Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 46 worden weergegeven.

Discussie: fine tunen ht

  1. #1

    Standaard fine tunen ht

    Hallo allemaal,

    Nu heb ik deze set al een aardige tijd (9 jaar) en ben er nog steeds zeer gelukkig mee.

    2 jaar geleden heb ik een nieuwe receiver gekocht. De Marantz SR6004.
    Sindsdien ben ik alleen maar aan het puzzelen om alles goed af te stellen/fine tunen.
    Helaas lukt het mij niet zo goed.

    Ik heb het geprobeerd met het audyssey speakertje maar dat klopte bij mij van geen kant. Speakerafstand sloeg nergens op. Dus dat heb ik handmatig bijgesteld.
    Daarnaast heb ik de speakers ook handmatig geprobeerd af te stellen, zo ook de subwoofer.

    Ik kan nog steeds niet 100% tevreden zijn.
    Zo mis ik op sommige momenten de sub. Ofwel, ik "voel" hem niet wanneer het zou moeten kunnen.
    Wanneer ik in het menu van de receiver klik op sub, dan hoor je hem maar voelt hem niet. Met mijn vorige receiver voelde ik hem wel degelijk. Bijv bij de scene van de aanval op Pearl Harbor in de gelijknamige Bruckheimer productie.

    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/voorzetjes kunnen geven voor het finetunen van mijn set. Het is niet de beste set, maar ik denk zeker wel een redelijke combi
    Daarnaast ben ik mij er ook van bewust dat smaken verschillen qua afstellen.

    Mijn receiver:
    http://de.marantz.eu/attachments/pro...fosheet_en.pdf

    Als frontspeakers heb ik:
    http://www.superfi.co.uk/index.cfm/p...product_id/132

    Als rearspeakers heb ik:
    http://www.superfi.co.uk/index.cfm/p...Product_ID/131

    Als center heb ik:
    http://www.superfi.co.uk/index.cfm/p...Product_ID/678

    Als subwoofer heb ik:
    http://www.superfi.co.uk/index.cfm/p...Product_ID/677
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  2. #2

    Standaard

    Heb je behalve een nieuwe receiver neer te zetten ook een andere plek voor je sub gekozen? Klinkt misschien heel simpel, maar soms denken mensen daar niet aan.

    De crossover op de sub zelf helemaal 'open' staan? Volume van de sub zelf al eens mee gespeeld?
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3

    Standaard

    Simpele maar logische vraag. Had ik misschien ook nog moeten vermelden.
    Mijn opstelling is exact hetzelfde.

    Hmmm, dat denk ik niet. Waarschijnlijk halverwege, maar dat stond ie bij mijn vorige Yamaha receiver ook. Ik heb er nl niet aangezeten. Ga het dus ook wel proberen.
    Volume heb ik wel wat mee gespeeld. Je hoort hem wel maar voelt hem niet... dat zou dus met de crossover te maken kunnen hebben?

    Ik ga het vanavond even proberen. Dank je wel voor deze aanwijzing. Nooit aan gedacht natuurlijk omdat het voorheen goed stond.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  4. #4

    Standaard

    Het ligt natuurlijk ook aan de bron etc. Ik weet ook niet tot hoe laag de frequenties nu nog gaan bij je sub en wat je receiver uitstuurt. Geen idee of daar bij receivers onderling verschil in zit. Een sub voelen heeft simpelweg met druk te maken. En als je hem wilt voelen en niet te veel wilt horen, dan denk ik dat we het over erg lage tonen hebben, maar je sub gaat maar tot 35Hz. Dus ik kan het allemaal niet zo plaatsen... lastig...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  5. #5

    Standaard

    Dat klopt idd.
    Zover heb ik er ook geen verstand van hoor.

    Ik merkte het gewoon op en ben verder gaan proberen met fine tunen.

    Vanavond ga ik gewoon je eerste tip uitproberen en kijken wat dat brengt.
    Dank je wel weer en ik meld me gelijk zodra ik meer weet nav je tip.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  6. #6

    Standaard

    Ik heb de crossover vol open gezet en het volume ook iets verder open.
    Nu net een tv serie afl gekeken met dd5.1 en het leek stukken beter.
    Morgen ga ik een dvd of BD kijken. Dan zal ik het zeker weten mits de soundtrack goed is.

    Maarre....wat is/doet een crossover nu precies?
    Heeft alleen een actieve sub dit?
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  7. #7

    Standaard

    Een crossover op een sub filtert tonen boven de ingestelde frequentie weg. Vaak stel je de crossover al digitaal in in de receiver zelf. Hierdoor zou in jouw geval een gat in het frequentiebereik kunnen zijn ontstaan. Bijvoorbeeld: je hebt de crossover in je receiver op 100Hz staan. Alles onder de 100Hz gaat dan naar je sub, alles daarboven naar je speakers. En stel, je hebt dan de crossover op je sub op 60Hz staan, dan mis je dus het bereik van 60 tot 100Hz.

    Ook kan het niveau van het volume wat je receiver uitstuurt over de sub aansluiting wat lager zijn. Dus dan is de oplossing het volume van de sub hoger. Dit kan digitaal in de receiver door het uitgangsniveau te verhogen, of door simpel de volumeknop op de sub wat hoger te draaien.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  8. #8

    Standaard

    BTW hoe ervaar jij het stereo geluid van de sr-6004, over drie weken krijg ik de sr-5005 binnen.
    Heb wel al in de winkel geluisterd.maar wil wel eens weten wat jou ervaring is met deze reciever is.

  9. #9

    Standaard

    http://www.audioholics.com/tweaks/ge...st-performance

    Google met subwoofer crossover en je zult heel veel artikelen vinden, ook artikelen die elkaar tegenspreken

    http://www.doityourself.com/stry/sub...etup-explained

    De juiste instellingen vinden kan enige maanden duren en als je net als ik speakers hebt die aan het inspelen zijn...... kan het gebeuren dat je naderhand alsnog kleine correcties moet uitvoeren

    Zoveel mensen zoveel wensen, zoveel smaken..... zoveel instellingen.

    Een crossover kan een vaste waarde zijn, of een instelbare waarde. Een passieve sub zal vaak een vaste instelling hebben. Ook gewone luidsprekers hebben een "crossover:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_filter

    Ook de volumeregeling van de sub kun je niet ongestraft zomaar opendraaien, meestal houd het bij driekwart van de regelaar wel op, daar anders de sub gaat vervormen, het vervormen mag nooit optreden, dan heb je de volumeregeling op de sub tever opengedraaid.

    Alles helemaal naar je smaak en als 1 geheel laten klinken...... daar gaat wat tijd inzitten
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door jerox Bekijk bericht
    BTW hoe ervaar jij het stereo geluid van de sr-6004, over drie weken krijg ik de sr-5005 binnen.
    Heb wel al in de winkel geluisterd.maar wil wel eens weten wat jou ervaring is met deze reciever is.
    Het stereogeluid van cd's en digitale muziek vind ik geweldig. De receiver staat met muziek bij mij altijd op Direct Source. Dan spreekt ie de subwoofer niet aan, maar dan komt de bass uit de 2 frontspeakers. Erg prettig. Want als ie de sub wel aanstuurt dan komt er teveel bass op de muziek en bij mijn muziek (pop uit jaren 50 tot heden + metal) vind ik dit niet mooi.

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    http://www.audioholics.com/tweaks/ge...st-performance

    Google met subwoofer crossover en je zult heel veel artikelen vinden, ook artikelen die elkaar tegenspreken

    http://www.doityourself.com/stry/sub...etup-explained

    De juiste instellingen vinden kan enige maanden duren en als je net als ik speakers hebt die aan het inspelen zijn...... kan het gebeuren dat je naderhand alsnog kleine correcties moet uitvoeren

    Zoveel mensen zoveel wensen, zoveel smaken..... zoveel instellingen.

    Een crossover kan een vaste waarde zijn, of een instelbare waarde. Een passieve sub zal vaak een vaste instelling hebben. Ook gewone luidsprekers hebben een "crossover:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_filter

    Ook de volumeregeling van de sub kun je niet ongestraft zomaar opendraaien, meestal houd het bij driekwart van de regelaar wel op, daar anders de sub gaat vervormen, het vervormen mag nooit optreden, dan heb je de volumeregeling op de sub tever opengedraaid.

    Alles helemaal naar je smaak en als 1 geheel laten klinken...... daar gaat wat tijd inzitten

    Natuurlijk had ik al gegoogled en kwam tot hetzelfde resultaat en liep toen vast op kleine dingen die tegenstrijdig leken.

    Mijn speakers zijn al wat ouder en dus ingespeeld. Maar evengoed nog met instelling bezig van de sub.
    De front- en surround ben ik te spreken over. Gisteren een film op BD gezien. De storm tierde roerig door de woonkamer. Maar punten dat ik de sub wel aanwezig had willen hebben werd het wel al beter door de cross over nu vol uit te hebben, maar ik ben er nog niet vind ik.
    Het volume staat half open.

    Ik ga nog even puzzelen en eea googlen en uiteindelijk kom ik er wel.
    Zover iedereen bedankt voor jullie reacties
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  11. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Het stereogeluid van cd's en digitale muziek vind ik geweldig. De receiver staat met muziek bij mij altijd op Direct Source. Dan spreekt ie de subwoofer niet aan, maar dan komt de bass uit de 2 frontspeakers. Erg prettig. Want als ie de sub wel aanstuurt dan komt er teveel bass op de muziek en bij mijn muziek (pop uit jaren 50 tot heden + metal) vind ik dit niet mooi.




    Natuurlijk had ik al gegoogled en kwam tot hetzelfde resultaat en liep toen vast op kleine dingen die tegenstrijdig leken.

    Mijn speakers zijn al wat ouder en dus ingespeeld. Maar evengoed nog met instelling bezig van de sub.
    De front- en surround ben ik te spreken over. Gisteren een film op BD gezien. De storm tierde roerig door de woonkamer. Maar punten dat ik de sub wel aanwezig had willen hebben werd het wel al beter door de cross over nu vol uit te hebben, maar ik ben er nog niet vind ik.
    Het volume staat half open.

    Ik ga nog even puzzelen en eea googlen en uiteindelijk kom ik er wel.
    Zover iedereen bedankt voor jullie reacties
    Draai ook veel muziek, afwisselend in stereo en all channel stereo, net waar ik zin in heb. Draai bijna nooit in de standen Direct en Pure, houd wel van een beetje laag, al heb ik met muziek over het algemeen de sub niet aan staan.

    Klopt, er staan heel veel tegenstrijdigheden in de diverse artikelen, ook al in de 2 voorbeelden waar ik naar verwees. De moraal is dan ook in mijn ogen...... er is geen wet voor, je moet het inregelen zoals je het zelf prettig en mooi vind klinken. Natuurlijk houd ik de angsthazen, die er zelf geen eigen mening en smaak op na kunnen houden, niet tegen om hun setup in te regelen zoals het zogenaamd volgens allerlei regeltjes zou moeten.

    De sub goed inpassen is inderdaad het allerlastigst, niet alleen om hem goed in evenwicht te krijgen, maar ook een stand die geen overlast veroorzaakt bij de buren Heb hem momenteel op een stand staan die goed voldoet, kan met muziek ook aan, hij speelt dan subtiel mee zonder op de voorgrond mee te doen, pas als je hem uitzet kun je hem missen. Met films moet hij wel aan als je tenminste dat .1 kanaal wilt beleven. Ik heb als "nadeel" dat ik juist niet tekort kom, ik heb hem nu zo staan dat je niet merkt dat hij bijstaat, pas als de .1 effecten komen is hij er, en dan natuurlijk redelijk bescheiden, overdag kan ik er een paar dB's met de receiver bijdoen, en als het 's avonds/'s nachts laat wordt er wat dB's afhalen, gewoon een kwestie van de buren te vriend houden.

    Indien ik dat zou wensen kan ik heel diep gaan met het laag, zonder dat het vervormd en ook met behoorlijke volumes, alleen uit te voeren als mijn buren niet thuis zijn.....

    Zo, nu wat tips waar je je sub mee kunt inregelen.

    Als ik jou was zou ik eerst mijn sub eens zodanig instellen dat hij net niet meer vervormd als het erg hard gaat, dat is namelijk erg slecht voor de sub en het klinkt natuurlijk ook voor geen meter, dat vervormen kan zelfs al bij lage volumes optreden. Meestal is de stand van de volumeregelaar op de sub tot 3/4 open te draaien zonder dat het gaat vervormen en dan heb je de maximale versterking wel te pakken. Om dat in te regelen zet je een film of een test CD op met heel veel laag. Op de receiver zet je het volume van je sub helemaal in de plus en op de sub ook, het volume van receiver zet je op een iets boven gemiddeld luistervolume. De sub zal nu waarschijnlijk al bij het minst of geringste al gaan vervormen. Draai nu de volumeregelaar op de sub in heel kleine stapjes terug totdat de sub niet meer vervormd. Dan heb je de max stand gevonden waarop je sub kan versterken zonder te gaan vervormen.

    Dan de crossover, die op de sub draai je helemaal open naar de max stand. De crossover regeling van je versterker, die zet je je 10 tot 20 dB hoger dan je "zwakste" speakers op dat gebied kunnen weergeven, daarmee voorkom je een "gat" in de weergave, zo'n gat kan in extreme gevallen de plek van de sub verraden en dat is niet de bedoeling. Heb de specificaties van je speakers opgezocht(mooie speakers trouwens ) de zwakste gaat tot 55Hz, in jouw geval zou ik dan de receiver op 70 Hz zetten voor de crossover van de sub, namelijk hoe minder de sub moet weergeven boven het laag waarvoor hij gemaakt is des te beter zijn signaal. Je kan er altijd nog wat mee experimenteren als je een gat hebt of naar je beleving wat mist, het is dus geen wet, meer een hulpje om de boel zo optimaal mogelijk in te stellen.

    Dan het volume van de sub ten opzichte van de rest van je setup..... zet het volume van de sub op de receiver op 0dB, je hebt dan speelruimte in zowel de plus als de min kant. Je overige speakers (front/center/rears) had je na die 2 jaar natuurlijk al lekker als 1 geheel ingesteld, nu je sub erbij inregelen, staat hij te hard, paar dB's eraf, te zacht, paar dB's erbij.... Mocht het gebeuren dat je sub nog steeds te hard staat en je staat helemaal in de min met het volume op de receiver, dan heel subtiel de volumeregelaar op de sub een heel klein beetje zachter zetten, dus niet in grote stappen, als je te grote stapjes doet gaat het je niet lukken om de sub er perfect in te krijgen, geduld is een schone zaak.

    Een fijne stand om mee te beginnen met finetunen van de sub is de all channell stereostand, met een goede muziek CD waar wat dynamiek en dus ook wat laag inzit. (misschien dat je zelfs je overige speakers dan nog wat finetuned)

    Moet lukken zo, veel plezier met finetunen
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12

    Standaard

    Zo wat een verhaal.
    Ik ga dit zeker proberen. Als ik het zo lees kan ik ook nog wel eens wat verkeerd ingesteld hebben in de receiver of net niet juist.

    Wb de buren: soms mag ie bij mij wel zo dat de buren weggaan hoor maar dat terzijde.

    Welke cd kun je aanbevelen? Ik heb heel veel Elvis etc en daar zit niet alles in...

    Nogmaals bedankt, ik ga dit even uitprinten en voor de komende periode meenemen in mijn film/luistersessies.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  13. #13

    Standaard

    Wel, lekker eerder naar huis gegaan en ipv in de tuin te gaan zitten met een Wieckse Witte rakker eerst eventjes wezen stoeien.

    Zoals T. Roosevelt het noemde ben ik in Pearl Harbor naar The Infamous Attack gegaan.

    Mijn settings zijn nu als volgt:

    In het menu van de receiver:
    Surround Setup: LFE level 0db

    Frontspeakers -1db
    Center -2db
    Surroundspeakers -1db
    Sub -11db

    Op de Subwoofer:

    Crossover schakelaar vol open
    Volume op 3/4
    Schakelaar Phase (2 mogelijkheden: 0 en 180) op 180

    Als hier iets beter anders of raars in staat (even smaak daargelaten) hoor ik het graag.

    Ik kwam wel tot de conclusie dat ik de sub niet in het klankbeeld "zag" staan maar wel voelde in de onderbuik.
    "Hoort" dit ook dat je het voelt? In mijn optiek wel, in de bios is dit ook zo.

    Straks nog even een cd luisteren op "normaal" stereo mode in de receiver. Kijken wat er dan gebeurt.

    Morgenavond eens een BD kijken. Ik heb nog Alien in de kast staan. Is dit volgens jullie referentiemateriaal voor geluid?

    Vanavond nl El Classico kijken. EN dan wel een Wieckse Witte rakker erbij
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  14. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Wel, lekker eerder naar huis gegaan en ipv in de tuin te gaan zitten met een Wieckse Witte rakker eerst eventjes wezen stoeien.

    Zoals T. Roosevelt het noemde ben ik in Pearl Harbor naar The Infamous Attack gegaan.

    Mijn settings zijn nu als volgt:

    In het menu van de receiver:
    Surround Setup: LFE level 0db

    Frontspeakers -1db
    Center -2db
    Surroundspeakers -1db
    Sub -11db

    Op de Subwoofer:

    Crossover schakelaar vol open
    Volume op 3/4
    Schakelaar Phase (2 mogelijkheden: 0 en 180) op 180

    Als hier iets beter anders of raars in staat (even smaak daargelaten) hoor ik het graag.

    Ik kwam wel tot de conclusie dat ik de sub niet in het klankbeeld "zag" staan maar wel voelde in de onderbuik.
    "Hoort" dit ook dat je het voelt? In mijn optiek wel, in de bios is dit ook zo.

    Straks nog even een cd luisteren op "normaal" stereo mode in de receiver. Kijken wat er dan gebeurt.

    Morgenavond eens een BD kijken. Ik heb nog Alien in de kast staan. Is dit volgens jullie referentiemateriaal voor geluid?

    Vanavond nl El Classico kijken. EN dan wel een Wieckse Witte rakker erbij
    De standen zeggen me dat je voor je speakers nog alle speelruimte hebt, de sub staat stevig mee te doen en heb je wat geknepen, weet niet hoever je je receiver in de + en - kan regelen.

    Heb je nog gedacht aan de crossover setting van de sub in je receiver?

    Kom overigens net terug van een fijne wandeling met mijn gezin(wederhelft en hond ) was echt prachtig weer, nu ook nog lekker om even buiten te gaan zitten met wat lekkers

    Even wachten tot het wat minder mooi wordt, dan weer verder met de setup, eh..... ja de sub mag je voelen, hoort eigenlijk ook zo, je mag het haar over je hoofd voelen schuiven, dat kan ik ook wel fijn vinden, maar mijn omgeving waardeert dat absoluut niet

    Zo nu nog even buiten zitten met een

    spreek je later
    Have fun and enjoy your collection

  15. #15

    Standaard

    Duidelijk, denk ik...

    Hier ga je voor mij even tever en voor mij niet meer te volgen materie. Hoe knijp je een sub?
    Mijn receiver kan max 12db en min 12db hebben. De sub hem ik maar niet getest. Buren zijn beste mensen, maar de tussenwand wil ik graag zo houden

    De sub staat middels een schakelaat achterop ingesteld op standby. De andere keuzes zijn on en off.

    De crossover setting kon ik niet vinden in mijn receiver.

    Indien ik muziek luister, niet op cd maar mp of flac, middels de bluetooth receiver/transmitter speelt hij het perfect af op Pure en source direct. Maar zodra ik het op, het zoals het hoort, stereo zet, dan komt de sub mee en klinkt het gelijk erg basserig.
    dit is met alles zo, maar nu heb ik getest met de audio track (mp3 vanaf de nas draadloos naar laptop mediaplayer en vandaar middels bluetooth naar mijn receiver) van Bruce Springsteen Calling London, en dan met name de (geweldige) Youngstown.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    Misschien kun je me ook nog op weg helpen met mijn instellingen. Daar je aangaf dat ik nog ruimte zat heb om mij in te begeven.
    Kun je eens aangeven hoe jij het gedaan zou hebben (erg zwart/wit, maar toch qua idee).

    Hoe smaakte ?
    Laatst aangepast door raymonddeniet : 20-04-2011 om 18:33
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  16. #16

    Standaard

    Hij smaakte naar meer perfect dus, wil het vandaag bij die ene super lekkere houden, anders zit ik zo te dutten en we willen zo nog even een 3D film kijken.

    Als je in de plus gaat voer je iets op, ga je iets terugregelen, dan knijp je, zijn misschien wat onduidelijke uitdrukkingen van me

    Je speaker setup staat rond het nulpunt van de regeling op je receiver, dat is mooi, dan kun je met finetunen mooi fijn regelen, je kan immers 2 kanten op.

    Dan je sub, die staat nu -11dB, dat houd in dat je met de regeling op je receiver niet veel verder meer kan terugregelen/zachter zetten ( "knijpen" ). Om weer 2 kanten op te kunnen regelen, zet je nu de volumeregelaar op je sub iets lager ( terugregelen/knijpen) , als het goed is kan je nu de volumeregeling van je receiver weer iets minder in de min zetten. Doe het regelen van de volume op je sub in heel kleine stapjes, soms hoef je hem amper aan te raken om al een groot verschil te krijgen.

    Als je ook de crossover van de sub op de receiver hebt gezet op circa 70dB of iets lager 60Hz of iets hoger 80Hz, dan zou één en ander toch al minder basserig moeten klinken en de sub alleen het allerlaagste laag moeten ondersteunen.

    Je mag mijn settings wel weten, het zal je alleen niets helpen, ze zijn alleen werkzaam met mijn setup en de volumestand van mijn sub, maar Oke, hier komen ze:

    fronts: + 1.0 dB
    center: - 2.0 dB
    rears: - 1.0 dB
    backrears: - 1.5 dB
    sub: - 8 dB (receiver kan van -15 tot +12 dB regelen) en de sub staat dus bewust bescheiden afgesteld.
    De rears raken meer en meer ingespeeld, dit kan inhouden dat ik binnenkort de fronts misschien met een 0.5dB ga verhogen, is ook afhankelijk van de zithouding....

    Crossover: voor de sub staat op 80Hz, dit houd in dat de sub dus alleen de tonen onder de 80Hz krijgt, zowel op de sub als in de receiver. (sub kan zelf maar tot 100Hz weergeven, is dus niet geschikt voor satellietsetjes die over het algemeen speakertjes hebben die pas bij 120Hz beginnen)
    Volume regelaar: op de sub staat een fractie verder dan stand 7 van de 10 die mogelijk zijn.
    Phase: staat op 180 graden, kan hem ook op nu zetten, maakt geen enkel verschil.
    LF EQ: staat op -3dB (andere mogelijkheden 0dB en +3dB)

    Speakers staan in de receiver allen aangemerkt als Full range, dit houd in dat ze van de receiver gewoon alle tonen krijgen die van de bron beschikbaar komen.

    Heb een redelijk uitgebreide toonregeling(equalizer), staat naar eigen smaak ingesteld, bas en hoge tonen hebben van mij iets de boventoon gekregen, doch dit is een zeer persoonlijke smaak, er zullen gerust mensen zijn die bij mij over de nek gaan, zeker de puristen , maar ik vind het fijn klinken en heb maling aan allerlei zogenaamde regels zoals het zou moeten klinken

    Zo.... dat was wederom een lap verhaal, ga er voor vandaag dan ook even mee stoppen, krijg er helemaal een droge strot van..... toch nog even een nemen misschien.... ben morgen toch vrij
    Have fun and enjoy your collection

  17. #17

    Standaard

    Oh..... die schakelaar met drie standen heb ik niet, kan alleen de sub aan of uit zetten, hij wordt al wakker bij een redelijk laag volume dus hoef echt niet luid te spelen om de buren alsnog wakker te maken in the middle of the night , daarom staat hij dus ook zacht, zet hem alleen overdag wel eens bewust wat harder.
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18

    Standaard

    Ik zou in de channel level setup van je receiver de subwoofer instellen op 0dB en de subwoofer regelen met de volumeknop op de sub zelf. Ik kan me niet voorstellen dat je 'm op de subwoofer zover open moet draaien dat hij vervormt.

    De Phase knop op de subwoofer in eerste instantie gewoon op 0 laten staan. 180 zet je 'm op als de sub volledig uit fase speelt t.o.v. je overige speakers. Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  19. #19

    Standaard

    Klinkt goed. Ik heb hem helaas niet mogen hebben. Moest naar ouderraad en om daar nu met een walmpje aan te komen…
    Vanavond weer vriendenfilmavond dus met een biertje en knakworsten.
    Wat heb je 3d zitten kijken?
    Ok, dan is dat wat duidelijker. Logisch eigenlijk hoe zachter je hem zet hoe meer je knijpt. Begrijp ik het goed? Je knijpt de doorvoer af…?
    Ik heb hem gisteren inderdaad op -11db gezet, had hem ervoor op -8db staan. Dit ga ik dan ook even proberen, dus de sub iets zachter, zeg half open en de receiver zet ik dan in de receiver op -8db bijvoorbeeld.
    Ik moet het even goed nazoeken in het boekwerk om de crossover van de sub in de receiver aan te passen. Begin ik met 70db. Ik hoop dat je gelijk hebt, want met muziek in stereo functie vind ik het wel heel erg klinken. Gisteren een originele Elvis live cd opgezet, maar het bonkte de kamer in. Dat hoort niet en vind ik persoonlijk niet mooi.
    Dank je voor je settings. Nee, ik heb er inderdaad niets aan, maar meer een idee. Jouw kamer kan wel 3x zo groot zijn als de mijne.
    Phase laat ik op 180gr staan. Mijn speakers heb ik ook in full range/large staan.
    De equalizer in de receiver heb ik nog als fabrieksinstelling staan. Dat is pas het allerlaatste waar ik me aan wil wagen. Ik wil best een goede bass toon hebben, maar niet TE. Moet gewoon passen.
    Dus als ik bij films lekker een bass heb, bijvoorbeeld de Pearl Harbor attack, maar als ik dan schakel naar cd, moet het weer minder zijn. Zou automatisch moeten gaan lijkt mij. Maar toch pakt ie het niet.
    Zo, dus jij bent lekker vrij….neem er vanmiddag dan nog maar 1. Morgen ben ik vrij en moet helaas woensdag weer beginnen.
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Ik zou in de channel level setup van je receiver de subwoofer instellen op 0dB en de subwoofer regelen met de volumeknop op de sub zelf. Ik kan me niet voorstellen dat je 'm op de subwoofer zover open moet draaien dat hij vervormt.

    De Phase knop op de subwoofer in eerste instantie gewoon op 0 laten staan. 180 zet je 'm op als de sub volledig uit fase speelt t.o.v. je overige speakers. Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt.
    Zal ik ook nog proberen. Dank je voor je input
    Die Phase is een instelling die mij totaal niets zegt en heb hem dus toen voor mijn gevoel "aangezet" door op 180gr te zetten
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Ik moet het even goed nazoeken in het boekwerk om de crossover van de sub in de receiver aan te passen. Begin ik met 70db.
    Het kan zijn dat de crossover instelling niet specifiek bij de subwoofer genoemd wordt in de setup van jouw receiver, maar dat er per groep (front speakers, center en surroundspeakers) een crossover waarde opgegeven kan worden. Deze waarde is overigens in Hz en niet in dB

    Je hebt ook kans dat je maar 1 crossoverwaarde in kunt vullen voor alles. Ik weet niet wat jouw receiver qua instellingen kan. Als je het per groep kunt aanpassen, werkt dit nauwkeuriger. Dan kun je per groep kijken naar de laagste frequentie (Hz) die ze goed kunnen weergeven en daar de sub op laten aansluiten. Ga ervan uit dat je de laagste frequentie die de speaker aankan + 10Hz moeten instellen bij de crossover.

    Verder kun je nog proberen om je frontspeakers op Large te zetten en de rest (center en surround) op Small. Zeker als je op jouw reciever maar 1 crossoverwaarde kunt instellen voor alle speakers ligt deze vaak hoger, omdat je center- en surroundspeakers minder laag kunnen dan je frontspeakers. Dit kan resulteren in een te zware basweergave bij stereomuziek (wat je al ervaren hebt).
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 21-04-2011 om 12:49
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  22. #22

    Standaard

    Ik heb mijn sub ingesteld op 80hz, anders is het 120 of 60.
    Volume half open.
    In de receiver heb ik hem nu op -6.0db

    En toch hou ik bij Stereo muziek een enorme dreun.
    Wat doe ik toch verkeerd???

    Als ik de ruis/noise hoor bij speakersetup trilt ie lekker maar resoneert of stoort niet. Of vervormd niet...
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  23. #23

    Standaard

    Misschien dat jullie hier wat aan hebben.
    http://www.retrevo.com/support/Maran...3570bh341/t/2/
    Het gaat om pagina's 38 en 39. Ofwel hoofdstuk 6.
    Hiermee heb ik niets gedaan. En wie weet "moet" ik hiermee nog wat doen??

    Daarnaast lees ik iets van M-Dax. Staat nu op Low, kan ook op high en off. Dit is een MP3 en AAC compensator.
    Daar ik alleen nog tijdens mp3 afspelen problemen heb dat de bass te hoog is ga ik deze eens uitzetten.

    IETS GEVONDEN: Ik heb wat zitten puzzelen en vond in de handleiding een stukje over LPF/HPF. Deze heb ik op 120hz gezet. Daaronder stond een instelling Bass Mix. Deze kon ik zetten op Both en Mix.
    Ik had hem staan op Both. Dan pakt ie de sub en de 2 frontspeakers. Nu heb ik hem staan op Mix. Dan pakt ie alleen de 2 frontspeakers. Dus de dreun is met de muziek eruit en de bass is normaal.
    Misschien nog wel iets beter aan te passen. Maar de muziek is nu prima.

    Dus nu nog het afstellen voor de film. De sub staat nog steeds half open en de crossover stat vol open.
    In de receiver staat hij op 120hz en -8,0db.
    Laatst aangepast door raymonddeniet : 21-04-2011 om 18:15 Reden: Stuk opgelost en wat nu?
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  24. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Ik zou in de channel level setup van je receiver de subwoofer instellen op 0dB en de subwoofer regelen met de volumeknop op de sub zelf. Ik kan me niet voorstellen dat je 'm op de subwoofer zover open moet draaien dat hij vervormt.

    De Phase knop op de subwoofer in eerste instantie gewoon op 0 laten staan. 180 zet je 'm op als de sub volledig uit fase speelt t.o.v. je overige speakers. Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt.
    Er zijn meer wegen die naar Rome leiden Bij het voorstel dat ik had gedaan heb je wel eerst gekeken waar de grens ligt van de sub, bij jouw manier kun je hem tegenkomen, ook al kun je je het niet voorstellen, en dan kan je opnieuw beginnen. Het is maar net welke weg je wilt nemen

    Phase, er is dacht ik geen wet voor, je kan hem net zo instellen als je wilt, bij mij kan ik doen wat ik wil, er is helemaal geen verschil te horen, of hij nu op 180 graden of op nul staat. Heb al van meerderen gehoord die met de Phase schakelaar hadden geëxperimenteerd en ook geen verschil konden ontdekken.

    Heb overigens wel gezien dat mijn huidige fronts de subwoofer doen aandrijven, als hij uit staat zie je de woofer toch zachtjes bewegen, zodoende dacht ik een keer dat de sub toch aan stond terwijl hij uit stond
    Have fun and enjoy your collection

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Misschien dat jullie hier wat aan hebben.
    http://www.retrevo.com/support/Maran...3570bh341/t/2/
    Het gaat om pagina's 38 en 39. Ofwel hoofdstuk 6.
    Hiermee heb ik niets gedaan. En wie weet "moet" ik hiermee nog wat doen??

    Daarnaast lees ik iets van M-Dax. Staat nu op Low, kan ook op high en off. Dit is een MP3 en AAC compensator.
    Daar ik alleen nog tijdens mp3 afspelen problemen heb dat de bass te hoog is ga ik deze eens uitzetten.

    IETS GEVONDEN: Ik heb wat zitten puzzelen en vond in de handleiding een stukje over LPF/HPF. Deze heb ik op 120hz gezet. Daaronder stond een instelling Bass Mix. Deze kon ik zetten op Both en Mix.
    Ik had hem staan op Both. Dan pakt ie de sub en de 2 frontspeakers. Nu heb ik hem staan op Mix. Dan pakt ie alleen de 2 frontspeakers. Dus de dreun is met de muziek eruit en de bass is normaal.
    Misschien nog wel iets beter aan te passen. Maar de muziek is nu prima.

    Dus nu nog het afstellen voor de film. De sub staat nog steeds half open en de crossover stat vol open.
    In de receiver staat hij op 120hz en -8,0db.
    Gisteren ook vrij..... nou ja vrij, achter en voorbalkons schoongemaakt en plantenbakken geleegd en alle plantenbakken van nieuwe plantjes voorzien.

    Vond de film Sanctum tegenvallen, een beetje een B-film en daar het het 3D gebeuren niets mee van doen. Heb ook nog de helft gekeken van Rapunzel in 3D, zag er goed uit en deze zo af en toe grappige film kon ik toch stukken beter waarderen.

    Heb je gebruiksaanwijzing even ingekeken, je kan iig nog wat meer instellen dan ik met de mijne kan, ook je EQ is wat uitgebreider , daar moet je toch mee uit de voeten kunnen om tot een prachtig eindresultaat te komen Je spreekt over dreunen, dat klinkt niet positief, lijkt me een speakerprobleem, lage tonen horen niet als dreunen te klinken. Dreunen kan ook komen door weinig dynamische muziek, de opnamen van Elvis zijn ook de jongsten niet meer. Je kunt instellingen niet maar even zo 1 2 3 maken, die kun je pas beoordelen na een tijdje en er verschillende soorten muziek meegedraaid te hebben.

    Schrijf standen op die je bevallen en ga dan eens experimenteren met je EQ, je kan het systeem ook nog eens zelf een meting laten doen en vanaf die standen wat gaan experimenteren/finetunen.

    Sub in de receiver op 80Hz of 60Hz lijkt mij goed....
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •