De resultaten 1 tot 15 van 15 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard "full range" speakers op large of small

    Vaak lees ik op internet dat mensen hun full range speakers op small zetten. Zelf heb ik 4 b&w dm110i's en heb ze op large staan. Want anders heb ik mijn ogen gewoon 4 grote sataliet speakers.

    Hoe zijn hier de meningen verdeeld?

  2. #2

    Standaard

    Ik zou full range speakers ook op large zetten en dan de sub alleen op LFE.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  3. #3

    Standaard

    Ik zou full range speakers niet op large zetten, tenzij ze met redelijke geluidsdruk goed lager dan 40hz weer kunnen geven. Dat is in de meeste gevallen niet zo. Vaak zetten mensen de instelling dus op small en stellen ze de crossover zo in dat het laag nog goed wordt weergegeven door je speakers.

    Jouw speakers zijn daarnaast geen full-range speakers volgens de specs die ik vind op de site van B&W. Bij 3dB gaan ze van 70Hz tot 20kHz. De diepste tonen worden dus absoluut niet weergegeven. Een goede sub gaat namelijk lager dan 30Hz en sommigen zelf onder de 20Hz bij voldoende druk. Ik zou dus in jouw geval de instelling op small zetten en de crossover op 80Hz om wat reserve te hebben.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  4. #4

    Standaard

    Dat zijn idd geen full range speakers, dan gaan mijn boekenplank speakers lager en die staan wel op small....
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  5. #5

    Standaard

    Ik zou niet zozeer letten op wat mensen op het internet zeggen, ik zou het proberen. Als iedere handleiding zegt dat je je speakers op small moet zetten en jij vind het beter klinken als je ze op large hebt staan, dan ben je toch gek als je het niet zo zou laten?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jos A. Bekijk bericht
    Ik zou niet zozeer letten op wat mensen op het internet zeggen, ik zou het proberen. Als iedere handleiding zegt dat je je speakers op small moet zetten en jij vind het beter klinken als je ze op large hebt staan, dan ben je toch gek als je het niet zo zou laten?
    Alleen is het wel zo dat 'de mensen op internet' in dit geval gewoon gelijk hebben. In 95% van alle gevallen kun je het beste de instelling op small zetten...

    Tenzij de topicstarter zou willen dat hij bepaalde frequenties gaat missen in het geluid. Dan moet hij/zij dat vooral doen...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  7. #7

    Standaard

    Maar er is maar één betrouwbare manier om daar achter te komen, en da's proberen. Ik zal niet tegenspreken dat small vaak optimaal is of lijkt, ik wilde alleen even aangeven dat optimaal niet in iedere kamer, met iedere set-up werkt.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Jos A. Bekijk bericht
    Maar er is maar één betrouwbare manier om daar achter te komen, en da's proberen. Ik zal niet tegenspreken dat small vaak optimaal is of lijkt, ik wilde alleen even aangeven dat optimaal niet in iedere kamer, met iedere set-up werkt.
    Dat is ook zo. Alles klinkt overal anders. Maar als de topicstarter in zijn geval de instelling op large zet, dan mist hij/zij een hoop laag. Dus je kunt gewoon maar wat proberen, maar je kunt ook logisch nadenken.

    Maar je hebt helemaal gelijk. Zelf luisteren naar wat je prettig vindt is de allerbeste manier...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  9. #9

    Standaard

    Nou in mijn geval mis ik de ferquenties niet aangezien ik mijn sub via een digitale uitgang doormiddel van een andere versterker die het volledige singaal ontvangt aanstuur.

    Wel zit ik nog te denken om een aneloge geluids druk meter te kopen om de luidsprekers goed af te stellen. Iemand hier ervaringen en mee en is dit de moeite waard?

  10. #10

    Standaard

    Nog meer verrassingen, dat is wat handiger gericht advies geven....
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rxr Bekijk bericht
    Nou in mijn geval mis ik de ferquenties niet aangezien ik mijn sub via een digitale uitgang doormiddel van een andere versterker die het volledige singaal ontvangt aanstuur.
    Waarom zou je dan de B&W's belasten met frequenties die ze toch niet kunnen weergeven?
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  12. #12

    Standaard

    Misschien is het ook handig om op te geven welke receiver en sub jij gebruikt.

    Vaak hebben de receiver en de sub ook een vinger in de pap als het gaat om de weergave van de lage tonen. Zo kan het uitgangsvermogen van de receiver er voor zorgen dat de lage frekwenties van de luidsprekers die van de sub gaan overstemmen of dat de sub niet krachtig genoeg is.

    Heb je problemen met de weergave van de lage tonen, dan kan dit verschillende oorzaken hebben zoals de samenstelling van de set, de opstelling van de luidsprekers of verkeerde instellingen. Waar het probleem door veroorzaakt wordt, zul je zelf achter moeten komen door te experimenteren.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door rxr Bekijk bericht
    Nou in mijn geval mis ik de ferquenties niet aangezien ik mijn sub via een digitale uitgang doormiddel van een andere versterker die het volledige singaal ontvangt aanstuur.

    Wel zit ik nog te denken om een aneloge geluids druk meter te kopen om de luidsprekers goed af te stellen. Iemand hier ervaringen en mee en is dit de moeite waard?
    Een al wat ouder draadje maar nog steeds up to date vind je hier inclusief deze how-to:
    Het instellen van een Home Theater set.

    Om het instellen van je HT makkelijker te maken moet je een aantal stappen volgen, die hierna volgen. Eerst even een kleine uitleg waarom je dat zou moeten doen. Als je een set op je gehoor instelt, klinkt hij voor veel mensen al behoorlijk, echter, het is voor de meeste mensen niet mogelijk om hem op het gehoor helemaal goed af te stellen. Als je de afstelling doet zoals zometeen volgt, heb je uit alle speakers een even hard volume, wat de HT beleving perfect maakt.

    Eerst even een opsomming van wat je nodig hebt:

    1) de handleiding en afstandsbediening van je receiver
    2) een rolmaat of meetlint
    3) een DVD met test geluiden
    4) een decibel meter
    5) een statief om de decibelmeter op te plaatsen (foto/video camera statief of iets anders waar je de meter op kunt zetten)

    Stap 1 –voor deze stap heb je alleen de afstandsbedieing van je receiver nodig. Je moet namelijk alle afzonderlijke speakerinstellingen op nul zetten, om vanaf nul te beginnen. Ook eventuele vertragingsinstelingen moeten op nul staan. Afhankelijk van je speakers telt ook de instellign SML (small) of LRG (large) mee. Dit heeft niets te maken met de maat je speakers, maar met de frequentie die zij kunnen weergeven. Hoewel je speakers die vanf zo’n 20Hertz kunen weergeven zou kunnen instellen op LRG, is het met name voor film aan te raden om deze toch op SML te zetten, zodat zij meer kunnen weergeven in het midden gebied, en het LFE (Low Frequency Effect) kanaal alleen door de subwoofer wordt aangesproken. Hoe dat moet staat in je handleiding.

    Stap 2 –Voor deze stap heb je een meetlint of rolmaat nodig, je moet namelijk de afstand gaan meten van elke speaker tot de luisterplek. Zodra je dat weet, moet je deze afstanden in de receiver invoeren, dat kan gaan in meters/feet of in ms (milliseconden). In het geval van ms moet je in de handleiding kijken hoeveel ms een meter is.

    Stap 3 –Nu komt het meten, volg de instructies van je test DVD op, en plaats de dBmeter op de luisterplek. Plaats hem met de microfoon omhoog op het statief of desnoods op de rugleuning van de bank, of welke andere manier je bedacht hebt. Je kunt ook gaan zitten waar en zoals je zelf zit en hem voor je gezicht houden, op oorhoogte. Nadeel hiervan is dat instellen van je receiver wat moeilijker gaat. In verband met een correcte meting is echt van belang de microfoon omhoog te richten, ter hoogte van je oren. Zet de instellingen van de dB meter als volgt op : Weighting op C, max volume 70 of 80dB en Response op fast.
    Bij 70dB moet de meter naar de plus uitslaan, bij 80dB naar links.

    Stap 4 –Ga uit het stralingsbereik van je speaker staan, zodat je lichaam geen invloed heeft op de meting, maar ga wel zo staan dat je de display van je meter kunt aflezen. Stel nu met het mastervolume de linkerfrontspeaker zo in dat de dB meter 75dB aanwijst. Als dat is gelukt, moet je NIET meer aan het mastervolume zitten.

    Stap 5 –Stel nu de rechterfrontspeaker in, zodat deze op de dBmeter ook 75dB aanwijst. Mocht deze speaker zachter weergeven bij het zelfde mastervolume, moet je hem dus met de indiiduele instellingen harder zetten, NIET met het mastervolume. Het kan voorkomen dat je receiver de front alleen zachter kan zetten en niet harder. Als je rechterfront dan zachter klinkt als je linker, moet je uiteraard opnieuw beginnen, maar met de rechterspeaker als uitgangspunt.

    Stap 6 –Ga op deze manier al je speakers, behalve je subwoofer af, zodat ze allemaal bij hetzelfde mastervolume 75dB weergeven. Voor je subwoofer geldt dat je receiver gewoon op nul moet staan en moet je de dBmeter op Slow zetten. Om de subwoofer op 75dB te krijgen moet je de volumeregeling op de subwoofer zelf gebruiken. In verband met de geluidsdruk van de subwoofer, zit hier bijna altijd een afwijking in de meting van 1 tot 3 dB. Na de meting moet je deze dus op gehoor nog iets (1, 2 of 3 dB) bijstellen.

    Deze instellingen gelden alleen voor het geluid, veel test DVD’s bieden ook de mogelijkheid je beeld beter af te stellen. Volg hiervoor de gebruiksaanwijzingen van de DVD.

    Met dank aan alle leden van DVD.nl voor hun input.

    EDIT Subwoofer op slow en speakers op fast :wink: .

  14. #14

    Standaard

    Edgar, dank voor het opnieuw plaatsen van deze info. Is het voor mensen zoals ik zonder dB-meter ook mogelijk om de computer met een mic te gebruiken voor dit soort metingen?

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door atjong Bekijk bericht
    Edgar, dank voor het opnieuw plaatsen van deze info. Is het voor mensen zoals ik zonder dB-meter ook mogelijk om de computer met een mic te gebruiken voor dit soort metingen?
    Alleen als je daarbij de juiste software gebruikt. Het gaat immers om het meten. Ik zou alleen iet weten welke software daar geschikt voor is, heb ik geen ervaring mee.
    Een Db meter kost ongeveer 25 euro en je kunt de testtonen van je receiver ook gebruiken dus op zich moet het eenvoudig te doen zijn.
    EDIT: hier een gratis en schijnbaar goed programma

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •