De resultaten 1 tot 9 van 9 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Mediaplayer, NAS + Interactieve HD decoder

    Beste forumleden,

    Ik heb onlangs het onderstaande bericht op het forum geplaatst bij home theater algemeen. Hier kreeg ik direct het verzoek om mijn verhaal over meerdere discussies te verdelen. Aan de hand van mijn verhaal zou ik graag wat hulp willen bij het aanschaffen van een Mediaplayer, NAS en een interactieve HD decoder. Ik verneem graag van jullie waar ik goed op moet letten en welke apparaten absoluut een aanrader zijn.

    Is het overigens zo dat je geen gebruik kan maken van de interactieve diensten van Ziggo, zoals On Demand als je geen Cisco decoder aanschaft?

    Alvast bedankt!

    Gr. Kabab

    Beste medeforumleden,

    Ik zit met het volgende. Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht en wil voor de woonkamer een hele nieuwe a/v installatie aan gaan schaffen. Ik heb in mijn vrije uurtjes al flink het inernet afgestruind, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik er nu uit ben waar ik goed aan doe.
    In 2 verschillende speciaalzaken hebben ze aangegeven dat een Bose systeem erg gebruiksvriendelijk is en uitstekend geluid produceert voor standaard gebruik (films en muziek). Op het systeem zouden allerlei andere apparaten met gemak kunnen worden aangesloten zoals een bluray speler, een game consol en een interactieve decoder. Deze zijn tevens goed te benaderen via de afstandbediening van het Bose Systeem. Klinkt wat mij betreft allemaal erg aannemelijk, ondanks dat het V35 al gauw € 4.500,- moet kosten. Erg veel geld uiteraard, maar als het goed is heb ik het er best voor over.
    Omdat ik niet helemaal thuis ben in deze wereld vind ik het ontzettend lastig om de knoop door te hakken en over te gaan tot aankoop. Ik zit met zo ontzettend veel vragen in mijn hoofd dat ik heb besloten om hier een forumbericht achter te laten in de hoop dat ik door één of meerdere van jullie kan worden ondersteund.

    Ik zal eerst eens aangeven wat ik eigenlijk voor in de huiskamer wil creëren. Het idee is om dus een volledig nieuwe installatie aan te schaffen wat best wat mag kosten. Deze installatie zal moeten bestaan uit een 3D TV, een bluray speler, een interactieve HD decoder, een media player en een NAS (netwerk harde schijf). De NAS wil ik in principe direct aan mijn router hangen die in de meterkast komt te staan. Het idee is dan om via de mediaplayer de NAS te kunnen bereiken zodat er op TV digitale bestanden kunnen worden weergegeven. Een game consol zal wellicht niet direct worden aangeschaft, maar ik wil zeker de mogelijkheid hebben om deze in de toekomst te kunnen aansluiten. Daarnaast moet ik dus ook nog een receiver aanschaffen waar al deze apparaten op aangesloten kunnen worden voor het geluid. Wellicht is dit dus mogelijk via een Bose Systeem, maar hier ben ik niet goed van op de hoogte. En wellicht is een andere manier wel veel beter of logischer.

    Wat betreft de TV en de bluray speler neig ik naar de aanschaf van de nieuwe series van Samsung. De interactieve decoder die bij Ziggo wordt aangeboden is een Cisco decoder, ik lees hier overigens weinigs goeds over en het lijkt me logischer om een Humax aan te schaffen. Het is mij alleen niet volledig duidelijk of je alle interactieve diensten van Ziggo kan gebruiken op een andere decoder dan die zij aanbieden.
    Verder ben ik helemaal niet op de hoogte van wat een goede NAS en een mediaplayer is en zou ik dus graag worden geadviseerd.

    Wellicht kunnen jullie sowieso aangeven of het een realistisch plan is wat ik heb bedacht.

    Alvast bedankt voor al jullie hulp.

    Gr. Kabab

  2. #2

    Standaard

    Beste Kabab,

    Als ik zo jouw eisen-/wensenlijstje doorlees, zou ik je afraden om te kiezen voor een Bose systeem. Naast het feit dat Bose vrij prijzig is voor wat je ervoor krijgt, ondersteunt deze géén 3D switching via de receiver. Daarnaast worden niet alle HD-audioformaten (alleen Dolby TrueHD en ongecomprimeerde PCM) ondersteund. DTS-HD Master Audio is hier een voorbeeld van.

    Kortom, je beschikt dus niet over de juiste techniek die aan jouw eisen/wensen voldoet wanneer je voor dit systeem kiest. Dat zou voor mij al de grootste NO-GO zijn, even los van de prijs/kwaliteitverhouding. Iedereen moet vooral kopen wat hij/zij mooi vindt en als ze bereid zijn hier veel geld voor neer te leggen, zal ik ze geen strobreed in de weg leggen.

    Qua bedieningsgemak geloof ik best wel dat Bose dit goed voor elkaar heeft. Als je werkt met een losse receiver, dan moet je inderdaad zelf instellen welke bron aan welke HDMI-ingang hangt. Echter, in de handleiding staat exact hoe dit in zijn werk gaat en je hoeft dit maar 1 keer in te stellen. Daarna is het gewoon genieten.

    Om eventueel meer bedieningsgemak te creëren, kun je nog kiezen voor een Logitech Harmony afstandsbediening waarmee je al je apparaten kunt bedienen en activiteiten (zoals TV kijken) kunt starten. Dan worden automatisch alle apparaten (TV, decoder, receiver) aangezet en op de juiste stand/kanaal/ingang gezet.

    Qua receiver zou ik kiezen voor een losse reciever met aparte speakerset. Qua receivermerken zijn Denon, Onkyo, Cambridge Audio, Marantz, Pioneer en Yamaha goede merken. Daar zit zeker iets voor je bij. Zelf heb ik goede ervaringen met Denon en Onkyo, heb beide merken in het verleden gebruikt in mijn set. Ook qua speakers is er veel keus en daar zit vast wel een set bij die prima klinkt en voldoet aan de designwensen van jou en je vriendin.

    Voor wat betreft de interactieve HD decoder ben je bij Ziggo (helaas) wel gebonden aan de door hun gecertificeerde modellen. Deze kun je hier vinden. Alleen dan weet je zeker dat de interactieve diensten van hun ook werken (video on demand, net gemist, etc.).

    Bij de mediaplayers hangt het er weer vanaf wat je er precies mee wilt gaan doen. Wil je voornamelijk (HD) video content gaan bekijken of wil je 'm ook serieus voor audioweergave gaan gebruiken. In geval van het laatste, wordt je oplossing wat kostbaarder, omdat een goede audioweergave (goede CD-speler waardig) vaak de extra kosten van een DAC met zich meebrengt (+350-400 euro). Laat maar even weten wat je precies verwacht van je mediaplayer. Eventueel kun je er nog voor kiezen om je audio streaming apart in te richten, bijvoorbeeld d.m.v. een Logitech Squeezebox i.c.m. een betere gestabiliseerde voeding en een externe DAC. In combinatie met de juiste NAS (Synology maakt goede NAS oplossingen met Squeeze Server ondersteuning), heb je dan een prima oplossing in huis.

    Zo een heel verhaal! Dat roept vast nog vragen bij je op. Stel deze gerust op het forum dan proberen de medeforumleden en ik deze zo goed mogelijk voor je te beantwoorden.

    Met vriendelijke groet,

    Peter
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  3. #3

    Standaard

    Ik ben er inmiddels al over uit dat het geen Bose gaat worden. Ben dus momenteel volop bezig met inventariseren en krijg hierbij gelukkig van diverse forumleden steun.

    Wat betreft de interactieve decoder ben ik toch bang dat ik geen van deze 3 producten ga aanschaffen. Ik wil de nieuwste Humax aanschaffen in de hoop dat deze ooit ook zal worden toegevoegd door Ziggo. Ik kan er echter niks over terug vinden, helaas.

    Het gedeelte van de NAS en de mediaplayer gaan denk wat boven mijn pet, zeker als er ook nog eens termen bijgehaald gaan worden als DAC en squeezebox.
    Ik ben van plan om HD films en audio bestanden die op de NAS komen te staan te kunnen bekijken en luisteren via de mediaplayer. Ik dacht dat dit redelijk viel te realiseren, maar zeker weten doe ik dat uiteraard niet.
    Ik heb me enigszins wat verdiept in de Xtreamer, maar omdat ik nog geen vergelijkbare players heb bekeken weet ik niet of de Xtreamer een ideaal apparaat is qua beeld en geluid. Weet sowieso niet of degelijke players goed zijn aan te sluiten op receivers van Onkyo, Denon, etc. etc.

    Kortom ik kan nog heel veel bijgepraat worden op dit vlak.

  4. #4

    Standaard

    Uiteraard kunnen de mediaplayers ook audio afspelen. En je kunt ze ook allemaal goed digitaal aansluiten op een receiver.

    De Xtreamer is een goed apparaat. Mijn collega heeft er ook zo 1 en is hier tevreden over. Zelf heb ik een AC Ryan PlayOn! HD Mini. Op zich een goed apparaat, alleen qua firmware maken ze er een zootje van. Maar als je weet welke firmware je moet hebben, werkt het prima. Andere goede mediaplayers zijn de Mede8er, WD TV en Dune (al is deze wel een stuk duurder, maar ook beter). Op het forum kun je ook genoeg informatie vinden over diverse mediaplayers.

    De reden waarom ik over een combinatie van Squeezebox, DAC en losse voeding begon, is als je hoge eisen stelt aan de streaming audio weergave. Dan zul uiteraard wel al je muziek in een lossless formaat (wav, flac of apple lossless) beschikbaar moeten hebben. Dan kun je de weergavekwaliteit van een goede CD-speler evenaren, zo niet overtreffen.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  5. #5

    Standaard

    Wat betreft je mediaspeler zou ik onmiddelijk voor een degelijk model gaan, die uiteraard ook HD audio aankan.

    Ik kan je hiervoor eigenlijk maar 1 merk aanraden: een hdi dune
    http://dune-hd.com/index.php?do=players

    Toeval wil nu, dat net vandaag op ibood een dune te koop staat (voor Nederland de dune hd max, en voor België de dune d1

    Beide zijn super toestellen met een heuse community achter zich! Ga je niet beklagen !

    Ivm je NAS, indien je een klein beetje PC minded bent, weet ik een veel betere oplossing, -> Unraid

    Veeeeeel meer mogelijkheden, veel meer future proof, sneller als een gewone NAS, kan qua stroomverbruik een NAS zo goed als evenaren, maar en hier komt het, veel goedkaper dan een NAS

    een eenvoudige NAS kost al snel 200-300 euro, en dan heb je bijlange niet veel plaats voor harde schijven (en geloof me, die zitten snel vol)
    Unraid heb je voor diezelfde prijs maar met veel meer uitbreidingsmogelijkheden, meer toepassingen mogelijk, en veel sneller

    http://www.lime-technology.com/

    ze hebben een enorme community en het is aan een serieuze opmars bezig

    kijk ook even naar hun forum daar vind je veel antwoorden op al je vragen, ik dacht ook dat er hier op het forum al het een en ander stond van mezelf inclus.

    Kijk ook even hier http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106749.0


    Vermijd overigens Xtreamer als de pest!!!!! In het verleden niks dan negatieve commentaar eromheen.. Dit ging veranderen met de nieuwe huidige reeks die eraan komt, maar ook hier belooft Xtreamer dingen die ze niet kunnen waar maken!

    Bron :mpcclub
    So rounding up the findings so far...

    1. Ultra features HDMI 1.3 but comes with HDMI 1.4a cable... (make people believe HDMI 1.4 device)
    2. Xtreamer promotes 3D capabilities based on nVidia's paid software solution (extra cost for the software and it also requires Windows 7 to be installed, so twice the extra cost and even after all this invested money still cannot support full 1080p 3D playback)
    3. Fitted DDR3 memory which wasn't needed due to the limits of the Intel Atom D525 FSB...
    4. Cannot handle DTSHD and TrueHD out of the box requiring users to fit that support by whatever means themselves...
    5. Compares the Ultra to a far outdated product instead of more recent units, just like they did with Syabas old interface for the Xtreamer...
    Met andere woorden , waag je echt niet aan een xtreamer maar ga voor een hdi dune ! Je zal er geen spijt van hebben

    Wil je meer en meer verdiepen in mediaspelers... kijk even op http://www.mpcclub.com/forum/forum.php

    Volgens mij ga je ook niet ver in het beluisteren van muziek maar dient de mediaspeler vooral voor filmpjes kijken en nu en dan eens een flac of mp3tje

    Geen aparte squeezebox , DAC enz nodig dus voor jou .
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  6. #6

    Standaard

    Ik denk dat ik inderdaad voldoende heb aan alleen een goede mediaplayer. Zo'n HDI Dune ziet er fraai uit en als ik het mag geloven heeft deze de beste mogelijkheden en opties. Dat deze wat duurder is maakt mij niet zoveel uit, ik wil graag de juiste keuze maken in deze. Voor de Ibood ben ik een dag te laat
    Ik heb zojuist het Unraid gedeelte bekeken, maar ten eerste is mijn Engels niet super en zeker niet als het om technisch Engels gaat. Ten tweede denk ik dat ik onvoldoende PC minded ben om hier aan te beginnen, dus het is voor mij nu zaak om de juiste NAS te vinden. Hopelijk kunnen jullie mij hier nog bij helpen. Mijn voorkeur gaat uit naar een NAS die niet continue aan hoeft te staan, maar alleen actief is/wordt op het moment dat er contact wordt gezocht.
    Het is voor mij overigens ook nog niet compleet duidelijk hoe deze apparaten aangesloten dienen te worden. Is het mogelijk om de mediaplayer bij de TV te hebben staan, maar de NAS samen met de router in de meterkast? Of dient de mediaplayer en de NAS met een kabel met elkaar verbonden te worden. Zo ja, wat voor kabel moet dat zijn?

    Vervelende vragen denk allemaal, maar ik heb er echt onvoldoende verstand van en vandaar dat ik erg blij ben met al jullie advies en hulp.

  7. #7

    Standaard

    Als je een HDI dune koopt, haal je echt het beste in huis ! Gewoon nog even kijken welk model het beste in jouw situatie past en off you go.

    Zoals je zelf aangeeft ga je dan inderdaad beter niet voor unraid maar voor een NAS. Ookal betaal je hier haast het dubbele voor , voor veel minder maar soit.

    Een NAS kan perfect in sleep mode via WOL (wake on lan) dit wil zeggen dat hij zodra je contact met hem maakt , hij automatisch aan gaat.. indien er geen activiteit is , gaat hij na een tijdje gewoon slapen.

    De NAS plaats je inderdaad in je meterkast, en steek je gewoon met een kabel in het stopcontact en met een utp kabel verbind je hem met je router.
    De mediaspeler plaats je inderdaad bij je tv, verbind je ook met je tv, versterker, en vervolgens ook met een UTP die naar je router loopt.
    Zo is alles verbonden !
    Gebruikt ook best een categorie 5e (of zelfs 6) utp kabel indien je deze nog moet kopen.
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

  8. #8

    Standaard

    Ik ga even goed zoeken wat voor NAS ik wil. Het liefste 2 à 3 TB, maar toch niet een te groot apparaat! Verder is die sleepmodus erg interessant.

    Ik heb overigens nu een crosscable liggen omdat er vroeger een omgebouwde xbox stond die fungeerde als mediaplayer. Ik kan de corsscable wer een gewoon UTP cable laten worden, maar het is zeker verstandiger om gewoon een nieuwe kabel categorie 5 of 6 aan te schaffen. Gaat denk om een meter of 5.

  9. #9

    Standaard

    Al uit welke NAS je wil?
    Ik zou voor een NAS zoiezo voor een synology of qnap gaan
    Dan nog even bepalen hoeveel schijven je erin wil, en dat zal dan je keuze al serieus beperken
    Startrader

    Dedicated HT: Sony HW30ES, Kingpin VFS210, Focal 826V, Focal 800CC, Focal 807V+Norstone stylum 2 stands., SVS PC12-NSD DSP, Marantz SR6007, HTPC met xbmc, Mele f10
    Woonkamer HT: LG 50pk950, Triangle Galaxy 2 speakers, Sub: Geen, Receiver: Pioneer VSX-919 AH-K, Mediaplayer: Htpc met openelec frodo + aeon mq5 skin, Telenet HD Digicorder, WII Black, Harmony One

    Storage: Unraid Pro Home Mediaserver

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •