De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Bi-Ampen, positie speakers

    Hallo allemaal,

    Ik ga een onkyo tx-nr708 versterker kopen en ben meteen ook op onderzoek uit voor speakers.
    Nu heb ik mijn ogen laten vallen op een Jamo S608 set.

    Het plan is om in die set 2 jamo s608 als fronts, 2 S604 als surround, de S60 cen als center en de sub 250 als sub te kopen.

    Ik wil die S608 fronts gaan bi-ampen maar nu heb ik een vraagje:
    In de gebruiksaanwijzing voor de NR708 staat dat je ipv de surround back de kabels naar je fronts lopen om te bi-ampen, nouja dat is wel duidelijk. Maar nu is mijn vraag, waar moeten die surround boxen nu staan?
    In een plaatje in de handleiding van 7.1 opstelling staan ze namelijk "naast" je:
    zie

    Maar moeten ze in de nieuwe situatie dan niet op de plek komen te hangen van de surround back?

    En ergens anders in de handleiding staat ook een ander plaatje om de boxen te plaatsen:


    Daar staan de surround boxen weer ergens anders.


    Nu ik toch bezig ben heb ik nog een vraagje:
    Op het 2e plaatje staan er 2 subs, links en rechts van de tv.
    Mocht ik mijn set uit willen breiden dan vroeg ik me af of dit de goede opstelling is of deze:

    dus 1 voor (rechts van de tv) en 1 achter je...
    Of nog als 3e optie, moet er dan 1 in het midden achter de tv en 1 achter jezelf

    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard

    Feitelijk gebruik je de versterkers van de surround back kanalen om je fronts van extra power te voorzien. Dit betekent dat je geen 7.1. opstelling kunt maken en dat je dus een 5.1 opstelling hebt. Dan ziet je opstelling er zo uit:



    De positie van de sub mag/kan ook een andere zijn. Bijvoorbeeld naast je frontspeaker, of naast de bank. Als hij maar vrij kan uitstralen. Daarmee is gelijk je vraag beantwoord betreffende jouw plaatje 3. Het antwoord is dus "Nee". Een subwoofer moet vrij de ruimte in kunnen stralen. Je zult deze dus op een andere plek moeten positioneren i.p.v. achter de bank. Zie voor meer info de artikelen betreffende subwoofers en hun plaatsing/insteling bij gebruik in een Home Theater- of muziekopstelling:

    Home Theater (Garmt van der Zel)
    Muziekopstelling (René van Es)

    Succes,

    Peter
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 29-09-2010 om 07:26
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  3. #3

    Standaard

    Maar het is dus zo dat het niet zoveel uitmaakt waar je de surround speakers ophangt zolang ze maar ongeveer naast of achter je hangen?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door frankyboy707 Bekijk bericht
    Maar het is dus zo dat het niet zoveel uitmaakt waar je de surround speakers ophangt zolang ze maar ongeveer naast of achter je hangen?
    Ik heb ze destijds in mijn surroundopstelling zo opgesteld als op het plaatje in mijn vorige post. Het heeft wel degelijk zin om ze achter je luisterpositie te plaatsen, dan hoor je ook wat er achter je gebeurt en komt het geluid ook mooier van achter naar voren wanneer dit de bedoeling is.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  5. #5

    Standaard

    Bij een 5.1 opstelling is het de bedoeling dat deze schuin achter de luisteraar worden geplaatst. Een uitzondering op deze regel is als je di-poles gebruikt en je deze dan in een hoek zou moeten plaatsen. Voor jou geldt deze uitzondering dus niet.

    Wat ik je zou wel zou adviseren is om de surrounds niet te ver in de hoek te plaatsen. De wanden zorgen er nl. voor dat het geluid gereflecteerd wordt en dat de kans op staande golven groter wordt. Deze zorgen er nl. voor dat je met je gehoor makkelijker de plaats van een luidspreker kunt bepalen. Je hoort dan de luidspreker en dus niet het geluid.

    Om er achter te komen wat voor jou de meest iedeale opstelling is, kun je het beste experimeteren. Op deze manier leer je ook de werking en invloed van de akoestiek kennen en hoe je deze kunt gebruiken.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    Is het dus feitelijk zo dat uit de surround en de surround backspeakers dezelfde geluidssporen worden uitgezonden?

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door frankyboy707 Bekijk bericht
    Is het dus feitelijk zo dat uit de surround en de surround backspeakers dezelfde geluidssporen worden uitgezonden?
    Ja en Nee.

    Ja, in het geval van een 5.1 bron krijgen de surround back speakers een (bewerkt) signaal dat afkomstig is van de surround left- en surround right kanalen.

    Nee, in het geval van een discrete 7.1 bron (sommige blu-rays). Dan krijgt ieder kanaal zijn eigen signaal.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •