De resultaten 1 tot 3 van 3 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Subwoofer naast radiator

    Dag,

    Onlangs is mijn JBL subwoofer kapot gegaan. Deze heb ik nu vervangen door een magnat. Deze wil ik weer naast een radiator plaatsen, die zeker in de winter nog wel eens aanstaat Nou vraag ik mij af of dit wellicht slecht kan zijn voor de sub? Heb wel eens gelezen dat de conus kan uitdrogen hierdoor. Overigens denk ik niet dat de JBL sub hieraan kapot is gegaan, maar heb geen zin om elk jaar een nieuwe sub te kopen.

    Groeten

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Warner Bekijk bericht
    Dag,

    Onlangs is mijn JBL subwoofer kapot gegaan. Deze heb ik nu vervangen door een magnat. Deze wil ik weer naast een radiator plaatsen, die zeker in de winter nog wel eens aanstaat Nou vraag ik mij af of dit wellicht slecht kan zijn voor de sub? Heb wel eens gelezen dat de conus kan uitdrogen hierdoor. Overigens denk ik niet dat de JBL sub hieraan kapot is gegaan, maar heb geen zin om elk jaar een nieuwe sub te kopen.

    Groeten
    Bij mij staat 1 van de zuilen ook naast de radiator, maar ik moet wel zeggen dat die niet vaak boven de 50 graden uitkomt, ik stook op watertemperatuur en de radiator waarnaast de speaker staat is 1 van de laatste die zijn warmte afstaat. Ik stel dus een max watertemperatuur in en daarmee houd ik dan de boel op temperatuur, lekker ouderwets, geen thermostaat, en toch het huis altijd wel lekker aangenaam, helemaal op de hand, rekeninghoudend met de weersvoorspellingen en met een radiator meer of minder....

    Eea zal dus afhankelijk zijn van de manier waarop je stookt.

    Mijn vorige speakers(ook Magnat) zijn erg oud geworden(en leven voort bij iemand anders, en 1 daarvan heeft ook een deel van zijn leven dicht bij een radiator doorgebracht), het is niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid in huis die ervoor zorgt dat iets wel of niet uitdroogt.

    Af en toe in de winter eens een wasje ophangen in huis en niet alles in zo'n stroomvretende droger proppen kan wel eens helpen
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 20-03-2011 om 11:23
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    Het plaatsen van sub dicht bij een radiator wordt vaak afgeraden vanwege koeling van de eindversterker en om evt. resonatie te voorkomen. De akoestische massa's (leuk begrip ) die een sub produseert hebben vaak frekwenties waarop een radiator en de leidingen makkelijk mee kunnen bewegen (of resoneren). Hierdoor zou het mogelijk kunnen zijn dat je de sub dan ook in een andere ruimte zou kunnen horen.

    Veel luidsprekers kunnen ook vocht absorberen bvb als de conussen van papier gemaakt zijn. De conus verliest dan stijfheid en de kans op vervorming wordt daardoor groter.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Tags voor deze thread

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •