De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard HD geluid zonder HD versterker mogelijk?

    Hoi,

    Ik ben van plan een Blu-ray speler aan te schaffen. Ik heb echter een versterker die de nieuwe audio-formaten nog niet aan kan. Als ik nu toch wil genieten van de nieuwste audio formaten, ben ik dan gebonden aan een Blu-ray speler met 5.1 analoge output die ik vervolgens op de analoge input van mijn versterker aansluit. Of zijn er ook blu-ray spelers die het signaal converteren en dan optisch of digitaal kunnen doorgeven?

    Probeer al een tijdje achter het antwoord te komen. Ik heb onder andere wat navraag gedaan in diverse elektronika zaken. Het is mij echter nog steeds niet duidelijk.
    Onkyo TX-SR703 en DV-SP504E, Klipsch SF1, SC1, SR1,RW8 en Samsung Plasma PS50A756.

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc99 Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik ben van plan een Blu-ray speler aan te schaffen. Ik heb echter een versterker die de nieuwe audio-formaten nog niet aan kan. Als ik nu toch wil genieten van de nieuwste audio formaten, ben ik dan gebonden aan een Blu-ray speler met 5.1 analoge output die ik vervolgens op de analoge input van mijn versterker aansluit. Of zijn er ook blu-ray spelers die het signaal converteren en dan optisch of digitaal kunnen doorgeven?

    Probeer al een tijdje achter het antwoord te komen. Ik heb onder andere wat navraag gedaan in diverse elektronika zaken. Het is mij echter nog steeds niet duidelijk.
    Zelf ben ik niet echt een liefhebber van het gebruik van de analoge 5.1 ingang van de receiver, het geluid kan best wel eens behoorlijk tegenvallen, ook al heb je dan zogenaamd het echte HD geluid.

    Alle Blu Ray spelers hebben wel een digitale uitgang, optisch, coax en soms zelfs beiden, de spelers kunnen de HD streams omzetten naar "gewoon" DD 5.1 en DTS 5.1 en dan nog vaak ook in een iets hogere bitrate als bij DVD gebruikelijk, zo kun je dan ook een al weer iets beter signaal krijgen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het gebruik van de digitale uitgang ipv een duurdere speler met 5.1 analoge uitgang. Er zijn ook spelers die onder het draaien het formaat van andere formaten(PCM) ook kunnen omzetten in DTS 5.1, mijn LG BD370 kan dat bijvoorbeeld.

    Kort gezegd, elke Blu Ray speler met een digitale optische/coax of beide uitgangen, kun je aansluiten op een receiver met optische/coax aansluiting en dan luisteren naar het omgezette HD geluid in zeer goede DD 5.1 of DTS 5.1.

    Je kunt dus rustig een Blu Ray speler kopen zonder ingebouwde decoder die het geluid op een analoge 5.1 uitgang zet, je bespaart je geld en het zal al snel beter klinken met de digitale optische of coax(tulp) aansluiting.

    Hoop dat je vraag zo voldoende duidelijk is beantwoord.
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Hoi DVDProfilersFilmgek,

    Bedankt voor je reactie. Het is mij zo helemaal duidelijk. De hogere prijzen van de spelers met analoge uitgangen was ook een belangrijke reden voor mij om mijzelf hierover goed te laten informeren. Waarschijnlijk ga ik je advies opvolgen en koop gewoon een speler met digitale/coaxciale uitgang. Dan koop ik t.z.t. nog wel eens een versterker die weer bij helemaal bij de tijd is.
    Onkyo TX-SR703 en DV-SP504E, Klipsch SF1, SC1, SR1,RW8 en Samsung Plasma PS50A756.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc99 Bekijk bericht
    Hoi DVDProfilersFilmgek,

    Bedankt voor je reactie. Het is mij zo helemaal duidelijk. De hogere prijzen van de spelers met analoge uitgangen was ook een belangrijke reden voor mij om mijzelf hierover goed te laten informeren. Waarschijnlijk ga ik je advies opvolgen en koop gewoon een speler met digitale/coaxciale uitgang. Dan koop ik t.z.t. nog wel eens een versterker die weer bij helemaal bij de tijd is.
    Graag gedaan, bedankt voor je berichtje

    Denk dat je zo de goede keuze doet, het geld dat je "overhoud" kun je tzt investeren in een receiver die dan weer helemaal bij de tijd is.
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Exclamation

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Zelf ben ik niet echt een liefhebber van het gebruik van de analoge 5.1 ingang van de receiver, het geluid kan best wel eens behoorlijk tegenvallen, ook al heb je dan zogenaamd het echte HD geluid.
    Het blijft natuurlijk een persoonlijk iets, maar na mijn overstap van DVD naar bluray heb ik ook een bd-speler gekocht met analoog 5.1, omdat mijn versterker ook 5.1 analoog aankon en ik wel benieuwd was naar HD-audio.

    Ik moet zeggen dat verrast was door het enorme verschil tussen DD5.1 en zelfs DTS5.1 en HD-audio! Ik had dat zelf nooit verwacht. Titels met alleen DD5.1 of DTS5.1 vind ik nu erg 'dun' klinken. Ik zou dus in jouw geval zeker voor een 5.1-bd-speler gaan.

    Ik heb inmiddels (2 jaar verder) een HD-versterker aangeschaft, die zijn nu ook prima betaalbaar, dus als je dat op korte termijn overweegt kun je natuurlijk prima voor een 'gewone' bd-speler gaan.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ik moet zeggen dat verrast was door het enorme verschil tussen DD5.1 en zelfs DTS5.1 en HD-audio! Ik had dat zelf nooit verwacht. Titels met alleen DD5.1 of DTS5.1 vind ik nu erg 'dun' klinken. Ik zou dus in jouw geval zeker voor een 5.1-bd-speler gaan.
    Het enorme verschil......

    Nou, als ik dat zo lees, dan overdrijf je schromelijk als je er geen voorbeelden bijzet. Er zijn films met DD 5.1 die echt perfect klinken, de HD audio formaten kunnen daar nog iets aan toevoegen, maar dat doen ook de HD formaten die via een optische of coax uitgang naar de receiver al, dit omdat zij vaak al een hogere bitrate krijgen dan standaard DTS en DD. Ook wordt DTS vaak over het paard getild, dit omdat er technisch meer mogelijk zou zijn, toch klinkt de DD track vaak niet minder en zelfs beter. Analoog 5.1 in...... vaak een bron van storing en niet altijd optimaal met de aansluitwaarden.

    Je schrijft ook niet met welke versterker je je ervaringen hebt......

    BTW, zou je installatie toch nog maar eens goed gaan afstellen, "gewone" DD en DTS die "dun" klinken, dan staat er echt iets niet goed! Ook deze formaten zijn, mits goed toegepast, nog altijd in staat om een zeer goede audio track ten gehore te laten brengen.
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Question

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Het enorme verschil......

    Nou, als ik dat zo lees, dan overdrijf je schromelijk als je er geen voorbeelden bijzet. Er zijn films met DD 5.1 die echt perfect klinken, de HD audio formaten kunnen daar nog iets aan toevoegen, maar dat doen ook de HD formaten die via een optische of coax uitgang naar de receiver al, dit omdat zij vaak al een hogere bitrate krijgen dan standaard DTS en DD. Ook wordt DTS vaak over het paard getild, dit omdat er technisch meer mogelijk zou zijn, toch klinkt de DD track vaak niet minder en zelfs beter. Analoog 5.1 in...... vaak een bron van storing en niet altijd optimaal met de aansluitwaarden.

    Je schrijft ook niet met welke versterker je je ervaringen hebt......

    BTW, zou je installatie toch nog maar eens goed gaan afstellen, "gewone" DD en DTS die "dun" klinken, dan staat er echt iets niet goed! Ook deze formaten zijn, mits goed toegepast, nog altijd in staat om een zeer goede audio track ten gehore te laten brengen.
    Hm, lekker botte reactie. Ik doe moeite om hier mijn eigen ervaringen neer te zetten voor topicstarter, maar die kan ik me dus beter besparen.

    Als je op een goedkope installatie luistert hoor je ook geen verschil tussen MP3 en SACD. Het kwaliteitsverschil tussen gecomprimeerde Dolby Digital (max. 640 kbit/sec) en lossless DTS-HD (max. 24.5 Mbit/sec) is vergelijkbaar. Ook op een bd zal de downsampled (hidden) DD-track nooit hoger zijn dan 640 kbit/sec.

    Ik heb nu een Onkyo SR508 versterker in combinatie met een Sony BDP-S550. De versterker die ik had was een Pioneer VSX D511 die ik analoog had aangesloten op mijn bd-speler met goede tulpkabels.
    Laatst aangepast door Oakey : 17-10-2010 om 15:46

  8. #8

    Standaard

    Ook ik merkte al enig verschil tussen 'normaal' DD en DTS en analoog HD geluid. Maar na de overstap naar een andere receiver en alles via HDMI klinkt het toch een flink stuk beter. Ik begrijp DVDProfilersFilmgek mening dan ook. En je receiver is nu niet bepaald een high end model. En je vorige, waar je analoog op hebt aangesloten ook niet. Niet dat dat erg is hoor, helemaal niet, want ik en vele anderen hier hebben ook 'maar' instappers. Maar het verschil tussen alle audio formaten wordt juist alleen maar groter en groter naarmate je er meer geld in steekt. Dus in je receiver, maar ook in je speakers. En ik ben het ook eens met DVDProfilersFilmgek dat een goede DD of DTS track niet per se onder doet voor een HD track. Wel ben ik het met jou eens dat een HD track veel meer dynamiek geeft. Misschien dat dat jouw omschrijving verklaart mbt het 'dun' klinkende geluid...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  9. #9

    Standaard

    Tuurlijk kun je het zo duur maken als je wilt, maar het lijkt mij sterk dat op je op de SR703 van topicstarter het verschil niet hoort tussen een DD5.1 track en een DTS-HD track... Zijn versterker heeft alleen geen hdmi-aansluiting, mij lijkt het dan wel degelijk de moeite waard om een 5.1-outputspeler aan te schaffen en die met goede tulpkabels aan te sluiten.

  10. #10

    Standaard

    Hoi,

    Ook de andere forum leden bedankt voor hun bijdrage. Wel grappig om te lezen dat dit onderwerp wat stof doet opwaaien. Ik twijfel wel vaker tussen kiezen voor het hoogst haalbare of kiezen voor een betaalbaarder alternatief. De winkeliers (zeker de elektronica giganten) zijn in deze vaak niet echt sterk in hun advies.

    De reactie van Oakey snap ik dan ook heel goed. Als ik toch al een receiver heb die het analoge signaal kan verwerken, waarom dan niet van het hoogst haalbare uitgaan? Echter om dit hoogst haalbare te realiseren moet ik ook gaan investeren in kabels. Deze investering in combinatie met de hogere prijzen van spelers met analoge uitgang maken dat ik in dit geval het eerdere advies blijf volgen om een speler te kopen die geen analoge ingang heeft.

    Het geld dat dan "overblijft" kan ik dan over een jaar investeren in een nieuwe generatie versterker.

    We jammer dat ik dan moet wachten op echt HD geluid. Want de nieuwsgierigheid die Oakey noemt, herken ik wel.
    Onkyo TX-SR703 en DV-SP504E, Klipsch SF1, SC1, SR1,RW8 en Samsung Plasma PS50A756.

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc99 Bekijk bericht
    Echter om dit hoogst haalbare te realiseren moet ik ook gaan investeren in kabels.
    Ik koop mijn kabels altijd bij www.elektronica-online.nl, dan heb je goede kabels zonder de torenhoge winstmarges te hoeven betalen die elektronicazaken rekenen. Ik heb deze tulpkabels, voor een 5.1-setup ben je dan voor €30 klaar.

    Aan wat voor merk/prijsklasse bd-spelers zit je dan te denken?
    Laatst aangepast door Oakey : 17-10-2010 om 15:55

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Tuurlijk kun je het zo duur maken als je wilt, maar het lijkt mij sterk dat op je op de SR703 van topicstarter het verschil niet hoort tussen een DD5.1 track en een DTS-HD track... Zijn versterker heeft alleen geen hdmi-aansluiting, mij lijkt het dan wel degelijk de moeite waard om een 5.1-outputspeler aan te schaffen en die met goede tulpkabels aan te sluiten.
    Het lijkt je de moeite waard........ maar in de praktijk valt het helaas vaak tegen, ook al gebruik je goede tulpkabels. Vaak kun je bij de 5.1 ingang geen gebruik maken de ondersteuning van de sub op de overige kanalen, alles blijft strikt gescheiden, als je een satellietsysteem hebt zal dat niet veel uitmaken, die moeten het dan toch al hebben van de sub.

    Je laat je, net als veel mensen, teveel leiden door getalletjes, zo komt het ook dat DTS vaak de hemel wordt ingeprezen omdat het hogere getallen geeft en hoger is beter...... ja, veel mensen worden zo op het verkeerde been gezet en gebruiken te weinig hun oren.

    In de praktijk spelen er heel wat factoren mee die uiteindelijk bepalen of het geluid wel of niet beter wordt en dat begint al bij de bron. Zo worden er door DFW films op Blu Ray uitgegeven die allemaal DTS HD Master hebben....... ja ja ja, het staat op de doos, je versterker zegt het en dan zegt het verstand ook dat het beter is....... maar is het ook wel echt? In de praktijk..... nee, gewoon een door de computer gehaalde track die veranderd is in een DTS HD Master Track, bij DFW lijken ze in staat om een opname uit 1800 nog in DTS HD Master uit te geven.

    Vooruit, de bron is goed, dan nu je apparatuur en je speakers nog, je moet echt over heel goede speakers beschikken om ten volle te kunnen genieten van een echt goede HD track, tussen het ondersteunen en het ook daadwerkelijk weergeven zit dan ook een wereld van verschil. Sommigen horen dan wel verschil tussen de tracks, maar dat kan wel eens heel andere oorzaken hebben omdat de receiver dan net weer een andere instelling pakt.

    Het is te simpel om te stellen dat een analoge 5.1 uitgang beter geluid gaat geven dan de digitale uitgang met de core van het HD geluid, er spelen veel te veel factoren mee om dat zo maar even te stellen, om teleurstellingen te voorkomen kan ik het enkel en alleen maar afraden, dit na eigen ervaringen met oa een Oppo DVD/SACD speler en een Toshiba HD DVD speler analoog 5.1 te hebben aangesloten gehad. Die 5.1 ingang van de receiver is leuk als er een onbekend formaat moet worden weergegeven en er is geen andere mogelijkheid, bij een BR speler is die er wel in de vorm van een digitale uitgang.

    Dat ik wel eens bot overkom...... helaas gebeurt dat wel eens vaker, niet altijd zo bedoeld. Je stelling was dan ook niet duidelijk onderbouwd en in heel erg algemene termen, net als je opmerking dat de receiver van de TS niet het verschil zou kunnen laten horen tussen DD 5.1 en DTS HD MA......dat kan hij inderdaad niet, hij kan het immers niet decoderen. Hij kan wel een analoog aangeboden signaal weergeven en is daarmee afhankelijk van dat aangeboden signaal. Tegenwoordig wil je analoge signalen vermijden, ook al kunnen ze heus wel erg goed zijn. Zo kan bijvoorbeeld de PS3 de HD audio omzetten naar Multi Channel PCM 5.1(en dat is ook nog eens digitaal ook), volgens de theorie zou dat net zo goed moeten klinken als het HD signaal dat aangeboden wordt in Bitstream aan de receiver. Theorie is geduldig, helaas in de praktijk is het geluid van de PS3 met Multi Channel PCM gewoon teleurstellend, het geluid via de optische uitgang klinkt beter, en dat is de core.....

    Met de Core via een digitale uitgang weet je zeker dat je een goed signaal krijgt, het is zonde om meer geld uit te geven terwijl er een zeer grote kans op teleurstellingen bestaat, vandaar mijn advies om het niet te doen.

    Dat je zelf geen High End spullen hebt wil nog niet zeggen dat je er niet van zou kunnen genieten, als je alles naar het zin hebt met een naar je zin klinkende set speakers en je kunt verschillen horen, dan zit je toch gewoon goed Het belangrijkste is dat je zelf tevreden bent met je spullen, alleen zelf kun je dat bepalen, zo draai ik naar volle tevredenhied met toch ook al niet meer de jongste speakers, maar ben nog steeds zeer content, ik weet ook dat er beter bestaat maar laat het virus me geen koorts bezorgen
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je stelling was dan ook niet duidelijk onderbouwd en in heel erg algemene termen
    Ik zeg alleen dat ik toen ik overstapte op bd erg verrast werd door de kwaliteitsverbetering in de audio als je HD-formaten met DD5.1 en DTS vergelijkt, wat ik helemaal niet verwacht had, juist omdat ik geen high-end spullen heb. Dat verschil HOORDE ik, als ik het onderbouw met getallen val je me erop aan. Excuses, maar mijn subjectieve gehoor kan ik niet verder voor je onderbouwen.

    Ik koop geen bd's in Nederland, dus wat je zegt over DFW snap ik niet helemaal.

  14. #14

    Standaard

    ---Quote (Oorspronkelijk door DVDProfilersFilmgek)---
    ..bij DFW lijken ze in staat om een opname uit 1800 nog in DTS HD Master uit te geven
    ---Einde Quote---
    Oorspronkelijk gepost door Oakey
    Toen de cd er net was vonden sommigen het ook onzin om albums van de Beatles op cd aan te schaffen. Het waren toch immers toch analoge opnames? Consumentenverenigingen adviseerden toen ook om alléén cd's aan te schaffen die DDD waren opgenomen...


    Mmm, de CD, die heb ik gelijk vanaf het begin gehad, net als de DVD, HD DVD en Blu Ray.

    Natuurlijk hebben de diverse schijfjes zo hun mogelijkheden en kwaliteiten, en als je denkt dat een oude TV serie het beter doet omdat hij op een BR schijfje staat ipv een DVD, ja dan kan je wel eens teleurgesteld worden.

    Het wordt nooit beter dan de bron, heb hier ook wel schijfjes met HD formaten die echt niet beter klinken dan hun oude origineel, je kan het dan wel in HD op een schijf zetten, als de basis oud is blijft het oud. Zo zijn er een paar klassiekers op blu ray uitgekomen, echt heel mooi gerestaureerd, toch blijft het oud, te zien aan de beelden al zijn ze nog zo mooi en het geluid..... je kan er HD Master van maken.....maar het gaat er niet beter door klinken, en dat was net zo met de Beatles albums, ze werden er op CD heus niet beter van en laten we eerlijk zijn, een LP kon veel beter klinken. De CD heeft het door zijn formaat, gebruiksgemak en slijtvast gewonnen. Een CD kun je ontelbare keren afspelen en het geluid blijft hetzelfde...... een LP wordt grijs....

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Oakey Bekijk bericht
    Ik zeg alleen dat ik toen ik overstapte op bd erg verrast werd door de kwaliteitsverbetering in de audio als je HD-formaten met DD5.1 en DTS vergelijkt, wat ik helemaal niet verwacht had, juist omdat ik geen high-end spullen heb. Dat verschil HOORDE ik, als ik het onderbouw met getallen val je me erop aan. Excuses, maar mijn subjectieve gehoor kan ik niet verder voor je onderbouwen.

    Ik koop geen bd's in Nederland, dus wat je zegt over DFW snap ik niet helemaal.
    Je kan het niet onderbouwen door de technische mogelijkheden van een formaat te vermelden, dat zegt namelijk niets over resultaat en de kwaliteit van het geluid.

    Het beschrijven van geluid is bijna onmogelijk, we weten allemaal dat de HD tracks tot meer in staat zouden moeten zijn dan de oudere formaten en als de opname goed is, dan zul je dat horen ook, soms is het verschil maar klein, er komen maar weinig opnamen uit die echt spectaculair zijn, de meesten zijn een goede middenmoot die wel profiteren van de HD mogelijkheden maar niet uit de kast halen van wat er echt mogelijk is.
    Have fun and enjoy your collection

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Marc99 Bekijk bericht
    Hoi,

    Ook de andere forum leden bedankt voor hun bijdrage. Wel grappig om te lezen dat dit onderwerp wat stof doet opwaaien. Ik twijfel wel vaker tussen kiezen voor het hoogst haalbare of kiezen voor een betaalbaarder alternatief. De winkeliers (zeker de elektronica giganten) zijn in deze vaak niet echt sterk in hun advies.

    De reactie van Oakey snap ik dan ook heel goed. Als ik toch al een receiver heb die het analoge signaal kan verwerken, waarom dan niet van het hoogst haalbare uitgaan? Echter om dit hoogst haalbare te realiseren moet ik ook gaan investeren in kabels. Deze investering in combinatie met de hogere prijzen van spelers met analoge uitgang maken dat ik in dit geval het eerdere advies blijf volgen om een speler te kopen die geen analoge ingang heeft.

    Het geld dat dan "overblijft" kan ik dan over een jaar investeren in een nieuwe generatie versterker.

    We jammer dat ik dan moet wachten op echt HD geluid. Want de nieuwsgierigheid die Oakey noemt, herken ik wel.
    Het zou fijn zijn als je een spealer van iemand zou kunnen lenen met analoge uitgangen om zoiets voor jezelf uit te testen, je kan dan ook de digitale uitgang proberen en het verschil tussen beiden horen. Mocht je die mogelijkheid niet hebben, dan zou ik tijdelijk gaan genieten van de core..... die kan in veel gevallen al tot een beter resultaat leiden door de hogere bitrate dan doen gebruikelijk bij DVD's, dan geniet je al weer voor een deel van de mogelijkheden van HD audio

    Niet alle fabrikanten van Blu Ray schijfjes laten je genieten van de mogelijkheden met de betere core, zo is in mijn ogen Sony een negatief voorbeeld op dit gebied me hun schijfjes, maar zij hebben dan ook een fabriek die HD receivers wil verkopen en weet dat de core als zij wel optimaal wordt doorgegeven heel dicht in de buurt zit van het volledige HD audio..... (heb zelf ook een tijdje gedraaid met de optische aansluiting en de core van de HD formaten, totdat er een nieuwe receiver kwam) { het geluid via analoog........ heb ik dus ook geprobeerd en daarom raad ik je dus aan om via optisch te gaan om teleurstelling te voorkomen}
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •