Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
De resultaten 51 tot 59 van 59 worden weergegeven.

Discussie: Kuifje (Tintin)

  1. #51

    Standaard

    Ik vind twee dingen onbegrijpelijk:

    1. Dat men bij de remastering van een film de originele aspect ratio niet in stand houdt. Wie per se bij een 4:3 film zijn breedbeeldscherm wil uitvullen, is mans genoeg om zelf de zoomknop te bedienen, en kiest er dan zelf voor om te croppen. Ik vind het absurd dat men bij de recente blu-ray-release (met een inderdaad sterk verbeterde beeldkwaliteit) de originele aspect ratio wereldwijd heeft genegeerd en er zo 15-20% van het beeld wordt weggegooid. Stanley Kubrick schoot zijn 'The Shining' ook in 4:3, en niet voor niks; daarvan een gecropte 16:9-versie uitbrengen, is misdadig. De originele ratio is hoe de maker(s) wil(len) dat de film er uitziet, dat is hoe zij hun ontwerpen maakten en de film sneden, en dat verdient respect. Zullen we anders Rembrandts Nachtwacht ook maar even op breedbeeldformaat snijden?

    2. Dat er nog steeds geen blu-ray met gesproken Vlaams/Nederlands is uitgebracht, en niet eens een Engelse of Franse versie met Nederlandse ondertiteling. Het audiomateriaal is er, en het is van goede kwaliteit. Kuifje is een Belg en groeide op in zowel Frankrijk als Nederland en België. Gelet op het aantal DVD-boxen dat in Nederland en Vlaanderen is verkocht, moeten er ook geen problemen zijn om een aangepaste blu-ray-release verkocht te krijgen.

    Bij elkaar opgeteld vind ik de producenten van de blu-ray-releases maar dom en lui. En te vrezen valt dat daar voorlopig geen verbetering in komt.
    Laatst aangepast door mcouzijn : 18-01-2014 om 05:36

  2. #52

    Standaard

    mcouzijn +1
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  3. #53

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mcouzijn Bekijk bericht
    Bij elkaar opgeteld vind ik de producenten van de blu-ray-releases maar dom en lui. En te vrezen valt dat daar voorlopig geen verbetering in komt.
    Als er geld mee te verdienen was had men dit allang gedaan natuurlijk. Maar de markt voor fysieke dragers is geheel ingestort én het is crisis. Aan alles wat niet onder de categorie blockbusters valt is geen droog brood meer te verdienen op de Nederlandstalige markt.
    Laatst aangepast door Oakey : 02-02-2014 om 16:54

  4. #54

    Standaard

    Zit de laatste tijd weer een beetje mijn Kuifje DVD's te bekijken en erger me eigenlijk nog steeds aan het gebrek van een deftige release op Blu-Ray hier bij ons. Wij die nochtans zo trots zijn op onze "grote Belg" Kuifje. Misschien met de komst van de sequel?
    "Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth."

  5. #55

    Standaard

    De Engelse blu-ray ziet er prima uit!

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door mcouzijn Bekijk bericht
    Ik vind twee dingen onbegrijpelijk:

    1. Dat men bij de remastering van een film de originele aspect ratio niet in stand houdt. Wie per se bij een 4:3 film zijn breedbeeldscherm wil uitvullen, is mans genoeg om zelf de zoomknop te bedienen, en kiest er dan zelf voor om te croppen. Ik vind het absurd dat men bij de recente blu-ray-release (met een inderdaad sterk verbeterde beeldkwaliteit) de originele aspect ratio wereldwijd heeft genegeerd en er zo 15-20% van het beeld wordt weggegooid. Stanley Kubrick schoot zijn 'The Shining' ook in 4:3, en niet voor niks; daarvan een gecropte 16:9-versie uitbrengen, is misdadig. De originele ratio is hoe de maker(s) wil(len) dat de film er uitziet, dat is hoe zij hun ontwerpen maakten en de film sneden, en dat verdient respect. Zullen we anders Rembrandts Nachtwacht ook maar even op breedbeeldformaat snijden?

    2. Dat er nog steeds geen blu-ray met gesproken Vlaams/Nederlands is uitgebracht, en niet eens een Engelse of Franse versie met Nederlandse ondertiteling. Het audiomateriaal is er, en het is van goede kwaliteit. Kuifje is een Belg en groeide op in zowel Frankrijk als Nederland en België. Gelet op het aantal DVD-boxen dat in Nederland en Vlaanderen is verkocht, moeten er ook geen problemen zijn om een aangepaste blu-ray-release verkocht te krijgen.

    Bij elkaar opgeteld vind ik de producenten van de blu-ray-releases maar dom en lui. En te vrezen valt dat daar voorlopig geen verbetering in komt.
    Ach, als je denkt dat de Belgen het slecht hebben...
    Wat denk je als je vergelijkt dat in Nederland bv films als Soldaat Van Oranje of Amsterdammed nog steeds geen BD of zelfs maar een goede DVD uitgave is ...

  7. #57

    Standaard

    Tijdens mijn laatste bezoek aan Engeland ben ik dan toch gezwicht voor de UK Blu-Ray uitgave van de Ellipse-Nelvana serie. Hij heeft een tijdje stof liggen vergaren maar de laatste dagen zet ik af en toe een aflevering op en ik krijg een goeie eerste indruk van de set.

    De Vlaams/Nederlandse dub is een groot gemis zoals ik al enkele keren voorheen zei, maar als ik puur naar de afleveringen kijk dan kan ik niet anders dan het een heel geslaagde restauratie vinden. Ook het croppen van het beeld van 4:3 naar 16:9, wat eigenlijk nogal op wat kritiek kon rekenen, vind ik best meevallen. Andere pluspunten zijn o.a. dat de afleveringen mooi opgesplitst zijn in Parts 1 en 2 (zoals ze ooit uitgezonden werden) en je dus ook de voice-over van Kuifje nog meekrijgt die vertelt wat er in de vorige aflevering gebeurde. Iedere aflevering is ook voorzien van een intro en een aftiteling wat soms ook op de NL-uitgaves miste.

    Al bij al ben 'k toch blij deze aan mijn collectie te kunnen toevoegen.
    "Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth."

  8. #58

    Standaard

    Ik heb hem inmiddels ook. De beeldkwaliteit is over het algemeen erg goed met een uitzondering: aan het begin van Het geheim van de eenhoorn zitten een paar scenes waarvan de beeldkwaliteit van dvd-niveau is. Heel vreemd is dat.

    De cropping valt me ook erg mee: het stoort me niet. Maar ik hou de dvd's evengoed nog wel even achter de hand.

  9. #59

    Standaard

    Ja, die shift in beeldkwaliteit viel me ook op. Lijkt me dat ze de originelen van Het Geheim van de Eenhoorn niet meer hadden waardoor ze die ook niet konden remasteren. Wel spijtig.

    Ook mijn NL-DVD box blijft voorlopig in de collectie tot nader order...
    "Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth."

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •