De resultaten 1 tot 19 van 19 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Advies voor muziekliefhebber

    Dag medeforummers,


    Sinds kort heb ik een appartement gekocht. Eerste waar ik aan dacht is een home cinema set voor in de woonkamer. Na wat topics gelezen te hebben, was ik al overtuigd van het merk Onkyo. Natuurlijk begrijp ik dat ik zelf naar een audio speciaalzaak moet gaan voor mijn eigen keuze, en dat zal ik ook zeker doen. Maar ik hoop toch dat ik wat adviezen van jullie te kunnen krijgen. Ik ben een echte muziekliefhebber en met name in de genre instrumentals, Michael buble e.d.

    Ik had eerst de onkyo tx-sr608 op het oog, omdat deze hier wordt geprezen om zijn prijs/kwaliteit verhouding. Ik vroeg me af of deze ook voor muziek een goeie basis zal vormen of moet ik dan wijken naar andere merken voor muziek. Uiteraard wil ik hierop ook mijn tv, playstation, pc e.d. randapparatuur aansluiten.

    Mijn budget voor receiver + luidsprekers ong. 1000 euro. Kan in de toekomst natuurlijk uitgebreid worden.

    Graag jullie adviezen

  2. #2

    Standaard

    Persoonlijk vind ik Onkyo minder geschikt voor muziekweergave. Voor filmweergave blijf ik Onkyo een topmerk vinden met een geweldige prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb zelf 3 receivers van dit merk gehad.

    Maar voor (stereo) muziekweergave vind ik ze minder geschikt. Ik ben destijds overgestapt naar een Denon receiver. Deze klonk voor mij een stuk muzikaler. Inmiddels ben ik van surround terug naar stereo en dat bevalt me uitstekend.

    Merken als Marantz, Cambridge Audio en Arcam worden geroemd om hun muzikaliteit. Hier kun je ook naar kijken/luisteren.

    Het is wel zo, dat wanneer je meer waarde hecht aan muzikaliteit je meer zult moeten investeren in je receiver en speakers.

    Maar ik zou eens gaan luisteren naar een Onkyo. Wellicht is de sound voor jou perfect.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  3. #3

    Standaard

    Daar sluit ik me bij aan.

    Ben je de komende tijd nog niet geïteresseerd in 3D en wil je niet te veel uitgeven, dan zou ik je aan willen raden om naar modellen te kijken die overjarig zijn en voor weinig geld worden aangeboden zoals de SR5004 van Marantz. Voor net geen €400 heb je dan een knappe receiver met alle benodigde codecs, voldoende mogelijkheden en een goede weergave.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties/adviezen !
    Voor een beginner op dit gebied wil ik natuurlijk niet teveel geld uitgeven, ik heb immers niet genoeg kennis en ervaring om gelijk een hele goeie dure aan te schaffen. Natuurlijk zal ik wel eens een filmpje opzetten en de playstation op de receiver gebruiken, maar ik denk dat ik toch veel vaker een muziekje zal opzetten. Vandaar dat ik toch voor de stereo pad zal kiezen.
    Marantz lijkt me een goed merk die ook door velen aangeprezen worden. De SR5004 van Marantz lijkt me inderdaad een goed begin voor iemand die zijn eerste stereo installatie zal bouwen. Op dit moment heb ik nog niet de neiging om voor 3D e.d. te gaan. Wel wil ik natuurlijk features zoals HDMI om toch een beetje met de tijd mee te kunnen. Lijkt me zonde om over een jaar of 2 al te moeten vervangen, kan ik liever nu iets meer uitgeven denk ik.
    Hebben jullie misschien nog adviezen qua speakers die bij deze marantz kunnen. Natuurlijk zal ik zelf moeten luisteren, maar adviezen van ' ervaren' mensen zijn natuurlijk ook waardevol

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alon Bekijk bericht
    Hebben jullie misschien nog adviezen qua speakers die bij deze marantz kunnen. Natuurlijk zal ik zelf moeten luisteren, maar adviezen van ' ervaren' mensen zijn natuurlijk ook waardevol
    Bij Marantz heb ik goede ervaringen met:
    - B&W
    - Elac
    - Dali
    - Phonar

    Tip: Investeer zeker in 2 goede (zuil)frontspeakers. Dit is zo bepalend voor de muzikale klank van je set. 2de hands kopen is hierbij een goede optie. Audioliefhebbers die hun set upgraden, zijn in de regel heel zuinig op hun spullen, dus dan koop je geen rommel als je hun oude speakers overneemt.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Bij Marantz heb ik goede ervaringen met:
    - B&W
    - Elac
    - Dali
    - Phonar

    Tip: Investeer zeker in 2 goede (zuil)frontspeakers. Dit is zo bepalend voor de muzikale klank van je set. 2de hands kopen is hierbij een goede optie. Audioliefhebbers die hun set upgraden, zijn in de regel heel zuinig op hun spullen, dus dan koop je geen rommel als je hun oude speakers overneemt.
    Ik heb dan totaal geen ervaring met de speakers. Maar ik vind B&W best een goeie merk en zal dan waarschijnlijk ook voor dit merk gaan. Alleen..er zijn zoveel series. Ik heb echt geen idee welke ik zal moeten nemen. Denk dat ik naar een audio zaak moet dan om zelf te luisteren.
    Ik ben ieder geval erg blij met de adviezen, mijn zoekveld is ieder geval wat kleiner

  7. #7

    Standaard

    Series zou ik zelf niet te veel naar kijken, omdat die nl. afhankelijk zijn van het budget. Je kunt daarom beter naar de merken luisteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    Ik heb wel een vraagje over de marantz sr 5004
    Deze heeft namelijk geen usb en ipod aansluiting. Is er wel een ander manier om bijvoorbeeld mijn mp3 speler of ipad/ipod te laten afspelen via de versterker? of moet ik dan gelijk dan kijken naar nieuwere modellen.
    Wel zitten er hdmi aansluitingen, dus via de laptop moet dus ook kunnen ?

  9. #9

    Standaard

    Op die receiver kun je de iPod aansluiten op een AV-ingang aan de achter- of voorkant. Je kunt dan de muziek en films die daar op staan bekijken of beluisteren. De Ipod moet je dan met de toetsen van de Ipod zelf bedienen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  10. #10

    Standaard

    Vandaag ff rondgekeken en mensen gesproken...

    Ik ga waarschijnlijk toch iets meer investeren in de receiver en luidsprekers.
    Mijn vader heeft zijn receiver en luidsprekers al 15 jaar ! En volgens hem zal ik spijt krijgen als ik niet meer erin zal investeren. Hij heeft in principe gelijk. In zijn tijd...duizenden guldens aan uitgegeven...maar nog steeds krachtig en mooi geluid uit zijn setje. Hij heeft een pioneer receiver met jbl luidsprekers.

    Denk dat mijn budget ga verhogen naar 2000 euro
    Denk dat ik voor de receiver een niveautje hoger wil...dus rond de 700 ?
    En de rest aan 2 goeie frontspeakers.

    Sorry maar heb dus weer nieuw advies nodig
    Maar 3D hoeft voor mij nog steeds niet..quality in music trekt me nog steeds

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alon Bekijk bericht
    Denk dat mijn budget ga verhogen naar 2000 euro
    Denk dat ik voor de receiver een niveautje hoger wil...dus rond de 700 ?
    En de rest aan 2 goeie frontspeakers.

    Sorry maar heb dus weer nieuw advies nodig
    Maar 3D hoeft voor mij nog steeds niet..quality in music trekt me nog steeds
    Maar wil je uiteindelijk wel naar surround, of heb je liever stereo? Mocht het bij stereo blijven, koop dan voor die €700 een goede stereoversterker, bijvoorbeeld:

    - Marantz PM7003/PM8003
    - Music Hall A.25 (heb ik zelf)
    - Denon PMA-1500AE

    Qua speakers blijf ik bij:
    - Phonar
    - B&W
    - Dali
    - Elac

    Zaak is dat je de diverse combinaties gaat beluisteren bij een goede audiozaak.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  12. #12

    Standaard

    Ik ben dus echt een muziekliefhebber en denk dat stereo voor muziekgeluid beter is. Echter, een filmpje opzetten en gamen op playstation 3 zal ongetwijfeld ook gebeuren. Dus surround vind ik eigenlijk wel een gave extra. Maar ben bang dat als ik voor surround zal gaan, nooit echt mooi geluid zal krijgen voor muziek ( voor een betaalbaar prijsje ) of valt dit wel mee ?

    Ik heb ook heel veel concertdvd's van artiesten. Het blijft toch wel moeilijk. Wil eigenlijk 70 % muziek en 30 % film...zoiets :S

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alon Bekijk bericht
    Ik ben dus echt een muziekliefhebber en denk dat stereo voor muziekgeluid beter is. ..KNIP...Maar ben bang dat als ik voor surround zal gaan, nooit echt mooi geluid zal krijgen voor muziek ( voor een betaalbaar prijsje ) of valt dit wel mee?
    Met surround receivers kun je ook een mooi stereogeluid produceren. Echter, dan kom je wel in de duurdere klasse terecht. Maar wil je echt mooi stereo, dan zou ik gewoon kiezen voor een stereo versterker met losse CD-speler (erg belangrijk, klinkt veel beter dan een DVD-speler).

    Ok, bij films mis ik surround soms wel, vooral bij actiefilms met veel effecten. Maar aan de andere kant klinkt het in stereo ook mooi hoor. En zeker omdat ik muziek belangrijker vind dan film, ben ik erg bij dat ik mijn surround receiver en extra speakers heb verruild voor een dedicated stereo opstelling.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alon Bekijk bericht
    Ik heb ook heel veel concertdvd's van artiesten. Het blijft toch wel moeilijk. Wil eigenlijk 70 % muziek en 30 % film...zoiets :S
    Muziek DVD's klinken in stereo erg goed kan ik je vertellen. De meeste muziek DVD's hebben een ongecomprimeerde stereo track en die klinkt zeer ruimtelijk op een stereo installatie.

    Persoonlijk vind ik mijn muziek DVD's beter klinken op mijn stereo versterker.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  14. #14

    Standaard

    Ok dan zal ik denk ik maar meer kijken naar een stereo versterker. En ik denk dan meer naar Markantz versterkers. Wat zijn de verschillen tussen de pm 7003 en om 8003 ?

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alon Bekijk bericht
    Ok dan zal ik denk ik maar meer kijken naar een stereo versterker. En ik denk dan meer naar Markantz versterkers. Wat zijn de verschillen tussen de pm 7003 en om 8003 ?
    De PM8003 heeft een betere voeding en is opgebouwd uit een dubbel mono gescheiden signaal circuits.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  16. #16

    Standaard

    Paar dagen terug naar een audio speciaalzaak geweest. Op advies van de meneer eerst luisteren naar de luidsprekers, en daarna een versterker uitzoeken die daarbij past. Wist niet dat dit op deze volgorde moest doen...majaa was een uur in de luidsprekers kamer gezeten. Uiteindelijk...vond ik Monitor Audio Silver RX8 het beste uitkomen. Was eerst onder indruk van B&W 684..maar vond het 'iets' te warm klinken. Dus ik denk dat ik voor de RX 8 ga

    Ben toch wel blij dat ik zelf was gaan luisteren...Al ben ik heel blij met adviezen van jullie !
    Nu dus nog een versterker uitkiezen. Volgens meneer van audiozaak was versterker niet heel erg belangrijk omdat ze min of meer gelijk zijn ?

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Alon Bekijk bericht
    Nu dus nog een versterker uitkiezen. Volgens meneer van audiozaak was versterker niet heel erg belangrijk omdat ze min of meer gelijk zijn ?
    Dat is een foute conclusie van die meneer van de audiozaak In de ideale situatie zou het zo zijn dat een versterker het signaal alleen versterkt en dus niet kleurt.

    Dat neemt niet weg dat dit in de echte wereld wel anders is. Een Onkyo versterker klinkt wel degelijk anders dan een Denon, Yamaha of Marantz.

    Dus, ook hier geldt weer: lekker gaan luisteren naar verschillende versterkers op de Monitor Audio Silver RX8.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  18. #18

    Standaard

    Zeer interessante topic, zit ongeveer in dezelfde situatie als Alon.
    Ik ga echter wel voor de B&W Speakers 683 of 684 als fronts en 685 als rear. Subwoofer en center zijn reeds in mijn bezit (b&w ASW500 - LCR600)

    Ik zal deze speakers waarschijnlijk combineren met Pioneer VSX2020 (+/- 1000€) al twijfel ik ook nog aan Marantz, Onkyo valt ernaast na het lezen van artikel in FWD magazine.

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Dat is een foute conclusie van die meneer van de audiozaak In de ideale situatie zou het zo zijn dat een versterker het signaal alleen versterkt en dus niet kleurt.

    Dat neemt niet weg dat dit in de echte wereld wel anders is. Een Onkyo versterker klinkt wel degelijk anders dan een Denon, Yamaha of Marantz.

    Dus, ook hier geldt weer: lekker gaan luisteren naar verschillende versterkers op de Monitor Audio Silver RX8.
    Dat is idd een foute conclusie en niet alleen vanwege de klankkleur, maar ook de specificaties en het budget. Wanneer je te veel geld besteedt aan de luidsprekers, kan het zijn dat je een minder krachtige versterker moeten nemen dan die de luidsprekers nodig hebben. Het geluid staat of valt nl. bij de combinatie en dus niet alleen de luidsprekers of de versterker.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •