Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 35 worden weergegeven.
  1. #1

    Wink Crossover instellingen Marantz NR1501

    Vraagje

    Het ontwerp biedt ook het MRAC systeem (Marantz Room Acoustic Calibration) voor automatische luidsprekersetup met behulp een microfoon

    Mijn Auto set up zet crossover op NR1501 van mijn MS914 op 40 en van de Premiere op 90?
    Klop dit?

    MS914
    Finishes Cherry or Black Ash vinyl wrap
    Binding posts Gold-plated, bi-wirable
    Frequency response 50Hz-22kHz
    Sensitivity 89dB/W/m
    Nominal impedance 4-8Ohms
    Crossover 2nd order
    Power rating 15-150W
    Dimensions(h x w x d) 90cm x 20.5cm x 27cm
    Weight 14kg




    Premiere 302

    Frequency response100-20kHz
    Adjustable cut86db
    Nominal impedance4-8Ω
    Power15-80 watts
    Drive units(1) 3.5"/90mm mid/bass
    (1) 1"/25mm tweeter



    Groetjes

  2. #2

    Standaard

    Nee klopt dus niet. Ik zou de crossover voor de MS914 op 70 of 80 zetten. En voor de premiere 302 op 120. Zo heb je reserves en weet je zeker dat je het hele toonbereik kunt horen. Want vaak zijn zelfs de specificaties niet helemaal zuiver...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    Waarom post je dezelfde vraag nog een keer?
    http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=78144
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  4. #4

    Standaard

    Thanks voor deze uitleg
    Heb nu crossover van MS914 op 80 en MS 302 en de MS Premiere Centerspaker op 120 gezet en volgens klinkt het een stuk beter



    En als antwoord waarom ik deze weer gepost heb, komt omdat het voor mij niet echt duidelijk was!
    Excuus daarvoor

    Groetjes Knorretje

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Nee klopt dus niet. Ik zou de crossover voor de MS914 op 70 of 80 zetten. En voor de premiere 302 op 120. Zo heb je reserves en weet je zeker dat je het hele toonbereik kunt horen. Want vaak zijn zelfs de specificaties niet helemaal zuiver...

    Mmmm, zou zelf de receiver zoveel mogelijk laten doorsturen naar de speakers als zij dat aankunnen, in dit geval geeft de meting aan dat de speakers zelfs lager gaan dan dat de fabrikant opgeeft. Dat de meting zelfs nog iets lager aangeeft kan komen door reflecties en de plaatsing.

    In dit geval zijn de waarden bekent, zou voor de MS914 dan gaan voor 50Hz en voor de Premiere gewoon 100Hz aanhouden.

    Mis de instellingen op de sub, die zou ik in dit geval door laten lopen tot zo'n 120Hz omdat de Premieres wat laag tekort komen en je geen gat wil hebben.

    BTW..... allemaal verschillende speakers
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6

    Standaard

    Gewoon op het gehoor instellen is het beste, omdat dit vaak ook nog afhankelijk is van de eigenschappen van de akoestiek van en de opstelling in de kamer. Daar komt bij dat meetmicrofoons vaak een beperkt bereik hebben en dus niet alle lage frekwenties goed kunnen meten.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Hallo allemaal,

    Word allemaal erg verwarrend
    Nu wel of niet MS914 op 80 of 50 en de Premier surrounds MS302 en MS center op 120 of 100?
    Verschillende speakers dat valt wel mee toch
    Ben begonnen met de MS Premiere en daarna de frontspeakers vervangen voor de MS914.
    zodoende

    Groetjes

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Word allemaal erg verwarrend
    Nu wel of niet MS914 op 80 of 50 en de Premier surrounds MS302 en MS center op 120 of 100?
    Verschillende speakers dat valt wel mee toch
    Ben begonnen met de MS Premiere en daarna de frontspeakers vervangen voor de MS914.
    zodoende

    Groetjes
    Dacht niet dat ik erg verwarrend was......

    Kleine uitleg bij het instellen van die frequenties.

    Je hoofdspeakers(194) kunnen tot 50HZ of vanaf 50Hz weergeven, het is maar net hoe je het bekijkt. In ieder geval gaan ze niet lager, als dat wel het geval was, dan had Mordaunt Short dat heus wel opgegeven, hoe lager een speaker kan hoe mooier dat in weze zou zijn. Dat de meting 10Hz lager kwam en in dit geval ook bij je rears(302) kan zoals ik reeds zei komen door de opstelling en reflecties bij het meten, zo'n klein micofoontje is ook maar een hulpmiddel en niet een geijkt meetinstrument.

    In speakers worden filters en wisselfilters toegepast om de juiste frequenties naar de juiste speakers te leiden en ook in het geval van laag heeft het weinig zin om lagere frequenties naar speakers te sturen die het toch niet kunnen weergeven en daarvoor ook al vaak voorzien zijn van filters.

    Je 194's kunnen tot 50Hz weergeven, dan ga je ze toch niet beknotten door daar vanuit de receiver maar tot 80Hz te gaan (had je net zogoed bij wijze van spreke 4 van die 302's kunnen nemen) Je koopt/ gebruikt juist zuilen om wat lager te kunnen gaan, dus het advies om ze op 80Hz te zetten was waarschijnlijk een vergissing om het maar eens vriendelijk te zeggen.

    Dan je rears, ze kunnen tot/vanaf 100Hz, er lager heen sturen heeft geen zin, ze kunnen het immers niet weergeven ook hier zullen filters inzitten, laat je je receiver er toch ook niet meer heensturen, heeft geen zin. Soms kan het wel eens gunstig zijn om de speakers iets minder te geven dan ze kunnen weergeven, dit om de bas wat strakker te houden, maar om nu gelijk 30Hz van je laag af te kappen lijkt mij nu niet de bedoeling en zeker niet als je niet de beschikking hebt over een sub. Ben zelf een voorstander om de speakers zoveel mogelijk in hun eigen bereik te laten weergeven en de sub daarbij als aanvulling, al heb je bij satellietsetjes daarin geen keuze, dan hangt en staat het systeem op de sub.

    In het geval van een sub(lees nergens dat je die hebt, en zoniet, echt gaan aanschaffen, is de kers op de taart) moet je andersom denken, deze gaat vanaf het allerlaagste laag en die wil je nu juist niet teveel in de iets hogere(voor een sub dan) frequenties laten weergeven, het is een sub en geen tweeter of middentoner. In jouw situatie zou ik dan de sub laten doorlopen tot zo'n 120Hz (dat is al vrij hoog als je dat vergelijkt met een full range speakeropstelling) dit om geen gat te laten ontstaan met je rears. (mijn eigen sub staat op ca 80Hz en deze kan niet verder dan 100Hz, maar deze wordt dan ook gebruikt in een Full Range speakeropstelling)

    Hoop dat eea nu duidelijker is.
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Dacht niet dat ik erg verwarrend was......

    Kleine uitleg bij het instellen van die frequenties.

    Je hoofdspeakers(194) kunnen tot 50HZ of vanaf 50Hz weergeven, het is maar net hoe je het bekijkt. In ieder geval gaan ze niet lager, als dat wel het geval was, dan had Mordaunt Short dat heus wel opgegeven, hoe lager een speaker kan hoe mooier dat in weze zou zijn. Dat de meting 10Hz lager kwam en in dit geval ook bij je rears(302) kan zoals ik reeds zei komen door de opstelling en reflecties bij het meten, zo'n klein micofoontje is ook maar een hulpmiddel en niet een geijkt meetinstrument.

    In speakers worden filters en wisselfilters toegepast om de juiste frequenties naar de juiste speakers te leiden en ook in het geval van laag heeft het weinig zin om lagere frequenties naar speakers te sturen die het toch niet kunnen weergeven en daarvoor ook al vaak voorzien zijn van filters.

    Je 194's kunnen tot 50Hz weergeven, dan ga je ze toch niet beknotten door daar vanuit de receiver maar tot 80Hz te gaan (had je net zogoed bij wijze van spreke 4 van die 302's kunnen nemen) Je koopt/ gebruikt juist zuilen om wat lager te kunnen gaan, dus het advies om ze op 80Hz te zetten was waarschijnlijk een vergissing om het maar eens vriendelijk te zeggen.

    Dan je rears, ze kunnen tot/vanaf 100Hz, er lager heen sturen heeft geen zin, ze kunnen het immers niet weergeven ook hier zullen filters inzitten, laat je je receiver er toch ook niet meer heensturen, heeft geen zin. Soms kan het wel eens gunstig zijn om de speakers iets minder te geven dan ze kunnen weergeven, dit om de bas wat strakker te houden, maar om nu gelijk 30Hz van je laag af te kappen lijkt mij nu niet de bedoeling en zeker niet als je niet de beschikking hebt over een sub. Ben zelf een voorstander om de speakers zoveel mogelijk in hun eigen bereik te laten weergeven en de sub daarbij als aanvulling, al heb je bij satellietsetjes daarin geen keuze, dan hangt en staat het systeem op de sub.

    In het geval van een sub(lees nergens dat je die hebt, en zoniet, echt gaan aanschaffen, is de kers op de taart) moet je andersom denken, deze gaat vanaf het allerlaagste laag en die wil je nu juist niet teveel in de iets hogere(voor een sub dan) frequenties laten weergeven, het is een sub en geen tweeter of middentoner. In jouw situatie zou ik dan de sub laten doorlopen tot zo'n 120Hz (dat is al vrij hoog als je dat vergelijkt met een full range speakeropstelling) dit om geen gat te laten ontstaan met je rears. (mijn eigen sub staat op ca 80Hz en deze kan niet verder dan 100Hz, maar deze wordt dan ook gebruikt in een Full Range speakeropstelling)

    Hoop dat eea nu duidelijker is.
    Dat noem jij een kleine uitleg?

    De Premiere is een complete set met aktieve sub en TS heeft de fronts vervangen door een stel 914-ers. Dat TS problemen heeft met het instellen van de cross-over komt waarschijnlijk door de opstelling van de 914's.

    Deze hebben maar één woofer en de poort aan de achterkant en ook op dezelfde hoogte als de woofer. De kast is daardoor onderbezet en heeft daardoor een probleem met de druk-opbouw. De wervelingen in de kast zorgen er voor dat bij bepaalde frekwenties de poorten als kanonnen gaan werken. Staan deze te dicht bij de wand of in een hoek, dan zal dit effekt versterkt worden en dus voor problemen zorgen met de weergave van de lage frekwenties en dus ook met de cross-overs.

    Dit is o.a. een reden waarom ik meestal boekenplank-formaat luidsprekers aan raadt.

    Een oplossing voor dit probleem is om de luidsprekers zo vrij mogelijk op te stellen of de poorten te dempen met foam of te verwijderen uit de kast.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Dat noem jij een kleine uitleg?

    De Premiere is een complete set met aktieve sub en TS heeft de fronts vervangen door een stel 914-ers. Dat TS problemen heeft met het instellen van de cross-over komt waarschijnlijk door de opstelling van de 914's.

    Deze hebben maar één woofer en de poort aan de achterkant en ook op dezelfde hoogte als de woofer. De kast is daardoor onderbezet en heeft daardoor een probleem met de druk-opbouw. De wervelingen in de kast zorgen er voor dat bij bepaalde frekwenties de poorten als kanonnen gaan werken. Staan deze te dicht bij de wand of in een hoek, dan zal dit effekt versterkt worden en dus voor problemen zorgen met de weergave van de lage frekwenties en dus ook met de cross-overs.

    Dit is o.a. een reden waarom ik meestal boekenplank-formaat luidsprekers aan raadt.

    Een oplossing voor dit probleem is om de luidsprekers zo vrij mogelijk op te stellen of de poorten te dempen met foam of te verwijderen uit de kast.
    Denk dat ik wel een plaatsje weet voor je boekenplankgevallen
    Have fun and enjoy your collection

  11. #11

    Standaard

    Dus MS 914 op 50 en center en rears op 100? En inderdaad heb ik een subwoofer van deze Premiere serie
    Groeten Knor

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Dus MS 914 op 50 en center en rears op 100? En inderdaad heb ik een subwoofer van deze Premiere serie
    Groeten Knor
    En die sub staat op 120 voor de overlap?

    Antwoord dus ja, heb je een vraag naar aanleiding van mijn uitleg, dan moet je hem gewoon stellen....
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Als je geen verschil kunt horen tussen de ingestelde frekwenties, kun je beter eerst maar eens zonder sub gaan luisteren.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Denk dat ik wel een plaatsje weet voor je boekenplankgevallen
    Daar wacht ik nog even mee. Ze zijn technisch nog in goede staat en bevallen me nog steeds.

    Koop anders zelf eens een paar knappe zuilen. Je hebt er de receiver voor.:headbang:
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 11-11-2010 om 13:49
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  14. #14

    Standaard

    Ja ik heb de crossover op mijn sub helemaal opengedraaid op 150 !


    Thanks

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Ja ik heb de crossover op mijn sub helemaal opengedraaid op 150 !


    Thanks
    Dat zou niet helemaal nodig moeten zijn, zou proberen of je met 120Hz geen verschil hoort, de sub het liefst zo min mogelijk de hogere frequenties laten weergeven. Die 150 Hz hoort bij hele matige satellietjes die niet lager kunnen komen dan zo'n 120Hz en dan ook een overlap nodig hebben.

    Een overlap is goed om gaten in het geluidsbeeld te voorkomen, maar probeer overlappingen zo klein mogelijk te houden
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht

    Daar wacht ik nog even mee. Ze zijn technisch nog in goede staat en bevallen me nog steeds.

    Koop anders zelf eens een paar knappe zuilen. Je hebt er de receiver voor.:headbang:
    Je hebt geen boekplankers, maar satellieten , die zullen wel passen

    Mijn speakers bevallen mij nog steeds zeer goed, draai vaak genoeg zonder sub als ik muziek draai of oudere TV sereis waarbij ze toch niet wisten dat er nog zoiets als een sub kanaal bestond.

    Heb overigens al wel een lijstje klaar van zuilen die ik in geval van problemen(mijn speakers, hoe fijn ik ze ook vind zijn niet de jongste meer en ik moet zo realistisch zijn om te beseffen dat ze het kunnen gaan begeven) wil gaan beluisteren. Mijn huidige budget gaat momenteel tot max 850 euro per zuil voor 4 zuilen, dan nog 1 bijpassende center en 2 backrear boekenplankmodellen van 1 en dezelfde serie. Toch heb ik ook nog een andere wens waarbij het budget wel eens volledig kan vervallen om die andere wens te gaan vervullen.

    Aan mijn receiver ligt het niet, die kan wel een paar speakers onder controle houden zonder van slag te raken, de verwarming kan dan ook wat lager als het wat harder moet
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    Wat ik nou echt niet meer begrijp is, die knop(crossover)op de subwoofer moet je toch helemaal opendraaien?
    En dan geeft de reciever zelf wel de signalen door, omdat met films het sublaag kan doorlopen?
    Dus voor de duidelijkheid voor mij dus, de frontspeakers in de reciever op 50 hz zetten en de rears en center op 100hz?
    En dan verders niks aanpassen toch?
    Sorrie hoor maar ik probeer het te snappen haha

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Wat ik nou echt niet meer begrijp is, die knop(crossover)op de subwoofer moet je toch helemaal opendraaien?
    En dan geeft de reciever zelf wel de signalen door, omdat met films het sublaag kan doorlopen?
    Dus voor de duidelijkheid voor mij dus, de frontspeakers in de reciever op 50 hz zetten en de rears en center op 100hz?
    En dan verders niks aanpassen toch?
    De Knop 'cross-over' van de sub helemaal open draaien zodat de sub alle LFE's kan weergeven en die van de receiver zo instellen, dat jij het mooi vindt klinken. Is dit nog steeds te moelilijk, dan kun je beter experimenteren met de opstelling.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Je hebt geen boekplankers, maar satellieten , die zullen wel passen
    Sateliet-formaat luidsprekers kunnen geen lage tonen weergeven en boekenplank-formaat wel. De luidsprekers die ik als front gebruik zijn dus boekenplank-formaat en die ik als surround gebruik zijn satelieten. Boekenplank-formaat luidsprekers hebben vaak wel ondersteuning nodig van een sub vanwege het feit dat deze de allerlaagste tonen vaak niet voldoende kracht hebben. Op deze manier kan het gat mooier gevuld worden dan met sateliet-formaat luidsprekers.

    Zoals jij het beredeneert, gebruik ik de fronts als full-range satelieten, omdat ze ook het laag weergeven en daarbij ondersteuning krijgen van een sub.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 12-11-2010 om 10:31
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Sateliet-formaat luidsprekers kunnen geen lage tonen weergeven en boekenplank-formaat wel. De luidsprekers die ik als front gebruik zijn dus boekenplank-formaat en die ik als surround gebruik zijn satelieten. Boekenplank-formaat luidsprekers hebben vaak wel ondersteuning nodig van een sub vanwege het feit dat deze de allerlaagste tonen vaak niet voldoende kracht hebben. Op deze manier kan het gat mooier gevuld worden dan met sateliet-formaat luidsprekers.

    Zoals jij het beredeneert, gebruik ik de fronts als full-range satelieten, omdat ze ook het laag weergeven en daarbij ondersteuning krijgen van een sub.
    Jouw formaat front speakers zitten tegen formaat satelliet aan, zeer compact, mijn backrears zijn alleen al groter dan jouw fronts.

    Dacht vanwege het formaat dat je alles satelliet had
    Have fun and enjoy your collection

  20. #20

    Standaard

    Iets beter kijken. Ze zijn ongeveer even groot als jouw back-rears ....en centre.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Iets beter kijken. Ze zijn ongeveer even groot als jouw back-rears ....en centre.
    Mocht je willen

    Gelukkig voor jou is het niet altijd in alle gevallen >it is size that matters<

    http://www.motifake.com/image/demoti...1218066188.jpg
    Have fun and enjoy your collection

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Mocht je willen

    Gelukkig voor jou is het niet altijd in alle gevallen >it is size that matters<

    http://www.motifake.com/image/demoti...1218066188.jpg
    Meestal gaat het om wat en hoe het er uit komt. Als jouw grote "luidspreker" alleen maar heen en weer beweegt en er weinig "geluid" uitkomt, zal je zelf ook niet tevreden zijn.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 12-11-2010 om 13:40
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  23. #23

    Standaard

    Hallo,
    Ik heb de frontspeakers crossover nu op 80 en de rear en center op 120 gezet, en moet zeggen het klinkt mooi!!
    groetjes

  24. #24

    Standaard

    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door knorretje Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik heb de frontspeakers crossover nu op 80 en de rear en center op 120 gezet, en moet zeggen het klinkt mooi!!
    groetjes
    Als het maar mooi klinkt.............

    Die fronts...... dat zijn geen beste
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •