer uit 1999

    Kijk eens in je gebruiksaanwijzing bij: Instelling van de luidsprekerconfiguratie, als het goed is dan heb je bij je fronts het zaakje op large gezet en bij de overigen none(geen) gebruikt.

    Je gebruikt nog een rode en witte tulp met je DVD speler..... dan kun je dat center kanaal ook wel vergeten, het zal er niet verstaanbaarder op worden, daar heb je immers de coax of optische aansluiting voor nodig

    Wil je stemmen uit het center kanaal goed weergegeven hebben, dan kan dat door er een passende(heel belangrijk:met dezelfde klank als je front speakers) center speaker op aan te sluiten en als je een DVD speelt het 5.1 kanaal te kiezen, mits je natuurlijk gebruik maakt van de digitale uitgang(optisch of coax) van de DVD speler. Dan wil het soms nog niet helpen.....sommige DVD's hebben een nep 5.1 en soms is de de audio slecht afgemixed en de stemmen slecht verstaanbaar, doe mij maar ondertitels

    Zou toch eens om me heen gaan kijken voor een leuk 5.1 speakersetje en een hedendaagse receiver, je weet niet wat je de afgelopen 11 jaar hebt gemist..... oh, momenteel is er ook blu ray te koop
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    @muziekenfilmfan:
    Om dialogen beter verstaanbaar te maken moet je de Dolby ProLogic decoder instellen als "Phantom". De decoder weet dan dat je geen centre luidspreker hebt aangesloten en zal de geluiden van het centre-kanaal naar de fronts sturen. Het kan zijn dat het bij jouw receiver anders genoemd wordt. Kies dan de instelling van dedecoder die er het meest op lijkt. Zijn er ook geen surrounds aangesloten, dan kun je deze het beste op stereo laten staan of als je wel een centre luidspreker hebt de 3-kanaals stereo instelling gebruiken.

    Jouw receiver is wel voorbereid op 5.1, omdat deze een meer-kanaals analoge audio ingang heeft. De aansluiting van de subwoofer kan daarom alleen gebruikt worden om de signalen van de LFE(.1) door te sturen. Als je met deze receiver gebruik wilt maken van 5.1, moet je daar een speler op aan sluiten die ingebebouwde decoders heeft voor de meer-kanaals geluids-formaten en een meer-kanaals analoge audio uitgang heeft.

    Het kan zijn dat deze manier van aansluiten er voor zorgt dat beeld en geluid niet synchroon (kunnen) zijn. Moderne platte TV's zorgen vaak voor vertraging van het beeld en sychroniseren vaak alleen als je de audio uitgang van de TV gebruikt. Wil je dit voorkomen, dan kun je beter een moderne receiver kopen.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 26-09-2010 om 16:29
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    De receiver die hij genbruikt komt vermoedelijk uit het tijdperk dat 5.1 nog niet bestond, vandaar dat hij niet in kan stellen wat het formaat van de centre luidspreker is en ook geen instel-mogelijkheden voor een aktieve sub.

    @muziekenfilmfan:
    Om dialogen beter verstaanbaar te maken moet je de Dolby ProLogic decoder instellen als "Phantom". De decoder weet dan dat je geen centre luidspreker hebt aangesloten en zal de geluiden van het centre-kanaal naar de fronts sturen.

    Jouw receiver is wel voorbereid op 5.1, omdat deze een meer-kanaals analoge audio ingang heeft. De aansluiting van de subwoofer kan daarom alleen gebruikt worden om de signalen van de LFE(.1) door te sturen. Als je met deze receiver gebruik wilt maken van 5.1, moet je daar een speler op aan sluiten die ingebebouwde decoders heeft voor de meer-kanaals geluids-formaten en een meer-kanaals analoge audio uitgang heeft.

    Het kan zijn dat deze manier van aansluiten er voor zorgt dat beeld en geluid niet synchroon (kunnen) zijn. Moderne platte TV's zorgen vaak voor vertraging van het beeld en sychroniseren vaak alleen als je de audio uitgang van de TV gebruikt. Wil je dit voorkomen, dan kun je beter een moderne receiver kopen.
    Lezen Gerco......lezen, TS schreef:

    (ik heb hem volgens mij in 2000 gekocht....in de begintijd van surroundsystemen denk ik...).
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Bericht is aangepast.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Tags voor deze thread

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •