De resultaten 1 tot 22 van 22 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Optimaliseren netwerk

    Ik wil mijn netwerk eventueel verzwaren/optimaliseren indien ik mezelf kan verbeteren
    Nu is het als volgt:

    Telenet Modem (sbv5120e) ,hieraan hangt de telefoonlijn en via cat5 -> Topcom TSH-205 5port 10/100 Ethernet autosensing switch

    Topcom switch ->

    1) via cat 5e ->Router Philips SNB 6500
    2) via cat 5 -> Cisco powerline adapter


    2)Vanuit de cisco (niet veel belang)-> Eentje naar mijn lg tv, en eentje naar mijn telenet digicorder (ik heb niet echt gekeken naar welke kabel het is, omdat het niet echt een rol speelt voor die 2 denk ik)

    1) Vanuit de router ->surf ik draadloos
    en
    - via cat 5e naar mijn PC Boven (hier download ik en stream ik ook vanaf)
    - via cat 5e (zeer kort) -> naar cat 6 naar de dune base 3.0 (zeer belangrijk uiteraard)
    - via cat 5e naar PC 1ste kinderkamer
    - via cat 5e naar PC 2de kinderkamer
    - via cat 6 naar PC 3de bijgemaakte kinderkamer of toekomstige dedicated HT ruimte


    Nu is mijn vraag: wat kan ik verbeteren, wat is eventueel overbodig enz
    ik weet ondertussen dat cat 6 het beste is, echter dit was in het begin niet mogelijk denk ik, of ik wist van niet beter
    Het schijnt (i dunno) dat cat 5e ook gigabit ondersteunt???

    kabels naar kinderkamer 1 en 2 en PC boven vervangen lijkt mij ondoenbaar wegens bochten enz

    Zoals de situatie nu is, heb ik ook 1 kabel van 2de kinderkamer niet op mn router zitten (net 1 te weinig plaats)

    Ik wil het liefst een gigabit netwerk... vooraleer ik mij aan een nas ofzo waag eerst de infrastructuur bekijken

    Router vervangen? Die switch, moet dit er nog tussen? (ik dacht dat ik anders problemen heb met de digicorder (rechtstreeks aan mn router gaf problemen denk ik)

    Andere switch?

    Laat maar horen waar verbetering vatbaar is, en duidelijk te merken zal zijn en hoe kan ik eventueel snelheden testen/controleren?
    Dank U
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  2. #2

    Standaard

    Die switch is iig al niet geschikt voor gigabit als het een 10/100 is. De router weet ik niet, wel vreemd dat je die achter de switch hebt hangen en niet achter het modem.
    Voor zover ik weet kun je met cat5e af in een gigabit netwerk.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  3. #3
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Sluit me aan bij wat Peptalk zegt. Die Cat6 kabel is eigenlijk al overkill voor je 10/100 switch.
    Cat5 gaat in principe ook met gigabit maar dan moet je de lengtes wel beperken.

    Een Gigabit switch zou al wonderen kunnen doen.

    Trouwens net zelf bezig met netwerkwerkzaamheden, en een Belkin 8-poorts gigabit switch
    gekocht en ook een aantal Cat6 patchkabels meestal in zwarte kleur ... uh moet passen bij
    mijn kast hé want daar komt de switch in terecht
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


  4. #4

    Standaard

    Die router is ook een 10/100
    De switch hangt na de modem en vervolgens de router.
    Dit moet zo anders werkt die domme telenet digicorder niet
    Deze moet namelijk rechtstreeks op de switch hangen en niet achter een router... anders is hij niet interactief meer...
    Dus ofwel vervang ik zowel router als switch naar een 10/100 (en alle cat5 kabels, cat5e niet) ofwel Een router met genoeg poorten? 8? en zet ik een poort ofzo open voor de digicorder?
    Ik heb ergens gelezen dat je bepaalde routers een poort kan omzetten ofzo... zodat de digicorder toch werkt

    ik snap er niet veel van maar je moet dit eens lezen http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=23027

    Nog een vraagje
    Stel ik vervang de switch door een gigabit 8 poort switch
    Kan ik dan daar alles op aansluiten?
    Met alles bedoel ik:
    - PC Boven
    - Dune
    - PC Kinderkamer 1
    - PC kinderkamer 2
    - PC kinderkamer 3
    - Dgicorder
    - En de router (dan enkel voor draadloos)
    - De cisco powerline adapter

    De vraag is dan wel: of alles alles ziet, en of het allemaal zal werken onderling met mekaar?
    En heb ik dan een gigabit netwerk voor alles (behalve voor de router maw het draadloos surfen (hoef ik niet dringend een gigabit netwerk) op voorwaarde dat de kabels min. cat 5e zijn?

    edit: mmm ik ben mijn toekomstige nas of server vergeten...
    Laatst aangepast door skank : 25-11-2010 om 20:38
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  5. #5

    Standaard

    Dat van die switchpoort configureren als 2e WAN poort is inderdaad een vrij technisch verhaal en kan lang niet bij alle routers. Wat ik uit het verhaal begrijp moet de router OpenWRT compatible zijn. Je moet er dus een aangepaste, op Linux gebaseerde firmware op installeren. Met die firmware kun je een switchpoort configureren als 2e WAN poort.

    Ik zou gewoon gaan voor een goede gigabit switch met voldoende poorten. Wel even opletten: er zijn goedkope switches op de markt die slecht met verschillende snelheden om kunnen gaan. Dat wil zeggen als er 2 apparaten op aangesloten zitten die op gigbit snelheid met elkaar communiceren, gaat het goed. Komt er een apparaat bij dat enkel 100mb kan, schakelt de switch voor het hele netwerk terug naar 100mb. Dat wil je dus niet.

    Daar zul je je even goed in moeten verdiepen. Even als aanvulling:
    Een switch gaat bij communicatie tussen 2 aangesloten apparaten altijd uit van het apparaat met de laagste snelheid. Communiceren 2 apparaten via de switch met elkaar en de een werkt op 100mb en de ander op gigabit, dan zorgt de switch ervoor dat beide apparaten met elkaar communiceren op 100mb. Dat beantwoordt gelijk je vraag of de apparaten elkaar kunnen zien. Het mooie van een switch is dat hij weet welk apparaat op welke poort aangesloten zit en op welke snelheid dit apparaat kan werken. Hierdoor kunnen apparaten die gigabit ondersteunen ook met elkaar communiceren op die snelheid.
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 25-11-2010 om 21:45
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  6. #6

    Standaard

    Dat hele verhaal met 2de wan poort is mij ook redelijk ingewikkeld

    Stel ik vervang de switch door een gigabit 8 poort switch
    Kan ik dan daar alles op aansluiten?
    Met alles bedoel ik:
    - PC Boven
    - Dune
    - PC Kinderkamer 1
    - PC kinderkamer 2
    - PC kinderkamer 3
    - Dgicorder
    - En de router (dan enkel voor draadloos)
    - De cisco powerline adapter
    Maar dan kan ik nog geen weg met mijn NAS/Server
    Dus ik heb minimum 9 switch nodig? of een 8 switch en nog iets op de router dan? maar wat?

    werkt alles op de switch dan ondelring met elkaar alsook met hetgeen achter de router? En is alles ook veilig genoeg ?
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  7. #7

    Standaard

    In principe maken de switchpoorten op je router en de poorten in de losse switch die daarop aangesloten zit, onderdeel uit van hetzelfde netwerk. Dus je kun ook een van de switchpoorten op je router gebruiken.

    Ik weet niet of je op de router een DHCP server hebt aanstaan. Als dat zo is krijgen alle apparaten die je op de switchpoorten van de router of de hierop aangesloten switch aansluit, een IP-adres uit dezelfde reeks.

    Het is net zo veilig om apparaten op je router aan te sluiten dan op de switch die je weer op de router hebt aangesloten. Zoals eerder gemeld, ze maken deel uit van hetzelfde netwerk. Op je router kun je aanvullend nog bepaalde poorten dichtzetten voor je netwerk.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    In principe maken de switchpoorten op je router en de poorten in de losse switch die daarop aangesloten zit, onderdeel uit van hetzelfde netwerk. Dus je kun ook een van de switchpoorten op je router gebruiken.

    Ik weet niet of je op de router een DHCP server hebt aanstaan. Als dat zo is krijgen alle apparaten die je op de switchpoorten van de router of de hierop aangesloten switch aansluit, een IP-adres uit dezelfde reeks.

    Het is net zo veilig om apparaten op je router aan te sluiten dan op de switch die je weer op de router hebt aangesloten. Zoals eerder gemeld, ze maken deel uit van hetzelfde netwerk. Op je router kun je aanvullend nog bepaalde poorten dichtzetten voor je netwerk.
    Het is net andersom he..
    De router hangt achter de switch... niet andersom (anders werkt die digicorder weer niet). Verandert dat iets?
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door skank Bekijk bericht
    Het is net andersom he..
    De router hangt achter de switch... niet andersom (anders werkt die digicorder weer niet). Verandert dat iets?
    Het is maar net van welke kant je het bekijkt Vanaf de internetkant is het:
    internet --> router --> switch -->decoder

    Edit: ok ik zie dat het in jouw geval dus modem--> Switch --> router --> decoder is. Heb je de router met de WAN poort op de switch aangesloten, of een van de switchpoorten op de router?
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 25-11-2010 om 22:05
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Het is maar net van welke kant je het bekijkt Vanaf de internetkant is het:
    internet --> router --> switch -->decoder

    Edit: ok ik zie dat het in jouw geval dus modem--> Switch --> router --> decoder is. Heb je de router met de WAN poort op de switch aangesloten, of een van de switchpoorten op de router?
    En dit veranderd niks aan de zaak? maw alles ziet mekaar nog en is volkomen veilig en ik kan van overal op internet?

    Het zou dus als volgt worden

    Modem->10 poort switch
    1)UTP van modem
    2)PC Boven
    3)Dune
    4)PC Kinderkamer 1
    5)PC kinderkamer 2
    6)PC kinderkamer 3
    7)Dgicorder
    8)En de router (dan enkel voor draadloos)
    9)De cisco powerline adapter
    10) NAS/Server

    Ofwel een 8 poort switch in de plaats maar dan moet ik wel nog iets achter de router steken..
    Maar wat dan? en werkt dan alles met elkaar onderling en is het veilig?

    Sorry als ik veel vraag maar ik ben een absolute leek op dit vlak
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  11. #11

    Standaard

    Geeft niets hoor, het is ook best lastig, ook voor mij op afstand Kijk het werkt zo:

    1. Je modem krijgt een IP-adres van je provider.

    2. Normaliter sluit je dan een router op je modem aan via de WAN poort van de router

    3. De router krijgt van het modem een (internet) IP-adres waarmee hij direct een verbinding met het internet heeft. Daarnaast heeft de router voor je interne netwerk nog een ander IP-adres, meestal in de 192.168.x.x reeks (meestal 192.168.1.1, of 192.168.1.254, hangt van merk en type router af)

    4. Alle apparaten (PC's, spelcomuter, extra switch, etc.) sluit je aan op de switchpoorten van de router en zitten dus in de IP-reeks van het interne netwerk (192.168.x.x). Wanneer de aangesloten apparaten een verbinding met internet willen, zorgt de router ervoor dat ze onder het internet IP-adres dat de router van het modem heeft gekregen, naar buiten gaan. Snap je 't nog

    5. Blijkbaar is er iets bijzonders met je TV decoder aan de hand, want die accepteert het blijkbaar niet als deze rechtstreeks op de router zit.

    Kun je achterhalen welk IP-adres jouw decoder heeft? En welk IP-adres krijgt bijvoorbeeld je PC?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  12. #12

    Standaard

    Goedemorgen,
    Kun je nog even aangeven hoe je de router op de switch hebt aangesloten. Is dit via de WAN poort?

    Blijkbaar moet jouw decoder een directe verbinding hebben met het modem, anders werkt het niet. Je decoder krijgt dus en IP-adres van het modem (via de switch).

    De overige apparaten in je netwerk gaan via je router en krijgen dus een IP-adres van je router. De IP-reeks die je router uitgeeft zal anders zijn dan de IP-adressen die je modem uitgeeft. Vandaar dat de decoder niet werkt via de router.
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 26-11-2010 om 06:50
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Goedemorgen,
    Kun je nog even aangeven hoe je de router op de switch hebt aangesloten. Is dit via de WAN poort?

    Blijkbaar moet jouw decoder een directe verbinding hebben met het modem, anders werkt het niet. Je decoder krijgt dus en IP-adres van het modem (via de switch).

    De overige apparaten in je netwerk gaan via je router en krijgen dus een IP-adres van je router. De IP-reeks die je router uitgeeft zal anders zijn dan de IP-adressen die je modem uitgeeft. Vandaar dat de decoder niet werkt via de router.
    Hoe zie ik dit?

    Gewoon van de router (to modem poort) naar de switch (2de poort)
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  14. #14

    Standaard

    OK helder. De "To Modem" poort op je router is de WAN poort. Dan snap ik nu hoe je het aangesloten hebt en waarom de decoder niet werkt als je 'm achter de router zet. Je netwerk is nu als volgt:

    Netwerk 1: Modem, Switch, Cisco Powerline Adapter, Decoder, TV
    Netwerk 2: Router, 4 PC's, Dune 3.0

    De beste optie zou zijn dat alle apparaten achter de router zitten, behalve je decoder (anders werkt ie niet). Je decoder heeft rechtstreeks verbinding met internet en is ook vanaf internet te benaderen. Dat is handig omdat je provider er dan updates naartoe kan sturen.

    Maar voor je overige PC's, mediastreamers, etc, wil je eigenlijk niet dat deze rechtstreeks vanaf internet bereikbaar zijn. Je modem heeft geen firewall om verkeer van buitenaf tegen te houden. Vandaar dat je de compuetrs, laptops etc. normaliter achter een router zet.

    In jouw geval zou je dus het beste het beste een extra switch op 1 van de 4 ethernetpoorten van de router kunnen aansluiten en vanaf de switch weer verder vertakken, als je meer apparaten bedraad wilt aansluiten.

    Alle apparaten die achter de router zitten kunnen op internet en kunnen ook elkaar zien.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    OK helder. De "To Modem" poort op je router is de WAN poort. Dan snap ik nu hoe je het aangesloten hebt en waarom de decoder niet werkt als je 'm achter de router zet. Je netwerk is nu als volgt:

    Netwerk 1: Modem, Switch, Cisco Powerline Adapter, Decoder, TV
    Netwerk 2: Router, 4 PC's, Dune 3.0

    De beste optie zou zijn dat alle apparaten achter de router zitten, behalve je decoder (anders werkt ie niet). Je decoder heeft rechtstreeks verbinding met internet en is ook vanaf internet te benaderen. Dat is handig omdat je provider er dan updates naartoe kan sturen.

    Maar voor je overige PC's, mediastreamers, etc, wil je eigenlijk niet dat deze rechtstreeks vanaf internet bereikbaar zijn. Je modem heeft geen firewall om verkeer van buitenaf tegen te houden. Vandaar dat je de compuetrs, laptops etc. normaliter achter een router zet.

    In jouw geval zou je dus het beste het beste een extra switch op 1 van de 4 ethernetpoorten van de router kunnen aansluiten en vanaf de switch weer verder vertakken, als je meer apparaten bedraad wilt aansluiten.

    Alle apparaten die achter de router zitten kunnen op internet en kunnen ook elkaar zien.
    klopt denk ik
    Netwerk 1: Modem, Switch(aan de modem), Cisco Powerline Adapter(aan de switch), Decoder en TV (aan de andere powerline adapter)
    Netwerk 2: Router (aan de switch), 4 PC's, Dune 3.0 en later mijn server

    Je zegt dat ik mijn pcs en mediastreamen niet achter mijn eerste switch mag hangen, dit om veiligheid, kan dit echt zo kwaad?

    Dus een optie als dit is volledig af te raden?

    Modem -> 8 of meerder gigabit swith -> hieraan decoder, alle pcs, mediastreamer enz en dan ook uiteindelijk mijn router (dit eigenlijk enkel voor draadloos

    jij raad mij aan om een 2de switch te kopen (terwijl ik net de eerste kwijt wou) en deze aan de router te hangen

    wil ik nu een gigabit netwerk, moet ik dus 2 gigabit switches kopen, en een gigabit router...
    het wordt er niet simpeler op, maar ingewikkelder vind ik, + meer verbruik
    is er geen andere optie?
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  16. #16

    Standaard

    Het probleem is dat je modem geen firewall-functie heeft en dus alles wat je er aan koppelt (via de switch) te benaderen is vanaf het internet. Nu draait er op de PC's nog een firewall dus helemaal onbeschermd ben je niet.

    Je zult ook alle apparaten die je op de switch aansluit een vast IP-adres moeten geven in dezelfde reeks als het modem. Anders gaan ze het niet doen.

    Je router sluit je op de switch aan, deze krijgt automatisch een IP-adres van het modem. De draadloze clients krijgen weer een IP-adres van de router (net zoals nu).

    Zo kan het met 1 switch werken. Net als nu en kunnen alle apparaten elkaar zien.

    Als je de switch ook nog kwijt wilt, dan kom je op het ingewikkelde verhaal helemaal bovenaan je tread. Het aanschaffen van een router die OpenWRT ondersteunt en waarbij je per poort kunt configureren.

    Maar dat is echt niet eenvoudig en vereist wel wat kennis van netwerken. Daarnaast bestaan er weinig routers met meer dan 4 ethernetpoorten. Dan moet je hoe dan ook een switch erbij hangen.
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 26-11-2010 om 13:42
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  17. #17

    Standaard

    ok

    rekening houdend met wat ik heb, heb ik dus 2 opties als ik geen openwrt gedoe wil

    - met 2 gigabit switches en een gigabit router: wat hang je dan waar en hoeveel poorten moeten switches en router hebben
    - met 1 gigabit switches en een router (liefst ook gigabit): hoeveel poorten moet de switch dan hebben, en is alles dan even veilig?
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  18. #18

    Standaard

    In principe kun je volstaan met 1 gigbit switch met voldoende poorten. Je moet dan wel een firewall op je PC's draaien die je erop aansluit. Voor je draadloze clients kun je de router gebruiken die je nu al hebt. Sneller heeft geen zin, omdat het toch alleen maar voor draadloos is. Alle bedrade apparaten zitten op je switch namelijk.

    Wat je wel even vooraf moet testen: sluit even een PC of laptop aan op de switch en geef deze een vast IP-adres in de dezelfde reeks als je modem (waarschijnlijk 10.0.0.x). Geef de PC voor de zekerheid een hoog nummer, bijvoorbeeld 200. Als gateway geef je het IP-adres van je modem op. Kijk dan even of het goed werkt.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  19. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    In principe kun je volstaan met 1 gigbit switch met voldoende poorten. Je moet dan wel een firewall op je PC's draaien die je erop aansluit. Voor je draadloze clients kun je de router gebruiken die je nu al hebt. Sneller heeft geen zin, omdat het toch alleen maar voor draadloos is. Alle bedrade apparaten zitten op je switch namelijk.

    Wat je wel even vooraf moet testen: sluit even een PC of laptop aan op de switch en geef deze een vast IP-adres in de dezelfde reeks als je modem (waarschijnlijk 10.0.0.x). Geef de PC voor de zekerheid een hoog nummer, bijvoorbeeld 200. Als gateway geef je het IP-adres van je modem op. Kijk dan even of het goed werkt.
    Zal ik eens proberen... de rest is ook veilig? mijn dune, toekomstige nas enz?
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  20. #20

    Standaard

    Als je gebruik maakt van accounts en wachtwoorden zal het geen probleem zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je geen mappen voor iedereen deelt en zeker niet zonder wachtwoord.

    Dan zal het wel loslopen.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  21. #21
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  22. #22
    Glorious Member
    Registratie datum
    May 2009
    Woonplaats
    The Future's So Bright, I Gotta Wear Shades

    Standaard

    Heb zelf een Belkin.

    De Netgear uit je lijstje wordt alom geprezen en soms komt deze wel eens voorbij op ibood. Heb daar zelf een tijdje op zitten wachten maar m'n geduld raakte op, dus dan maar een Belkin gekocht
    Panasonic PX-P65VT60E | Marantz AV7005 | Marantz MM7055 | Marantz MM7025 | Oppo BDP-93 met Pro V2 Mod | Apple TV 4K | Focal Chorus 826V | 800CC | 806V | SR 800 V | BK XXLS 400FF


Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •