De resultaten 1 tot 20 van 20 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Het Boek beter dan de Film!

    Er zijn door de jaren tal van films gemaakt die voortvloeien uit een boek. Niet altijd bestsellers, maar toch een verhaal waarvan men het de moeite vond hem te verfilmen.

    Vaak ontstaat daarbij de discussie wat beter zou moeten zijn. Het boek óf de film. Persoonlijk ken ik maar één film dat beter is dan het boek. JAWS.

    Kennen jullie de film én het boek? En kunnen jullie beoordelen dat de film beter is dan het boek. Kom maar op en discusseer gezellig mee en breng mensen op het idee de film of het boek aan te schaffen.
    "Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back".
    - Al Swearengen -

  2. #2

    Standaard

    het lijkt mij onmogelijk, een boek laat je fantasie op de loop, een film tot het minimum

  3. #3

    Standaard

    Als ik kijk naar een film als Jaws dan deed het boek juist heel weinig met mijn fantasie. De muziek, de wijze van filmen en de wijze waarop de karakters gestalte word gegeven is veel beter. Het feit dat je de haai weinig ziet laat dan juist weer veel ruimte over voor je fantasie. Dat is dan de wijze waarop de camera je meevoert en vanuit het oogpunt van de haai laat zien.

    Het gaat dus in mijn ogen niet om de fantasie maar om het verhaal. Daar waar een boek veel details en aparte verhaallijnen kent word dat omwille van de speelduur van de film ingekort. Denk maar aan de Harry Potter films.
    "Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back".
    - Al Swearengen -

  4. #4

    Standaard

    je laatste regel zegt genoeg, 2 a 3 uur over een boek doen is onacceptabel

  5. #5

    Standaard

    Een film moet volgens mij niet té trouw aan het boek willen zijn. Boeken zijn (bij een enkele uitzondering) namelijk altijd uitgebreider, en als dat correct (of eerder gezegd: te letterlijk) vertalen naar het witte doek werkt meestal niet. De Harry Potter-films hebben het probleem dat er teveel in de boeken gebeurd, en te weinig aan de scripts veranderd kan/mag worden. Daardoor krijg je een soort samenvattingen van de boeken te zien, die eigenlijk als op zichzelf staande films niet goed werken. Als de scriptschrijvers meer vrijheid hadden gekregen, waren de films misschien beter geweest. Ik heb het hier dan over het letterlijk kopiëren van een boek naar het scherm toe. De sfeer van een boek moet eigenlijk zo veel mogelijk gevangen kunnen worden, hoe lastig ook. Daarbij hoeft niet elk detail getoond te worden. Dat werkt juist averechts.
    Voor films die beter zijn dan het boek zijn talloze voorbeelden te bedenken. The Shawshank Redemption is een erg goed voorbeeld, waarbij de film vele malen sterker is dan de novelle waar hij op gebaseerd is. Ook The Godfather is veel beter dan het boek.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  6. #6

    Standaard

    The Shawshank Redemption was dan ook een kort verhaaltje

  7. #7

    Standaard

    Vaak is het dan ook "gebaseerd op het boek van ..."
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  8. #8

    Standaard

    Shawshank Redemption was ook het eerste wat mij te binnen schoot bij deze thread (zie ook reactie van post van BrianB hierboven).

    Ander voorbeeld vind ik (al heb ik slechts een paar boeken gelezen uit de reeks) - Bond, James Bond... Even los van de nieuwste moderne films (want die lenen vaak alleen een titel van een Bondverhaal), zijn de meer letterlijke films een stuk levendiger dan de boeken.

    Al moet altijd gekeken worden naar de omvang van het bron materiaal, is dat een dikke pil (met veel karakteruitwerking) of een dunne novelle.

    En vaak zie je een 1-op-1 verfilming van een boek en de andere keer gooien ze alles om.
    Voor mij was een grote teleurstelling dat ze het beste personage uit de film The Relic (met Tom Sizemore) hebben gelaten (gebaseerd op Relic van Preston & Child), namelijk het personage FBI-agent Pendergast. Ondertussen zijn er meerdere boeken verschenen met dit personage, maar een verfilming is onwaarschijnlijk omdat ze dan Relic in principe opnieuw zouden moeten maken, omdat die een voorzet geeft op de volgende delen.

    Stephen Kings - De Donkere Toren / Dark Tower - cyclus zou nu verfilmd gaan worden in 3 films en een serie. Daar kunnen ze iets van maken.
    En dan ben ik er ook nog van overtuigd dat ze van deel 1 een betere film (of gedeelte van een film) kunnen maken dan boek 1 The Gunslinger. Want dat vind ik persoonlijk het droogste, minst interessante boek van King (terwijl de reeks van 7 bij het beste hoort wat hij geschreven heeft).

    Irritatiepunt bij boekverfilmingen wil ik ook nog noemen: bij een reeks van 3 of meer boeken slechts 1 of 2 delen verfilmen en dan stoppen...
    Bij de Narnia-reeks kan dit gebeuren (die verfilmingen zijn er nog, maar bij ieder nieuw deel kraakt het wiel meer en meer).
    Dune (Frank Herbert) is 1 bios-film van gemaakt (boek 1) en daarna hebben ze 2 miniseries gemaakt, waarmee ze 3 van de oorspronkelijk 7 delen (zijn ondertussen boeken bijgekomen) behandelen.
    Send a maniac to catch a maniac...

  9. #9

    Standaard

    Ik vind de filmversie van Matilda beter dan het boek van Roald Dahl. De film is veel spannender.

    Ik ben het wel eens met wat hierboven ook staat. Als je een boek letterlijk gaat verfilmen voegt het niks toe en kan je het net zo goed niet doen.

  10. #10

    Standaard

    Fight club is geniaal verfilmd en vind ik zelfs het boek overstijgen.

    300 vind ik dat ook (als je comic-verfilmingen mee telt)
    Things you own end up owning you.

  11. #11

    Standaard

    Stripboek en boek........hmmm, nee dat vind ik toch wat anders. Volgt daarna het verschil tussen strip en "Grahic Novel" waar 300 onder valt. Nee, laten we het houden op boeken.
    "Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back".
    - Al Swearengen -

  12. #12

    Standaard

    Voor boeken, en vooral de "dikke pillen" zoals al eerder aangehaald geldt vaak dat men simpelweg te weinig tijd heeft om alle informatie goed te verwerken in een film van "aanvaardbare" lengte. Zodoende kom je zelfs met films als Lord of the rings op film-samenvattingen van de boeken. Ik hoop dan ook nog steeds dat men eens een serieuze poging waagt om grote fantasy reeksen zoals The wheel of time te verfilmen als animatiefilms. Men hoeft zich geen zorgen te maken over acteurs die te oud worden, niet willen terugkeren, teveel salaris eisen etc. de productiekosten zijn een stuk lager, en men kan het zich veroorloven ( zeker als de eerste film aanslaat ) om een boek in meerdere films uit te brengen. Het zal er waarschijnlijk nooit van komen, maar het is in mijn ogen de enige manier om dergelijke verhalen tot hun recht te laten komen.
    Who buys DVD's anyway? :)

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door E@gle Bekijk bericht
    Voor boeken, en vooral de "dikke pillen" zoals al eerder aangehaald geldt vaak dat men simpelweg te weinig tijd heeft om alle informatie goed te verwerken in een film van "aanvaardbare" lengte. Zodoende kom je zelfs met films als Lord of the rings op film-samenvattingen van de boeken. Ik hoop dan ook nog steeds dat men eens een serieuze poging waagt om grote fantasy reeksen zoals The wheel of time te verfilmen als animatiefilms. Men hoeft zich geen zorgen te maken over acteurs die te oud worden, niet willen terugkeren, teveel salaris eisen etc. de productiekosten zijn een stuk lager, en men kan het zich veroorloven ( zeker als de eerste film aanslaat ) om een boek in meerdere films uit te brengen. Het zal er waarschijnlijk nooit van komen, maar het is in mijn ogen de enige manier om dergelijke verhalen tot hun recht te laten komen.
    Geen gek idee. Maar met de Lord Of The Rings hebben we het wel geprobeerd.
    "Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back".
    - Al Swearengen -

  14. #14

    Standaard

    Ik zie veel meer films dan dat ik boeken lees, maar voorbeelden waarvan ik zowel het boek als de film goed vind, zijn oa The Killing Fields en Watership Down. Ook '1984' van Orson Welles is heel aardig. De film en het boek ontlopen elkaar nauwelijks.

    P.S. volgens mij bedoel je het omgekeerde dan wat er in de titel staat, neem ik aan? (aangezien dat als uitzondering wordt gezien)
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door BigLebowski Bekijk bericht
    Ik zie veel meer films dan dat ik boeken lees, maar voorbeelden waarvan ik zowel het boek als de film goed vind, zijn oa The Killing Fields en Watership Down. Ook '1984' van Orson Welles is heel aardig. De film en het boek ontlopen elkaar nauwelijks.

    P.S. volgens mij bedoel je het omgekeerde dan wat er in de titel staat, neem ik aan? (aangezien dat als uitzondering wordt gezien)
    Ik zie JAWS echt als dé uitzondering. Met andere woorden de film is beter het boek van Peter Benchley.

    Watership down was en goeie film, maar het boek is toch echt beter. Killing Field ken ik alleen de film.
    "Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back".
    - Al Swearengen -

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wolverine Bekijk bericht
    Geen gek idee. Maar met de Lord Of The Rings hebben we het wel geprobeerd.
    Mja, dat was alleen een echter "kinder" animatie. Ik hoop dat ze het eens proberen met een duistere manga achtige animatie die "R" rated uit mag komen wat mij betreft. Het zou zomaar kunnen dat hier een nog niet ontgonnen markt wordt aangeboord
    Who buys DVD's anyway? :)

  17. #17

    Standaard

    Ik vond The Mist als film beter dan het korte verhaal. Helaas is dat niet bij alle King films het geval... Neem nu bijvoorbeeld CUJO of IT. Fantastische boeken maar een matige verfilming.

  18. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door FROST Bekijk bericht
    Ik vond The Mist als film beter dan het korte verhaal. Helaas is dat niet bij alle King films het geval... Neem nu bijvoorbeeld CUJO of IT. Fantastische boeken maar een matige verfilming.
    Frank Darabont is dan ook ontzettend goed in het verfilmen van Stephen King-verhalen . Ook hoef je bij een kort verhaal als The Mist minder weg te laten, dan bij een boek als IT dat uit 900 bladzijden bestaat. Ik zou van IT dolgraag een miniserie van tien uur willen zien, maar dat zal wel nooit gebeuren.
    If you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. And my straw reaches acrooooss the room and starts to drink your milkshake... I drink your milkshake!

  19. #19

    Standaard

    Ze zijn hier al eerder genoemd, maar ik vind de Harry Potter films erg mager in vergelijking met de boeken. Er gaat wel heel erg veel verhaal, detail en achtergronden verloren. Daarboven krijgt de actie en het spektakel alle aandacht.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door ricardopasha Bekijk bericht
    Fight club is geniaal verfilmd en vind ik zelfs het boek overstijgen.
    Zeker mee eens, het boek vind ik maar zo-zo terwijl Fincher er echt een dimensie aan heeft toegevoegd met zijn filmversie.

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •