De resultaten 1 tot 12 van 12 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Upgrade Q-acoustics 2010

    Zoals de titel zit ik er aan te denken mijn Q-acoustics 2010 speakers te gaan vervangen.
    Heb nu 4 van deze speakers in mijn set op bijpassende stands staan en de bijbehorende 2000-center speaker; als sub gebruik ik de Monolith+.
    De speakers bevallen me echt prima, maar ik vraag me af of er meer/ betere mogelijkheden zijn binnen deze set.
    Ik gebruik mijn set puur voor Home Cinema.
    Nu zit ik er aan te denken de fronts eventueel voor de 2020 of zelfs de 2050 serie te vervangen en de surrounds eventueel voor de 2020.

    Maar heeft dit allemaal wel een meerwaarde ?
    Mijn subwoofer neemt het toch over vanaf 80 hz, wat voor nut heeft het dan om grotere speakers te nemen(2020 of 2050) vraag ik mij af, ga je dit merken...
    En voor de surrounds hetzelfde, de 2010 vervangen voor de 2020, is dit het waard voor surround speakers ?

  2. #2

    Standaard

    Het vervangen van de luidsprekers door modellen uit dezelfde serie zal weinig meerwaarde geven, omdat hiermee de klankkleur van de set niet veel mee zal veranderen.

    Wat wel meerwaarde kan geven is de mogelijkheid van een 7.1 opstelling en evt. de kracht van de weergave. Door alleen de 'fronts' te vervangen door bvb de 2020, zal met name de muziek wat meer dynamiek krijgen en de set nog steeds als één geheel blijven klinken. Kies je er voor om de fronts te vervangen door de 2050, dan kan het zijn het dat het geluid wel voller, maar minder gedetailleerd gaat klinken. Dit komt dan o.a. door de beperkte reserves van een receiver en/of de kracht van de sub.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 15-12-2010 om 14:54
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie Gerco
    Het gaat mij met name om het volgende, ik mis een beetje de "baskick" en denk dat deze misschien met de 2050 een stuk beter zal worden. Dus vooral het midden gebied wil ik wat beter hebben. De klankkleur ben ik wel tevreden over in combi met mijn marantz receiver.
    Ook hoop ik dat het geluid met wat grotere luidsprekers misschien wat losser komt van de speakers en wat meer dynamiek.
    Het idee is dan om de fronts te gaan bi-ampen en hier ook weer wat winst uit te halen. De fronts gaan maar tot 150 watt dus hebben niet zo'n hele krachtige versterker nodig.
    Maar nogmaals, het gaat mij niet om de muziek maar puur om HT gebruik.

  4. #4

    Standaard

    Als je de grotere broers overweegt leveren deze natuurlijk een breder klankbeeld met waarschijnlijk een verbetering in het mid-laag. Bi-ampen voor alleen je fronts kan leuk zijn maar heeft wel het effect dat ze je rears gaan overrulen waardoor je die harder moet gaan zetten (of je fronts zachter) waardoor je waarschijnlijk geen voordeel uit biamping haalt.
    Je kunt ook eerst eens met het bassmanagement spelen om te kijken of je sub misschien wat meer punch kan geven. Zet de crossover eens op 120Hz en luister of dat geeft wat jij mist. Speel ook eens wat met het LFE volume zonder aan je sub zelf te zitten.

  5. #5

    Standaard

    Instellingen in de receiver sta ik eigenlijk niet zo achter, wil het geluid zo natuurlijk houden. Heb alles ook met db meter en meetlint afgesteld en gebruik geen audessey. Qua sub afstelling, ben ik eigenlijk wel tevreden over zoals die nu is.Kan nog wel eens je tip gebruiken en de sub eens op 120 zetten, zien of dan dat wat ik een beetje mis tevoorschijn komt, de sub wordt dan wel weer makkelijker traceerbaar. Met bi-ampen splits je toch het lage en hoge gebied dmv de achtersurround aansluitingen van de receiver hiermee te gebruiken? Ik snap het overrulen verhaal niet zo goed eigenlijk...je stelt het volume immers gelijk af op 75 db met de db-meter, dus dat mag geen verschil maken.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Als je de grotere broers overweegt leveren deze natuurlijk een breder klankbeeld met waarschijnlijk een verbetering in het mid-laag. Bi-ampen voor alleen je fronts kan leuk zijn maar heeft wel het effect dat ze je rears gaan overrulen waardoor je die harder moet gaan zetten (of je fronts zachter) waardoor je waarschijnlijk geen voordeel uit biamping haalt.
    Je kunt ook eerst eens met het bassmanagement spelen om te kijken of je sub misschien wat meer punch kan geven. Zet de crossover eens op 120Hz en luister of dat geeft wat jij mist. Speel ook eens wat met het LFE volume zonder aan je sub zelf te zitten.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bios Bekijk bericht
    Bedankt voor je reactie Gerco
    Het gaat mij met name om het volgende, ik mis een beetje de "baskick" en denk dat deze misschien met de 2050 een stuk beter zal worden. Dus vooral het midden gebied wil ik wat beter hebben. De klankkleur ben ik wel tevreden over in combi met mijn marantz receiver.
    Ook hoop ik dat het geluid met wat grotere luidsprekers misschien wat losser komt van de speakers en wat meer dynamiek.
    Het idee is dan om de fronts te gaan bi-ampen en hier ook weer wat winst uit te halen. De fronts gaan maar tot 150 watt dus hebben niet zo'n hele krachtige versterker nodig.
    Maar nogmaals, het gaat mij niet om de muziek maar puur om HT gebruik.
    Met zuilen wordt de 'bass-kick' niet beter. Het kast-volume van een zuil zorgt nl. voor meer wervelingen en deze wervelingen zorgen niet alleen voor demping, maar ook voor vertraging.

    Om een beter 'bass-kick' en meer dynamiek te krijgen, kun je beter het volgende doen:

    1. Stel de 'fronts' in als 'Large' of 'Full-range' en laat de lage tonen onversterkt weergeven, dus niet hoger zetten dan 0 dB
    2. Stel het bass-management zo in dat de deze de lage tonen naar zowel de sub als de 'fronts' of de 'mains' stuurt. Bij sommige receivers heeft deze instelling een aparte naam zoals bvb 'Double bass'.

    Alle lage tonen gaan dan zowel naar de 'fronts' en de sub waardoor er ook meer overlap is in het laag-midden gebied. Het kan zijn dat langdurig luisteren bij een boven-normale geluidssterkte op een andere manier vermoeiend wordt. Dit noemen we luistermoeheid en zal er voor zorgen dat je de vomule-regelaar met wat meer verstand gaat gebruiken.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bios Bekijk bericht
    Ik snap het overrulen verhaal niet zo goed eigenlijk...je stelt het volume immers gelijk af op 75 db met de db-meter, dus dat mag geen verschil maken.
    Dat heeft niets met het aantal dB's te maken. Een grotere luidspreker zet meer energie om waardoor het geluid meer kracht krijgt bij hetzelfde aantal dB's en dus wat meer kan overheersen. Vandaar dat we nooit aan zullen raden om hele kleine luidsprekers te combineren met hele grote.
    Laatst aangepast door Gerco Stuivenberg : 16-12-2010 om 20:22
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #7

    Standaard

    Goed weer wat dingetjes erbij geleerd, bedankt voor jullie uitleg.
    Bedoeling was inderdaad de fronts eventueel op Large te zetten de sub op de stand "BOTH" (zowel sub als mains). Meningen zijn verdeeld om de fronts dan alsnog op Small te zetten ook al heb je grote vloerstaanders Maar ik dacht dat bi-ampen dan toch wel een meerwaarde zou zijn, tenminste ik lees er veel positieve dingen over. En juist omdat de fronts een stuk groter worden is het toch een goed idee om de surrounds ook een klasse groter aan te pakken denk ik dan.
    Maar wat bedoel je met;
    Stel de 'fronts' in als 'Large' of 'Full-range' en laat de lage tonen onversterkt weergeven, dus niet hoger zetten dan 0 dB ...
    Bedoel je daarmee het main volume, deze gaat zowiezo niet hoger dan -15/-20 bij mij, dan klinkt het al niet aangenaam meer, of bedoel je de aparte lage toon instellingen in de receiver ?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bios Bekijk bericht
    Goed weer wat dingetjes erbij geleerd, bedankt voor jullie uitleg.
    Bedoeling was inderdaad de fronts eventueel op Large te zetten de sub op de stand "BOTH" (zowel sub als mains). Meningen zijn verdeeld om de fronts dan alsnog op Small te zetten ook al heb je grote vloerstaanders
    dat klopt helemaal, maar dat is omdat dan het LFE altijd naar alleen de sub gaat en op die manier je dus de front ontlast van LFE signaal waardoor ze beter de rest kunnen weergeven. Dat is de theorie erachter. Maar het is een leidraad en wordt vooral toegepast bij sets met een waarde waar je een leuke auto voor kunt kopen en die worden nu eenmaal meestal gebruikt door mensen die er zo mee bezig zijn dat zij alles horen. En ook voor hen geldt dat alle adviezen leidraden zijn en nooit een bindend iets. Het zijn hulpmiddelen om je verder te helpen maar als je merkt dat je iets mist kun je soms beter eerst eens met je instellingen spelen in plaats van meteen te gaan upgraden. Als je daar eenmaal aan begint is het risico op upgraderitis groot en blijf je bezig.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bios Bekijk bericht
    Maar ik dacht dat bi-ampen dan toch wel een meerwaarde zou zijn, tenminste ik lees er veel positieve dingen over. En juist omdat de fronts een stuk groter worden is het toch een goed idee om de surrounds ook een klasse groter aan te pakken denk ik dan.
    bij bi-ampen stuur je hoog en laag met elk een eigen versterker aan. Als je daar extra surround aansluitingen voor wilt gebruiken moet je receiver dat wel ondersteunen anders krijg je gewoon een volledig signaal per conus en geeft deze weer wat hij kan. Dat je bij een groter model dan meer weergave hebt is waar maar dat geld ook als je niet bi-amped. Persoonlijk zou ik als ik zou gaan bi-ampen nooit ongebruikte of extra kanalen van een HT receiver gaan gebruiken maar met losse versterkers gaan werken. Maar dat is mijn mening en ook die is, net zoals alle andere adviezen, absoluut niet bindend.
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bios Bekijk bericht
    Maar wat bedoel je met;
    Stel de 'fronts' in als 'Large' of 'Full-range' en laat de lage tonen onversterkt weergeven, dus niet hoger zetten dan 0 dB ...
    Bedoel je daarmee het main volume, deze gaat zowiezo niet hoger dan -15/-20 bij mij, dan klinkt het al niet aangenaam meer, of bedoel je de aparte lage toon instellingen in de receiver ?
    Gerco bedoelt de aparte LFE instelling in je receiver zeg ik maar even namens hem.

    Verder nog een algemene tip, hoe zit het de akoestiek in de ruimte waar je films kijkt? Soms kan bijvoorbeeld een speaker iets meer in- of uitdraaien een behoorlijk verschil maken, evenals bijvoorbeeld gordijnen, vloerkleden dat soort zaken. Want als ik het goed begrijp mis je iets in het laag en mid-laag, toch? Wat voor vloer staat je sub op? Heb je al eens geprobeerd om je sub op een betontegel te zetten en die tegel op wasmachinerubbers? Vooral bij harde ondergronden zoals laminaat of plavuizen kan dat nogal schelen.

    Je ziet, er valt nog genoeg te proberen en experimenteren wat ook nog eens leuk is en erg leerzaam. En schroom niet om te blijven vragen, van vragen wordt je wijs en zoals je merkt, wij vinden het leuk om je te helpen.

  9. #9

    Standaard

    Even als aanvulling/bevestiging van de reacties van Gerco en Edgar:

    1. Sub kanaal op receiver laten staan op 0dB, volume regelen op de sub zelf;
    2. Speel met de crossover instellingen op de receiver (100Hz, 120Hz). Frequency op je sub helemaal open zetten (120Hz).
    3. Hoe is je opstelling en akoestiek? Probeer je speakers wat van de muur (20-30cm) te zetten als dit mogelijk is.
    4. Loop eens door de kamer als je wat op hebt staan. Hoor je elders in je kamer wel meer bas?
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Edgar Smit Bekijk bericht
    Gerco bedoelt de aparte LFE instelling in je receiver zeg ik maar even namens hem.
    Ik bedoel niet de aparte LFE-instelling, maar de niveaus van de van de lage frekwenties. Deze worden bepaald door de regelaar van de lage tonen ('Bass') en de EQ. Als je deze niet te veel in + of de - zet, dan zullen de lage tonen mooier weergegeven worden en de sub daardoor ook minder opvallend aanwezig zijn. Anders wordt de kans verdringing en staande golven groter. Het beste is dus om de allerlaagste tonen alleen uit de sub te laten komen.

    Hetzelfde verhaal geldt ook wanneer je vloerstaanders gebruikt die de lage frekwenties krachtiger weer kunnen geven dan de de sub. Deze kun je dan beter als 'small' instellen. Zijn de lage frekwentie van vloerstaanders niet krachtiger, dan kun je deze gewoon als 'large' instellen of de 'cross-over' daarvan wat lager instellen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  11. #11

    Standaard

    Weer veel info
    Ik heb een houten vloer hier (grenen), de speakers heb ik op stands en deze staan weer op cups, de sub staat tijdelijk op een tegel maar een granieten tegel komt er wel.
    Ik heb de speakers juist dicht tegen de muur, ongeveer 15cm, dit om juist wat meer bas te creëren.Ik zal ook eens proberen deze wat verder van de muur te plaatsen.
    Zal zometeen ook eens met de crossover instellingen aan de gang, eens zien wat 100 en 120 hz doet, heb dit al eens geprobeerd en vond 80hz toen het beste.
    Het is inderdaad het mid-laag wat ik een beetje mis. Daardoor dacht ik ook aan grotere speakers voor wat meer dynamiek en betere laagweergave.
    Wat betreft het bi-ampen is natuurlijk altijd te proberen, valt het tegen, dan gewoon niet, maar dat zien we dan wel weer.
    Veel lees je dat aangeraden wordt de crossover in de receiver op 80 hz in te stellen, dan vraag ik mij dus af wat is dan de meerwaarde van grote vloerstaanders/ speakers als deze toch afgekapt worden?
    Verder denk ik wel eens dat mijn sub een beetje overkill is in verhouding tot de rest van de set. Ik hou van strak laag, maar goed een BK400 had het mss ook wel kunnen doen.
    Ik zal nu eventjes aan het prutsen dan met de set.

    Edit:
    Inmiddels weer wat gepruts met de crossover instellingen in de receiver. 80hz blijft het beste klinken vindt ik.
    De speakers van mij gaan tot 68hz bij -3db, volgens de regel 1,5 x deze frequentie zou je op een crossover van 100 hz uitkomen.
    Toch klinkt dit niet beter op een of andere manier, bij 100hz lijkt de bas/ lage tonen wat te aandrukkelijk aanwezig te zijn, of is het vreemd als ik het zo zeg... ?
    Laatst aangepast door Bios : 17-12-2010 om 17:47 Reden: aanvulling;

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Bios Bekijk bericht
    Edit:
    Inmiddels weer wat gepruts met de crossover instellingen in de receiver. 80hz blijft het beste klinken vindt ik.
    De speakers van mij gaan tot 68hz bij -3db, volgens de regel 1,5 x deze frequentie zou je op een crossover van 100 hz uitkomen.
    Toch klinkt dit niet beter op een of andere manier, bij 100hz lijkt de bas/ lage tonen wat te aandrukkelijk aanwezig te zijn, of is het vreemd als ik het zo zeg... ?
    De regel die wij hanteren is om de cross-overs zo in te stellen dat de sub en de luidspreker elkaar mooi aanvullen. Iedere kamer en setup is nl. anders en vraagt dus ook om andere instellingen.

    Het is dus niet raar als je schrijft dat een instelling die door iemand anders aangeraden wordt er voor zorgt dat de lage tonen te veel of te weinig benadrukt worden.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •