Bij van Leest liggen momenteel de MK2-uitgaves (met NL-subs) met een aantal Resnais-films in de 3 voor 25-actie.
Het gaat om zijn jaren '80 films, dezelfde als in de Franse Coffret Alain Resnais, maar dan zonder La guerre est finie (1966).

Mon oncle d'amerique (1980)
La vie est un roman (1983)
L'amour à mort (1984)
Mélo (1986)
I want to go home (1989)

Zie ze niet liggen in de NL-webshops. Hebben verder ook nooit een US- of UK-release gehad, dus misschien tijdig toeslaan mocht je ze willen hebben.


Net La vie est un roman gezien en vond het een heerlijke film. Wonderlijke mix van drie verhaallijnen waarin Resnais de personages spontaan in zang en dans laat uitbarsten, erg geholpen door de prachtige cinematografie en het bijzondere production design (wat is er trouwens gebeurd met Bruno Nuytten?). Klein minpuntje vond ik Geraldine Chaplin's accent. Normaal geen moeite mee, maar haar Engelse accent is hier zo lelijk dat ik me afvroeg of Resnais (enigszins geobsedeerd door Frans-Amerikaanse culturele verhoudingen) Chaplin vroeg haar accent opzettelijk aan te dikken.

Hoe al deze elementen van menselijk experiment, musical, zang en dans, spookjes en sages met elkaar verband houden zou ik niet zo durven zeggen, maar ik zou de film niet te rationeel bekijken en gewoon ondergaan en genieten van dit bizarre 'sprookje'.