Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
Bedankt voor de tips! Ik ga de cross-over frequentie eens ophogen naar 60Hz en dan verder proberen. De subwoofer zit uiteraard aangesloten op 1 van de pre-outs van mijn versterker.
Mmmm, heb het wel vaker vermeld dat een sub heel veel tijd vergt om hem in een surround opstelling zodanig in te stellen dat hij dan perfect meespeelt, zal in een stereo opstelling misschien iets makkelijker zijn, maar tijd en geduld zal het wel blijven vergen

Je zult waarschijnlijk eindigen op de zogenaamde gulden middenweg, want ook al stel je hem nog zo volgens de (niet)bestaande regels in, je bent en blijft afhankelijk van de makers/mixers van het schijfje/de muziek/audiotrack van film etc etc.

Het lastigste vind ik persoonlijk de juiste volumestand op de sub zelf te pakken te krijgen, iets teveel kan maken dat hij de fout ingaat bij een krachtig aanbod bij een hoog volume, maar een te lage stand maakt dat hij krachteloos/futloos overkomt. Het ligt aan het tijdstip en de software of ik dan met de receiver het volume/de kracht van het laag dan juist benadruk of iets onderdruk, want laten we eerlijk zijn, we mogen dan prachtige spullen hebben, maar daar mogen we de omgeving niet het slachtoffer van laten worden

Je sub mag best een beetje overlap op je speakers hebben, ook hier vind je wel de juiste instelling met het nodige geduld, overlap is nodig om geen gat in het geluid te krijgen en zoals HTip ook al zegt, je mag de sub niet kunnen plaatsen, hij moet naadloos meespelen. Probeer wel of dat bij een zo'n laag mogelijke instelling kan, een sub moet laag weergeven en het liefst zo min mogelijk het hogere bereik in.

Ben zelf toen ik de sub net had, een paar maanden bezig geweest om hem goed te krijgen en toen ik mijn huidige speakers kreeg was ik al veel meer ervaren, toch heeft het mij toen een dikke maand gekost om hem daarin ook weer zo perfect mogelijk in te passen. Veel geduld toegewenst Zelf trek ik mij niets aan van de (niet) betaande regels en laat de sub meespelen zoals ik dat zelf lekker vind klinken en dat wisselt wel eens met de bui waarin ik ben, al houd ik zelf van een strakke bas die je best mag voelen........ alleen moet ik daarmee wel heel erg oppassen met de omgeving

BTW, heb even van de rest van je setup de gegevens opgezocht en snap nu veel beter de aanschaf van dat extra kastje, ik ging er weer veel te vanzelfsprekend vanuit dat je versterker zelf DAC's aan boord zou hebben . Met deze aanschaf ben je inderdaad wat meer onafhankelijk van de DAC's op geluidskaarten etc etc.