Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 35 worden weergegeven.

Discussie: 2de subwoofer?

  1. #1

    Cool 2de subwoofer?

    Op dit moment heb ik de de volgende receiver: Panasonic SA-BX500
    En de volgende speakerset: Harman Kardon HKTS11BQ

    Door de opstelling (links voor subwoofer) komt het zware geluid alleen van links, wat ik toch niet helemaal mooi vind. Ik zou graag een extra identieke subwoofer rechts voor plaatsen. (Deze heb ik los gevonden en wil deze graag kopen).

    Zoals jullie weten heeft een actieve subwoofer gewoon een tulp ingang, de receiver dus een tulp uitgang. Mijn receiver ondersteunt 7.1 (dus 1 sub), maar kan ik dit niet splitten?

    Gr. Maurice

  2. #2

    Standaard

    Als je je sub kunt lokaliseren doordat bas naar een hoek trekt bijvoorbeeld, dan heb je de sub verkeerd ingesteld....
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Als je je sub kunt lokaliseren doordat bas naar een hoek trekt bijvoorbeeld, dan heb je de sub verkeerd ingesteld....
    Met het instellen is niet echt iets mis denk ik.
    Het is meer de vorm van mijn de kamer.
    Die is langwerpig, en mijn opstelling staat in de breedte zeg maar, dus bank aan de ene lange muur, Receiver + Blu-ray + tv aan de andere lange muur.

    Waardoor de sub helemaal links staat. (geen andere mogelijkheid).

    Dus ik hoor graag of het sub kanaal gesplit kan worden.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maurice013 Bekijk bericht
    Met het instellen is niet echt iets mis denk ik.
    Het is meer de vorm van mijn de kamer.
    Die is langwerpig, en mijn opstelling staat in de breedte zeg maar, dus bank aan de ene lange muur, Receiver + Blu-ray + tv aan de andere lange muur.

    Waardoor de sub helemaal links staat. (geen andere mogelijkheid).

    Dus ik hoor graag of het sub kanaal gesplit kan worden.
    Lijkt mij wel, wel een goede kwaliteit kabel gebruiken om het signaal verlies zoveel mogelijk te beperken, neem ook niet overdreven lange kabels.

    Toch zou ik je instellingen nog eens controleren, wat Albert zegt is wel waar, laag is niet echt richtingsgevoelig. Als je je overgangsfrequenties verkeert hebt ingesteld, dan kunnen er gaten optreden waardoor de sub wel zijn plek verrraad, zorg voor wat overlapping

    Maar 2 subs is natuurlijk ook mooi, hoeft het ook niet zo hard
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Lijkt mij wel, wel een goede kwaliteit kabel gebruiken om het signaal verlies zoveel mogelijk te beperken, neem ook niet overdreven lange kabels.

    Toch zou ik je instellingen nog eens controleren, wat Albert zegt is wel waar, laag is niet echt richtingsgevoelig. Als je je overgangsfrequenties verkeert hebt ingesteld, dan kunnen er gaten optreden waardoor de sub wel zijn plek verrraad, zorg voor wat overlapping

    Maar 2 subs is natuurlijk ook mooi, hoeft het ook niet zo hard
    Het probleem is ook niet heel groot, je hebt alleen dat je toch bij je linkeroor meer laag geluid hoort als bij de rechter :P.
    Het is vooral omdat het mooi is 2 subs.
    Welke kabel raad jij aan? Ik kan namelijk zo een kabel niet vinden.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maurice013 Bekijk bericht
    Het probleem is ook niet heel groot, je hebt alleen dat je toch bij je linkeroor meer laag geluid hoort als bij de rechter :P.
    Het is vooral omdat het mooi is 2 subs.
    Welke kabel raad jij aan? Ik kan namelijk zo een kabel niet vinden.
    Er zijn meer wegen die naar Rome leiden:



    of een kabeltje:



    Je kan ze in allerlei kwaliteiten en prijsklassen vinden door te zoeken met Google op: tulp splitter of RCA splitter

    Met deze oplossing kun je een kortere kabel voor de dichtstbijzijnde sub en een langere kabel voor de sub die verder weg staat gebruiken.

    RCA kabels zijn er ook in allerlei kwaliteiten en als je al een goede hebt bij je huidige, dan kun je die met deze methode gewoon blijven gebruiken
    Have fun and enjoy your collection

  7. #7

    Standaard

    PS, bij voorkeur voor de splitter wel even kijken of je hem kan plaatsen op je receiver, of er wel genoeg ruimte voor is
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Net de 2de sub opgehaald.
    Pijn in mijn rug van het tillen, maar goed.
    Morgen even zo een split kabeltje halen.
    Ik laat het jullie weten.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maurice013 Bekijk bericht
    Net de 2de sub opgehaald.
    Pijn in mijn rug van het tillen, maar goed.
    Morgen even zo een split kabeltje halen.
    Ik laat het jullie weten.
    Sterkte met de rug.

    Ben benieuwd naar je ervaring met nu aan 2 kanten het laag. Je zult bij een eventueel verlaagd signaal naar de subs eea moeten compenseren, dat kan door het volume van de sub wat te verhogen of in de receiver het volume(signaal) naar de sub wat te verhogen.
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Gister de sub aangesloten en kabeltjes weg gewerkt.
    Het resultaat mag er zijn!
    Ik heb inderdaad op mijn receiver het sub niveau verhoogd, en het is geweldig!
    Je merkt wel degelijk verschil nu er rechts ook 1 staat, het lage geluid is nu veel mooier verdeeld.
    Bedankt voor het advies!

    Gr. Maurice

  11. #11

    Standaard

    Graag gedaan

    Bedankt voor je terugkoppeling, ben blij dat het aan je verwachtingen voldoet, je hebt er tenslotte wat voor moeten investeren en dan is het wel zo fijn als ook zo gaat werken als je voor ogen had.
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12

    Standaard

    Blijf er bij dat het met de eerste sub op te lossen was. Helemaal nu blijkt dat de 2e sub ineens wel rechts geplaatst is en aanvankelijk beweert werd dat dit niet kon. Zeg dan meteen dat je gewoon met 2 subs wil draaien...haha
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Albert Kostwinder Bekijk bericht
    Blijf er bij dat het met de eerste sub op te lossen was. Helemaal nu blijkt dat de 2e sub ineens wel rechts geplaatst is en aanvankelijk beweert werd dat dit niet kon. Zeg dan meteen dat je gewoon met 2 subs wil draaien...haha
    Ik heb nooit gezecht dat rechts niet kon
    Alleen rechts is even ver weg als links.
    Maar het is natuurlijk ook gewoon leuk die 2 stuks

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door maurice013 Bekijk bericht
    Ik heb nooit gezecht dat rechts niet kon
    Alleen rechts is even ver weg als links.
    Maar het is natuurlijk ook gewoon leuk die 2 stuks
    Wat begrijp jij zelf niet aan: Waardoor de sub helemaal links staat. (geen andere mogelijkheid). Hiermee gaf je toch echt te kennen dat rechts niet kon....Maar laten we niet gaan muggenziften....haha
    Hoe duur je set ook is, zonder een goede film is het niets waard....

  15. #15

    Standaard

    Hoi,

    Ik heb ook een vraagje over aansluiting van een sub.
    Ik ga eerlijk zijn. Ik ken er eigenlijk zo goed als niks van.
    Ik heb dus een Yamaha YST-FSW 150 aangeschaft met de bedoeling die in de woonkamer aan te sluiten aan een gewone dvd-speler.
    Dat heb ik dus gedaan. Dus via een RCA op de subwoofer-uitgang van de dvd-speler ... maar tot mijn spijt gebeurt er helemaal niks.
    Ik zeg wel, mijn kennis over die dingen is zo goed als onbestaand, maar kan iemand mij zeggen wat er hier verkeerd gaat?

    Alvast bedankt.

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik heb ook een vraagje over aansluiting van een sub.
    Ik ga eerlijk zijn. Ik ken er eigenlijk zo goed als niks van.
    Ik heb dus een Yamaha YST-FSW 150 aangeschaft met de bedoeling die in de woonkamer aan te sluiten aan een gewone dvd-speler.
    Dat heb ik dus gedaan. Dus via een RCA op de subwoofer-uitgang van de dvd-speler ... maar tot mijn spijt gebeurt er helemaal niks.
    Ik zeg wel, mijn kennis over die dingen is zo goed als onbestaand, maar kan iemand mij zeggen wat er hier verkeerd gaat?

    Alvast bedankt.
    Om goede info te krijgen zou je kunnen beginnen om ook goede info te geven Als je type nummer van DVD speler opgeeft en hoe je de rest hebt aangesloten wordt er al snel meer duidelijk. Een "gewone" dvd speler beschikt niet over een sub uitgang.

    Mocht je wel beschikken over een DVD speler met analoge uitgangen, kijk dan eens in het setup menu van de speler
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    Allereerst bedankt voor uw reactie.

    Ik bedoel hiermee dus de uitgangen (of hoe het ook heet) voor een surround-systeem (nr. 26). En volgens mij hebben zo goed als alle dvd-spelers die aansluitingen (althans die van mij toch, en dat zijn er nogal redelijk wat).
    Ik vind het wel raar dat elke uitgang apart naar een versterker moet. Als je dan nogal wat toestellen hebt, dan moet die versterker wel heel veel ingangen hebben, maar soit.
    Dus de signalen moeten dus naar een versterker. Aangezien mijn subwoofer een actieve is met versterker, zou dit normaal toch moeten werken. Ben ik hierin weerom verkeerd?
    Voor de rest worden die andere uitgangen niet gebruikt. Audiosignalen gaan gewoon via de Audio left en right naar een versterker.
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)
    Laatst aangepast door tarzanneke : 05-02-2011 om 10:31

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Allereerst bedankt voor uw reactie.

    Ik bedoel hiermee dus de uitgangen (of hoe het ook heet) voor een surround-systeem (nr. 26). En volgens mij hebben zo goed als alle dvd-spelers die aansluitingen (althans die van mij toch, en dat zijn er nogal redelijk wat).
    Ik vind het wel raar dat elke uitgang apart naar een versterker moet. Als je dan nogal wat toestellen hebt, dan moet die versterker wel heel veel ingangen hebben, maar soit.
    Dus de signalen moeten dus naar een versterker. Aangezien mijn subwoofer een actieve is met versterker, zou dit normaal toch moeten werken. Ben ik hierin weerom verkeerd?
    Voor de rest worden die andere uitgangen niet gebruikt. Audiosignalen gaan gewoon via de Audio left en right naar een versterker.
    Een echte noob dus

    Geef nu maar even een lijstje met apparaten en modelnummers die u heeft, incl. uw speakersetup, dan kijk ik even wat voor u de beste oplossing is.

    En..... heel veel DVD spelers hebben nog niet de helft van de uitgangen die u op uw speler heeft. Als men een beetje spullen van deze tijd heeft, dan is enkel 1 HDMI kabel voldoende om beeld en geluid aan te sluiten. De rest van de aansluitingen dient enkel om de speler ook aan te kunnen sluiten op apparaten die teruggaan tot het jaar kruik
    Have fun and enjoy your collection

  19. #19

    Standaard

    Ik heb echt geen zin om beledigd te worden ... ik zoek het verder zelf wel uit.

  20. #20

    Standaard

    Ik weet niet of het hier aan kan liggen maar mijn sub had een beveiliging tegen doorbranden. Dit zou kunnen gebeuren als deze aanstaat maar er geen input van de versterker komt. Deze beveiliging is verwijderd en nu doet hij het prima.

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Ik heb echt geen zin om beledigd te worden ... ik zoek het verder zelf wel uit.
    Een noob is een een newby en vers op een bepaald gebied, weet nog niet veel op een bepaald gebied. Er stond een smiley achter, je moet wel een heel kort lontje en vreselijk lange tenen hebben om je beledigd te voelen

    Ik vraag altijd om modelnummers en wat er nog meer aan apparatuur is om een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven, dit omdat de info van een noob onbetrouwbaar is en vaak tot verkeerde conclusies leid.

    Je zult wel een berg antiek hebben staan en bang zijn om dat bekend te maken, inderdaad zoek jij het maar even lekker zelf uit
    Have fun and enjoy your collection

  22. #22

    Standaard

    Sorry voor mijn reactie.
    Je hebt gelijk dat ik nogal snel aangebrand raakte, maar dit komt een beetje door het feit dat ik dacht dat ik zo een belachelijk makkelijke vraag stelde dat ik ze bijna nie durfde stellen, en dat ik daar nog altijd geen antwoord op had. Mijn excuses nog eens.
    Over antiek gesproken .... eh, ja en nee.
    Betreffende dvd-speler is eigenlijk nog geen jaar oud.
    Kijk het zit zo. Zoals ik zei betreft het hier de woonkamer op de benedenverdieping, waar soms eens tv of dvd gekeken wordt. Op de bovenverdieping staat er heel wat andere apparatuur. Ik ben namelijk ook een muziekfreak, nog meer dan filmfreak. Boven wordt het hoofdzakelijk gestuurd door een Yamaha RXV-1400. Dat is een 7.1 en die heeft natuurlijk wel een sub-uitgang zoals jij die beschreef.
    In de woonkamer dus wordt het gestuurd door een stereo-receiver Denon DRA-585RD. Die is nog uit de tijd van voor surroundsystemen, dus ja, antiek dan zeker, maar ik ben daar altijd zeer tevreden van geweest, toch waarvoor hij moet dienen. En qua luidsprekers zijn het vier gewone speakers in de hoeken van de kamer. Daarom ik die subwoofer erbij wou, om wat meer lage tonen te krijgen.

  23. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Sorry voor mijn reactie.
    Je hebt gelijk dat ik nogal snel aangebrand raakte, maar dit komt een beetje door het feit dat ik dacht dat ik zo een belachelijk makkelijke vraag stelde dat ik ze bijna nie durfde stellen, en dat ik daar nog altijd geen antwoord op had. Mijn excuses nog eens.
    Over antiek gesproken .... eh, ja en nee.
    Betreffende dvd-speler is eigenlijk nog geen jaar oud.
    Kijk het zit zo. Zoals ik zei betreft het hier de woonkamer op de benedenverdieping, waar soms eens tv of dvd gekeken wordt. Op de bovenverdieping staat er heel wat andere apparatuur. Ik ben namelijk ook een muziekfreak, nog meer dan filmfreak. Boven wordt het hoofdzakelijk gestuurd door een Yamaha RXV-1400. Dat is een 7.1 en die heeft natuurlijk wel een sub-uitgang zoals jij die beschreef.
    In de woonkamer dus wordt het gestuurd door een stereo-receiver Denon DRA-585RD. Die is nog uit de tijd van voor surroundsystemen, dus ja, antiek dan zeker, maar ik ben daar altijd zeer tevreden van geweest, toch waarvoor hij moet dienen. En qua luidsprekers zijn het vier gewone speakers in de hoeken van de kamer. Daarom ik die subwoofer erbij wou, om wat meer lage tonen te krijgen.
    No problem, even goede vrienden

    Heb zelf nog ergens een Oppo en een andere DVD speler, dacht een Hiteker, met analoge uitgangen staan(beiden niet meer ingebruik) maar als ik het mij goed herinner kon je in het setup menu duidelijk maken of er nu wel of niet bepaalde speakers waren aangesloten.

    Ook al zul je duidelijk kunnen maken dat er een sub is aangesloten, dan nog denk ik dat het in dit geval helaas niet zal gaan werken, dit komt omdat bij een receiver het signaal naar de sub varieert al naargelang het volume dat wordt uitgestuurd. Het idee dat je had was nog niet eens zo slecht, maar het signaal dat op de subuitgang van de speler staat is een vast signaal en het varieert niet met het gewenste volume

    Heb de gebruiksaanwijzing van de sub doorgenomen, een compacte sub met helaas enkel een low level input, dat is in dit geval jammer.

    Heb ook de gebruiksaanwijzing van de Yamaha RXV-1400 doorgenomen, wel niet meer helemaal up to date, maar nog wel een hele mooie en bruikbare receiver. Je vermeld niet of je daar een sub op hebt aangesloten, de enige bruikbare oplossing zou zijn om dan deze van plek te doen verhuizen als daar tenminste wel high level(speaker aansluitingen) aansluitingen opzitten.

    Het spijt me dat ik je helaas in dit geval niet kan helpen om de sub op de stereoversterker te laten werken, hij is er niet voor gemaakt

    Blijft er over om een eenvoudige receiver voor aan te schaffen of de sub om te ruilen voor 1 met wel high level aansluitingen. Een simpele receiver kost nog geen 170 euro en je bent dan gelijk ook beneden weer een beetje van deze tijd, niet helemaal want ook een simpele receiver beschikt in die prijsklasse niet over HDMI
    Have fun and enjoy your collection

  24. #24

    Standaard

    Ondertussen was ik ook al van die mening.
    Die Denon is een heel goed toestel geweest, maar ondertussen wel voorbijgestreefd. En ik denk dat ik ook beneden een surround-receiver ga nemen. Ik denk da ik ga voor opnieuw Yamaha, ofwel de RXV367 of RXV467 (is wat minder krachtig dan die boven, maar is eigenlijk wel genoeg). En deze beschikken wel degelijk over een paar HDMI-aansluitingen.
    Om het nog even te hebben over die subwoofer. Wat bedoel je eigenlijk met die low of high level? Boven hangt er ook een Yamaha aan, maar hem verhuizen ga ik nie doen (het oog wil ook wat he, alles past daar vrij goed bij mekaar).
    Maar is die nieuwe dan geen goeie?

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Ondertussen was ik ook al van die mening.
    Die Denon is een heel goed toestel geweest, maar ondertussen wel voorbijgestreefd. En ik denk dat ik ook beneden een surround-receiver ga nemen. Ik denk da ik ga voor opnieuw Yamaha, ofwel de RXV367 of RXV467 (is wat minder krachtig dan die boven, maar is eigenlijk wel genoeg). En deze beschikken wel degelijk over een paar HDMI-aansluitingen.
    Om het nog even te hebben over die subwoofer. Wat bedoel je eigenlijk met die low of high level? Boven hangt er ook een Yamaha aan, maar hem verhuizen ga ik nie doen (het oog wil ook wat he, alles past daar vrij goed bij mekaar).
    Maar is die nieuwe dan geen goeie?
    Goed idee, Yamaha maakt ook fijne spullen en idd heeft die basis versie van de Yamaha ook HDMI in, maar is dan wel 50 euro meer dan de goedkope receivers van 170 zonder HDMI en in die prijsklasse is dat dan wel weer "veel" geld

    Over de subwoofer, het is geen geweldenaar, daarvoor heeft hij te weinig vermogen, maar voor zijn compacte bouw speelt hij toch nog heel aardig en laten we eerlijk zijn alle waar voor zijn geld en in dit geval doet hij het schijnbaar heel goed voor de prijs als ik zo de reviews moet geloven

    Low level is dat signaal dat een aktieve sub zelf moet versterken, het signaal dat er met een soort van tulp kabel naartoe gaat.
    High level is die aansluiting waarbij de luidsprekeruitgangen van de receiver/versterker direct verbonden worden met de sub. Dit zijn dan meestal alleen de linker en rechter frontkanalen, de linker en rechter speaker worden dan op de sub aangesloten.
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •