De resultaten 1 tot 17 van 17 worden weergegeven.

Discussie: 2 subwoofers.

  1. #1
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard 2 subwoofers.

    Heeft een dubbele subwoofer zin.
    Maakt dit wat uit qua geluids beeld??

  2. #2

    Standaard

    Een dubbele sub heeft zeker zin, maar dat is dan wel afhankelijk van hoe het geluid van 1 sub is. Vult het geluid van 1 sub je kamer goed en hoor je niet waar hij staat, met andere woorden, zie je hem niet in het geluidsbeeld, dan is 2 subs overkill. Maar in sommige HT's wordt voor 2 subs gekozen vanwege het feit dat men de lage tonen niet overal in de ruimte hetzelfde krijgt.

    Waarom overweeg je 2 subs?
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  3. #3
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    qua geluid hoor/voel ik de sub goed. dus je zegt eigenlijk dat een 2e overbodig is.
    Ik wil een 2e ook voor het plaatje maar als het qua geluid niks uitmaakt dan doe ik het niet.
    Wel is het zo dat je de ene freq. op hoog kunt zetten en de ander op laag. Of gaat dat ook wrijven met elkaar?

  4. #4

    Standaard

    Een sub is in mijn ogen alleen bedoeld voor de frequenties die zo laag zijn dat de rest van de speakers het niet kan weergeven. In de meeste gevallen bij fullrange speakers zal dat alles onder de 60Hz zijn (even grofweg genomen dan). Als je huidige sub dit goed doet naar je mening dan zou ik geen 2e plaatsen. Ook niet voor hogere frequenties.

    Wil je meer druk op minder volume, dan zou je een 2e kunnen overwegen. Je hoeft dan voor hetzelfde resultaat immers het volume van beide subs niet zo hoog te zetten als wanneer je er maar 1 gebruikt.

    Persoonlijk heb ik het ook eens overwogen. Zoveel mensen zoveel wensen. Puur voor het oog ziet het er natuurlijk fantastisch uit als je twee identieke subs in je kamer hebt staan, maar om het alleen daarvoor te doen...
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    qua geluid hoor/voel ik de sub goed. dus je zegt eigenlijk dat een 2e overbodig is.
    Ik wil een 2e ook voor het plaatje maar als het qua geluid niks uitmaakt dan doe ik het niet.
    Wel is het zo dat je de ene freq. op hoog kunt zetten en de ander op laag. Of gaat dat ook wrijven met elkaar?
    Denk dat je niet helemaal begrijpt waar deze regeling voor bedoeld is en dat het dan misschien nu ook niet goed bij je staat ingesteld.....
    Have fun and enjoy your collection

  6. #6
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Denk dat je niet helemaal begrijpt waar deze regeling voor bedoeld is en dat het dan misschien nu ook niet goed bij je staat ingesteld.....
    wat is in mijn geval de beste instelling dan.
    Freq. heb ik nu op hoogst staan.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    wat is in mijn geval de beste instelling dan.
    Freq. heb ik nu op hoogst staan.
    Het ligt eraan wat je bij de auto setup hebt gevonden en wat je ermee hebt gedaan.

    Als je lichtste speaker bijvoorbeeld tot 60Hz kan weergeven en je hebt alle speakers bijvoorbeeld als full range staan, dan zorg je voor een kleine overlap om "gaten" in het geluid te voorkomen, en zet dan je sub op bijvoorbeeld 80Hz.

    Als er in je speakersetup speakers zijn afgekapt op 80Hz, dan ga je daar weer iets boven zitten, op bijvoorbeeld 100Hz.

    Ik kan je geen getal geven zonder de instellingen van de overige speakers te weten, BTW wat is het instelbereik van je sub?
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Het ligt eraan wat je bij de auto setup hebt gevonden en wat je ermee hebt gedaan.

    Als je lichtste speaker bijvoorbeeld tot 60Hz kan weergeven en je hebt alle speakers bijvoorbeeld als full range staan, dan zorg je voor een kleine overlap om "gaten" in het geluid te voorkomen, en zet dan je sub op bijvoorbeeld 80Hz.

    Als er in je speakersetup speakers zijn afgekapt op 80Hz, dan ga je daar weer iets boven zitten, op bijvoorbeeld 100Hz.

    Ik kan je geen getal geven zonder de instellingen van de overige speakers te weten, BTW wat is het instelbereik van je sub?
    Sub kan van 50 naar 200HZ. crossover staat op 150hz. Dit is ingesteld door audyssey op de versterker zelf. Dat had te maken met de kleinste speaker die ik heb.
    hoe zet je de speakers dan op full range. En waar kan ik dat vinden of ze 60hz kunnen weergeven.
    Ik dacht dat ik er verstand van had maar als ik jullie zo hoor dan ben ik maar een leek in dit
    Laatst aangepast door geoffreyvanvugt : 30-05-2011 om 10:49

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Sub kan van 50 naar 200HZ. crossover staat op 150hz. Dit is ingesteld door audyssey op de versterker zelf. Dat had te maken met de kleinste speaker die ik heb.
    hoe zet je de speakers dan op full range. En waar kan ik dat vinden of ze 60hz kunnen weergeven.
    Ik dacht dat ik er verstand van had maar als ik jullie zo hoor dan ben ik maar een leek in dit
    We zijn nooit te oud om te leren Ik leer ook nog steeds bij, deze hobby blijft met nieuwe zaken komen en dan kan het gebeuren dat je wel eens niet helemaal weet.

    Inderdaad, de lichtste schakel in de ketting maakt hoe sterk de keten is. De fabrikant geeft het frequentiebereik van de speaker op, samen met de weerstand in Ohm en soms een max belastbaarheid, een gegeven waar de leek niet altijd iets aan heeft om dat bij de belastbaarheid nogal wat begrippen door elkaar heen worden gebruikt.

    Als je model en merk van je speaker opgeeft kan ik ook even meehelpen kijken wat het bereik van je lichtste speaker is....
    Have fun and enjoy your collection

  10. #10
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    We zijn nooit te oud om te leren Ik leer ook nog steeds bij, deze hobby blijft met nieuwe zaken komen en dan kan het gebeuren dat je wel eens niet helemaal weet.

    Inderdaad, de lichtste schakel in de ketting maakt hoe sterk de keten is. De fabrikant geeft het frequentiebereik van de speaker op, samen met de weerstand in Ohm en soms een max belastbaarheid, een gegeven waar de leek niet altijd iets aan heeft om dat bij de belastbaarheid nogal wat begrippen door elkaar heen worden gebruikt.

    Als je model en merk van je speaker opgeeft kan ik ook even meehelpen kijken wat het bereik van je lichtste speaker is....

    Speakers;
    Front-Jamo Concert V
    Surround-Jamo Concert II
    Surroundback-Jamo Concert II
    Center-Jamo S60 Cen
    Surroundtop-Jamo S60 Sur
    Subwoofer-Sony SA-WM500
    Receiver-Onkyo tx-508

  11. #11

    Standaard

    Deze:

    http://www.jamo.com/na-en/products/c...pecifications/ ?

    en deze:

    http://www.jamo.com/na-en/products/s...pecifications/ ?

    Die gaan zo rond de 80Hz

    De andere moet ik nog even opzoeken, heb nu even geen tijd meer.

    Je receiver kan toch hooguit 7.1 aan? Je hebt er 9.1 op aangesloten of heb je de surroundtop op de aansluiting van de fronts gezet?

    Kan je vanavond na 22:30 weer beantwoorden..... moet nu naar mijn werk
    Have fun and enjoy your collection

  12. #12
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    http://www.jamo.com/na-en/products/s...pecifications/
    Van dit setje heb ik de center en surrounds.
    De surrounds zitten op extra speaker aansluiting play-height aangesloten. Zone-2 zeg maar.
    Komt volgens mij neer op A+B.
    http://www.jamo.com/na-en/products/c...pecifications/
    Deze heb ik niet.

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    http://www.jamo.com/na-en/products/s...pecifications/
    Van dit setje heb ik de center en surrounds.
    De surrounds zitten op extra speaker aansluiting play-height aangesloten. Zone-2 zeg maar.
    Komt volgens mij neer op A+B.
    http://www.jamo.com/na-en/products/c...pecifications/
    Deze heb ik niet.
    In de 60 cen serie zie ik enkel nog de 602 en de 604 maar die gaan ook tot zo'n 80Hz, dus hoe de Audessy op 150 Hz komt is me een raadsel, of ze hebben niet goed in het bereik van de meetmicrofoon gehangen.

    Zou bij de 609 eens kijken of je het zelf kunt instellen, zo moeilijk is het niet, afstanden en de freguenties invoeren.

    Heb gepoogd om meer info te vinden over de concert v en concert II, maar dat viel niet mee, deze serie is al wat meer ervaren en schijnt uit de begin 80e jaren te stammen. de V gaat tot 30Hz, maar de sub zit aan de achterzijde.... en je hebt hem ingebouwd in een kast

    De concert 2 is nog iets moeilijker te vinden, maar denk dat die wel tot 60Hz wil gaan.

    Je kan audessy ook een meting laten doen en eventueel zelf wat aanpassen. BTW een 7.1 receiver zal nooit gelijktijdig een 9.1 set kunnen aansturen, zo worden dan naar keuze de fronts high afwisselend met de fronts aangestuurd, heb er zelf geen belangstelling voor, voor staat al genoeg en zou ook niet weten waar ik ze zou moeten plaatsen(en mijn receiver ondersteund het ook niet )

    Denk dat we nog wel op dit onderwerp terugkomen.

    Hoop dat je receiver je morgen in 100% goede staat mag bereiken
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Ik heb de audyssey laten uitvoeren met alle meubelen aan de kant in een lege ruimte.
    En het klopt van die concert speakers dat de specs moeilijk zijn te vinden.
    Ik had ook al gezocht maar werd niks wijzer..

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Ik heb de audyssey laten uitvoeren met alle meubelen aan de kant in een lege ruimte.
    En het klopt van die concert speakers dat de specs moeilijk zijn te vinden.
    Ik had ook al gezocht maar werd niks wijzer..
    De Concert V stond/staat toen goed bekend, ik was wel verbaast toen ik las dat de woofer voor het laag aan de achterzijde van de speakerkast zat, direct tegenover de middentoner, gescheiden door een laagje isolatiemateriaal. Deze opzet ben ik in de praktijk nog niet tegengekomen, maar dat zegt niets, speakers bestaan er in allerlei vormen bouwwijzen.

    Denk toch dat je front high speakers niet helemaal goed gemeten zijn, ze staan vrij hoog en de meetmicrofoon kan ze daardoor gemist hebben. Zelf zie ik niet zo het nut in van front high speakers en in jouw opstelling denk ik niet dat zij enige positieve bijdrage leveren aan het complete geluidsbeeld, dit ook omdat zij zich op dezelfde breedte bevinden als de fronts, maar ik heb er geen ervaring mee, dus dat kun je in weze alleen zelf beoordelen
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    De Concert V stond/staat toen goed bekend, ik was wel verbaast toen ik las dat de woofer voor het laag aan de achterzijde van de speakerkast zat, direct tegenover de middentoner, gescheiden door een laagje isolatiemateriaal. Deze opzet ben ik in de praktijk nog niet tegengekomen, maar dat zegt niets, speakers bestaan er in allerlei vormen bouwwijzen.

    Denk toch dat je front high speakers niet helemaal goed gemeten zijn, ze staan vrij hoog en de meetmicrofoon kan ze daardoor gemist hebben. Zelf zie ik niet zo het nut in van front high speakers en in jouw opstelling denk ik niet dat zij enige positieve bijdrage leveren aan het complete geluidsbeeld, dit ook omdat zij zich op dezelfde breedte bevinden als de fronts, maar ik heb er geen ervaring mee, dus dat kun je in weze alleen zelf beoordelen
    He man. Bedankt voor je adviezen. Ik heb nu de 609 aangesloten en merk nu al dat de speakers meer tot zn recht komen. Deze receiver wordt ook niet zo achterlijk warm als de vorige. Nu nog even verdiepen in alle instellingen en juiste setup en dan lekker genieten. Ben nu al zeer tevreden en de zorg dat of speakers of versterker naar de klote gaan.
    Bedankt..

  17. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    He man. Bedankt voor je adviezen. Ik heb nu de 609 aangesloten en merk nu al dat de speakers meer tot zn recht komen. Deze receiver wordt ook niet zo achterlijk warm als de vorige. Nu nog even verdiepen in alle instellingen en juiste setup en dan lekker genieten. Ben nu al zeer tevreden en de zorg dat of speakers of versterker naar de klote gaan.
    Bedankt..
    Moet je je geen zorgen over maken, het kan altijd stuk gaan, ook zomaar spontaan zonder dat je er zelf ook maar iets aan kon doen om het te voorkomen Gewoon niet aan denken, heb zelf ook een probleempje gehad met m'n receiver, die was "vergeetachtig" en als hij echt werd uitgezet, dan waren alle instellingen weg, reuze vervelend, al kon ik later na een paar keer de instellingen erin gezet te hebben dit klusje klaren in 10 minuten. Toen alles hier in huis verplaatst moest worden ivm een grote verbouwing heb ik hem onder garantie weggebracht, 3 dagen later was hij al klaar en sinsdien geen problemen meer gehad (knock knock on wood )

    Ook mijn TV ging na 4 maanden spontaan stuk, is met 2 weken weer gerepareerd aan huis, ook niet leuk, maar het kan gebeuren, denk dat ie nog niet helemaal goed is, kort geleden hoorde ik weer een stoorgeluidje uit de rechterspeaker..... ach er zit nog anderhalf jaar garantie op

    Je kunt iig je speakers met deze zwaardere receiver beter aansturen, dat hij minder warm wordt komt waarschijnlijk ook omdat hij het met wat meer gemak allemaal kan aansturen bij het oude vertrouwde volume. Trek je van allerlei zogenaamde regeltjes bij het instellen niets aan, stel hem lekker in zoals je het zelf fijn vind. Kan alleen maar voorstellen dat je bijvoorbeeld je sub insteld op de sub zelf op 100Hz, kan je ook doen op de receiver en je speakers, zeker de fronts op Full Range, Double bass aan en gaan met die banaan

    Veel plezier met instellen
    Have fun and enjoy your collection

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •