De resultaten 1 tot 8 van 8 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard advies gevraagd voor luidsprekers en systeem

    Hallo,

    Ik ben compleet nieuw in dit wereldje, daarom graag jullie advies...

    wij hebben net ons huis verbouwd en hebben op onze benedenverdieping volgende kabels gelegd voor audio:

    in de keuken/eetkamer : kabels voor 2 luidsprekers in bovenhoek van kamer (kamer van 5 x 8 meter, kabels aan 1 zijde van 5 meter)

    in de living kabels voor 2 luidsprekers in bovenhoek van kamer (kamer van 5 x 5 meter)

    in het bureel kabels voor 2 luidsprekers in bovenhoek van kamer (kamer van 5 x 5 meter)

    de 3 kamers zijn nogal open t.o.v. elkaar en vormen samen een L-vormig geheel

    de kabels komen in de living op 1 centraal punt samen

    het is de bedoeling dat je zeker de 3 kamers apart aan/uit kan zetten, maar hoeft niet mogelijk te zijn om in elke kamer andere muziek op te kunnen zetten

    graag advies voor kwalitatief goed systeem (luidsprekers + aansturing)
    ik zou zeker ook graag internetradio/itunes/... willen gebruiken hierop

    thanks!

  2. #2

    Standaard

    Persoonlijk zou ik andersom denken....

    Eerst kijken wat ik zou willen, in jouw geval zal dat dan waarschijnlijk 3x stereo op 3 plekken zijn. Surround kun je zo wel vergeten en knap stereo eigenlijk ook wel, speakers aan het plafond hangen is niet bepaald optimaal voor de beleving.

    Het komt er in weze op neer dat je op 3 plekken geluid wilt, je vraagt om een kwalitatief goed systeem, maar vergeet het budget voor de receiver en de speakers te vermelden, ook vergeet je te vermelden aan welke grootte van speakers je denkt, al zul je wel geen zuilen aan je plafond willen hangen

    Je wilt internet radio(is mogelijk)itunes ect.(is ook mogelijk) maar je vermeld niet of je in de woonkamer ook je speakers wilt gebruiken voor de weergave van films/TVgeluid....

    Gaarne wat meer info, BTW op de plek waar die speakersnoeren tesamen komen, is dat dan ook de plek waar de TV gedacht is?
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3

    Standaard

    hallo

    budget is 2500 € (absoluut maximum) voor speakers + overige

    ik denk inderdaad niet echt aan zuilen aan het plafond

    weergave van films/tvgeluid is niet nodig...

    groeten
    alvast bedankt voor de info!

  4. #4

    Standaard

    ik heb afgelopen week ook al wat rondgekeken op internet en in hifiwinkel
    ik heb B&W M-1 luidsprekers gehoord, en die klonken echt wel goed
    vraag is wel of er nog een subwoofer bij nodig is, want dat is niet echt goed voor het budget precies
    ik vraag me ook af of het zin heeft om zo'n kwalitatieve speakers te kopen als je er voornamelijk muziek vanop pc/internet op afspeelt...
    voor de receiver lijkt de marantz M-CR603 me wel iets
    alleen heeft deze geen uitgangen voor 6 speakers ?
    en ik weet ook nog niet goed hoe ik internet/PC aan receiver kan koppelen, want de plaats waar de kabels samenkomen heeft verder enkel een stopcontact in de nabijheid

  5. #5

    Standaard

    Welkom op dit forum Dirk.

    Zoals DVDPF ook al aangeeft is dit niet de meestal ideale basis voor het maken van een goede setup. Luidsprekers hebben nl. ruimte nodig om er voor te zorgen dat je niet naar luidsprekers luistert, maar naar de muziek of soundtrack van een film. Daarrnaast is het ook belangrijk dat ze op de goede hoogte zijn geplaatst zodat het geluidsbeeld niet verkeerd geplaatst wordt. Gebruik je luidsprekers alleen voor weergave van achter-grond muziek, dan is het niet erg als ze wat hoger hangen.

    Voor het gebruik van 3 zones zijn er 2 verschillende mogelijkheden. De eerste is om zone 2 en zone 3 als één zone te gebruiken en de tweede om zone 2 en zone 3 wel onafhankelijk van elkaar te kunnen gebruiken. Waar je rekening mee moet houden is het feit, dat in beide gevallen de bediening hierdoor wat lastiger zal worden. Iedere zone heeft een eigen bronkeuze en volume-regeling.

    Afhakelijk van de opstelling die je in zone 1 wilt maken, kun je kiezen voor verschillende manieren van (eind-)versterking. Zo kun je bvb wanneer je 7.1 receiver gebruikt in een 5.1 opstelling zonder bi-amping de eindtrappen van de "surround-backs" gebruiken voor zone 2.

    Wat kwalitatief een goede set zal zijn, kun je het beste zelf beoordelen door te gaan kijken en luisteren naar wat er allemaal mogelijk is met jouw budget.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  6. #6

    Standaard

    hallo

    zone 2 en 3 mogen van mij gekoppeld zijn
    zoals hierboven reeds aangehaald lijkt de combinatie B&W M-1 met Marantz M-cr603 wel iets

    heeft het nut om zo'n degelijke apparatuur te plaatsen als speakers in bovenhoek hangen? of is dit dan weggesmeten geld?

  7. #7

    Standaard

    De M-cr603 is een alles-in-één met een eigen tuner en speler. Een reden om deze niet te kiezen is dat de eindversterkers van de M-cr603 niet krachtig genoeg zijn om 2 of 3 paar luidsprekers tegelijk aan te sturen, waardoor je dan iedere keer zou moeten kiezen. Of jij dat ook handig vindt is dan de vraag. Deze zou je dus alleen voor zone 2 (en 3) kunnen gebruiken.

    Je hebt ook geschreven dat je alle luidsprekerkabels naar 1 centraal punt hebt gelegd. Dit zou kunnen betekenen dat een aparte stereo versterker als de PM7004 daardoor wat beter zijn. Daarmee kun je zonder veel problemen 2 paar luidsprekers als de B&W M1 of evt. iets groter tegelijk aansturen. Daarnaast heeft dit model ook een (speciale) ingang voor externe voorversterker zodat je deze makkelijk aan kunt sluiten op een 'zone 2 pre-out' van een meer-kanaals receiver.

    Iets wat ik jou aan zou willen raden is om voor zone 1 bvb een SR5005 kunnen gebruiken. Deze receiver heeft nl. de mogelijkheden:
    -Het gebruik van 2 verschillende zones
    -Het maken van een surround-opstellingen in de hoofdzone (zone 1) voor weergave van meer-kanaals geluid
    -Het luisteren naar internet-radio
    -Het schakelen tussen de bronnen zowel voor beeld als geluid

    Helaas zijn deze 2 toestellen wel een behoorlijke aanslag op het budget, maar zullen deze toestellen ruimschoots voldoen aan jouw wensen.

    Een wat goedkopere oplossing is alleen een SR5005 en dan één stel uidsprekers laten vervallen of om dan handmatig te switchen tussen zone 2 en zone 3 middels een externe luidspreker-switch. Een eindtrap van een receiver is meestal niet krachtig genoeg om 2 luidsprekers parallel aan te sturen vanwege de beperkte reserves.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  8. #8

    Standaard

    6x:



    http://www.kieskeurig.nl/speaker/wha...nd_101/344936/

    1x

    http://www.ra-subwoofers.nl/producten/xxls400.html



    1x



    (Onkyo 808)

    Nog een spelertje erbij:




    http://www.kieskeurig.nl/blu-ray_spe...-c6900/898094/

    Bij elkaar:

    Speakers: 625
    Receiver: 830
    Sub: 550
    Speler: 205

    Totaal ca 2200 euro, blijft er nog wat geld over voor kabeltjes etc.

    Het is maar een voorbeeldje, er is zo ontzettend veel mogelijk, maar de receiver in het voorbeeld beschikt over internet radio en is sterk genoeg om een paar flinke speakers van vermogen te voorzien, Je kan in stereo draaien om de 1e set van geluid te voorzien, je zet het spul in all channell stereo als je de 2e set ook wilt horen, heeft hetzelfde volume, al is dat harder of zachter te zetten tov de 1e set speakers, op zone 2 sluit je de 3e set speakers aan, hier kun je wel een andere bron door laten weergeven en het volume onafhankelijk van regelen, al heb ik er zelf helemaal geen ervaring mee.... De speler is klaar voor 3D, je bent helemaal bij de tijd. Itunes.... sorry daar heb ik helemaal niets mee, mag je zelf invullen
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 21-03-2011 om 00:48 Reden: link erbij voor de speakers..
    Have fun and enjoy your collection

Tags voor deze thread

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •