De resultaten 1 tot 21 van 21 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Ophangen boekenplankspeakers?

    Ik heb net een setje Infinity Beta 20 boekenplankspeakers gekocht en was van plan daar een ophangconstructie voor in elkaar te flansen aangezien ze aan het plafond moeten. Lang verhaal, lastige woonkamervorm, eentje gaat in de hoek en de andere midden in de L-vormige kamer. De TV staat ertussen.

    Aangezien dit zware speakers zijn om op te hangen (10 kg) ben ik benieuwd of jullie ervaring hebben met het ophangen van boekenplankspeakers. Google bracht me weinig soelaas en ook hier op het forum (waar ik al een tijdje meelees) heb ik geen voorbeelden gevonden. Ik wilde per se geen HCS-speakers omdat ik een zo groot mogelijke diameter van de wooferconus wil zonder vloerstaande speakers te nemen.


  2. #2

    Standaard

    Ik gebruik onderstaande beugels, maar dan wel aan de meur:


    Mijn speakers zijn ook heel zwaar(10kg) en diep, misschien kun je er wat mee. Besteld bij www.conrad.nl, even zoeken op speaker beugels.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  3. #3

    Standaard

    Een google op "luidspreker wandhouder" of "luidspreker muurhouder" bracht niet het gewenste resultaat?
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  4. #4

    Standaard

    Het probleem is dat ze nou juist aan het plafond moeten en daarvoor vind ik weinig soeps. Verder hebben deze speakers geen kant en klare bevestigingspunten dus de beugel die peptalk laat zien is wel een kanshebber als die in plafondvorm bestaat. Ik ga even neuzen bij Conrad.

    edit
    Done, alleen maar muurbeugels .
    Laatst aangepast door atjong : 30-12-2010 om 14:32

  5. #5

    Standaard

    Je zou de beugels kunnen gebruiken die ik heb en dan het stuk vanaf het plafond zelf kunnen (laten) maken.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  6. #6

    Standaard

    Heb je de speakers van onderen nog met schroeven vastgezet?

    In principe is zo een ding voldoende, maar dan in U-vorm, alleen moet ik dan wat gaatjes boren in het nieuwe speelgoed. Aan de andere kant, zelfs met een heel geavanceerde beugel wil je geen 10 kg ongezekerd boven je hoofd hebben hangen.

    Laatst aangepast door atjong : 30-12-2010 om 14:44

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door atjong Bekijk bericht
    Heb je de speakers van onderen nog met schroeven vastgezet?
    Volgens mij niet, maar dat zou ik na moeten kijken, kan ik je na 22:15 laten weten.

    Ik geloof dat er iets bij zit, maar op conrad staat ook de gebruiksaanwijzing.
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  8. #8

    Standaard

    Speakers aan het plafond, niet ideaal voor het geluid, beste hoogte is oorhoogte. In jouw situatie misschien een paar speakerstandaards?
    Have fun and enjoy your collection

  9. #9

    Standaard

    BTW, er is genoeg te vinden:

    http://www.standsandmounts.com/ceilingmounts.aspx

    googlen met:

    speaker ceiling mounting
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Joh, zelfs op conrad.nl zijn gewoon speakerssteunen te vinden met plafondbevestiging. Daarvoor hoef je echt niet hier je vraag neer te plempen.
    SONY kdl37w5500|SONY str-da 2400es|SONY ps3 slim 250gb|KEF 2005.3|WD TVlive|Apple TV 2 (jailbreak)|ASUS TF101|Synology DS411j|

    If you suck at making proper movies, make 3d movies!

  11. #11

    Standaard

    Bij standsandmounts zijn inderdaad wel wat plafondmodellen te vinden maar daar moet je de speakers met schroeven bevestigen. Ik hou ze liever nog even vrij van schroefgaten.

    Hieronder de indeling van mijn benedenverdieping. De oude satellietjes hangen allemaal aan het plafond. Zoals je kunt zien hangt de speaker linksvoor midden in de ruimte. De enige manier die ik zie om ze toch op standaards op de grond te zetten is direct naast de TV en dat vind ik voor muziek niet fijn, plus dat ik dan risico loop dat de kinderen hem om laten vallen.



    Ik zit nu te overwegen om de rechtsvoor en de surroundspeakers op een plankje aan de muur te plaatsen. De linksvoor zou geplaatst kunnen worden:
    - op een zwevende plank aan het plafond die aan kabels of draadeinden hangt
    - in een harnasje, een net o.i.d. dat aan 1 punt aan het plafond hangt
    - aan een spanband of stalen strip om de speaker die ook aan 1 punt aan het plafond hangt met wat rubber om schuiven te voorkomen (maar dit klinkt wat gammel).
    Hebben jullie ervaring met dit soort ophangmogelijkheden?

    Alternatief: speaker linksvoor plaatsen op de lange kast links in de kamer of in de Ikeakast midden in de kamer. Op beide plaatsen staat ie een flink eind bij de rest vandaan. Lijkt me niet optimaal. Of zal dit meevallen?

    @Marcellow Ik heb bij Conrad geen beugels/houders kunnen vinden waarmee in de speakers zonder schroefgaten aan het plafond kan hangen. Daarom ben ik juist op zoek naar jullie ervaringen hiermee. Dit is een kanshebber, maar te klein:

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door atjong Bekijk bericht
    Heb je de speakers van onderen nog met schroeven vastgezet?
    Nee, zitten puur geklemd, heel erg stevig en stabiel
    DVDPROFILER
    LG OLED 65G36LA; SONY HT-A9; SONY SA-SW5; Pioneer BDP LX58; SONY UBP-X700(Regio A/1 voor BD/DVD); Logitech Harmony Companion; Google Nest Hub's; Nvidia Shield 2019; PS3 60GB

  13. #13

    Standaard

    Mmmm, er al eens overgedacht om de eettafel in de erker te plaatsen?

    TV en Apparatuur in/op de lange kast, speakers op/naast de kast en je rears naast de bank?
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door peptalk Bekijk bericht
    Nee, zitten puur geklemd, heel erg stevig en stabiel
    Okee bedankt voor het nakijken.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Mmmm, er al eens overgedacht om de eettafel in de erker te plaatsen?
    Dat idee is thuis wel vaker aan bod gekomen, maar de erker is nu eenmaal de lichtste plek van het huis en daarmee de fijnste plek om te vertoeven. Maar ik vind het wel een creatief idee, thanks.

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door atjong Bekijk bericht
    Okee bedankt voor het nakijken.


    Dat idee is thuis wel vaker aan bod gekomen, maar de erker is nu eenmaal de lichtste plek van het huis en daarmee de fijnste plek om te vertoeven. Maar ik vind het wel een creatief idee, thanks.
    Om TV te kijken is de lichste plek niet echt ideaal Maar met de tafel daar kun je wel goed zien wat er op je bordje ligt
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Ach, TV kijken doe je toch vaak 's avonds. Thuis eten trouwens ook.

    Nu ik de erker zo bekijk snap ik waarom de rechtervoorspeaker in het begin bijgesteld moest worden omdat ie luider overkwam dan de rest: de schotelvorm van de erker kaatst meer geluid terug dan bij de linkervoorspeaker . Wat dat betreft zou het meer de moeite worden om de hele opstelling van de banken 90 graden naar rechts te draaien. Maar ja, dan staat de TV weer voor het (middelste) raam van de erker .

  17. #17

    Standaard

    Nou ik heb toch maar voor de botte-bijl oplossing gekozen. Ik heb bovenop iedere speakers 2 L-profielen geschroefd (met 4 stuks 5x20mm schroeven), daar een bout doorheen en die met een karabijnhaak opgehangen aan een keilbout met oog. Ze hangen nu alle 4 aan het plafond, ongeveer 20 graden naar beneden gekanteld. De kabels zijn 2,5 mm2 per ader.

    Voordelen van deze oplossing:
    - Het is de minst zichtbare oplossing.
    - Het is de (voor mij) snelst toepasbare oplossing.
    - De speakers zijn enigszins kantelbaar door een ander ophangpunt te kiezen.

    Nadelen:
    - De eventuele verkoopwaarde is een stuk gedaald.
    - Deze oplossing kan gevolgen hebben voor het geluid (maar ik verwacht dat dit minimaal is).
    - De speakers kunnen door de ophanging vrij makkelijk naar links en rechts draaien en door de dikte van de draad zijn ze lastig te fixeren op de juiste plaats. Allicht dat ik tussen de karabijnhaak en het keilboutoog nog iets rubberig kan plaatsen om dit te voorkomen.

    Ik zal binnenkort wat foto's maken als ik alle kabels netjes weg heb gewerkt.
    Laatst aangepast door atjong : 03-01-2011 om 07:36

  18. #18

    Standaard

    Nog een update van dit verhaal.
    Ik had de botte bijl oplossing gekozen, 2 profielen op iedere speaker schroeven, een bout er doorheen, een karabijnhaak aan de bout en de karabijnhaak aan een keilbout in het plafond. Alles bij elkaar heeft dit ophangmechamisme me ongeveer 25 euro gekost voor 4 speakers en kan ik er zeker van zijn dat ze met hun 10 kg per stuk nooit zomaar naar beneden zullen komen.

    Wat foto's:









    Hebben jullie nog suggesties hoe ik die kabels iets minder opvallend kan maken achter de luidsprekers?

  19. #19

    Standaard

    Ziet er keurig uit

    Nu is het plafond wel niet de meest ideale plaats..... maar goed

    Ik denk om iets minder te laten opvallen dat te doen door het juist te laten opvallen zodat het niet opvalt, bijvoorbeeld die metalen gevallen in de zelfde kleur uit te voeren als de speakerfrontjes, dan lijkt het alsof het meer bij de speaker hoort en zal daardoor als minder storend worden ervaren. Je speakersnoer is nu opvallend omdat de kleur afwijkt tov het gebruikte gootje..... oplossing: pas de kleur van de speakerkabel aan aan die van het gootje...

    Onzichtbaar maken zal helaas niet gaan
    Have fun and enjoy your collection

  20. #20

    Standaard

    Dat is een creatieve oplossing, maar voor de fronts niet de meest ideale. Daarvoor kon je de de opstelling beter 90 granden rechtsom draaien. Je zou er dan bwvs later ook een 7.1 opstelling van kunnen maken.

    De enige manier om de kabels minder op te laten vallen is om minder opvallende kabels te gebruiken.

    Hangen ze nu in een vierkant of zoals in de tekening die je hebt gemaakt?
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  21. #21

    Standaard

    Thanks. Niet de ideale situatie, ik weet het. Het is een compromis tussen wooncomfort en geluidsweergave. De kabels met witte tape omwikkelen was mijn eerste gedachte, maar bij de speakers ziet het er dan waarschijnlijk niet uit. Dus deels met wit, deels met bruine tape Of gewoon 2 maanden wachten en dan ziet niemand het meer .

    De kijkopstelling 90 graden draaien is een worst case scenario en dat heeft te maken het gebruik van de kamer en met de inval van het licht i.v.m. TV kijken. De speakers hangen nu vrijwel in een rechthoek; de surrounds zijn iets verder naar buiten gebracht en de linker hangt nu wel symmetrisch. Audyssey heeft zijn werk gedaan.

    Ik zou de frontjes het liefst van de speakers laten maar met kids is de center dan zo naar zijn mallem##r dus die dingen zijn helaas nodig. Misschien kan ik ze nog een beter kleurtje geven.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •