De resultaten 1 tot 2 van 2 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Boudewijn de Groot - Wat Geweest Is, Is Geweest [DVD]

    Boudewijn de Groot - Wat Geweest Is, Is Geweest

    Een verzameling videoclips van de bekende Nederlandse zanger Boudewijn de Groot.

    Lees dit artikel

  2. #2

    Standaard

    Rustige zaterdagmiddag, ik wijd er ook maar eens een tekstje aan...

    Boudewijn de Groot op DVD is goed nieuws. Al meer dan veertig jaar brengt de zanger die weleens als de Nederlandse Bob Dylan omschreven wordt nummers die gerust gerekend mogen worden tot het beste wat de Nederlandse kleinkunst te bieden heeft. De kwaliteit van het materiaal dat verzameld is op de DVD Wat geweest is, is geweest staat dan ook buiten kijf. President, Maas en Waal, Prikkebeen, en ook niet zo bekende (maar daarom niet minder mooie) nummers zijn op deze uitgave te vinden, alles samen 29 nummers.

    Over de presentatie van dit materiaal op DVD is er goed en minder goed nieuws.

    De hoesteksten zijn al niet zo'n goed begin. We krijgen op de achterkant een keurige opsomming van de nummers die op het schijfje staan, maar dat is dan ook alles. Zijn dit recente opnames van een 'grootste hits'-concert, of opnames uit het verleden? Zoja, van wanneer? Zomaar een paar vragen die ik me bij dit soort DVD's meteen stel, maar daarvoor moet je zijn bij het inlegvelletje in de doos - beetje moeilijk als je nog met de DVD in de winkel staat.

    Alle nummers zijn afkomstig van professionele dragers, geen vanzelfsprekendheid in een wereld waarin DVD-labels zich voor Nederlands materiaal maar al te vaak genoodzaakt zien gebruik te maken van VHS- of gelijkaardige bronnen omdat de Nederlandse omroepen zich lange tijd nogal, euh, terughoudend opstelden in hun archiveerbeleid. Hebben we hierdoor mooi materiaal gemist dat rondzwerft in privéarchieven? Moeilijk te zeggen, maar je krijgt niet echt de indruk dat grote klassiekers ontbreken.
    Zoals gebruikelijk voor Nederlands materiaal zijn de tv-beelden uit de jaren '60 en vroege jaren '70 bewaard als telerecordings - een video-naar-film-transfer, wat resulteert in een iets mindere beeldkwaliteit.

    Wat wel opvalt is de ongelukkige keuze van beeldfragmenten voor twee van de bekendste nummers. Land van Maas en Waal wordt begeleid door zwartwitbeelden van een of andere feestelijke gelegenheid in een kasteel waarbij De Groot klaarblijkelijk een gouden plaat ontvangt. Vreemde keuze, want de kenners onder ons herinneren zich misschien - zoniet van de oorspronkelijke uitzending, dan hopelijk toch van de herhaling in Andermans Veren op tv, een jaar of tien geleden - keurig geplaybackte beelden van hetzelfde nummer, die in de jaren '70 op locatie werden opgenomen. Een gemiste kans.

    De tweede minder gelukkige keuze is de clip voor Jimmy, een nummer dat begeleid wordt door een artistieke fotomontage. Het is een persoonlijke keuze, maar als ik een DVD van Boudewijn de Groot koop dan doe ik dat in de eerste plaats om hem te zien zingen; Youtube laat zien dat er materiaal gekozen had kunnen worden dat beter aan deze wens voldoet.

    Een Benelux-DVD zonder technische fouten, bestaat dat? Vast wel, maar we blijven voorlopig nog even verder zoeken. Eeuwige jeugd wordt op deze DVD namelijk gepresenteerd als letterbox 16:9, terwijl de beelden 4:3 zijn.

    Deze DVD heeft een menu. Ik heb dat net geleerd uit de bespreking die hierboven gepost is. Zelf had ik het nog niet gemerkt, want van de ongeveer duizend schijfjes die ik al in mijn handen heb gehad, is dit toch echt wel het eerste dat het menuscherm uit eigen beweging overslaat en meteen begint met afspelen. Bevreemdende keuze.

    Zo mogelijk nog vreemder is de keuze de nummers op te delen in 25 'gewone' en 4 bonusliedjes. Wie weet waarom Een meneer hield van een jongen, De navel van mevrouw agent, Resurrexit en Captain Decker zijn afgescheiden van de andere nummers moet het vooral komen melden, want ik blijf er m'n hoofd over breken.

    Voor de goede orde nog dit. Misschien heb ik een andere persing dan Wilbert, maar op mijn schijfje zijn een aantal nummers wel degelijk in stereo. Ze zijn zelfs in de meerderheid; ik turf er veertien. Universal heeft de moeite genomen een aantal oudere geplaybackte opnames (jaren '70, dus duidelijk van voor het stereo-tv-tijdperk) te dubben in stereo. Leuk dat ze dat gedaan hebben, maar dan hebben we het eigenlijk wel gehad met het goede nieuws dat ik hierboven beloofd had.

    Conclusie: Wat geweest is, is geweest wordt gered doordat het materiaal zo ongelooflijk sterk is, maar bij de presentatie heeft Universal heel wat steekjes laten vallen.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •