De resultaten 1 tot 7 van 7 worden weergegeven.
  1. #1
    Glorious Member
    Registratie datum
    Feb 2004
    Woonplaats
    Provincie Groningen

    Standaard 24Hz & Motion plus vraag

    Heb een Samsung TV welke Motion plus (100hz) heeft en ook 24Hz ondersteunt. Dat geldt ook voor mijn Blu-ray speler die heeft ook de 24Hz optie.

    Als ik 24hz selecteer en doe de Motion plus van Samsung uit geef dit een schokkerig beeld, als een camerashot beweegt. Zet ik Motion plus aan, op aangepaste instellingen is het weer vloeibaar.

    24Hz optie moet toch voor vloeiende beelden zorgen, wanneer waarop de film geschoten is? Heb dit nu met twee TV's getest.

  2. #2

    Standaard

    het moet zorgen voor een realistischer beeld, dan is niet gelijk aan vloeiend.
    Het is dan precies zoals gedraaid op de camera en zoals eerder vertoont in de analoge bioscoop.
    Er kunnen bij jouw 2 dingen aan de hand zijn.

    Reden 1: Het flikkert in de bios ook duidelijk, maar je went heel snel.
    Dus dat het in een snelle vergelijking met die motion plus flikkert, dat klopt, maar geef dit eens wat langer de kans.

    Jouw beeldverbeterende software in de tv kan van allerlei tussenbeelden berekenen,
    maar dat is niet echt en soms is de "filmische look" dan weg en lijkt het cheap video.
    Dus dan komt het aan op smaak.

    Reden 2: is dat als een tv 24P ondersteunt het niet gezegd is dat hij dit ook zo weergeeft.
    veel merken en modellen kunnen de 24 beelden inlezen en zenden hier vervolgens een veelvoud van uit.
    Als dit altijd precies een veelvoud is (48, 72, 96 of 120), zou dit nog niet eens zo erg zijn.
    Maar vaak wordt er een 3:2 pulldown (of zoiets) gedaan. Dan zal hij niet ieder beeldje (van de 24) evenvaak verdubbelen.
    Dat heeft als gevolg dat sommige beeldjes vaker worden vertoont dan anderen en dus minder vloeiend worden weergegeven.
    Bij 120 hertz, weet je niet zomaar of dit op die 24P stand een veelvoud van 24 is of gewoon twee keer 60.

    Als je dan zo'n 3:2 pull down vergelijkt met een reeks beelden waar de tussenliggende berekend worden
    (en dan dus niet echt zijn, maar in ieder geval nieuw en niet herhaald),
    dan kan dit best vloeiender overkomen, dan wel echte maar stom vertaalde 24P.

    wie weet zit hier wat tussen wat je verder helpt in het begrijpen van wat je ziet.
    Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar dit is hoe ik het begrepen heb, hopelijk snapt iemand er iets van.
    succes en vraag gerust als ik een gedeelte nog opnieuw iets anders moet uitleggen.
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  3. #3

    Standaard

    Een voorbeeld wat ik me zo bedenk is dit:
    Als je met een camera, die op 24 beelden draait, een pan van links naar rechts maakt
    en je kijkt die terug op 24 hertz, dan zul je telkens tussen 2 beelden een hapje missen uit de vloeiende beweging.
    Want de camera bewoog verder, ook terwijl de shutter even dicht was.

    Als je dit dus realistisch uitzend is die informatie er niet, maar dat kunnen met even wenne jouw hersens prima aanvullen.
    Als jouw 24p stand het echt netjes zou verdubbelen of meer, dan blijft de info het zelfde en zal dat iets rustiger aanvoelen.
    Maar als jouw 24P stand om en om een beeldje 2x doet en het volgende beeldje 3x, om er 50 of 60 hertz van te maken,
    dan klopt de info niet meer met de werkelijheid en heeft jouw fantsie meer moeite met dit in te vullen.

    Jouw motion plus doet wat jouw hersens in de bioscoop zouden doen alvast voor je door een nieuw beeldje te verzinnen,
    die tussen 2 beeldjes in past.
    Alleen komt dat vaak nepper over en met allerlei bijkomende beeldfoutjes, van info die hij niet snapt.
    Bij tekst die snel door het beeld schuift heeft hij vaak moeite en bij een witte bal door een heel groen veld.
    Rustige beelden kan hij al veel beter mee overweg.
    Ook zullen nieuwere tv´s met nieuwere software dit steeds mooier kunnen. Maar bij mij staat tijdens een film al deze software uit.

    zie nu dat ik best een beetje lang van stof ben, sorry, maar succes!
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  4. #4
    Glorious Member
    Registratie datum
    Feb 2004
    Woonplaats
    Provincie Groningen

    Standaard

    Bedankt voor jouw antwoorden. Ben er zelf ook al een tijdje mee aan het stoeien. Al die termen als pull-down ben ik ook tegen gekomen. Ik ben wel thuis in dit filmwereldje, alleen is dit is echt zo'n vraagstuk. Ben je eindelijk bij Blu-ray van NTSC & PAL af, krijg je dit soort dingen weer.

    Persoonlijk heb ik liever de motionplus aan maar dan wel op de aangepaste modus. Iets minder vloeiend dan op de standaard modus. Maar de Aangepaste modus komt natuurlijker over plus geen rare artefacts. Bij 24p had ik een hele andere voorstelling. Dat het gewoon mooi vloeiend ging zonder motion plus nodig te hebben. Vind dit schokkerige niet bepaald mooi te noemen. En valt goed op.

  5. #5

    Standaard

    de vraag die ik benieuwd naar ben is: wat doet jouw en mijn tv met de 24P stand.
    (ik ben hier al eens eerder over begonnen, maar zonder antwoorden gebleven)

    Mijn philips (pes0001) zegt de 24 hertz te "ondersteunen" en dat is in sommige advertenties overgenomen als "weergeven".
    Maar die term weergeven wil philips, na iets doorvragen (aan tel. helpdesk) van mij niet in de mond nemen, want ze hebben geen idee, wat hij nou echt weergeeft.
    Heb dit vraagstuk meerdere malen bij helpdesk gevraagd, die op hun beurt de technische dienst zeiden te vragen,
    maar nog nooit een sluitend antwoord gehad.
    Ze zeiden eerst van ja is 24 hertz op tv, dus ik vroeg of mijn tv dan 24 keer in een seconde zijn beeld ververste
    met een orgineel beeldje aangeboden door de blu ray speler? euhhhh, dat weet ik niet... tsja en meer van dit soort langs elkaar heen gel#l.

    Wat doet jouw tv pieter? als je een echte 24P zou hebben zoals ik het begrip begrijp, zou dat de bioscoop benadering moeten zijn.
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

  6. #6
    Glorious Member
    Registratie datum
    Feb 2004
    Woonplaats
    Provincie Groningen

    Standaard

    Tja wat is bioscoop benadering. De projectors in de bioscoop kunnen ook een hogere Hertz hebben. Dat geschok valt mij nooit in de bioscoop op namelijk.

  7. #7

    Standaard

    wie werkt er in een digitale bioscoop en kan beantwoorden op welke frequentie ze daar projecteren?
    In ouderwets 2D: Philips 42pes0001, Panasonic dmp BD-55, Jamo/Onkyo 5.1 opstelling, UPC / Horizon.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •