Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 47 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard Hoe stel ik dit best op?

    Hoi,

    Ik zou effen graag jullie mening een beetje weten ivm de opstelling van een en ander.

    Uiteindelijk is alles aangekomen en kan ik overgaan tot een definitieve opstelling. Naar de sub heb ik dus superlang moeten wachten, maja soit.

    De speakers zijn natuurlijk nogal groot qua formaat, dus ben ik sowieso al beperkt om daarmee te spelen.

    Ik hoor jullie nu al zeggen : de tv staat niet in het midden, tja, da is nog zoiets wat ik er moet bijpakken, maar dat stoort mij niet echt.

    De rechtse surround (ES20) zie je rechts op die kast staan, met aan de andere kant hetzeldfd. De backs (ES30) staan ongeveer een drie meter achter de plaats waar de foto genomen is.

    Let wel : de zitpositie is waar de foto genomen is. De zetel links doet eigenlijk niks ter zake.

    Ook had ik graag wat tips gekregen aangaande frequenties en crossovers die ik kan uitproberen, liefst misschien van iemand die dezelfde speakerset heeft.
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)
    • Bestandstype: jpg JBL.jpg (74,7 KB, 125 keer gelezen)

  2. #2

    Standaard

    Hallo vriend Tarzanneke, voordat ge verder leest eerst de tenen een meter terugtrekken

    Dat heeft idd toch wel heel lang geduurt , maar goed alles is er dan uiteindelijk toch gekomen

    Als je een beetje knappe surround opstelling wilt hebben zul je toch wat offers moeten brengen, zoals het er nu uitziet is het heel vriendelijk gezegd een puinhoop, het is niet alleen dat de TV niet tussen de fronts instaat, hij staat ook vrij hoog, net als de rechter achterspeaker die zijn geluid over alles heen verspreid maar niet echt lekker op oorhoogte staat.

    Je laat de linkerkant niet zien, kan daarom niet beoordelen of daar nog potentie zit om eea neer te zetten, maar 1 ding is zeker, die platte TV moet wel uit die hoek weg, anders krijg je nooit een knappe opstelling. Je zal flink aan het werk moeten om eea een plekje te geven en de kabels te plaatsen en netjes weg te werken. Het ziet er ook naar uit dat je je audiovideo apparatuur over 2 plekjes hebt verdeeld, ook dat maakt het er niet eenvoudiger op. De rechterkast is een leuke kamervulling maar voor een HT opstelling een doorn in het oog en een plaatsinnemer waar de audiosetup en het scherm eigenlijk zouden moeten komen.

    Je voelt het al aankomen , ga de bijl maar vast scherp maken of zoek een ander plekje voor die kast. Verkoop de meubeltjes waarop de TV en de center staan en koop er iets voor in de plaats waarop de TV kan staan en de audio-video apparatuur inpast

    Had je gewaarschuwd, je moet wat offers brengen, maar dan komt het wel goed

    Moeten we ook nog even naar de linkermuur kijken waar nu de bank staat, de bank wordt dan de sweetspot met aan weerszijden de achterspeakers, die komen dan op stands of andere oplossing, als ze maar een beetje op oorhoogte komen.

    Zo, ga daar maar een nachtje over slapen....
    Have fun and enjoy your collection

  3. #3
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Bruine dressoirkast verplaatsen. Daar een audio/tv meubel (lage) daar tv op of aan de muur. Center erboven of op meubel. Frontspeakers aan weers kanten en surrounds achter de bank die recht voor tv geplaatst is. Indien mogelijk natuurlijk.
    Heb je ook een picca van complete woonkamer. Dan kunnen anderen ook kijken voor eventuele meer mogelijkheden....

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door geoffreyvanvugt Bekijk bericht
    Bruine dressoirkast verplaatsen. Daar een audio/tv meubel (lage) daar tv op of aan de muur. Center erboven of op meubel. Frontspeakers aan weers kanten en surrounds achter de bank die recht voor tv geplaatst is. Indien mogelijk natuurlijk.
    Heb je ook een picca van complete woonkamer. Dan kunnen anderen ook kijken voor eventuele meer mogelijkheden....
    Volgens mij had ik dat in iets andere bewoordingen ook voorgesteld, afkijker
    Have fun and enjoy your collection

  5. #5

    Standaard

    Tja, ik heb nu al zoveel mijn zin gedaan. Kasten verplaatsen is gewoon uit den boze. Dat krijg ik hier nooit gedaan.

    Het enige wat ik wel al in gedachten had is dus de links-rechts-verhouding. Jullie hebben natuurlijk wel gelijk. Het beeld moet tussen de fronts zijn, en dat ga ik ook veranderen. De hoogte vind ik wel prima hoor.
    Ik vind zelfs dat hij bij mij nog vrij laag staat, vergeleken met sommigen van mijn vrienden. De meesten kijken onderuitgezakt en daar hangt de tv bijna tegen het plafond.

    Ik ga dus het kastje waar nu de televisie opstaat gewoon omwisselen met het andere, dus zodat de tv tussen de twee ramen staat. En ik denk dat ik daarbij ook de fronts meer naar de hoeken ga zetten, dus een stuk meer uit mekaar.

    Die speaker op die barkast is wel niet de r-back maar de r-surround. De backs staat een meter of drie achter de plaats van waar de foto genomen is.

    Wat betreft die oorhoogte, tja ik denk dat ik dat met die rechtse echt niet anders kan of ik moet hem juist onder die witte bak (alarmcentrale) zetten, maar misschien is dat niet goed voor geluidsverspreiding als hij zo vlak langs de wand van die kast speelt? Maakt dat echt zoveel uit, die oorhoogte???
    De linkse staat trouwens wel ongeveer op oorhoogte.

    Ik geef het gerust toe : wat jullie voorstellen is in feite de ideale opstelling, maar praktisch gezien kan ik dat hier niet realiseren.

    Alvast bedankt voor jullie raad.
    Laatst aangepast door tarzanneke : 13-06-2011 om 10:09

  6. #6
    Super Member Avatar van geoffreyvanvugt
    Registratie datum
    Apr 2011
    Woonplaats
    Balconië - Plaatsje in Costa de Le Mere

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door DVDProfilersFilmgek Bekijk bericht
    Volgens mij had ik dat in iets andere bewoordingen ook voorgesteld, afkijker
    Ik beaam je visie

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Tja, ik heb nu al zoveel mijn zin gedaan. Kasten verplaatsen is gewoon uit den boze. Dat krijg ik hier nooit gedaan.

    Het enige wat ik wel al in gedachten had is dus de links-rechts-verhouding. Jullie hebben natuurlijk wel gelijk. Het beeld moet tussen de fronts zijn, en dat ga ik ook veranderen. De hoogte vind ik wel prima hoor.
    Ik vind zelfs dat hij bij mij nog vrij laag staat, vergeleken met sommigen van mijn vrienden. De meesten kijken onderuitgezakt en daar hangt de tv bijna tegen het plafond.

    Ik ga dus het kastje waar nu de televisie opstaat gewoon omwisselen met het andere, dus zodat de tv tussen de twee ramen staat. En ik denk dat ik daarbij ook de fronts meer naar de hoeken ga zetten, dus een stuk meer uit mekaar.

    Die speaker op die barkast is wel niet de r-back maar de r-surround. De backs staat een meter of drie achter de plaats van waar de foto genomen is.

    Wat betreft die oorhoogte, tja ik denk dat ik dat met die rechtse echt niet anders kan of ik moet hem juist onder die witte bak (alarmcentrale) zetten, maar misschien is dat niet goed voor geluidsverspreiding als hij zo vlak langs de wand van die kast speelt? Maakt dat echt zoveel uit, die oorhoogte???
    De linkse staat trouwens wel ongeveer op oorhoogte.

    Ik geef het gerust toe : wat jullie voorstellen is in feite de ideale opstelling, maar praktisch gezien kan ik dat hier niet realiseren.

    Alvast bedankt voor jullie raad.
    Mooi, ik dacht al dat je het aardig eens zou kunnen worden met het voorstel, ook Geoffrey had hetzelfde idee, waarbij wij beiden de backsurrounds over het hoofd hebben gezien. Ik wist ook niet meer wat je nu precies allemaal had besteld, maar als je echt een complete 7.1 opstelling hebt aangeschaft met speakers, dan luistert de plaatsing eigenlijk om nog meer nauwkeurigheid om optimaal te kunnen genieten. Om van 7.1 te kunnen genieten is de afstelling en plaatsing al extra moeilijk, denk wel dat je mijn setup hebt gezien, ook de opstelling van Martin zul je wel kennen, hij is dan momenteel wel bezig met de aanschaf van andere speakers (in mijn ogen nog moeilijker ivm de dipolen), maar hij heeft er helemaal een speciale ruimte voor.

    Oke goed, je had zelf ook gezien dat je fronts veel te dicht bij elkaar staan, ik had niet voor niets geschreven dat het wel een puinhoop(voor 5.1 en nu achteraf voor 7.1 is het eigenlijk een complete ramp ) is zoals het op de foto staat.

    Er zit maar 1 ding op:

    Een echtscheiding , ze kan dan al die kasten meenemen, alsook de lamp aan het plafond, die kun je toch niet aandoen als je film kijkt, die schijnt anders toch alleen maar in het beeld. Dit is wel een win win situatie, je hebt je vrijheid en krijgt gelijk de ruimte om je opstelling te optimaliseren, hoop dan wel dat je een beetje goed bent in de huishouding, dat je kan koken en waarschijnlijk zal 1 arm zich wat beter ontwikkelen.......
    Al met al zul je dus ook hier je afwegingen moeten maken, lastig......het leven is er 1 van vele keuzes

    Waarschijnlijk zie je wat op tegen die arm....., maar je mocht toch al deze wat fors uitgevallen speakers aanschafffen, wat in mag houden dat je wederhelft er toch wel enigzins ook de goede kanten van ziet. Ook je wederhelft zal dan toch inzien dat als je zoiets hebt, dat je het dan ook goed en netjes wilt inpassen in de woonkamer. Ik neem aan dat je enkel voor deze foto de frontjes hebt verwijderd en dat je normaal de frontjes geplaatst hebt, zonder frontjes oogt het al snel heel erg druk, hoe indrukwekkend het ook mag staan, zie ook mijn plekje op het forum, dan begrijp je wel wat ik bedoel.

    Een klein stukje van mijn geschiedenis:

    In het verleden had ik zo'n eiken TVkast, 2 deurtjes, daaronder een klep en boven de deurtjes was ook nog een ruimte. Naast deze kast stond dan ook nog eens zo'n zwart rack van Technics met daarin wat dolbyprologic surround apparatuur. Zo'n 10/11 jaar geleden kwam er m'n 1e grote TV, het was zo'n Thomson CRT projectie TV, een ontzettende grote bak, die eiken TV kast werd overbodig.... en stond plots in de weg. Onderin het Technics rack zat een platenvak, dit werd aangepast om apparatuur die nog in die TV kast stond op te vangen. Die TV kast heeft nog lange tijd op de logeerkamer gestaan en ook nog een tijdje op een andere baas gewacht, niemand wilde hem hebben. Uiteindelijk is er de bijl(figuurlijk gesproken, achterwand eruit en een paar krachtuitoefeningen op de juiste plekken maken dat de meeste kasten in elkaar zakken als plumpuddingen) ingegaan. Zo'n kast en waarvoor hij stond was het einde van een bepaald tijdperk, hierna schakel je om en krijg je op den duur een geheel andere inrichting. Voor de 1 is het een offer, maar het kan ook het goede begin zijn van een nieuwe fase in het leven.....

    Oke, zo ging het hier, maar ik heb de mazzel dat film en muziek voor ons belangrijk zijn, de daarbij behorende grote TV's, apparatuur en speakers krijgen dan ook alle ruimte om ons op het gebied van beeld en geluid te verwennen

    Weet niet of je wederhelft ook van fijn geluid en films houd, maar als daar een kleine ja is, dan eens samen om tafel gaan zitten en kijken wat de mogelijkheden zijn en welke offers er eventueel gebracht moeten worden. Iets nieuws op het gebied van meubels hoeft niet te betekenen dat je klassiek plots moet overstappen op modern. Ook hoef je geen haast te maken, heb zelf ook anderhalf jaar gezeten met een proefopstelling voor de backrears, toen er de nieuwe speakers kwamen en het ook definitief was dat er doorgegaan werd met 7.1 liepen we pas na een paar maandjes met toeval tegen de oplossing aan.

    Je hebt 1 foto van de rechterzijde van je woonkamer geplaatst, ik weet niet welke haken en ogen er aan de linkerkant zijn.... deuren en andere meubelen kunnen een ideale opstelling in de weg staan. Je had het erover dat je linkerrear wel zo'n beetje op oorhoogte staat, misschien is er met dat meubel wat te doen?

    Je kan inderdaad je TV tussen het raam inplaatsen, je fronts aan weerszijden, maar dat kastje in de hoek..... daar zou dan een speaker komen staan, de linker front gaat meer naar links, maar komt hij dan niet achter de bank...... de opstelling van je rears en backrears blijft dramatisch.

    Om toch een beter advies te kunnen geven zou er ook een plaatje van achter de huidige foto moeten komen of een beschrijving wat daar is aan deuren/schoorstenen/koofjes/meubelen, maar ook hoe het er links voor staat. Denk toch dat ons 1e voorstel de beste is, maar ik kan je wederhelft niet over een streep trekken die niet altijd even makkelijk te nemen is, ik weet dat sommige mensen heel erg hechten aan een bepaalde inrichting en zich daar maar heel moeilijk van los kunnen laten.... gelukkig zijn we het er wel over eens dat de huidige opstelling not done is

    Oh..... of het zo belangrijk is dat alle tweeters zich op oorhoogte bevinden

    JAZEKER

    Helemaal in een 7.1 opstelling, de hoge tonen zijn richtingsgevoelig, zij laten je de richting horen vanwaar een bepaald geluid komt, dit integenstelling tot de heel lage tonen. Als alles op de goede hoogte staat weet je, als alles goed is afgeregeld waar de geluiden vandaan komen, al geld dat eerlijk gezegd in mindere mate voor de backrears, deze vullen het gat tussen de rears op, als ze goed zijn ingesteld zijn ze een mooie invulling, maar vallen zij niet op, ze worden pas gemist als zij uit worden gezet. Als de backrears niet goed geplaatst zijn of kunnen worden zullen zij weinig tot niets kunnen bijdragen in het geluidsbeeld.

    Het is voor veel mensen al lastig om een 5.1 opstelling goed neer te kunnen zetten, een 7.1 opstelling is alleen nog maar lastiger en in een woonkamer praktisch onmogelijk om dat optimaal te doen, zelf kom ik aardig in de richting en is het voor de beschikbare ruimte optimaal, beter kan het niet naar de omstandigheden, deze zijn dan ook zoveel mogelijk aangepast om de best mogelijke opstelling te kunnen krijgen.

    Bij jouw wordt het lastig, bijna onmogelijk, maar dat heb ik nu dacht ik wel een beetje duidelijk gemaakt, je snapt het ook. Zou eens gaan kijken naar een mooi laag dressoir in de stijl waarvan je wederhelft houd, iets met een klassiek uiterlijk, maar waarin en waarop je toch je spullen kwijt kan. Denk dat je met het juiste voorstel van meubel en het wegdoen van die 2 andere AV-meubeltjes de woonkamer een heel andere maar veel rustiger aanblik kunt geven.

    Je hebt eerder nog wat te bepraten met je wederhelft dan met ons, laat haar ook de opstelling van andere mensen op het forum zien, dacht dat er wel een paar leuke voorbeelden bijzitten, laat haar ook een beetje fantasie gebruiken, het glazen meubel bij mij kan haar klassiek ogende dressoir zijn. Meubelen zijn lastig, te vaak niet praktisch, om iets geheel naar je zin te vinden waar toch alles goed inpast zonder later weer tegengehouden te worden door zo'n meubel is niet makkelijk. Voor mij geen meubels meer die mij belemmeren in bijvoorbeeld de maat van mijn TV of de grootte van een receiver.

    Laat je wederhelft ook eens de vooruitgang zien die StefaanD heeft gemaakt, van wat eens een rommelige indruk maakte heeft hij een prachtig evenwichtig geheel gemaakt, dat heeft hij ook niet van de ene op de andere dag gedaan, maar het resultaat mag er zijn. StefaanD zijn stijl niet jouw wederhelfts stijl...... dan krijgen we weer de fantasie waarover ik het eerder had, je wederhelft moet wel in haar stijl en kleuren denken, dan krijgt je wederhelft vanzelf wel de smaak te pakken
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 13-06-2011 om 15:45 Reden: tikvouten
    Have fun and enjoy your collection

  8. #8

    Standaard

    Allereerst bedankt voor je wederom enorm uitgebreide reactie, maja, zo kennen we u he.

    Ten eerste wil ik effen iets recht zetten. Ik geef toe dat ik een beetje liet uitschijnen dat het beslissingsrecht hier niet geheel bij mij zou liggen. Niks is minder waar, want ik woon alleen (gelukkig maar : samenhokken is niks voor mij … Mijn leven lang doe ik al mijn zin en dat wil ik ook zo houden zonder inbreng van iemand anders). Nu hoor ik jullie denken : Kan toch niet, niks problemen, dan maak je er toch van wat je wilt. Klopt ook wel, maar ik vind andere dingen ook wel een zekere graad van belangrijkheid hebben, kwestie van smaak natuurlijk. Dat was ook het punt dat mij een beetje weerhield van foto’s van mijn HT op het forum te zetten, omdat het niet echt een HT is, maar wel een woonkamer waar je ook wel een film kan bekijken.

    Zoals ik zei liet ik dat wel uitschijnen, omdat jullie dat misschien raar vinden, dat ik nog met andere dingen rekening houd ook. Ik heb de indruk dat velen hier, pas op, begrijp met niet verkeerd he, want ik heb daar alle respect voor, hun leven hoofdzakelijk draait rond film en wat daar rondhangt. Bij mij is dat heel anders. Weet je nog hoe het maanden terug allemaal gestart is? Ik had hier gewoon een Denon stereoversterker en vier speakers in de hoeken van de huiskamer. En mijn bedoeling was om daar een subwoofer bij te zetten om wat meer lage tonen bij te krijgen. Ik dacht dus dat ik die gewoon rechtstreeks aan de dvd kon hangen, … wat natuurlijk niet zo is. Stilaan, na vele tips van jullie, werd ik dan warm voor een goeie receiver en nadien heb ik er ook dan maar een hele speakerset bij aangeschaft, want aanvankelijk helemaal niet de bedoeling was. Het was immers maar bedoeld om af en toe eens een filmpje te bekijken hier.

    Velen onder jullie hier zijn gestart van een volledige ruimte die beschikbaar was voor een HT. Dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker. Ik heb hier die living (eiken woonkamer), die pas twee jaar oud is, en die wil ik helemaal niet weg doen hoor. En ze ergens anders plaatsen is ook niet mogelijk, vanwege de formaten.
    Je vroeg ook naar een foto van de achterzijde waar de backs zich bevinden. Die had ik niet meegestuurd, omdat er daarrond geen discussie bestond. Die hadden hun plaats en zouden ook daar blijven. Het was mij vooral te doen om de fronts en de sub.

    Ik wil nog effen iets kwijt over die oorhoogte. Ik weet natuurlijk wel dat hoge tonen veel meer richtinggevoelig zijn dan lage tonen. Maar als die nu een half metertje hoger uitsturen, zou dat echt zoveel verschil maken. Ik ga misschien een domme vergelijking maken : als er in een bioscoopzaal 1000 mensen zitten, zijn er dan ook 1000 tweeters voorzien, voor elkeen eentje?

    Nog effen een vraagje. Denk je dat de subwoofer nu op een goede plaats staat of speelt hij misschien beter in dezelfde richting als de fronts?

    Zo, dit is zo een beetje hoe ik het nu zie. Ik denk dat ik jullie misschien sterk ontgoochel, sorry daarvoor maar dat is zeker niet de bedoeling want ik stel jullie tips zeer hard op prijs. En pas op, ik verander nogal snel hoor. Ik bedoel daarmee dat ik mijn opstelling nu zo zie, misschien gaat het in de nabije toekomst wel heel hard die andere kant op.

  9. #9
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Het was eerder de keus of alles zo laten en geen surroundset kopen. Of andersom. Zonder een enigzins adequate opstelling wordt de kijkervaring geheel tenietgedaan. Maar hé, u bent baas in eigen huis. Maar zonde van de investering is het wel. Aan de andere kant stoort het je niet, dan schaadt het je niet. Maar goed, daar hebben we nu vanaf geholpen. Maar ik zou iig wel zo dicht mogelijk bij de ideale opstelling gaan zitten. Dus het scherm tussen de fronts, en center erboven of onder. Surrounds erachter. Ik bedoel een schilderij hang je ook niet achterstevoren. Alhoewel hij best een beetje scheef mag hangen.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  10. #10

    Standaard

    Hoi Claudio,

    Surrounds erachter, zeg jij. Wat bedoel je daarmee.
    Mijn surrounds staat nu gewoon links en rechts van de zitpositie. Is dat dan niet goed? De backs staan een meter of drie achter de zitpositie.

  11. #11
    AllesOverFilm Forum Crew Avatar van Claudio Santulli
    Registratie datum
    May 2002
    Woonplaats
    Ja, tenzij de hemel naar beneden valt...

    Standaard

    Oh, dat is dan gewoon ok. Was me even ontgaan dat het om een 7.1 set ging.
    Dan hebben we het over side surround en back surrounds.
    Creativity, it's all in the mind!
    So much to do, so little time...

    LG OLED EVO 83G26LA, Denon AVC-X8500HA, OPPO UDP-203, Ziggo Next Mini x3, Logitech Harmony Elite, B&W FPM-series, Cambridge Audio WS30 (7.1.2), SVS SB3000, Xbox Series X, PS5 Spider-man L.E., Samsung Z Fold4, Samsung Galaxy Tab S7

    That's no moon, it's a spacestation!
    We're gonna need a bigger boat!
    www.electricdriver.eu

  12. #12

    Standaard

    Heb je ondertussen een PM gestuurd
    Have fun and enjoy your collection

  13. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Allereerst bedankt voor je wederom enorm uitgebreide reactie, maja, zo kennen we u he.

    Ten eerste wil ik effen iets recht zetten. Ik geef toe dat ik een beetje liet uitschijnen dat het beslissingsrecht hier niet geheel bij mij zou liggen. Niks is minder waar, want ik woon alleen (gelukkig maar : samenhokken is niks voor mij … Mijn leven lang doe ik al mijn zin en dat wil ik ook zo houden zonder inbreng van iemand anders). Nu hoor ik jullie denken : Kan toch niet, niks problemen, dan maak je er toch van wat je wilt. Klopt ook wel, maar ik vind andere dingen ook wel een zekere graad van belangrijkheid hebben, kwestie van smaak natuurlijk. Dat was ook het punt dat mij een beetje weerhield van foto’s van mijn HT op het forum te zetten, omdat het niet echt een HT is, maar wel een woonkamer waar je ook wel een film kan bekijken.

    Zoals ik zei liet ik dat wel uitschijnen, omdat jullie dat misschien raar vinden, dat ik nog met andere dingen rekening houd ook. Ik heb de indruk dat velen hier, pas op, begrijp met niet verkeerd he, want ik heb daar alle respect voor, hun leven hoofdzakelijk draait rond film en wat daar rondhangt. Bij mij is dat heel anders. Weet je nog hoe het maanden terug allemaal gestart is? Ik had hier gewoon een Denon stereoversterker en vier speakers in de hoeken van de huiskamer. En mijn bedoeling was om daar een subwoofer bij te zetten om wat meer lage tonen bij te krijgen. Ik dacht dus dat ik die gewoon rechtstreeks aan de dvd kon hangen, … wat natuurlijk niet zo is. Stilaan, na vele tips van jullie, werd ik dan warm voor een goeie receiver en nadien heb ik er ook dan maar een hele speakerset bij aangeschaft, want aanvankelijk helemaal niet de bedoeling was. Het was immers maar bedoeld om af en toe eens een filmpje te bekijken hier.

    Velen onder jullie hier zijn gestart van een volledige ruimte die beschikbaar was voor een HT. Dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker. Ik heb hier die living (eiken woonkamer), die pas twee jaar oud is, en die wil ik helemaal niet weg doen hoor. En ze ergens anders plaatsen is ook niet mogelijk, vanwege de formaten.
    Je vroeg ook naar een foto van de achterzijde waar de backs zich bevinden. Die had ik niet meegestuurd, omdat er daarrond geen discussie bestond. Die hadden hun plaats en zouden ook daar blijven. Het was mij vooral te doen om de fronts en de sub.

    Ik wil nog effen iets kwijt over die oorhoogte. Ik weet natuurlijk wel dat hoge tonen veel meer richtinggevoelig zijn dan lage tonen. Maar als die nu een half metertje hoger uitsturen, zou dat echt zoveel verschil maken. Ik ga misschien een domme vergelijking maken : als er in een bioscoopzaal 1000 mensen zitten, zijn er dan ook 1000 tweeters voorzien, voor elkeen eentje?

    Nog effen een vraagje. Denk je dat de subwoofer nu op een goede plaats staat of speelt hij misschien beter in dezelfde richting als de fronts?

    Zo, dit is zo een beetje hoe ik het nu zie. Ik denk dat ik jullie misschien sterk ontgoochel, sorry daarvoor maar dat is zeker niet de bedoeling want ik stel jullie tips zeer hard op prijs. En pas op, ik verander nogal snel hoor. Ik bedoel daarmee dat ik mijn opstelling nu zo zie, misschien gaat het in de nabije toekomst wel heel hard die andere kant op.
    Op dit bericht dus een PM

    Ook hier, de meeste HT's zijn woonkamer situaties, graag hier plaatjes van, dat helpt anderen juist om ook hun hobby in te passen in de thuissituatie Heb in de PM wat persoonliojke omstandigheden vermeld, hopelijk voldoende om ook deze film/muziekliefhebber over de streep te trekken om te gaan durven leven naar je hobby
    Have fun and enjoy your collection

  14. #14

    Standaard

    Zo ... heb even alles een beetje gereorganiseerd.

    Met het beeld in het midden en de fronts verder uit elkaar is het natuurlijk een stuk beter.
    Bijgesloten plaatje(s) Bijgesloten plaatje(s)

  15. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Zo ... heb even alles een beetje gereorganiseerd.

    Met het beeld in het midden en de fronts verder uit elkaar is het natuurlijk een stuk beter.
    Een beetje noemt ie dat

    Je bent heel goed bezig geweest

    Laten we voorop stellen dat een HT in een woonkamer er meestal 1 wordt van geven en nemen, een optimale opstelling is vaak niet te bereiken. In jouw geval ben je er al wel in geslaagd om alle speakers op luisterhoogte te plaatsen, dat is al één goed punt

    Nu ook je TV in het midden tussen de fronts staat en de center tov daarvan ook goed staat is voorzijde iig geslaagd te noemen, al vind ik de TV ietwat hoog staan, maar je had al wel gemeld dat bij veel van je kennissen nog hoger staat. (zolang je geen vermoeide/pijn in de nek krijgt, is er niets aan de hand)

    Je (side)rears hangen op de goede hoogte, en al kan ik het niet heel goed beoordelen, ze lijken ook goed geplaatst tov van de kijk/luisterpositie, dus ook hier een compliment

    Je backrears lijken wel wat tever van de luisterpositie geplaatst, maar daar hadden we het al even over, een woonkamer HT is er vaak 1 van een beetje geven en nemen. ( zo staan mijn eigen backrears een beetje te dicht bij de luisterpositie)

    Je totaalplaatje ziet er nu een heel stuk beter uit dan bij je startpositie, mijn complimenten. Met de plaatsing alleen ben je er nog niet, al zul je zelf denk ik al een hele verbetering hebben ervaren??? Nu begint het finetunen, een proces waar je geduld en liefde voor je HT nodig hebt. Het wordt de bedoeling dan dat je eigenlijk geen 1 speaker boven de ander hoort uitkomen, het moet als het ware als 1 geheel gaan klinken.... natuurlijk moet er bij bedoelde effecten wel juist uit 1 speaker net dat krakende geluid van een opengaande of sluitende deur te horen kunnen zijn, of een explosie achter je, maar wel in harmonie met de rest van het geluid. Mijn ervaring is dat je dat het makkelijkste voor elkaar krijgt met de all channel stereo stand..... wens je heel veel plezier toe met het fine tunen, en mocht je vragen hebben......

    Vind wel dat je er nu ook echt bij hoort, je hebt er de afgelopen tijd met zowel de aanschaf en het uitzoeken en nu weer het optimaliseren van de plekjes een hoop energie ingestoken, denk dat je HT je daarmee ook gaat belonen door je te verwennen met het echte bioscoop gevoel, en daar doen we het hier op het forum tenslotte toch een beetje voor
    Have fun and enjoy your collection

  16. #16

    Standaard

    Bedankt voor je positieve reacties ... Fijn om dat te horen. Zelf ben ik er ook wel vrij tevreden over.
    Dat het beeld in het midden moet staan, tja, eigenlijk niet meer dan logisch. In het begin zei ik dat dat voor mij geen probleem was, maar om eerlijk te zijn, ik wist natuurlijk ook wel beter, maar dit is dus opgelost.

    Ik weet ... wat jullie voorstelden is eigenlijk niet te realiseren. Ik bedoel daarmee : tv en fronts en zo op de rechtse muur. Dat zou nooit goed komen. De siderears en al zeker de backrears zou ik nooit kwijt kunnen, aangezien daarachter een groot schuifraam staan. Dat zou echt nooit lukken, maar zoals nu vind ik het goed. Tja, die backrears staan misschien wel wat verder, maar ik kan ze natuurlijk altijd wat harder zetten en ze hebben het voordeel dat muziek goed doorkomt wanneer je aan tafel zit.

    Ik heb nog een vraagje. Je zegt daar dat ik de afstelling best kan doen via de all channel stereo stand. Waarom vind je dat eigenlijk beter? Bij film kies ik eigenlijk altijd voor de DTS-stand. Zoals je zegt : bepaalde effecten moet je natuurlijk uit specifieke bepaalde speakers horen ...

  17. #17

    Standaard

    Is het goed als ik daar morgen even op terug kom?

    Moet vannacht werken en nog eea doen.


    Maar bedenk wat er staat....... Het afstellen in all channel stereo doen.....

    Het afstellen met op alle kanalen hetzelfde geluid maakt het afstellen makkelijker, vanzelfsprekend kijk je de film met de beste audio track die op de schijf staat en dan wel in surround, met eventueel een surround zoals bij ons met DPLIIX Movie
    Have fun and enjoy your collection

  18. #18

    Standaard

    Zo, is tie weer, 2 nachtjes gewerkt, maar nu vrij voor een paar daagjes. Lekker Portje erbij en al eea beantwoord ga ik je proberen een eindje op weg te helpen om je HT helemaal naar je eigen zin te krijgen

    Je mag natuurlijk ook gaan opzoeken hoe het zogenaamd zou moeten en kijken naar kreten: zo hoort het en zo moet het.....

    Zelf ben ik geen voorstander van zo hoort het en zo moet het, want er is niet 1 HT hetzelfde, maar nog belangrijker, ook geen 1 eigenaar is hetzelfde, we hebben allemaal zo onze eigen oortjes en wensen. Natuurlijk zal ik je ondanks dat ik vind dat je je eigen instellingen moet gaan verkennen en instellen een aantal tips geven die wat meer uit je speakers kunnen halen, zo ben ik zelf geen voorstander van het THX idee, al moet iedereen die het daar wel mee eens is er natuurlijk gewoon van gaan genieten, zelf wil ik mij de beperkingen van THX niet laten opleggen.

    Om te beginnen, je hebt je best gedaan om al je speakers een zo goed mogelijk plaatsje te geven, je hebt de luisterhoogte in de gaten gehouden, de plek waar ze moeten komen en alles zoveel mogelijk uitgericht naar de "sweetspot"(de meest ideale plek) en dan moet je de hele handel opnieuw calibreren, oftewel opnieuw inregelen. Dit houd in de afstanden tot de luisterplek opnieuw instellen, het bereik van de speakers opnieuw testen(crossover instellingen) en het volume instellen. Buiten deze 3 zaken heb je ook nog de toonregeling, ook iets heel persoonlijks.

    Als je bovengenoemde zaken optimaal met je spulletjes weet in te stellen, dan haal je het meeste rendement(lees genot/plezier) uit je HT.

    START:

    1 Je kunt beginnen met een auto calibratie mbv het meegeleverde microfoontje van je receiver en hier een paar metingen mee laten doen, als je eventueel perongeluk een speakerdraad verkeert hebt aangesloten komt dat dan ook naar voren....

    Leuk de uitslag van zo'n meting, soms zitten ze echt heel goed bij de waarheid, zeker als alle speakers goed op oorhoogte en in dit geval dan ook meetmicrofoonhoogte zaten. TIJDENS de meting had het dan wel absoluut zo stil mogelijk moeten zijn, ja..... ook tussen de tonen in wordt er gemeten. OOK had je jezelf nergens tussen de speakers en de meetmicrofoon mogen bevinden, als je aan al deze ervaringen had voldaan, dan had de uitslag redelijk goed moeten zijn.

    Natuurlijk ben je er zelf ook nog en kun je natuurlijk wijzigingen aanbrengen (het zogenaamde finetunen oftewel de boel helemaal instellen naar eigen smaak, sommigen zijn daar op tegen, die willen je laten luisteren naar iemand anders zijn smaak)

    Nu begint het Portje, of de vermoeidheid mij parten te spelen, maar we gaan natuurlijk verder om je HT helemaal naar je zin te maken, je hebt er iig wel de speakers voor

    Veel plezier zover met opnieuw instellen met de meetmicrofoon

    Vanmiddag laat ben ik wel weer online om je verder te helpen, vind wel dat je met je huidige opstelling al heel goed op weg bent

    Als je wilt, dan graag de gevonden instellingen van de auto setup aan mij vermelden, ben erg benieuwd wat de autosetup ervan gebakken heeft
    Have fun and enjoy your collection

  19. #19

    Standaard

    Wat je hier zegt, strookt al helemaal met mijn bevindingen.

    Ik had de Audissey al een paar keren laten lopen, ook eerst bij de oude (slechte) opstelling, maar ook al zoals nu alles opgesteld staat.
    De waarden ervan ken ik niet uit het hoofd, maar ga ik straks wel effen checken en die geef ik je wel door.

    Ook had ik nadien op dit forum en sommige andere een en ander gelezen over die THX. Daar zei men om te beginnen daarmee en alles op die 80Hz te zetten. Ik moet je hier weer gelijk geven, en merkte ook dat dat zeker niet beter was, en ben al snel terug overgegaan op de waarden die het microfoontje doorgaf.

    Effen eerst nog een vraagje : heeft het volume van luidsprekers afzonderlijk belang voor het laten lopen van de audyssey of moeten ze allemaal op de neutraalstand 0 staan?

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Effen eerst nog een vraagje : heeft het volume van luidsprekers afzonderlijk belang voor het laten lopen van de audyssey of moeten ze allemaal op de neutraalstand 0 staan?
    Het volume van de luidsprekers afzonderlijk heeft zeker belang. Dit is nl. om alle luidsprekers op hetzelfde niveau te krijgen.

    In jouw geval ben ik alleen bang dat het niet bij de meeste geluidssterktes zo zal blijven. Je gebruikt nl. front luidsprekers die relatief veel krachtiger zijn en daarbij ook een receiver die waarschijnlijk niet krachtig genoeg is om deze onder controle te kunnen houden. Dit zorgt er mogelijk voor dat de fronts bij een hogere geluidssterkte luider zullen klinken dan bij een lagere geluidssterkte. Het zal denk ik -ondanks de goede opstelling- lastig zijn om het onderste uit de kan van de set te kunnen halen.
    Geef geluid de ruimte.
    Mijn HT

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Gerco Stuivenberg Bekijk bericht
    Het volume van de luidsprekers afzonderlijk heeft zeker belang. Dit is nl. om alle luidsprekers op hetzelfde niveau te krijgen.

    In jouw geval ben ik alleen bang dat het niet bij de meeste geluidssterktes zo zal blijven. Je gebruikt nl. front luidsprekers die relatief veel krachtiger zijn en daarbij ook een receiver die waarschijnlijk niet krachtig genoeg is om deze onder controle te kunnen houden. Dit zorgt er mogelijk voor dat de fronts bij een hogere geluidssterkte luider zullen klinken dan bij een lagere geluidssterkte. Het zal denk ik -ondanks de goede opstelling- lastig zijn om het onderste uit de kan van de set te kunnen halen.
    Doemdenker
    Have fun and enjoy your collection

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Wat je hier zegt, strookt al helemaal met mijn bevindingen.

    Ik had de Audissey al een paar keren laten lopen, ook eerst bij de oude (slechte) opstelling, maar ook al zoals nu alles opgesteld staat.
    De waarden ervan ken ik niet uit het hoofd, maar ga ik straks wel effen checken en die geef ik je wel door.

    Ook had ik nadien op dit forum en sommige andere een en ander gelezen over die THX. Daar zei men om te beginnen daarmee en alles op die 80Hz te zetten. Ik moet je hier weer gelijk geven, en merkte ook dat dat zeker niet beter was, en ben al snel terug overgegaan op de waarden die het microfoontje doorgaf.

    Effen eerst nog een vraagje : heeft het volume van luidsprekers afzonderlijk belang voor het laten lopen van de audyssey of moeten ze allemaal op de neutraalstand 0 staan?
    >>heeft het volume van luidsprekers afzonderlijk belang voor het laten lopen van de audyssey of moeten ze allemaal op de neutraalstand 0 staan?<<

    Nee, dat is niet van belang. Het maakt helemaal niet uit hoe eea staat ingesteld, de meting geeft zelf tonen op een vaste waarde uit, daarvan is het volume niet te regelen en dat is maar goed ook, anders zou de meting nooit kunnen slagen.

    Ben benieuwd naar de gevonden waarden, al zijn het enkel indicaties, heb de mijne ook zo'n meting laten doen, afstanden had ie heel goed gevonden, maar de dB waarden had ie allemaal in de min gedrukt en, de sub had ie max op min gezet. heb zelf alle waarden naar een punt hersteld die dichter rond de 0dB zitten, zodoende had ik dan veel meer ruimte om met het finetunen wat aanpassingen te kunnen doen.

    Het lastigste is altijd nog om de sub goed in de pas te krijgen bij de rest. Om de geluidsvolumes van de diverse kanalen zo makkelijk mogelijk optimaal mogelijk te krijgen is het draaien via all channel stereo de makkelijkste oplossing. Alle kanalen krijgen dan, alhoewel in stereo evenveel geluid toebedeeld, dat is met 5.1 en 7.1 niet het geval, daar ben je afhankelijk van de mix. Door tijdens het luisteren de diverse kanalen af te stellen kun je jezelf helemaal in het centrum regelen, je kan er tevens een stukje persoonlijke smaak in leggen door als dat wilt, bijvoorbeeld de fronts ietsje luider te laten klinken dan de rest, zelf heb ik alles zodanig ingeregeld dat alles even hard klinkt op de sweet spot, niet 1 speaker komt meer naar voren dan een ander en ook de sub valt niet op, enkel als je hem uitzet. Het heeft me 2 maandjes gekost om het helemaal, naar mijn mening en smaak, spatzuiver in te regelen, de sub was het lastigst.

    Enkel bij een matige/slechte mix, zet ik wel eens de achter kanalen wat harder of zachter, en bij een film waar geen ondertitels bijzitten wil ik het centerkanaal wel eens iets opschroeven, deze kleine aanpassingen zijn niet blijvend, zodra de receiver wordt uitgezet zijn ze vergeten en bij een volgende maal gebruik staat alles weer naar mijn ideale stand
    Have fun and enjoy your collection

  23. #23

    Standaard

    PS

    Oh, bijna vergeten, voor het afstellen van alle speakers hoef je alleen de volumeregelaar van de sub op ongeveer 2/3 a 3/4 te zetten.
    Laatst aangepast door DVDProfilersFilmgek : 04-07-2011 om 11:01 Reden: tikvout
    Have fun and enjoy your collection

  24. #24

    Standaard

    Ik heb de Audissey nog eens laten lopen met de sub zoals je zei op ongeveer 2/3.

    Volgende resultaten zijn er uitgekomen :
    Front : 150Hz; Center : 120Hz; Surround : 150Hz; Surround back : 150Hz;

    Die Audissey doet dat altijd in drie stappen : luisterpositie 1,2 en 3. Ik vind dat raar, omdat ik steeds op dezelfde positie zit.

    Wat betreft die 2/3 van dat subvolume, ik veronderstel dat dat enkel is voor die Audissey. Bij een film staat die sub amper open of mijn ruiten vliegen eruit.

  25. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door tarzanneke Bekijk bericht
    Ik heb de Audissey nog eens laten lopen met de sub zoals je zei op ongeveer 2/3.

    Volgende resultaten zijn er uitgekomen :
    Front : 150Hz; Center : 120Hz; Surround : 150Hz; Surround back : 150Hz;

    Die Audissey doet dat altijd in drie stappen : luisterpositie 1,2 en 3. Ik vind dat raar, omdat ik steeds op dezelfde positie zit.

    Wat betreft die 2/3 van dat subvolume, ik veronderstel dat dat enkel is voor die Audissey. Bij een film staat die sub amper open of mijn ruiten vliegen eruit.
    Dat de meting 3 pogingen wil doen kan ik begrijpen, het verhoogt de accuraatheid van de uitslag.

    Het is mij nu wel duidelijk dat je SUB geen zielig zieltje is en er wel wat weet uit te gooien, je zult een nieuwe meting moeten doen, nu op ongeveer de helft van de volumeknop van de SUB.

    Je uitslag van de meting is in het geheel niet goed, volgens de meting beschik je over een paar zielige surroundspeakertjes en zal het dB volume van de sub waarschijnlijk wel helemaal in de min staan. Dit is waarom ik zeg dat de sub het moeilijkst instelbaar is.

    BTW, met enkel de Hz gevens kan ik niet veel, je receiver geeft ook info over de dB's, dat zegt mij ook het eea.

    Maak je geen zorgen, we gaan er een superset van maken, je hebt alleen wel een beetje geduld met mij en je HT nodig
    Have fun and enjoy your collection

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •