TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max
Deze volg ik echt helemaal niet Marcel.
Wat heeft de relatieve onbekendheid van een film in vredesnaam te maken met hoe goed iemand de film vindt? Kan je lievelingsfilm alleen maar een bekende film zijn? Mijn nummer 1 film is Chinjeolhan geumjassi (aka Lady Vengeance) waarbij zeker 9 van de 10 mensen in de 'normale' wereld (dus buiten dit forum) hun schouders zullen ophalen. Moet ik dan maar een nieuwe kiezen?
Geef geluid de ruimte.
Mijn HT
DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!
De meest bizarre film die ik waarschijnlijk ooit gezien heb en ik heb best wat gekke films gezien.
De editing voelt als laat jaren ‘90, maar het is 1989.
Op de gok gekocht bij Arrow en ik was onder de indruk. Erg fraaie film, en de hoofdrolspeler (de dochter) speelt haar rol geweldig.
Edit, het is een Duitse horror(?)film uit 2020 met de titel Schlaf (Sleep).
Een pareltje gevonden: de 7 Gaumont-films van Astérix mét de originele Franse spraak van o.a. Roger Carel. De eerste film is een quasi 1-1 vertaling van de eerste strip, waarin de grond wordt gelegd voor veel terugkerende grappen (Obelix die niet van de toverdrank mag drinken omdat hij als kind in de ketel is gevallen, om er maar één te noemen)
Ik had er een gewoonte van gemaakt om alle voor de Oscar voor Beste Film genomineerde films te kijken. Dit is ook tot 2020 gelukt, maar vreemd genoeg mis ik nog wat in 2020 en 2021 (en eentje van 2024). Deze blu-ray had ik liggen, maar het trok mij steeds niet door de lange duur (3 uur).
Nu eindelijk gekeken en de film had inderdaad een stukje korter gekund. Ik geef geen spoilers weg (dan moet je maar de trailer kijken) maar het is zoals verwacht een rustige film die ruim de tijd neemt om het verhaal te vertellen en de relatie tussen Kafuku en Misaki uit te diepen.
Het is binnen de film een bijzondere manier om een toneelstuk uit te voeren en in het begin dacht ik ook dat het niet zou werken, maar het onroerendste moment van de film ishet einde van het toneelstuk, als Park Yoo-Rim die de dove actrice speelt, de eindscene in Koreaanse gebarentaal doet
. Kippenvel, echt waar.
Eerlijk gezegd weet ik niet of ik 'm nog een keer helemaal zou kunnen kijken, maar die ene scene zeker wel.
Blu-ray van Mubi is verder prima. Aanrader.
De Alpen hebben er nog nooit zo dreigend uitgezien...
Laatst aangepast door Werner : 26-03-2025 om 20:29
True Detective - Seizoen 4 (A).jpg
True Detective: Night Country (2024)
Het verhaal
Tijdens een lange winternacht in het stadje Ennis in Alaska verdwijnen de acht mannen die de leiding hebben over het Tsalal Arctic Research Station spoorloos. Om de zaak op te lossen moeten rechercheurs Liz Danvers (Jodie Foster) en Evangeline Navarro (Kali Reis) hun eigen demonen onder ogen zien en de waarheid achterhalen op zoek naar de diepste geheimen.
Wat vond ik ervan?
Dit is het vierde (en laatste?) seizoen uit de True Detective-reeks. Ieder seizoen staat op zich en heeft geen verbanden met de andere seizoenen. Ook de hoofdrolspelers zijn anders. In vergelijking tot de vorige drie seizoenen vind ik deze toch wel het beste. Het is spannend, duister, met voortreffelijk acteerwerk van met name Jodie Foster. Het verhaal speelt zich af in het fictieve plaatsje Ennis in Alaska (in werkelijkheid is het opgenomen in IJsland) rond de jaarwisseling. Omdat het plaatsje boven de poolcirkel ligt is het 24 uur donker (en koud). Zou voor mij als verstokte koukleum niets zijn, maar het geeft aan het verhaal een extra dimensie. Ondanks de duisternis (zowel letterlijk als figuurlijk) valt de opvallend rijkelijk verlichting van straten en huizen op, waardoor je niet voortdurend naar het donker zit te turen. Jammer dat het seizoen maar uit 6 afleveringen bestaat, want dit smaakt duidelijk naar meer. Hopelijk komt er nog een volgend seizoen van deze voortreffelijke serie.
Het beeld van de Blu-ray is ondanks de duistere omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, bijzonder goed: scherp, contrastrijk, met uitstekende zwartwaarden. Ook het geluid is, voor zover is dat kan beoordelen, prima in orde.
In cijfers:
Verhaal: 9,5
Beeld: 9
Geluid: 8
TV: Samsung UE55F8000 (3D) / Samsung UE49KS8000 (4K) | Blu-rayspeler: Oppo UDP-203 (4K/3D, regiovrij) / Panasonic DP-UB9004EG (4K/3D) | AV-receiver: Yamaha RX-A2080 Aventage / Yamaha RX-A880 Aventage | Luidsprekers: KEF KHT3005SE 5.1 / Dali Ikon 5 Mk2 | Surround koptelefoon: Sony MDR-HW700DS | Draadloze koptelefoon: Apple AirPods Max
Feelgoodfilm met Michael Keaton en Mila Kunis als vader en vervreemde dochter.
Trap (4K) (A).jpg
Trap (2024)
Het verhaal
Cooper (Josh Hartnett), een seriemoordenaar gekend als "The Butcher", gaat met zijn dochter mee naar een concert van popster Lady Raven, en komt tot de ontdekking dat het een val is die door de politie is uitgezet om hem te vangen.
Wat vond ik ervan?
Hmmm. Beetje gemengde gevoelens. Ik had hier toch wat meer van verwacht. De eerste 60 minuten zijn ronduit slaapverwekkend, er gebeurt nagenoeg niets, alleen een zich ten opzichte van zijn dochter wat vreemd gedragende vader. Ondertussen moet je naar een optreden van een tienersterretje luisteren, wat niet echt super boeiend is. Pas na afloop van het concert komt het verhaal in een stroomversnelling, met tal van, deels onverwachte, maar ook nogal onwaarschijnlijke plotwendingen. Maar echt spannend wordt het nooit. Gelukkig duurt de film maar 1 uur en 45 minuten, want veel langer had voor mij niet gehoeven. Jammer.
De 4K-uitgave is evenmin in het oog springend. Het beeld is goed, maar niet oogstrelend. Als dit een Blu-ray was geweest had ik het ook geloofd. De hele setting profiteert ook amper van een 4K-uitvoering, zoals je dat bij animatiefilms vaak wel hebt. Kortom, wat teleurstellend.
In cijfers:
Film: 6,5
Beeld: 8,0
Geluid: 7,5
Echt lang geleden dat ik die nog eens zag. Film zou nu niet meer kunnen gemaakt worden (KS)
Poor Things (A).jpg
Poor Things (2023)
Het verhaal
Bella (Emma Stone), een jonge vrouw, die zelfmoord gepleegd heeft, wordt weer tot leven gewekt met het brein van haar eigen ongeboren kind, door de wetenschapper Dr. Godwin Baxter. Ze wil graag meer te weten komen over de wereld om haar heen onder de bescherming van Baxter. Omdat ze meer wil zien, gaat ze ervandoor met Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo) , een losbandige advocaat, op reis over alle continenten.
Wat vond ik ervan?
Ik kom zelden een film tegen waarover het zo moeilijk is om een uitgesproken mening te geven. Deze film is er zo één. Is het een meesterstuk? Is het een pretentieus misbaksel? Feit is dat deze film in niets lijkt op de meeste films die ik de afgelopen jaren heb gezien. Het scenario is zonder meer origineel, maar tegelijkertijd ook zeer vervreemdend. De beelden zijn ronduit verbluffend, zowel in zwart-wit als kleur, al komen ze voor 90% uit de computer, zo lijkt het.
Emma Stone zet een geweldige acteerprestatie neer, zoals ik nog nooit van haar gezien heb, zo buiten haar comfortzone. De hoeveelheid naakt zal sommige mensen storen, maar is een functioneel onderdeel van het verhaal.
Dit is echt een film die je meerdere malen moet bekijken om deze op waarde te kunnen schatten. Velen zullen het helemaal niets vinden, maar ik behoor daar niet toe.
In cijfers
Film: 8
Beeld: 9,5
Geluid: 8,5
Tien kleine negertjes maar dan met haaien.
Met die beoordelingen op die filmsites heb ik helemaal niets. Zo vaak meegemaakt dat een film op zo'n website hoog beoordeeld werd en dat ik hem helemaal niets vond. En omgekeerd. Kwestie van smaak, denk ik. "Poor Things" is geen 13-in-een-dozijn film, en ik kan me voorstellen dat liefhebbers van uitsluitend actie- en/of horrorfilms hun neus ophalen voor deze film. Net zoals je mij niet blij maakt met horrorfilms waarin bloed in het rond spat en ledematen afgezaagd worden...
Ik reageer op je opmerking "Velen zullen het helemaal niets vinden, maar ik behoor daar niet toe." Maar dat is dus niet zo, velen (een ruime meerderheid) vinden het juist wel een goede film.
En ik begrijp deze opmerking ook weer niet "ik kan me voorstellen dat liefhebbers van uitsluitend actie- en/of horrorfilms hun neus ophalen voor deze film". Ja, die halen hun neus dan ook op voor een comedy, een muziekfilm, een drama etc want Poor Things is geen actie- of horrorfilm.
Ik ben het met je eens dat Poor Things geen 13-in-een-dozijn film is, maar ook weer niet zo enorm afwijkend. Misschien lijkt dat zo omdat je over het algemeen (haal ik uit je eigen posts) maninstream films kijkt? Probeer eens wat meer alternatieve, niet Hollywood films uit, je zult misschien nog verbaasd zijn wat voor pareltjes je vindt.
Deze regio A-versie zou dus een probleem hebben met synchroniteit van het geluid, maar als dat waar is, dan is het toch een heel kleintje want ik heb niets gemerkt.
Wat een film! ik durf te stellen dat als deze film in Hollywood gemaakt was, het beschouwd zou worden als 1 van de grote klassiekers.
Het begint met een ferry die gaat zinken door een onverwachte orkaan die van richting is veranderd. Ondertussen vluchten een paar mannen van en brandend huis uit het dorp, maar waarvan? Kan nooit zijn, dat voel je wel. In het begin van de film is veel onduidelijk wat er is gebeurd, wie de personages zijn en wat hun connectie is, maar langzamerhand wordt alles steeds duidelijker. En langzamerhand bedoel ik ook letterlijk, want de film duurt zo'n 3 uur. Maar je verveelt je geen moment.
Ik heb al eerder films van Uchida gezien zoals Bloody Spear at Mount Fuji en The Mad Fox (ook van Arrow), maar dit is tot nu toe zijn beste. De blu-ray van Arrow is wel wisselend qua beeldkwaliteit, maar dat maakte mij echt niet uit.
Het zal niet ieders ding zijn, een oude Japanse zwart-wit film, maar probeer het eens. Hele dikke aanrader!
Beetje onterecht een ondergeschoven kindje van Disney want de animatie is écht wel heel mooi.