Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 37 worden weergegeven.

Discussie: Spiegels in films

  1. #1

    Standaard Spiegels in films

    Ik moet voor mijn examen filmesthetica een presentatie geven over 'spiegels in films'. Weten jullie misschien duidelijke of minder duidelijke voorbeelden van de symboliek van spiegels in een film?

    Alles is welkom! Bedankt!


  2. #2

    Standaard

    A Streetcar Named Desire is daar een fameus voorbeeld van. Spiegels geven vaak de dubbele persoonlijkheid van iemand aan (kijk bijvoorbeeld naar Taxi Driver). Een ander goed voorbeeld is Hitchcock's Vertigo. Enorm veel spiegelfragmenten in die film, waarin - als je het later nog eens terugkijkt - duidelijk wordt welke betekenis Hitchcock hiermee wilde aangeven. Het bekijken van een film moet je ook zien als het kijken naar een spiegelbeeld van de werkelijkheid, het fungeert als het ware als een raam naar een andere wereld waaraan je als kijker deel mag nemen. Je komt hier dan al snel op het thema voyeurisme uit, wat waarschijnlijk wat minder met je onderwerp te maken heeft, maar stiekem zitten er heel veel van dit soort kleine nuances in films.
    Laatst aangepast door Jordy van Buel : 03-05-2011 om 14:57

  3. #3

    Standaard

    Mirrors met Kiefer Sutherland.
    Een grote oude spiegel in een verlaten warenhuis in NY blijkt een doorgang naar een andere wereld te zijn.

    Candyman met Tony Todd als Candyman.
    Een urban legend over moordenaar Candyman, dat als je drie keer achter elkaar zijn naam noemt terwijl je in een spiegel kijkt, hij dan ineens achter je verschijnt en je het dan ook niet overleeft.
    Erg goede film btw

    Wederom is de spiegel een portal van het kwaad naar onze wereld toe.

  4. #4

  5. #5

  6. #6

    Standaard

    Als ik me niet vergis zit er in Exiled aan het eind een (visueel) overdonderende shoot out met veel spiegels. Uberhaupt een aanrader deze film, deels een ode aan de Leone westerns.

  7. #7

    Standaard

    In Citizen Kane zit een mooi shot met spiegels. Wellicht niet heel relevant aan wat je moet presenteren, maar dat was toch de eerste van zijn soort. Denk ik. Ook was ik persoonlijk onder de indruk van de spiegel-scene aan het einde van Enter The Dragon. Maar in hoeverre hier symboliek te ontdekken is laat ik aan jouw over.

    In het meer recente Black Swan spelen de spiegels wel een rol.

  8. #8

    Standaard

    De spiegel wil ook nog wel symbool staan voor ijdelheid, denk onder meer aan de heks in Sneeuwwitje, of voor de confrontatie met jezelf (oa Black Swan). Gebroken spiegels zijn daarentegen vaak weer een afspiegeling van iemands verwarde innerlijke toestand of een voorbode van ongeluk of onheil. Zoals je zult begrijpen is de betekenis van een spiegel daarom sterk afhankelijk van de toestand (heel of gebroken) en de context waarin het wordt gebruikt.
    Whatiwatch iCheckMovies Letterboxd

    LG Oled 55e6v | Yamaha Aventage RX-A2070 A/V Receiver | Blu-ray: Oppo 103-BDP (regiovrij) | 4K-speler: Panasonic DP-UB824EG
    Dali Suite center- & rearspekers | Hepta Menhir frontspeakers | Mirage subwoofer


    Ben ik in de picture?

  9. #9

    Standaard

    In Secret Window zit ook een mooie scene waarin de spiegel de dubbele persoonlijkheid aantoont van Depp's personage.
    Sticking feathers up your butt does not make you a chicken!

  10. #10

    Standaard

    Quantum Leap, welliswaar een serie, maar hierin 'springt' (leapt) de hoofdpersoon in iedere aflevering in het lichaam van een ander om iets in het leven recht te zetten van deze persoon.

    In de meeste afleveringen zien we ook in spiegels hoe degene eruit ziet (terwijl je als kijker steevast dezelfde acteur ziet). Veel shots waarbij dus het beeld (personage) in de spiegel hetzelfde beweegt als de persoon (hoofdrolspeler) die ervoor staat / loopt.
    Laatst aangepast door Hayko de Boer : 03-05-2011 om 18:17
    Send a maniac to catch a maniac...

  11. #11

    Standaard

    Wat animatiefilms betreft denk ik meteen aan "Show White" en "Beauty & The Beast"....

  12. #12

    Standaard

    In Poltergeist III spelen spiegels (en weerspiegelingen) ook een belangrijke rol. Hetzelfde geldt voor de Amazing Stories-aflevering "Mirror, Mirror" geregisseerd door Martin Scorsese.

  13. #13

    Standaard

    Niemand heeft totnogtoe blijkbaar de Mirror of Esired genoemd uit Harry Potter And The Philosopher's Stone.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  14. #14

    Standaard

    Spider-man (deel1) : multi persoonlijkheids syndroom Norman Osborn/Green Goblin

    The Long Kiss Goodnight : daar zit ook een scene met spiegel in waarin Geena Davis als rustige huisvrouw wordt geconfronteerd met haar verleden als keiharde huurmoordenaar waar ze zelf, volgens mij door alzheimer ?, geen weet van had.
    Laatst aangepast door Frenkel : 03-05-2011 om 20:40
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  15. #15

    Standaard

    IMDB kan ook inspiratie bieden met de keyword search: http://www.imdb.com/find?s=kw&q=mirror

    Zo zijn er bijvoorbeeld 319 films waarin iemand in de spiegel kijkt en 79 waarin iemand tegen zichzelf praat voor de spiegel. Meest fameuze voorbeeld daar het al eerder genoemde Taxi Driver.
    |Gekeken films (WhatIWatch) |
    "The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick

  16. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Patrick van den Hul Bekijk bericht
    IMDB kan ook inspiratie bieden met de keyword search: http://www.imdb.com/find?s=kw&q=mirror

    Zo zijn er bijvoorbeeld 319 films waarin iemand in de spiegel kijkt en 79 waarin iemand tegen zichzelf praat voor de spiegel. Meest fameuze voorbeeld daar het al eerder genoemde Taxi Driver.
    Is natuurlijk de vraag of er een symboliek achter zit zoals de TS vraagt.
    Bij Taxi Driver en Spiderman is een speigel een symbool van communicatie van multipersoonlijkheid, en bij de scene in The Long Kiss Goodnight is het een symbool van verloren herinneringen uit het verleden .
    UHD Blu-ray's: 244Blu-ray's: 1129DVD's: 226

  17. #17

    Standaard

    Wow! Allemaal bedankt voor de uitbundige reacties, hier geraak ik een heel eind verder mee!


  18. #18

    Standaard

    Een spiegel kan ook een bescherming zijn: in Clash Of The Titans uit '77 is het voor de held Perseus de enige manier om naar het monster Medusa te kijken zonder in een standbeeld te veranderen.
    DVD-pagina - DVD Info - Facebook - SafeTrader
    Ik heb een fantasy-boek geschreven! Lees er alles over hier!

  19. #19

    Standaard

    Een van de meest indrukwekkende spiegel scenes is uit Enter the Dragon met Bruce Lee. Het gevecht tussen Han en Lee.

    Oeps, had al iemand gepost. Blijft mooi.
    Formerleewarmer (Five StarTrader) en (SafeTrader)

    LG OLED77G36LA, Marantz SR7015, OPPO 203 UHD, speakers: Xanadu, Apple TV 4K

  20. #20

    Standaard

    "Thru the mirror", een Mickey Mouse cartoon uit 1936 waar de spiegel de ingang is naar een droomwereld (geinspireerd op "Through the Looking Glass" van Lewis Carroll).
    "Kinda wobbly" (Bambi, 1942)
    Mijn thuispagina met DVD-collectie | Mijn interview

  21. #21

    Standaard

    Eyes Wide Shut misschien?

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Kevin Rijm Bekijk bericht
    In Secret Window zit ook een mooie scene waarin de spiegel de dubbele persoonlijkheid aantoont van Depp's personage.
    Spoiler 'Secret Window'

    Mogelijk doelt Kevin op hetzelfde. Het is in die film inderdaad zo dat de camera in de spiegel gaat om het verhaal vanuit het perspectief hoofdpersonage z'n andere persoonlijkheid te brengen en daar aan het einde bij wijze van spreken terug uitkomt wanneer we de werkelijkheid te zien krijgen.

    Er bestaat ook een film waarin het hoofdpersonage z'n spiegelbeeld of schaduw steeds doet wat z'n innerlijke verlangen op dat moment voelt, denkt, zou doen. Helaas kan ik me geen acteurs, jaar of titel herinneren.

  23. #23

  24. #24

    Standaard

    Inception in het Parijs gedeelte.

  25. #25

    Standaard

    Ook al zijn er heel veel discussies te vinden over de film The Shining met Jack Nicholson, een van de theorien heeft juist met spiegels te maken. Ik weet het niet precies meer, maar door de spiegels leek het alsof er 2 verschillende personages stonden

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •