De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Probleem met geluid Philips Soundbar HTS9140

    Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van deze fraaie soundbar.
    En ook ik als vrouw (maar niet blond) dacht dit wel even aan te kunnen sluiten maar dat gaat toch niet helemaal probleemloos.

    De 1e opstelling was als volgt:

    Satellietontvanger (Inverto IPL7000)aangesloten met scartkabel naar de TV (PFL 8404 Philips). Wegens ontbreken van een Hdmi aansluiting op de satellietontvanger.

    De soundbar aangesloten met een Hdmi kabel naar TV.
    Verder een audiokabel (met aan beide zijden 1 x witte en 1 x rode tulpstekker) via Audio out (TV) aangesloten op Audio in/aux (Soundbar).
    Ondanks talloze pogingen om het geluid synchroon te krijgen met het beeld lukte dit niet. Ook niet nadat ik alle geavanceerde beeldinstellingen op de Philips TV had uit gezet. Dit had ik nl. al gevonden op div. forums.

    Toen heb ik me laten adviseren en vertelde men mij dat ik een digitale coax kabel moest aansluiten. Hiermee zou het geluid zowiezo beter zijn.
    (Kabel met aan beide zijden een oranje stekker)

    Deze aangesloten via SPdif out (TV) en Digital in Coaxial (Soundbar). Source via configuratiescherm soundbar gewijzigd in digital coax.
    Na een boel gemier had ik geluid. Echter na een aantal keren switchen tussen tv en cd afspelen kreeg ik via de tv ineens een veel zachter geluid door.
    Net alsof het mono werd.
    Het lukt me niet om dit goed te krijgen. Ten einde raad heb ik de rood/witte tulpstekkers maar weer aangesloten.

    Al met al ben ik nu niet tevreden met de set. Het moet goed werken en anders gaat het over. Ik wil geen gemier met beeld en geluid daarvoor is het te duur.
    Heeft iemand enig idee of ik iets ben vergeten of fout doe.
    Of dat ik een andere kabel had moeten gebruiken.

    Nb. Ik heb op de satellietontvanger ook een digital coax of een optische aansluiting. Maar ook via dit kanaal lukte het niet om geluid van de tv via de soundbar af te spelen. Dat moet toch ook kunnen. Ik heb hier een aantal threads doorgelezen en dan zie ik dat mensen het geluid via de subwoofer laten lopen. Maar op mijn subwoofer zitten geen aansluitmogelijkheden.

    Wat kan ik hieraan nog verbeteren want ik sta op het punt om de soundbar terug te brengen naar de winkel.
    En dat zou ik wel heel erg zonde vinden.

    Vraag 2.
    Volgend jaar krijg ik Glasvezel, en dus een andere ontvanger. Deze zal voorzien zijn van Hdmi aansluitingen. Als ik dan de ontvanger, de tv en de soundbar alleen heb aangesloten via Hdmi kabels heb ik dan nog een extra audiokabel nodig? Ik dacht altijd dat Hdmi voor zowel geluid als beeld was.

  2. #2

    Standaard

    Welkom op dit forum karbus.
    Bij het aansluiten van een soundbar op de audio-uitgang zou dit geen problemen moeten geven met de synchronsatie van beeld en geluid. De meeste TV's geven het geluid net zo veel vertraging als het beeld. In dit geval komt het denk ik door een instelling in het systeem-menu van de TV die dit regelt. Daarvoor kun je het beste contact opnemen met de klantenservice van Philips.

    Waarom het geluid via de digitale verbinding zachter is, kan verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen komt dit door instellingen die er voor zorgen dat het dynamisch bereik (verschil tussen harde en zachte geluiden) of het volume-bereik (verschillen tussen de geluidsniveaus van verschillende zenders of bronnen) veranderd kan worden. Daarvoor zal je dus even moeten kijken bij de instellingen voor het geluid van zowel de soundbar als de TV. Ook kan het zijn dat het door de signaal-verwerking komt. Wanneer de signaal-verwerking van bvb de soundbar beter is, dan lijkt het vaak alsof het zachter is, maar wel meer detailles heeft.

    Wanneer het niet lukt om geluid vanaf de ontvanger rechtstreeks digitaal naar de soundbar te sturen, komt dit waarschijnlijk doordat deze uitgeschakeld zijn of doordat de soundbar het via die ingang alleen als DTS wilt ontvangen. Daarvoor zou je dus even in de menu's van zowel de ontvanger als de soundbar moeten kijken.

    Geluid via de subwoofer kan alleen als daarin ook de signaal-verwerking en de eindversterkers zitten. Dat is bij jouw soundbar dus niet het geval.

    HDMI kan inderdaad gebruikt worden om beeld en geluid samen via één bepaalde verbinding te sturen. Wanneer je deze verbinding tussen de TV en de ontvanger gaat gebruiken, kan het geluid -net zo als bij Scart- door de TV naar de soundbar gestuurd worden. Vaak kan dit alleen als 2.0 en moet je voor (virtueel) 5.1 een verbinding maken tussen de ontvanger en de soundbar. In de ontvanger is dan vaak een mogelijkheid aanwezig om het geluid een bepaalde vertraging te geven om het synchroon te krijgen met het beeld.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 17-10-2010 om 13:37
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Ik heb de eerste soundbar gehad en die liep ook niet synchroon en naarmate ik langer een DVD afspeelde werd dat steeds erger. Gelukkig kun je handmatig het geluid vertragen en het weer in orde krijgen.

    Moet wel zeggen dat het geluid me in positieve zin verbaasde, maar het haalt het niet bij een echt 5.1 systeem.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  4. #4

    Standaard

    Gerco en Peptalk bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer wat bijgeleerd.
    Daarnaast ben ik gisteren maar eens naar een vakhandel gegaan om me verder te laten informeren. Perfecte service daar. Ik heb een aantal audiokabels meegekregen waarmee ik mocht experimenteren.

    Uiteindelijk is mijn probleem opgelost met behulp van een optische fiberkabel van Philips. Deze heb ik aangesloten tussen de ontvanger en de soundbar. En ja hoor, het is gelukt
    Ik ben nu absoluut al een heel stuk meer tevreden over de kwaliteit van het geluid. Zeker bij het afspelen van dvd's verbaas ik me over het bioscoopgehalte. In veel gevallen zal een 5.1 systeem nog betere resultaten geven maar ik moet zeggen dat de kwaliteit van deze soundbar niet tot teleurstelling zal leiden bij velen.
    Ook al ben ik een vrouw, ik hecht heel veel waarde aan een goed geluid en neem niet zomaar met elk geluidssetje genoegen.
    Voor wat betreft het tv en dvd's kijken voldoet de soundbar perfect.
    Of ik deze ook voor het luisteren van muziek ga gebruiken weet ik nog niet.
    Komende dagen ga ik eens nauwkeurig aan het vergelijken met mijn stereoset. Die doe ik maar zo nog niet weg.

    Het geluid loopt nu ook nagenoeg synchroon met het beeld. Daar moet ik nog iets aan finetunen.
    Het vervelende is echter dat ik dit telkens opnieuw moet instellen, de wijzigingen worden niet opgeslagen en als ik de tv en toebehoren uitzet staat het weer op de standaardinstellingen. Dit geldt ook voor een aantal andere instellingen in mijn tv.
    Daarover zal ik contact opnemen met Philips.

    Mijn complimenten voor dit informatieve forum. Ik heb er inmiddels veel informatie gevonden. Helaas is er nog weinig te vinden over Soundbars, maar wellicht verandert dit de komende tijd want ik heb de indruk dat deze nu pas een serieuze optie zijn t.o.v. een 5.1 set. (Als je tenminste waarde hecht aan een compacte oplossing).

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door karin115 Bekijk bericht
    Voor wat betreft het tv en dvd's kijken voldoet de soundbar perfect.
    Of ik deze ook voor het luisteren van muziek ga gebruiken weet ik nog niet.
    Komende dagen ga ik eens nauwkeurig aan het vergelijken met mijn stereoset. Die doe ik maar zo nog niet weg.

    Het geluid loopt nu ook nagenoeg synchroon met het beeld. Daar moet ik nog iets aan finetunen.
    Het vervelende is echter dat ik dit telkens opnieuw moet instellen, de wijzigingen worden niet opgeslagen en als ik de tv en toebehoren uitzet staat het weer op de standaardinstellingen. Dit geldt ook voor een aantal andere instellingen in mijn tv.
    Daarover zal ik contact opnemen met Philips.

    Mijn complimenten voor dit informatieve forum. Ik heb er inmiddels veel informatie gevonden. Helaas is er nog weinig te vinden over Soundbars, maar wellicht verandert dit de komende tijd want ik heb de indruk dat deze nu pas een serieuze optie zijn t.o.v. een 5.1 set. (Als je tenminste waarde hecht aan een compacte oplossing).
    Muziek luisteren via een soundbar is een ander verhaal, maar daar zul je zelf ook achter komen als je de sounbar gaat vergelijken met een stereo set.

    Bij gebruik van een HDMI-verbinding is het verstandig om het toestel wat bepaalde instelling moet onthouden, als laatste in en als eerste uit te schakelen. In jouw geval is dat waarschijnlijk de soundbar. Verander je de volgorde, dan krijg je andere handshakes en daardoor ook andere instellingen.

    De redenen waarom er hier weinig info over soundbars te vinden is, zijn:

    1. dat de meeste members een soundbar geen goede vervanger vinden voor een audioset die bij voorkeur uit losse delen bestaat.
    2. dat een soundbar geen echte surround-weergave kan bieden.
    3. dat een soundbar weinig (aansluit-)mogelijkheden heeft
    4. dat een soundbar meer bedoeld is voor het verbeteren van de weergave van geluid bij TV kijken.
    5. dat het installeren van een soundbar (te) makkelijk is en daarvoor dus weinig ondersteuning nodig is.
    6. dat het effekt vaak alleen merkbaar is als je midden voor de TV zit en je dus niet gezellig met het hele gezin kunt luisteren.

    De meeste van ons vinden het daarom dus geen serieuze optie voor de woonkamer. Voor een slaapkamer is een soundbar wel een serieuze optie, omdat je dan niet met meerdere mensen hoeft te luisteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    O.K. het is me geheel duidelijk

    Stel dat ik mijn stereo-set wil houden voor het afspelen van muziek.
    Kan ik dan de luidspreker van de stereo bovenop de subwoofer van de
    soundbar zetten? (Afgezien van het feit of dit esthetisch verantwoord is )

    Of krijg ik dan op de één of andere manier problemen. Magnetisch veld o.i.d.

    Ik heb nl. niet zoveel ruimte om alles op de grond te zetten.

    Ik zou de subwoofer eventueel achter de bank kunnen zetten maar dan staat ie pal tegen de verwarming aan. Kan dat kwaad, als die 's winters op volle toeren draait en dus loeiheet is?

  7. #7

    Standaard

    De suboofers die bij de meeste alles-in-één sets en soundbars geleverd worden zijn vaak niet zwaar genoeg om een stevige ondergrond te bieden voor een andere luidspreker. Je hebt dan nl. kans dat de behuizing van de subwoofer mee gaat trillen met de luidspreker of andersom. Het beste is om deze de gewone luidspreker het liefst zo veel mogelijk vrij te te plaatsen en op of boven luister-hoogte. Denk hierbij aan een boekenplank aan de wand of een daarvoor bestemde standaard.

    Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn voor magnetische velden, omdat luidsprekers daar niet gevoelig voor zijn. Alleen als je ze in de buurt plaatst van een toestel dat er wel gevoelig voor is, zoals een TV met een beeldbuis.

    Het plaatsen van een sub en zeker één met de woofer aan de zijkant, achter een bank zal er voor zorgen dat de sub de soundbar voor het het gehoor niet meer als één geheel klinken. Deze kun je -zoals dat ook in de meeste gebuiksaanwijzingen staat- het beste in de buurt van de soundbar of de 'front' luidsprekers plaatsen.

    Wanneer een subwoofer bij een verwarming wordt geplaatst, kan het zijn dat de conus van de woofer of de rand sneller uitdroogt wanneer deze gemaakt is van een bepaalde kunststof. De woofer van jouw sub is volgens mij van karton en zal door warmte minder vocht gaan absoberen. Vocht zorgt er nl. voor dat een conus minder stijf wordt en daardoor makkelijk kan gaan vervormen. De rand van jouw sub is volgens mij van rubber en kan wel uitdrogen als gevolg van warmte. Bij normaal gebruik en een goede plaatsing zal je daar de komende jaren nog geen last van krijgen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door karin115 Bekijk bericht
    Ik zou de subwoofer eventueel achter de bank kunnen zetten maar dan staat ie pal tegen de verwarming aan. Kan dat kwaad, als die 's winters op volle toeren draait en dus loeiheet is?

    Mmmm.... zou eens gaan investeren in isolatie, hoeft de verwarming niet op volle toeren en loeiheet. Het geld dat je dan op je gasrekening bespaart zou ik dan investeren in iets knaps op audio gebied
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Mmmm.... zou eens gaan investeren in isolatie, hoeft de verwarming niet op volle toeren en loeiheet. Het geld dat je dan op je gasrekening bespaart zou ik dan investeren in iets knaps op audio gebied
    Als de HR ketel een pulserende thermostaat aan kan dan is dat ook nog een tip, dan blijft de warmte gelijk in de elementen en wordt niet meer zo hoog zoals een aan/uit thermostaat en de ketel draait ook nog eens op de best renderende temperatuur
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •