Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
De resultaten 26 tot 46 van 46 worden weergegeven.

Discussie: fine tunen ht

  1. #26

    Standaard

    Nou dan benijd ik je niet met deze heerlijke temperaturen

    Ok sla ik die over en Rapunzel en Megamind staan nog op mijn kijklijst. Misschien vanavond al betwijvel ik of dit materiaal is om af te stemmen. Ik kan ook nog kijken naar Inception. Is dat goed materiaal om bass en fronts/surrounds te testen?

    Ok, dan heb ik een verkeerde woordkeuze gehad. Dreunen is het dan ook niet, maar ik weet niet hoe ik het dan moet noemen.
    Juist met de opnieuw gereleasde cd's hebben ze toch wat meer dynamiek gekregen hoor. Direct opgenomen van P.A. en dus master soundboards door een naar ik begrepen heb een hedendaagse goede producer gemixed.
    Maar dat kwam dus doordat ik die instelling had aan staan om bij stereo muziek ook de sub aan te laten spreken. Dat is dus niet meer zo, staat nu op mix en dat is dus nu perfect!

    Ok, ik heb hem nu op 120hz staan dus even verlagen. Wat is dan het gevolg?

    Ik heb wel het idee dat de sub redelijk beter is bij films. Staat nu op -7,0db en voelde op een lekkere manier de sub in mijn onderbuik bij de openingsautoscene bij de film I am Legend op BD.

    Ik ga experimenteren.

    Mocht je denken, waarom zit die gozer niet buiten in de zon... Net spatader operatie gehad en die kouzen in de zon is niets
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  2. #27

    Standaard

    Tijdens het afstellen van de sub (dit lijkt maar niet lekker te gaan) rees bij mij de vraag:
    - Komt het vaak voor dat de sub ECHT aangestuurd wordt???

    Weten jullie het antwoord?

    Voorbeeld: ik keek gisteren de BD van The Social Network, veel gesproken dus geen sub, maar er is een scene in een discotheek met een geweldige muziek met bass. Ook daardoor gaf mijn sub geen krimp.
    Toen heb ik de BD van Expendables erin gelegd en geskipped naar het einde met de poging tot ontsnappen van Eric Roberts. Daar begon ie echt goed te werken. Zo goed dat ik hem iets zachter heb gedraaid want hij verraadde zijn locatie.

    Maar hoe zit het nu met dvd's? Ik ben een beetje huiverig te worden dat er echt iets niet goed is afgesteld en ik daardoor echt wat mis tijdens films. Of ligt het echt aan mij en verwacht ik teveel sub, ook op momenten dat het er niet hoeft/hoort te zijn?

    Nu las ik ook dit artikel http://forum.ecoustics.com/bbs/messa...79/109297.html
    Ik heb al mijn speakers op large staan. Dat leek mij prima. Doe ik hier ook goed aan?
    Laatst aangepast door raymonddeniet : 28-04-2011 om 11:31 Reden: artikel en speakergrootte
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  3. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Tijdens het afstellen van de sub (dit lijkt maar niet lekker te gaan) rees bij mij de vraag:
    - Komt het vaak voor dat de sub ECHT aangestuurd wordt???

    Weten jullie het antwoord?

    Voorbeeld: ik keek gisteren de BD van The Social Network, veel gesproken dus geen sub, maar er is een scene in een discotheek met een geweldige muziek met bass. Ook daardoor gaf mijn sub geen krimp.
    Toen heb ik de BD van Expendables erin gelegd en geskipped naar het einde met de poging tot ontsnappen van Eric Roberts. Daar begon ie echt goed te werken. Zo goed dat ik hem iets zachter heb gedraaid want hij verraadde zijn locatie.

    Maar hoe zit het nu met dvd's? Ik ben een beetje huiverig te worden dat er echt iets niet goed is afgesteld en ik daardoor echt wat mis tijdens films. Of ligt het echt aan mij en verwacht ik teveel sub, ook op momenten dat het er niet hoeft/hoort te zijn?

    Nu las ik ook dit artikel http://forum.ecoustics.com/bbs/messa...79/109297.html
    Ik heb al mijn speakers op large staan. Dat leek mij prima. Doe ik hier ook goed aan?
    Zoals al eerder opgemerkt, de sub instellen is de meest lastige klus, ga je echt niet redden met een paar weekjes, dus blijf geduldig, schrijf standen op die je bevallen zodat je daar altijd weer op terug kan vallen.

    Of de sub vaak aangestuurd wordt...... ligt aan je instellingen, heb ook mijn speakers allen op full range oftewel op large staan, maar ook de functie double base, of te wel ook alle lage tonen gaan naar de sub, met muziek houd dat in dat hij dan(met mijn muziek voorkeur ) wel de hele tijd lekker aangestuurd wordt. (als ik de sub al gebruik, dat is de laatste tijd ook al niet meer vanzelfsprekend ivm de hoeveelheid laag die mijn huidige speakers zonder de hulp van de sub zelf al weten te bereiken)

    Met een ouweneel/praat/tante betje film is er niet veel te doen voor mijn woofers en al helemaal niet voor de subwoofer, maar als er muziek gespeeld wordt zal hij wel wakker worden. Zou je je sub alleen op de .1 track moeten reageren, dan kan het gebeuren dat er niet veel gebruik gemaakt wordt van de sub bij eerdere genoemde soort films.

    Met een beetje gevarieerde collectie films zou je toch zelf een beetje moeten kunnen uitproberen of je sub naar behoren wordt aangestuurd.

    Heb je eerdere tips gegeven, daar moet je je setup naar behoren mee in kunnen regelen en op den duur na met geduld de boel gefinetuned te hebben, tot een goed resultaat moeten kunnen komen.

    Ga je niet na 1 of ander oud k*t filmpje afvragen of het dan wel weer goed staat, zo werkt het niet, bij een baggerfilm blijft ook het effect van de sub beneden de maat, de weergave kan slechts zo goed zijn als de bron toelaat. Helaas kom je erachter dat als je goede speakers hebt, de bronnen een heel gevarieerd resultaat laten horen. Het is niet zoals bij de radio dat alles hetzelfde lijkt te klinken.
    Have fun and enjoy your collection

  4. #29

    Standaard

    Het makkelijkst is nog steeds om (als onervaren gebruiker) eerst de 'auto-setup' zijn/haar werk te laten doen en dan te gaan 'fine-tunen.
    Je hebt dan eigenlijk al de meest ideale instellingen voor film.

    Om de receiver ook voor muziek goed in te stellen, kun je daarna gaan spelen met het bass-management. Als laatste kun je evt. nog de niveaus en de afstanden een beetje aanpassen om de luidsprekers voor jouw gehoor (en die van andere luisteraars) op één lijn te krijgen. Op deze manier voorkom je dat je iedere keer de instellingen van de receiver aan moet passen op de bron.

    Wanneer het op deze manier ook niet lukt, zou je kunnen overwegen om te gaan 'schuifelen' of de basreflex poorten te tunen zodat deze bwvs minder als kanonnen gaan werken bij bepaalde frekwenties.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  5. #30

    Standaard

    Bedankt voor jullie input. Ik ga met alles aan de slag. Ik merk idd ook het verschil in film. Mijn test DVD wordt nu U-571 en The Way of the Gun, beiden DTS en de eerste is zelfs oscar winnaar geluid. Het klinkt ook erg lekker met die film.

    Daarnaast zal ik ook mijn SACD speler uit de kast halen (en optisch aansluiten) na onze verbouwing en dan de SACD van Jeff Wayne's War of the World. Ik meen dat dat ook een aardige referentie cdtje is

    Nogmaals bedankt nu zal het moeten gaan lukken. Printje van dit hele topic in de hand en gaan
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  6. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Daarnaast zal ik ook mijn SACD speler uit de kast halen (en optisch aansluiten) na onze verbouwing en dan de SACD van Jeff Wayne's War of the World. Ik meen dat dat ook een aardige referentie cdtje is
    Deze moet je dan niet alleen optisch aansluiten, maar ook met een meer-kanaals analoge verbinding of i.p.v. beide een HDMI-verbinding. Anders geeft SACD niet veel meer-waarde.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  7. #32

    Standaard

    Hmm, Gerco, de speler stamt nog uit het scart tijdperk. Hij heeft ook tulpaansluitingen.
    Wat moet ik doen om het beste eruit te halen? Optisch en de tulpen in de receiver bij een bepaalde output?

    Type speler Pioneer DV-585A.
    Ik ga de handleiding downloaden en eens kijken wat ze daarin zeggen.
    Laatst aangepast door raymonddeniet : 03-05-2011 om 08:20
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  8. #33

    Standaard

    Ik ben dan wel niet Gerco, maar ik weet zeker dat hij het niet erg vindt dat ik je vraag even beantwoord

    Voor SACD is het een vereiste dat je de speler analoog aansluit, dus in jouw geval zul je 6 mono-interlinks, of 3 stereo-interlinks tussen je Pioneer en Marantz moeten aansluiten.
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 03-05-2011 om 10:27
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  9. #34

    Standaard

    Dat maakt ook helemaal niet uit hoor.

    interlinks zijn dus de gewone rood,geel,witte tulpstekkers?
    En daarnaast nog de optische kabel?

    Wat dit betreft heb ik totaal geen verstand hiervan, dus het spijt me als ik dubbele vragen stel
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  10. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Dat maakt ook helemaal niet uit hoor.

    interlinks zijn dus de gewone rood,geel,witte tulpstekkers?
    En daarnaast nog de optische kabel?

    Wat dit betreft heb ik totaal geen verstand hiervan, dus het spijt me als ik dubbele vragen stel
    Ja, de rood/witte tulpstekkers, al zou ik daar zelf een iets betere variant voor nemen, wil je het geluid op een beetje niveau krijgen. Interlinks van HQ en Oehlbach zijn goed te betalen. Deze sluit je aan op de 7.1 input op je Marantz.

    Een optische kabel hoef je alleen maar aan te sluiten als je ook DVD's gaat kijken met deze speler, maar ik denk dat je hiervoor je Blu-ray speler al gebruikt.
    Laatst aangepast door Peter Porrio : 03-05-2011 om 10:52
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  11. #36

    Standaard

    Prima, ga ik het zo doen.
    En als ik dan die knappere kabels gebruik haal ik het maximale uit de SACD's?

    Vanavond gelijk even oppakken.

    Bedankt!
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  12. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Prima, ga ik het zo doen.
    En als ik dan die knappere kabels gebruik haal ik het maximale uit de SACD's?
    Bedankt!
    Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe goed de Pioneer SACD's kan weergeven. Kijk een dedicated SACD speler geeft natuurlijk een beter geluid, dan een "alles-eter" zoals de Pioneer, die naast (SA)CD's ook DVD's en DVD-A's lust. Een beetje hetzelfde verhaal met het afspelen van een CD in dedicated CD-speler of een DVD-speler. Echter, je kunt met betere kabels wel het maximale uit de Pioneer proberen te halen.

    Ik heb zelf een Denon "alles-eter" en die presteert wel beter met een wat knappere kabel. Ik had er destijds (toen ik nog een surroundopstelling had) een Oehlbach Blue Magic 5.1 kabel tussenzitten. Nu in mijn stereo opstelling heb ik er een Van den Hul MC D102 MKIII interlink tussenzitten.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  13. #38

    Standaard

    Heb 2 apparaten die SACD's kunnen afspelen, 1 PS3 enkel via HDMI en 1 Oppo die zowel analoog als via HDMI SACD's kan afspelen.

    Heb ook 1 SACD schijfje in mijn bezit. ( en een dubbel SACD al enige jaren te leen gekregen en nog steeds onder mijn hoede, maar duidelijk niet van mijzelf)

    Momenteel niet 1 apparaat aangesloten staan dat SACD's kan afspelen.

    Dacht dat SACD zo goed als uitgestorven is, moeilijk om er muziek naar je smaak op te vinden en zo geweldig als het opgehemeld wordt kan ik het nu ook weer niet vinden, met andere woorden is het je de moeite wel waard en heb je dan ook een aardige collectie SACD's die het de moeite waard maken om er ook maar een enige vorm van energie in te stoppen?
    Have fun and enjoy your collection

  14. #39

    Standaard

    Ik heb 2 Denons (DVD-2200 en DVD-1940) die SACD's kunnen spelen. In surround vind ik SACD zeer indrukwekkend, mits je een goed gemixte SACD uitvoering hebt. Zelf heb ik er 6 in bezit:

    1) Bløf - Omarm
    2) Marco Borsato - Onderweg
    3) Moya Bennan - Two Horizons
    4) Jamie Cullum - Twenty Something
    5) Dire Straits - Brothers in Arms
    6) René Froger - Pure

    Van dit rijtje is eigenlijk alleen Moya Brennan en Dire Straits de moeite waard. Deze klinken fantastisch goed in surround. In SACD-stereo leggen ze het af tegen mijn Music Hall CD-speler waar ik de "gewone" CD-laag afspeel. Een en ander hangt dus af van de apparatuur.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  15. #40

    Standaard

    Heb ik even mazzel, heb 50% in huis van wat de moeite waard is, de SACD Brother in Arms

    Mocht ik dit jaar de staats eens winnen, dan denk ik over de Oppo 93 na, kan ik hem weer eens draaien
    Have fun and enjoy your collection

  16. #41

    Standaard

    In theorie zal het geluid van SACD het mooist klinken als het door de receiver omgezet wordt. Vandaar dat ik het afspelen nu door een BD speler van Sony en het omzetten door mijn receiver laat doen. Daarvoor gebruikte ik een relatief goedkope speler zonder HDMI van Philips. De belangrijkste reden dat ik DSD nu via HDMI laat streamen is dat het met de vorige speler lastiger was om zowel de receiver als de speler goed in te stellen. Dit kwam doordat het kanaal van de subwoofer bij de speler een stuk zachter was i.v.m. de LFE's van de andere meer-kanaals bronnen. Via HDMI streamen is dus veel praktischer, omdat je dan voor alle digitale meer-kanaals bronnen dezelfde niveaus kunt gebruiken.

    Wil je het geluid via een meer-kanaals analoge verbinding van de speler naar de receiver sturen, dan is het -zoals Peter Porrio ook schrijft- dus afhankelijk van de speler.

    Bij mij staan die van Dire Straits, Bløf en sinds vorige week ook die van Kane(So glad you made it). Is alleen wel even wennen aan de andere track-volgorde.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  17. #42

    Standaard

    Was nog Pink Floyd - Dark Side of the Moon SACD vergeten. Die is zeker ook de moeite waard!
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  18. #43

    Standaard

    Ik dacht juist dat het geluid geweldig was en vandaar ook dat ik het wilde aansluiten om het geluid af te stellen.
    Het enige dat ik heb is de War of the Worlds Collector's Edition, een 8-9 disc met een enorm boek eromheen. Geweldig, maar ben nog niet aan luisteren toegekomen. Nu dus...
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  19. #44

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door raymonddeniet Bekijk bericht
    Ik dacht juist dat het geluid geweldig was en vandaar ook dat ik het wilde aansluiten om het geluid af te stellen.
    Het enige dat ik heb is de War of the Worlds Collector's Edition, een 8-9 disc met een enorm boek eromheen. Geweldig, maar ben nog niet aan luisteren toegekomen. Nu dus...
    Het geluid van SACD is ook erg goed, mits het album fatsoenlijk gemixt op het schijfje is gezet. Maar de meerwaarde zit 'm wat mij betreft vooral in de surroundmix. In stereo zul je niet erg veel verschil merken t.o.v. de "gewone" CD-laag. Overigens zijn de duurdere dedicated SACD-spelers vrijwel allemaal enkel in SACD stereo uitgevoerd. Blijkbaar hecht men in dit segment weinig waarde aan de surroundmix.

    Overigens mag je de kanaalinstellingen in het setup-menu van je SACD-speler nog eens dunnetjes overdoen. Dacht je net dat je dit voor elkaar had op je receiver . Echter, via de analoge 7.1 ingang doet je receiver niets, behalve versterken. Vandaar dat je ook de channel levels, speakerconfiguratie en crossover in moet stellen in het setup-menu van je SACD-speler.
    Mijn HT: Panasonic TX-P42G20ES - Music Hall A25.2 - Music Hall CD25.2 - Music Hall DAC25.3 - Denon DVD-1940 - A.C. Ryan Playon!HD Mini - Logitech Squeezebox Duet - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+ - Phonar Sub EdMa - Van den Hul kabels

  20. #45

    Standaard

    ehm, moed en schoenen verhaal lees ik zo. Als ik binnenkort meer in mijn tijd zit ga ik het proberen. Ik heb weliswaar geen stand alone, maar een allesvreter...
    Before Elvis, there was nothing (John Lennon)

  21. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peter Porrio Bekijk bericht
    Het geluid van SACD is ook erg goed, mits het album fatsoenlijk gemixt op het schijfje is gezet. Maar de meerwaarde zit 'm wat mij betreft vooral in de surroundmix. In stereo zul je niet erg veel verschil merken t.o.v. de "gewone" CD-laag. Overigens zijn de duurdere dedicated SACD-spelers vrijwel allemaal enkel in SACD stereo uitgevoerd. Blijkbaar hecht men in dit segment weinig waarde aan de surroundmix.
    Wat mij opvalt is dat sommige SACD's minder dynamiek hebben of dat bepaalde instrumenten relatief minder luid klinken dan op de CD-versie van een album. Dit vind ik jammer, omdat daardoor een SACD bij dezelfde geluidssterkte weer minder mooi klinkt dan een gewone CD. Ik zou bijna denken dat het een kindvriendelijke versie is van de CD.

    Gelukkig is het bij films op BD meestal wel goed geregeld.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •