485. I Love You, Man (2009) De plot van I Love You, Man, waarin Rudd op zoek gaat naar een nieuwe beste vriend, is niet heel erg diepgaand en biedt weinig verrassingen, maar gelukkig zorgt het voor genoeg komische situaties en dat is dan ook waar de film in uitblinkt. Paul Rudd en Jason Segel zijn allebei erg leuk, maar als ze samen zijn spat de spreekwoordelijke chemie van het scherm. De film kent geslaagde grappen, awkward situaties, leuke personages en vooral Rudd laat zien over een talent te beschikken als het aankomt op komische timing. Leuk!
7.5
486. Unstoppable (2010) Unstoppable (Tony Scott, 2010)
Eerlijk gezegd leek Unstoppable me vooraf echt totaal niet leuk, de plot vond ik namelijk echt lachwekkend slecht (oh no, runaway train!) en ik ben nou ook niet echt een grote fan van het werk van Tony Scott. Toch krijgt de film redelijke recensies, waar ik verwacht had dat deze allemaal zwaar onvoldoende zouden zijn. Daarom heb ik de film toch maar aangezet, want ik had wel zin in een lekker oppervlakkige film waar je niet al te hard hoeft over na te denken. En dat is precies wat Unstoppable is.
Vanwege een fout dendert een trein met explosieven en kinderen aan boord enorm snel over de rails en proberen er meerdere mensen met een oplossing te komen om dit gevaarte tot stilstand te brengen, zo ook Frank (Denzel) en Will (Pine) die toevallig op hetzelfde spoor rondrijden. Unstoppable is vooral heel erg energiek en kent vrijwel geen statische shots, verrassend veel spannende momenten en is lekker luidruchtig en niet bepaald subtiel. Denzel en Pine zijn prima, al zijn hun interacties waarin Denzel wat levenslessen voorlegt een tikkeltje zoetsappig en past dit niet echt in de film. Toch wordt het niet vervelend en kijkt de film erg makkelijk weg. Unstoppable doet precies wat het moet doen en viel me eerlijk gezegd alles mee.
6.5
487. The Social Network (2010) Eerdere recensie, maar ik kon hem dit maal nog beter waarderen:
The Social Network (David Fincher, 2010)
Aanvankelijk was ik sceptisch over een film over de oprichters van facebook, zeker toen ik hoorde over de lengte van de film en dat deze logischerwijs vrijwel alleen uit dialoog zou bestaan. Na het zien van The Social Network kan ik alleen maar zeggen dat het één van de betere films van dit jaar is. Het verhaal over de opkomst van Zuckerberg en de intriges, verraad en succes hiervan is hoogstwaarschijnlijk wat aangedikt voor de film, maar het zorgt er uiteindelijk voor dat de film behoorlijk krachtig is. Dit komt natuurlijk ook omdat de film enorm goed gemaakt is, mede dankzij de solide regie van Fincher. Wat me verder positief opviel was het sterke script, de fantastische dialogen en het tempo van de film; voor ik wist kwam de aftiteling alweer voorbij en de film gaat op geen enkel moment vervelen, omdat de dialogen slim, scherp en vliegensvlug zijn. Personages zoals Sean Parker (Justin Timberlake) en Zuckerberg zelf (Jesse Eisenberg) zijn behoorlijke ********ken, en Eisenbergs portret van Zuckerberg is er eentje die constant op het randje balanceert om de kijker achter zich te houden als protagonist. De vriendschap tussen de Zuckerberg en Garfield voelt echt, afgaand op uitgewisselde blikken en een krachtige scene richting het einde, maar de film mist een hart of echte emoties of zelfs emotionele scenes. Wel blijft de film gelukkig weg van commentaar op sociale netwerken en probeert geen ondertonen door te geven en The Social Network stelt uiteindelijk de simpele vraag: Wat is er belangrijker; vriendschap of geld?
9.0